Instrukcjami obsługi oraz konserwacji sprzętu znajdującego się w pracowni3.doc

(51 KB) Pobierz
Temat: Zapoznanie słuchaczy z instrukcjami obsługi oraz konserwacją sprzętu znajdującego się w pracowni

Temat: Zapoznanie słuchaczy z instrukcjami obsługi oraz konserwacją sprzętu znajdującego się w pracowni

 

Zapoznanie słuchaczek z instrukcjami obsługi następujących urządzeń:

- Unit Stomatologiczny,

- Zgrzewarka,

- Destylarka,

- Myjka Ultradźwiękowa,

- Autoklaw, Sterylizator,

- Lampa polimeryzacyjna,

- Skaler.

 

Instrukcje wyżej wymienionych urządzeń znajdują się w pracowni stomatologicznej.

 

Celem konserwacji w gabinecie stomatologicznym jest przedłużenie czasu użytkowania urządzeń. Wyróżniamy konserwację bieżącą i okresową. Czynność ta  zapewnia bezpieczną
i łatwiejszą pracę.

 

Konserwacja bieżąca przeprowadzana jest przez asystentkę lub higienistkę stomatologiczną, Natomiast konserwację okresowa przeprowadza konserwator współpracujący z gabinetem. Po przeprowadzeniu konserwacji okresowej konserwator wypisuje protokół pokontrolny. 

 

Konserwacja foteli. Trzeba nauczyć się szybkiego i efektywnego dostosowywania pozycji fotela. Jeżeli siedzisko fotela można zdejmować, należy je raz w tygodniu zdjąć i wyczyścić. Po wizycie każdego pacjenta trzeba wytrzeć podpórki pod łokcie i zagłówek. Jeżeli używane są jednorazowe pokrowce na zagłówek, należy je zmieniać po wizycie każdego pacjenta.

 

Przełączniki i przyciski na fotelu, należy przecierać pomiędzy wizytami kolejnych pacjentów, podobnie jak resztę fotela. Zaleca się stosowanie obojętnego detergentu, chyba, że producent poleca inny środek.

 

Używanie nieodpowiedniego środka do mycia fotela może spowodować wygaśnięcie gwarancji producenta. Należy uważać, aby detergent nie ściekał do ruchomych części fotela ani złączeń, ponieważ może to spowodować rozwój korozji oraz awarię. Nie należy rozpryskiwać środka bezpośrednio na fotel, lecz przecierać go nawilżoną detergentem szmatką lub ręcznikiem papierowym.

 

Okresową konserwację, pole­gającą na oliwieniu poszczególnych części fotela, przeprowadza konserwator.

 

Konserwacja unitu. Każdy unit ma główny włącznik. Należy go codziennie wyłączać
i codziennie włączać. Zaniedbanie tej czynności może spowodować spięcie w instalacji Cała jego obudowa powinna być co­dziennie odkurzana i dezynfekowana. Większość unitów ma końcówki napędzane przez miniaturowe silniki pneumatyczne lub elektryczne (mikrosilniki), połączone z unitem za pomocą giętkich przewodów zasilających. Rękawy muszą być oczyszczane, kątnice, prostnice - dezynfekowane i sterylizowa­ne, a łożyska głowicy oliwione po przyjęciu każdego pacjenta. Po zakończonej pra­cy należy usunąć zalegające powietrze
i wodę z przewodów wyprowadzających.

 

Podczas konserwacji okresowej, przeprowadzanej przez konserwatora, prostnice i kątnice są rozkładane na części składowe, dokładnie czyszczone i oliwione.

 

Wszystkie urządzenia wchodzące w skład unitu (uchwyty, kautera, skalera, aparatu do badania elektropobudliwości miazgi), które miały bez­pośredni kontakt z pacjentem, należy każdorazowo odkażać i sterylizować.

 

Unit zawiera również przewody doprowadzające wodę do końcówek i strzykawko-dmuchawki. Ważne jest, aby wewnątrz tych przewodów nie dochodziło do kolonizacji
i namnażania drobnoustrojów. Większość unitów stomatologicznych jest zaopatrzonych w pojemniki na wodę destylowaną, która przepływa przez przewody wodne do końcówek. Aby zminimalizować ryzyko wprowadzenia do obiegu skażonej wody, należy po każdym użyciu włączyć końcówki jeszcze na 30 sekund. Przewody wodne powinny być przemywane przez kilkanaście minut na początku i końcu każdego dnia pracy.

 

Sterowniki nożne powinny być czyste. Podczas pracy pedały powinny znajdować się
w pobliżu stopy operatora. Należy uważać, aby kable nie skręcały się i nie leżały w pobliżu fotelika asysty ani operatora.

 

Wszystkie końcówki po zakończonej pracy należy zdezynfekować, oczyścić i zakonserwować oraz wysterylizować według zaleceń producenta. Obecnie mamy do dyspozycji urządzenia, które w sposób automatyczny czyszczą i konserwują a niektóre również sterylizują końcówki różnych producentów (posiadają żnorodne adaptery).

 

Reflektor powinien być codziennie przecierany najpierw wilgotną, a później su­chą szmatką
z irchy lub sukna. Zawsze należy mieć w zapasie żarówkę zapasową i odblask do lampy.
W niektórych gabinetach do osłonięcia uchwytów lamp używa się folii samoprzylepnej lub foliowych torebek, albo specjalnych foliowych osłon. Folia taka zawsze powinna być wymieniana po wizycie każdego pacjenta, jeżeli ma odpowiednio spełniać swoje zadanie. Dostępne są również uchwyty, które nadają się do sterylizacji w autoklawie, ale to byłoby zbyt kosztowne, jeżeli do gabinetu w ciągu dnia zgłasza się wielu pacjentów. Przecieranie uchwytu lampy oraz włącznika obojętnym detergentem między wizytami pacjentów powinno być wystarczające. Lampa powinna być myta dopiero po ostygnięciu. Podczas pracy lampa może rozgrzewać się do bardzo wysokiej temperatury i wtedy można łatwo stłuc żarówkę. Odblasku nigdy nie można dotykać rękoma.

 

Basen spluwaczki należy każdorazowo dokładnie przemyć, lejek i koszyczek opróżnić. Odkażanie miski spluwaczki po wizycie każdego pacjenta zaczyna się od przepłukania jej wodą. Obrzeże miski należy przetrzeć papierowym ręcznikiem nasączonym detergentem. Filtr powinien być czyszczony, co najmniej raz dziennie.

 

Czyszczenie urządzeń ssących. Ponieważ na tych częściach unitu istnieje możliwość przenoszenia drobnoustrojów, a co za tym idzie wysokie ryzyko zakażeń krzyżowych, należy poświęcić szczególną uwagę ich czyszczeniu. Zawsze trzeba postępować zgodnie
z zaleceniami producenta.

 

Podczas czyszczenia należy:

- między wizytami pacjentów przepłukać przewód co najmniej kubkiem wody,

- codziennie przepłukiwać przewody zalecanym środkiem dezynfekcyjnym, aby

zapobiegać gromadzeniu się w nich resztek,

-              codziennie po zakończeniu pracy oczyścić filtry zatrzymujące resztki, np. kawałki
amalgamatu – odpady powinny być utylizowane zgodnie z zaleceniami, a filtry myte wodą za pomocą szczotki na długim trzonku.

 

Podczas wykonywania tych czynności należy stosować środki ochrony osobistej.


Podstawka na leki i narzędzia powinna być dezynfekowana po przyjęciu każde­go pacjenta.
 

Konserwacja asystora i fotelików dla lekarza i asystentki. Blat asystora musi być codziennie odkurzany, a po przyjęciu każdego pacjenta - dezynfekowany. Fotelik codziennie należy odkurzać i przecierać płynem dezynfekcyjnym. Nie wolno zapominać o podpórce na nogi i kółkach.

 

Konserwacja szafek. Szafki na leki, instrumenty i materiały powinny być myte wodą
z detergentem i dezynfekowane (alkohol 70-80%).

 

Konserwacja umywalek. Powinny być myte z użyciem środka dezynfekcyjnego po każdym pacjencie.

 

Konserwacja pojemnika do odpadów. Po każdorazowym opróżnieniu pojemnik powinien być ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin