Moduł stanu naładowania akumulatora.txt

(13 KB) Pobierz
D4EA01PEP0 - 24 - 01/12/2016	Opis - Działanie : Moduł stanu naładowania akumulatora
1. Opis
Rysunek : d4ea9y4d	Wywietl na pełnym ekranie
(1) Moduł stanu naładowania akumulatora .
"a" Zacisk mocujšcy : Przewód masy (Zacisk mocowania przewodu masy może być różny w zależnoci od miejsca umieszczenia akumulatora sterowania).
"b" Złšcze 2 stykowe czarne.
Moduł stanu naładowania akumulatora wyposażony jest w czujnik napięcia i czujnik natężenia pršdu.
UWAGA : Zespół modułu stanu naładowania akumulatora i przewód masy sš nierozłšczne.
2. Zadanie
Głównš funkcjš modułu stanu naładowania akumulatora jest obliczanie stanu naładowania akumulatora sterowania i przesyłanie tej informacji do inteligentnego modułu sterujšcego w celu doprecyzowania aktywacji trybu ekonomii energii.
UWAGA : Stanu naładowania akumulatora sterowania jest obliczany na podstawie zmierzonych parametrów fizycznych (napięcia, natężenia pršdu) oraz obliczonych parametrów (wewnętrznej temperatury akumulatora).
Moduł stanu naładowania akumulatora wyposażony jest w następujšce funkcje :

    Automatycznš diagnostykę przekazujšcš ewentualnie wykryte usterki czujników i/lub wewnętrznych układów elektronicznych modułu stanu naładowania akumulatora
    Wprowadzanie do pamięci minimalnej wartoci pršdu pobieranego z sieci 12V, gdy pojazd znajduje się w trybie czuwania
    Wykrywanie przekroczenia progu naładowania akumulatora sterowania co 10% z przebudzeniem inteligentnego modułu sterujšcego BSI1
    Przekazywanie zmierzonych wielkoci fizycznych (Napięcie, natężenie pršdu i temperatura akumulatora sterowania)
    Wykrywanie odłšczenia akumulatora sterowania

Zadania poszczególnych funkcji :

    Umożliwienie operatorowi szybkiego zidentyfikowania uszkodzenia modułu stanu naładowania akumulatora i/lub akumulatora sterowania
    Wykrywanie nienormalnego stałego poboru energii elektrycznej w sieci 12 V, gdy pojazd znajduje się w trybie czuwania
    Umożliwienie inteligentnemu modułowi sterujšcemu wprowadzenie do pamięci kontekstu zwišzanego z rozładowaniem akumulatora sterowania
    Umożliwienie uzyskania informacji o wartociach zmierzonych przez czujnik w celu ułatwienia kontroli lub diagnostyki niektórych podzespołów
    Umożliwienie sprawdzenia stanu naładowania akumulatora sterowania przed odstawieniem pojazdu na parking

UWAGA : Moduł stanu naładowania akumulatora może obliczać lub mierzyć naładowanie akumulatora sterowania co godzinę, jeżeli natężenie pršdu jest mniejsze od 500 mA.
3. Parametry elektryczne
Rysunek : d4ea9y5d	Wywietl na pełnym ekranie
"b" Złšcze 2 stykowe czarne
Numery styków złšczy 	Przypisanie styków złšcza
1 	LIN
2 	Plus akumulatora
UWAGA : Zacisk ujemny zewnętrznej ładowarki akumulatora musi obowišzkowo być podłšczony do przewodu ujemnego akumulatora sterowania (na poziomie zacisku modułu stanu naładowania akumulatora lub nakrętki masy) a nie bezporednio na zacisku ujemnym akumulatora sterowania ; Przestrzeganie tej zasady zapewnia zachowanie prawidłowego wskazania parametru "stan naładowania akumulatora sterowania".
4. Uczenie-inicjalizacja
W przypadku wymiany modułu stanu naładowania akumulatora, koniecznym jest telekodowanie typu akumulatora sterowania w module stanu naładowania akumulatora ; Za pomocš przyrzšdu diagnostycznego .






D4EA02HVP0 - 29 - 01/12/2016	Działanie : Moduł stanu naładowania akumulatora
Moduł stanu naładowania akumulatora sterowania zawiera wiele funkcji pomiarowych informacji zwišzanych ze stanem akumulatora.
1. Funkcja : Stan naładowania akumulatora sterowania
Parametr stanu naładowania akumulatora przedstawia procentowš wartoć nominalnej pojemnoci pozostajšcej w akumulatorze. (Okrelonej w zakresie od 0 do 100%).
Parametr stanu naładowania akumulatora jest wskazówkš nie pozwalajšcš na poznanie poziomu mocy akumulatora.
UWAGA : Realna pojemnoć akumulatora może być różna od pojemnoci nominalnej, w zależnoci od wieku akumulatora.
W trybie "aktywny" moduł stanu naładowania akumulatora oblicza parametr stanu naładowania w sposób dynamiczny na podstawie napięcia,natężenia i temperatury akumulatora.
W trybie "przebudzenie lokalne", moduł stanu naładowania akumulatora wykonuje co godzinę ponowne ustawienie parametru stanu naładowania akumulatora, jeżeli warunki na to pozwalajš, to znaczy, gdy akumulator jest w stanie spoczynku chemicznego.
Pomiar napięcia akumulatora nie wystarcza do okrelenia stanu naładowania akumulatora,brane pod uwagę sš również natężenie pršdu i temperatura akumulatora.
2. Karta : Stan naładowania akumulatora sterowania
Precyzja parametru "stan naładowania akumulatora" zależy od statusu stanu naładowania.
Status stanu naładowania akumulatora może przybrać jeden z 4 następujšcych stanów :

    Nominalna : Precyzja stanu naładowania akumulatora : mniejszy lub równy 7,5%
    Tryb awaryjny : Precyzja stanu naładowania akumulatora : Zawartemiędzy7,5% i 12,5%
    Nieprawidłowy : Precyzja stanu naładowania akumulatora : Równa lub większa od 12,5%
    Usterka : Czujnik uszkodzony

Przy każdym podłšczeniu akumulatora (ten sam akumulator lub akumulator nowy), moduł stanu naładowania akumulatora, nie znajšc historii akumulatora, przesyła systematycznie do inteligentnego modułu sterujšcego status naładowania akumulatora jako "stan nieważny".
Wartoć stanu naładowania akumulatora odczytywana urzšdzeniem diagnostycznym ma dokładnoć większa lub równš 12,5 %.
Ponowne ustawienie parametru "stan naładowania akumulatora" jest obowišzkowe po każdym odłšczeniu/podłšczeniu akumulatora, aby pozwolić parametrowi "status stanu naładowania akumulatora" osišgnšć jego stan nominalny.
UWAGA : Przypadek szczególny : Gdy podłšcza się akumulator, który osišgnšł stan spoczynku chemicznego (spoczynek dłuższy od 32 godzin), wartoć wywietlona w urzšdzeniu diagnostycznym będzie miała dokładnoć mniejszš lub równš 7,5 % i może być więc wykorzystana, pomimo statusu "nieważny".
2.1. Przejcie w stan zdegradowany
Po podłšczeniu akumulatora, status stanu naładowania akumulatora przechodzi do stanu "zdegradowany", gdy akumulator nie osišgnšł jeszcze swojego optymalnego stanu spoczynku chemicznego, ale się do niego zbliża.
Akumulator osišga swój stan spoczynku chemicznego gdy zostanš jednoczenie spełnione następujšce kryteria :

    Po okresie spoczynku dłuższym od 4 godzin
    Temperatura wewnętrzna akumulatora sterowania : Między -18 a +38
    Natężenie pršdu akumulatora : Pomiędzy -200 mA i 50 mA
    Napięcie akumulatora maleje ( akumulator naładowany przed upieniem samochodu)

2.2. Przejcie w stan nominalny
Po podłšczeniu akumulatora status stanu naładowania akumulatora przechodzi do stanu nominalnego gdy akumulator osišgnie swój stan spoczynku chemicznego.
1/ Akumulator osišga swój stan spoczynku chemicznego gdy zostanš jednoczenie spełnione następujšce kryteria :

    Po okresie spoczynku dłuższym od 4 godzin
    Temperatura wewnętrzna akumulatora sterowania : Między -18 a +38
    Natężenie pršdu akumulatora : Pomiędzy -200 mA i 50 mA
    Napięcie akumulatora ronie (akumulator rozładowany przed upieniem)

2/ Akumulator osišga swój stan spoczynku chemicznego gdy zostanš jednoczenie spełnione następujšce kryteria :

    Po okresie spoczynku dłuższym od 32 godzin
    Temperatura wewnętrzna akumulatora sterowania : Między -18 a +38
    Natężenie oddawanego pršdu zawarte pomiędzy -200 mA i 50

Status stanu naładowania akumulatora pozostaje w stanie nominalnym tak długo jak akumulator nie zostanie odłšczony.
2.3. Przejcie w stan usterki
Status stanu naładowania akumulatora jest w stanie "defekt/usterka" jeżeli przynajmniej jeden z wbudowanych czujników modułu stanu naładowania jest uszkodzony.
3. Pomiar : Napięcie akumulatora sterowania
Moduł stanu naładowania akumulatora odbiera, zapamiętuje i przesyła informacje uzyskane przez czujnik napięcia.
Amplituda pomiaru napięcia akumulatora wynosi od 8 do 18 volt.
Informacja o napięciu akumulatora jest dostępna we wszystkich stanach systemu elektrycznego samochodu, oprócz stanu czuwania i fazy rozruchu pod warunkiem, że sieć LIN jest dostępna.
UWAGA : Moduł stanu naładowania akumulatora przekazuje defekt (zwarcie z masš lub obwód otwarty) do inteligentnego modułu sterujšcego, gdy usterka jest wykryta w czasie pomiaru napięcia akumulatora.
4. Pomiar : Natężenie pršdu akumulatora
Natężenie akumulatora okrela pršd ładowania/pobierany z akumulatora ; Pršd ten jest mierzony na przewodzie masowym akumulatora przez bocznik wbudowany w czujnik.
Informacja o natężeniu pršdu akumulatora dostępna w sieci LIN jest informacjš filtrowanš.
Informacja natężenie pršdu akumulatora zależy od kalibracji parametru natężenia.
Kalibracja natężenia pršdu akumulatora jest zdefiniowana przez następujšce zakresy :

    Od -1 A do +1 A
    Od -200 A do +200 A
    Od -1500 A do +1500 A
    Nieprawidłowy

UWAGA : Moduł stanu naładowania akumulatora przekazuje defekt (obwód otwarty) do inteligentnego modułu sterujšcego , gdy usterka jest wykryta w czasie pomiaru natężenia pršdu akumulatora.
5. Obliczenie : Temperatura wewnętrzna akumulatora sterowania
Temperatura wewnętrzna akumulatora przedstawia obliczonš temperaturę wewnętrznš.
Temperatura wewnętrzna akumulatora jest szacowana na podstawie tej, która została zmierzona przez czujnik temperatury wbudowany w kartę elektronicznš modułu stanu naładowania akumulatora.
Informacja o temperaturze wewnętrznej akumulatora dostępna w sieci LIN jest informacjš filtrowanš.
6. Pomiar : Pršd czuwania minimalny
Parametr "pršd czuwania minimalny" przedstawia minimalny pršd, zmierzony przez moduł stanu naładowania akumulatora, w czasie poprzedniej fazy spoczynku.
UWAGA : Ten parametr pozwala wykryć stałe nienormalne zużycie pršdu akumulatora przez zamontowane wyposażenie.
7. Komunikacja : BSI (intel...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin