Przedsiębiorczość 2016-11-26
Test na drugich zajęciach ostatnich (o 9.40)
Pytania jednokrotnego wyboru
Przeczytać cały e-learning, j.cieślik przedsiębiorczość – podręcznik
„państwo wiedzą, że jestem wykładowcą i mam poczucie humoru”
Kolejne terminy testowe też
Plan marketingowy
4p
„amerykanie też się potrafią zachowywać [w czarny piątek] jak ludzie u nas w lidlu jak rzucą karpia w promocji”
Produkt – jest korzyścią
„moja córka w liceum bierze udział w takich wykładach o zusie. Będzie konkurs i muszę ją przepytywać z różnych terminów – czym są filary, nie filary; i ona w to wszystko wierzy! To jest straszne. Ale nie będę jej wyprowadzać z błędu”
Cena – koszt
Dystrybucja – kanał dostarczenia, komfort dla klienta
Promocja – komunikacja
Robert Lautenbork
Efekt synergii działa na wszystkie P.
Zapotrzebowanie, popyt
Rdzeń produktu
Produkt potencjalny – można wpływać na niego poprzez dawanie producentom informacji co by się chciało
Produkt poszerzony
Strategie cenowe:
Wysokie – wysoka w fazie wprowadzenia i dojrzałości, produkty opatentowane, luksusowe, kiedy np. coś się wymyśliło i opatentowało i nikomu nie opłaca się tego kopiować, bo tantiemy itd., skierowane do osób zamożnych, mogą to być dzieła sztuki
Niskie – niska w fazie wpro. i dojrz., produkcja masowa, duży obrót, mniejsze ceny, zysk większy bo obrót duży
Przenikania – cena jest niska w fazie prowadzenia, a potem stopniowo podnoszona, bazowanie na przyzwyczajeniu klienta do sklepu – sklep jest otwierany, są niskie ceny, potem stopniowo wzrastają, a klient z przyzwyczajenia nie będzie zmieniał sklepu
Zgarniania – wprowadzenie cena wysoka, a potem ulega obniżeniu, np. kiedy Chińczycy skopiują produkt i wprowadzą do masowej produkcji tańsze wersje
Cykl życia produktu:
Wprowadzenie na rynek, wzrost, dojrzałość, późna dojrzałość, punkt przegięcia – sprzedaż stopniowo spada, faza spadku/wycofania się produktu z rynku
Polityka dystrybucji:
Bezpośrednia – bezpośrednio od producenta, bądź krótkich kanałów dystrybucji, rynek b2b, gdzie produkt jest bardzo drogi, np. maszyny górnicze, usg szpital, b2c – usługi np. fryzjer
Pośrednia – masowo, tańsze produkty, kanały wydłużone
Kanał wąski – na danym szczeblu jest mała ilość uczestników
Kanał szeroki – duża liczba pośredników, hurtowni, dystrybutorów
Polityka promocji
Saithis