2014_2_Poradnictwo_w_konstruowaniu_zycia.pdf

(127 KB) Pobierz
Studia Poradoznawcze 2014
ISSN 2299-4971
Maria Eduarda Duarte
University of Lisbon
Poradnictwo w konstruowaniu życia.
Cele, procesy, instrumenty
Założeniem niniejszego artykułu jest przedstawienie refleksji nad poradnictwem
kariery. Autorka zakłada trzy główne cele. Pierwszym z nich jest próba wskazania
luki pomiędzy teorią poradnictwa kariery a  rzeczywistością poradniczą. Drugim
jest omówienie niektórych teoretycznych rozważań, które są obecnie przedmiotem
debat skupionych wokół nowego paradygmatu konstruowania życia (life
designing)
i  jego relacji z  działaniami poradniczymi: omówienie poradnictwa jako procesu
nieustannych interakcji, który pomaga w rozwiązywaniu problemów, lokuje podej-
mowanie decyzji w obrębie usystematyzowanej i realistycznej ramy oraz umożliwia
połączenie potrzeb jednostki z wymaganiami kontekstu, w którym działa ona, roz-
wija się i żyje. Z tego powodu model konstruowania życia jest holistyczny i kon-
tekstowy oraz pełni rolę profilaktyczno-ochronną. Trzeci z celów to opis procesu
poradnictwa z punktu widzenia paradygmatu konstruowania życia (life
designing):
z teoretycznych rozważań wyłania się wykorzystywanie konkretnych metod i tech-
nik interwencji, wspierających rozwój wiedzy o  sobie samym (self-knowledge),
sprzyjających, bądź opóźniających proces podejmowania decyzji. Zamiast wyni-
ków testów lub interpretacji profilów osobowościowych, to narracje i działania po-
dejmowane przez jednostki są centralnym punktem ogniskującym aspekty meto-
dyczne i metodologiczne. Istniejące techniki i narzędzia są „rekonfigurowane” przy
użyciu ich w  podejściu charakterystycznym dla społecznego konstrukcjonizmu.
Ten sposób postrzegania poradnictwa kariery zilustrowany jest studium przypadku
omówionym po  prezentacji zarysu metod zgodnych z  paradygmatem „Poradnic-
two w konstruowaniu życia” (Life
Designing Counselling).
W konkluzjach podane
zostały niektóre z wyzwań, jakie stoją przed współczesnymi doradcami, zaintereso-
wanymi kwestiami omówionymi w artykule.
Słowa kluczowe:
poradnictwo kariery, przygotowanie zawodowe doradców
Wprowadzenie
Obserwacja realnych zmian, w tym zmian w „naturze” pracy i zatrudnienia, pro-
wadzi do  wniosku, że  i  tradycyjne metody pracy poradnictwa kariery muszą
ulec modyfikacji, co  w  szczególności dotyczy sposobu prowadzenia wywiadów
42
Studia Poradoznawcze 2014
(rozumianych jako narzędzie psychologiczne) w  trakcie procesu poradniczego.
Owe modyfikacje wskazują na istotne przeobrażenia w obszarze, w którym pracują
lub będą pracować doradcy kariery.
„Poradnictwo w konstruowaniu życia” (life
designing counselling)
– nowy para-
dygmat praktyki poradnictwa kariery – wymaga od radzącego się refleksji nad swo-
im „ja” i środowiskiem, otwartości na komunikaty zwrotne oraz swoistej zdolności
do wyobrażenia sobie możliwych „ja” (Savickas, Nota, Rossier, Dauwalder, Duarte,
Guichard, Soresi, Van Esbroeck; Van Vianen, 2009). Z tego powodu również i do-
radcy powinni zdobyć nowe kompetencje, co stanowi dla nich swoiste wyzwanie.
Charakter ciągłych zmian oraz wiążące się z tym wymagania stawiane działaniom
poradniczym (zwłaszcza wywiadom prowadzonym w trakcie procesu poradnicze-
go) powodują konieczność konstruowania relacji w  oparciu o  indywidualne nar-
racje i opowieści oraz współtworzenia dialogu, który umożliwia radzącym się eks-
presję emocji, ujawnienie swego życia, odkrycie przesłanek dla jego zmiany oraz
identyfikację najbardziej znaczących elementów „ja”.
W  paradygmacie „Poradnictwo w  konstruowaniu życia” cały proces pomo-
cowy oparty jest na współkonstruowaniu tożsamości i takim radzeniu, w którym
każda strona (doradca i  osoba radząca się) oddziałuje i  reaguje na  drugą. Sukces
tego rodzaju relacji opiera się na właściwym przygotowaniu zawodowym doradcy.
Część wyzwań stojących przed doradcami zainteresowanymi tymi kwestiami zosta-
nie omówiona w studium przypadku, gdzie podkreślone zostaną również kluczowe
kompetencje doradcze (to, do czego doradca jest bądź powinien być zdolny).
Model interwencji w  paradygmacie „Poradnictwo w  konstruowaniu życia”
określają trzy główne założenia.
Pierwszym z  nich jest swoiste podejście do  narracyjności (Savickas M. L.,
Nota L., Rossier J., Dauwalder J.-P., Duarte M. E., Guichard J., Soresi S., Van Esbro-
eck R., 2009) i wsłuchiwanie się w opowieści radzącego się (podczas spotkania po-
radniczego) w poszukiwaniu ich znaczenia. Drugim założeniem jest takie szkolenie
doradców, w którym procesowi konstruowania życia przypisuje się aktywne i dy-
namiczne znaczenie (Duarte, 2009a). Trzecie zaś związane jest głównie z kwestiami
tożsamości: podkreśla wyzwanie, jakim jest poszukiwanie siebie samego, odkrywa-
nie, kim się jest, jakie oczekiwania stawiają inni, itd.
W konkluzji postaram się wskazać, jak myśli te łączą się ze sobą.
Identyfikowanie luki pomiędzy teorią poradnictwa kariery
a rzeczywistością poradniczą
Tradycyjne poradnictwo kariery wyrosło z epistemologii pozytywistycznej, jednak-
że tradycyjna koncepcja poradnictwa może dziś być zwodnicza, ponieważ opiera
się na  dążeniu do  modyfikacji postępowania radzącego się zgodnie z  wcześniej
zdefiniowanym modelem. Widoczne jest to  w  próbach dopasowania wyników
I. Studia i rozprawy
43
obserwacji empirycznych do propozycji teoretycznych, przy czym mniej uwagi po-
święca się tu  jasności pojęciowej. Jednakże obecnie stosowanie takiego podejścia
w  działaniach poradniczych jest chybione i  bezcelowe, gdyż w  świecie „płynnej”
nowoczesności od jednostki wymaga się otwartości i elastyczności, by mogła ona
stawić czoło „sztucznej” technologii. Rozziew pomiędzy teorią a  praktyką porad-
nictwa wciąż się utrzymuje, dlatego między innymi, że nadal stosowane są poprzed-
nio skonstruowane modele. Poradnictwo kariery, widziane jako proces obiektywny,
który musi być oceniany naukowymi metodami zbierania danych, nie przystaje już
do  nowej rzeczywistości. Jak pisze Alicja Kargulowa (2012), „daje się zauważyć,
że  w  działaniach doradców nadal dominuje wcześniej wytworzona, a  nie zawsze
zweryfikowana w refleksyjnym namyśle” wiedza (Kargulowa, 2012, s. 30).
Oczywiście, powszechnie uznaje się, że wiedza jest fundamentalna dla pozna-
nia rozwoju zarówno jednostek, jak i całych społeczeństw. Znany jest również fakt,
że wiedza upowszechniana jest dzięki technologii. Ale to kapitał intelektualny, któ-
ry kreuje wartości i w którym zakorzenione są zarówno zmiany strukturalne w go-
spodarce, jak i systemy komunikacji i wiedzy, przyczynia się do paradygmatycznej
zmiany w  poradniczych koncepcjach i  praktykach. Istotą tej zmiany jest odejście
od  wąskiej analitycznej perspektywy logicznego pozytywizmu posługującego się
wynikami testów i  przyjęcie stanowiska konstruktywistycznego, w  którym dzia-
łania poradnictwa kariery postrzega się jako (krytyczny) proces indywidualnego
nadawania znaczeń.
Podążając za myślą Immanuela Kanta (1781/1996) oraz jego krytyką empiry-
zmu i racjonalizmu możemy wskazać na rozróżnienie, ale i pokrewieństwo, między
krytycyzmem a krytyką.
Krytycyzm
oznacza krytyczną analizę możliwości, źródeł,
wartości, praw i  ograniczeń racjonalnej wiedzy. Jest to  stanowisko filozoficzne,
zgodnie z którym zasada jest niezależna od osoby lub – przede wszystkim – od wra-
żenia zmysłowego i  ograniczeń, które nakłada ono na  wiedzę. Z  drugiej strony,
krytyka
– która oryginalnie wywodzi się z łac.
critica,
zaczerpniętego z greckiego
wyrażenia
kritikê tékne,
czyli „sztuka sądzenia/rozstrzygania” – oznacza zdolność
do oddzielenia, oceny i decydowania. Jest aktem dobrowolnym należącym do sfery
postępowania jednostki, jest rozumowaniem, które określa, jak odróżnić prawdę
od fałszu. W skrócie – jest to akt umysłu wynikający z wątpliwości co do „prawdzi-
wości” danej sytuacji (Duarte, 2012).
Wracając do poradnictwa, możemy powiedzieć, że poradnictwo kariery wciąż
pozostaje pod wpływem tradycji empiryzmu i jest to jeden z powodów ciągłego roz-
dźwięku pomiędzy teorią a praktyką. Teorie i praktyki, które pojawiły się do końca
XX wieku i odpowiadały ówczesnym uwarunkowaniom, nie są adekwatne do no-
wej, zmiennej, rzeczywistości. Obecnie nie dąży się do  wyznaczania paradygma-
tycznych norm, czy standardów: zamiast tego, wcześniejsze teorie poddaje się kry-
tycznemu oglądowi z uwzględnieniem kryteriów nowej rzeczywistości XXI wieku.
W  „erze komunikacji satelitarnej (…) rola usieciowionego poradnictwa wy-
maga (…)
zbiorowego
wysiłku zarówno badaczy, jak i  refleksyjnych praktyków”
44
Studia Poradoznawcze 2014
(Kargulowa, 2012, s. 31). Chciałabym podkreślić i wzmocnić to twierdzenie. W ta-
kim zbiorowym wysiłku badacze lub praktycy mogą porównywać, na  przykład,
działania poradnicze osadzone w teoriach i technikach przewidywania wypracowa-
nych w czasach stabilności środowiska i zatrudnienia – np. teorię rozwojową Do-
nalda Supera (Super, 1990) oraz wyrastające z niej modele interwencji – z teoriami,
które umieszczają jednostkę w procesie ciągłych zmian, w społecznym, ekonomicz-
nym i  kulturowym kontekście, a  przy tym – w  zgodzie z  krytyczną perspektywą
– sprawdzić, które z nich mają większy potencjał tworzenia wartościowych modeli
poradnictwa we współczesnym społeczeństwie, charakteryzującym się niepewno-
ścią na  rynku pracy. Psycholodzy rozwojowi chcą bowiem ustalić, jak wyposażyć
jednostkę w zbiór instrumentów, który ostatecznie pozwala jej antycypować decy-
zje. Natomiast w  nowym podejściu konstruktywistycznym (Savickas, 2005) psy-
cholodzy koncentrują się na procesie konstruowania – lepiej współ-konstruowania
(co-construction) – jako źródle zmian tożsamości, wzmocnień zaradności i  satys-
fakcji jednostki.
Jednocześnie – mówiąc krótko – badacze i  praktycy, dostrzegając rozdźwięk
pomiędzy teoriami poradnictwa a rzeczywistością, zadają sobie pytanie, czy model
interwencji oparty na podejściu „Poradnictwo w konstruowaniu życia” jest w stanie
z powodzeniem ten rozdźwięk zlikwidować. W tym wypadku „powodzenie” zda-
je się zależeć od  opanowania umiejętności wypracowania indywidualnej narracji
i ciągłej jej analizy. Oznacza ono również zdefiniowanie sensu tej narracji poprzez
analizę informacji, które są indywidualnie przetwarzane. Na powodzenie składa się
również nazwanie kontekstu i poszerzenie wiedzy o nim, a także zrozumienie indy-
widualnych motywacji i uważne spojrzenie na każdą jednostkę.
Działania poradnicze w „Poradnictwie w konstruowaniu życia”
„Poradnictwo w konstruowaniu życia” wychodzi z pięciu założeń dotyczących ludzi
i ich życia zawodowego: (1) możliwości osadzone są w kontekście, (2) procesy są dy-
namiczne, (3) rozwój jest nielinearny, (4) perspektywy są wielorakie, a (5) wzorce
są z gruntu osobiste (Savickas i in., 2009).
W „Poradnictwie w konstruowaniu życia” sam proces konstruowania i prowa-
dzenia relacji, ponieważ występują w niej wzajemne interakcje obu uczestniczących
w nim stron, jest współtworzeniem narracji. Powodzenie tego rodzaju relacji zależy
od poziomu specjalistycznego wyszkolenia doradcy. W porównaniu z tradycyjnym
podejściem poradniczym, najistotniejsza różnicą jest to, że w „Poradnictwie w kon-
struowaniu życia” uznaje się, iż jednostki konstruują swoje „ja” na podstawie po-
strzegania tego, jak inni na nie reagują. Owi
inni
nie są oddzieleni od radzących się
jednostek i nie są „poza nimi”. Dzięki temu jednostka wykorzystuje spostrzeżenia
i uwagi na temat swojego „ja”, by zbudować swoje rozumienie życia, w tym również
rozumienie życia zawodowego (Guichard, 2009).
I. Studia i rozprawy
45
W założeniach poradnictwa kariery, jakim jest „Poradnictwo w konstruowa-
niu życia”, podkreśla się, że  poradnictwo jest procesem nieustannych interakcji.
Proces ten nierozerwalnie łączy się z emocjami i uczuciami uczestników i pomaga
jednostce w rozwiązaniu problemu. Sam proces podejmowania decyzji sytuuje ją
w  usystematyzowanej i  realistycznej ramie, która pozwala na  połączenie potrzeb
jednostki z wymaganiami kontekstu, w którym działa ona, rozwija się i żyje (Du-
arte, 2011). Dlatego też „Poradnictwo w  konstruowaniu życia” ma charakter ca-
łożyciowy, holistyczny i kontekstowy oraz pełni funkcję profilaktyczno-ochronną
(Savickas i in., 2009).
„Całożyciowość” oznacza, że  poradnictwo nie tylko umożliwia ludziom jed-
norazowe zdobycie umiejętności radzenia sobie z  konkretną zmianą w  konkret-
nym momencie życia, ale pozwala ustalać, jakie umiejętności i  wiedzę jednostka
powinna zdobywać, aby rozwijać się przez całe życie. Oznacza to, że w poradnic-
twie należy wziąć pod uwagę cały szereg dodatkowych kwestii, a w szczególności
to, jakimi metodami można owe umiejętności radzenia sobie osiągnąć, jacy spe-
cjaliści mogą wspierać jednostki, jaką rolę pełni w tym środowisko jednostki, oraz
jaki moment jest najbardziej odpowiedni na interwencję. „Holistyczne” podejście
zawiera w sobie założenie wspierania i pomagania jednostkom, których problemy
dotyczą wszelkich rodzajów „kombinacji” problemów zawodowych lub osobistych.
Jest to podejście do konstruowania życia jako całości, a nie podejście, które zakłada
działanie doradcy tylko w  sytuacjach problemowych lub łączących się z  koniecz-
nością podjęcia decyzji zawodowych. Nie traktuje również kariery jako czegoś,
co wiąże się wyłącznie z pracą.
Jako podejście „kontekstualne”, „Poradnictwo w  konstruowaniu życia” szcze-
gólną wagę przywiązuje do środowiska i kontekstu życia jednostki. Wszystkie kon-
teksty i  środowiska są  ważne, zarówno te  z  przeszłości, jak i  te  teraźniejsze. Eks-
plorowanie wszystkich ról życiowych i  wszystkich zapamiętanych wydarzeń jest
niezbędne w procesie samokonstruowania.
Niektóre studia przypadków potwierdzają przydatność i  adekwatność przed-
stawianego modelu, potwierdzając możliwość wykorzystywania go w  działaniach
poradniczych. Jest to  bowiem model wyjaśniający, interpretujący raczej niż eks-
ploracyjny czy opisowy. Pozwala on zrozumieć, wewnętrzną zmienność jednostki
i uchwycić ważność zmiennych kontekstowych, a w szczególności uwzględnić spo-
łeczno-kulturowe konteksty, które mogą sprzyjać definiowaniu roli doradcy. Ważną
pracę na tym polu wykonali już Anna Bilon i Józef Kargul (2012) analizując rolę,
jaką odgrywa kontekst w zrozumieniu wypowiedzi słownych.
Program badań związanych z działaniami poradniczymi w paradygmacie „kon-
struowanie życia” kluczową rolę przypisuje badaniom „oddolnym”. Wychodzi się
z założenia, że warunki i okoliczności, w których „konstruowanie życia” umożliwia
redefinicję tożsamości zawodowej osoby radzącej się (uznanej za nierozerwalnie
związaną z procesami społecznymi typowymi dla danej kultury) najpełniej uchwy-
cić można poprzez nagromadzenie studiów przypadków. Analiza poszczególnych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin