kl_2_mat_cz_3.pdf

(16414 KB) Pobierz
PODRĘCZNIK do szkoły podstawowej
k lasa
część
3
2
Z tego podręcznika korzysta teraz:
Nasza szkoła
Matematyka
Agata Ludwa
współpraca Maria Lorek
1
2
3
Podręcznik do szkoły podstawowej
Kochane Drugoklasistki,
Kochani Drugoklasiści,
ten podręcznik powstał
dzięki pracy wielu osób.
Dbajcie o niego i nie rysujcie w nim.
W przyszłym roku szkolnym
będzie przewodnikiem dla Waszych
młodszych koleżanek i kolegów.
klasa 2
część 3
Warszawa 2015
ISBN 978-83-64735-38-7 (całość)
ISBN 978-83-64735-45-5 (część 3)
Dodawanie, odejmowanie
Ile dziesiątek? Ile jedności?
1.
Ile jest koralików? Jakie liczby ukryły się pod znakami zapytania?
Spis treści
4
Powtórki
przez pagórki
1.
Dwadzieścioro pięcioro dzieci położyło na stole podręczniki.
Pani dołożyła jeszcze jeden podręcznik oraz 5 zeszytów uczniów.
Ile razem podręczników i zeszytów leży na stole?
3.
Wojtek zauważył, że do końca zeszytu ma tylko 6 niezapisanych
kartek. Cały zeszyt ma 52 kartki. Ile kartek już zapisał?
Zapiszcie działanie i jego sprawdzenie.
4.
Wojtek kupił blok rysunkowy i długopis. Ile zapłacił?
Zaproponujcie pytania
do ilustracji.
? dziesiątki to 40
40 to ? jedności
? dziesiątki i ? jedności to 32
32 to ? jedności
23 zł
2 zł
Franek zanotował liczbę koralików w taki sposób. Co oznaczają
kreski, a co kropki?
đrâóŢżäoőwĚeå käoŢrâaéléiékéiã
2.
Cyfra dziesiątek w tej liczbie to siedem,
a cyfra jedności to trzy. Która to liczba?
70
73
37
33
30
đżäóőłétşeå käoŢrâaéléiékéiã
Pani dołożyła zeszyty pozostałych uczniów. Ile zeszytów
i podręczników jest teraz razem na stole?
9 zł
4 zł
Wykonajcie podobne rysunki dla liczb 45 i 84.
Wojtek otrzymał mniej niż 10 zł reszty. Którymi banknotami
mógł zapłacić?
78
5.
Obliczcie.
62 + 20 = ?
39 – 20 = ?
97 – 30 = ?
49 + 3 = ?
67 + 8 = ?
83 – 6 = ?
61 – 8 = ?
Ułóżcie w parach podobne zagadki
na temat pozostałych liczb.
3.
– Mam więcej niż 80 koralików –
cieszy się Celina. – Mogę zapisać ich liczbę
za pomocą dwóch takich samych cyfr.
Ile koralików może mieć Celina?
78
cyfra
dziesiątek
cyfra
jedności
45 + 40 = ?
2.
Ola przegląda książkę o zwierzętach. Rozdział o szopie praczu
ma 30 stron. Pozostałe rozdziały zajmują 57 stron. Ile razem stron
mają wszystkie rozdziały?
6.
Pewna liczba jest mniejsza od 30. Zapisana jest za pomocą dwóch
jednakowych cyfr. Jaka to liczba? Podajcie dwa rozwiązania.
5
24
POWTÓRKI PRZEZ PAGÓRKI
25
DODAWANIE,
ODEJMOWANIE
5
Ile dziesiątek?
Ile jedności?
6–15
Jak dodajemy
i odejmujemy
coraz większe liczby?
16–17
Jak sprawdzamy
wynik odejmowania?
18–19
Przystanek zadanek
20–23
Ile wynoszą składniki?
24–25
Powtórki przez pagórki
FIGURY
27–31
Jak mierzymy odcinki?
32–33
Co to jest metr?
34–35
Powtórki przez pagórki
MNOŻENIE, DZIELENIE
37
Jak sprawdzamy wynik
dzielenia?
38–39
Jak dzielimy? Jak mnożymy?
40–41
Przystanek zadanek
POCZĄTEK DZIAŁU
Ilustracja inspirująca do samodzielnego
konstruowania zadań przez dzieci.
POWTÓRKI PRZEZ PAGÓRKI
Powtórzenie wiedzy
oraz nabytych umiejętności.
SPIS TREŚCI
Przystanek zadanek
1.
31 kilogramów mąki kosztuje
o 2 zł więcej niż 30 kg mąki.
Ile kosztuje kilogram mąki?
2.
Sprawdźcie na rysunku,
ile babeczek ułożył piekarz
na blasze. Ile babeczek będzie
na trzech blachach, jeśli na
każdej ułoży po tyle samo?
4.
Piekarz włożył
Pieczenie jednej
do pieca pierwszą
blachy mazurków
trwa 20 minut.
blachę o 12.00.
Po 10 minutach włożył
drugą blachę, po następnych 10 minutach
kolejną. O której godzinie wyjął pierwszą
blachę upieczonych mazurków?
Ile blach było w piecu o 12.15?
Edukacja
polonistyczna
3.
Piekarz ułożył na kwadratowej
blasze kwadratowe mazurki.
W jednym rzędzie mieszczą
się 4 mazurki. Ile mazurków
zmieściło się na blasze?
6.
Sernik został upieczony
na kwadratowej blasze
i pokrojony na 25 jednakowych
kwadratowych kawałków.
Ile kawałków jest w jednym
rzędzie? Ile w dwóch rzędach?
1–6
5.
Do przygotowania trzech rodzajów
sernika użyto 31 kg sera, 9 kg mąki,
5 tuzinów jaj, 8 kg rodzynek i dwa
razy mniej kilogramów daktyli.
Ile rodzajów sernika przygotowano
z tych składników?
PRZYSTANEK ZADANEK
Propozycja zachęcająca
do wykorzystania wiedzy
i umiejętności w nowych,
również niestandardowych,
sytuacjach.
41
40
PRZYSTANEK ZADANEK
42–49
Jak dzielimy? Jak mnożymy?
50–55
Co drugi, co trzeci,
co czwarty – czyli który?
56–57
Powtórki przez pagórki
LICZBY, CZAS
Która godzina?
Jak planować?
Przystanek zadanek
Czy zawsze jest tylko jedna
odpowiedź?
Jaka będzie kolejna liczba?
Powtórki przez pagórki
Gra planszowa
Edukacja
przyrodnicza
GRA PLANSZOWA
Utrwalenie wiedzy i umiejętności przez zabawę.
START
10
Zagrajcie w parach
lub w trójkach.
Gracz rzuca dwiema
kostkami. Może dodać
lub pomnożyć liczby
wyrzuconych oczek
i przesunąć pionek
na pole z wynikiem
działania. Na przykład
jeśli wyrzuci:
9
18
20
11
8
15
12
16
7
6
2
30
5
9
3
25
1
12
META
12
1
4
59–65
66–69
70–71
72–73
74–75
76–77
78–79
Edukacja
artystyczna
Edukacja
społeczna
może przesunąć pionek
na pole z liczbą 8 lub 12,
bo 8 = 2 + 6, a 12 = 2 · 6.
Gracz może przesunąć
pionek tylko na sąsiednie
pole, na przykład z pola 6
może przesunąć pionek
na pola: 15, 8, 20, 11, 12,
2, 5 lub 16.
Jeśli na żadnym
sąsiednim polu nie ma
odpowiedniego wyniku
dodawania ani mnożenia,
gracz traci kolejkę.
Wygrywa osoba, która
pierwsza dotrze do mety.
7
11
25
24
79
78
GRA PLANSZOWA
JAK KORZYSTAĆ Z PODRĘCZNIKA
Dodawanie, odejmowanie
Zaproponujcie pytania
do ilustracji.
SPIS TREŚCI
Ile dziesiątek? Ile jedności?
1.
Ile jest koralików? Jakie liczby ukryły się pod znakami zapytania?
? dziesiątki to 40
40 to ? jedności
? dziesiątki i ? jedności to 32
32 to ? jedności
Franek zanotował liczbę koralików w taki sposób. Co oznaczają
kreski, a co kropki?
đrâóŢżäoőwĚeå käoŢrâaéléiékéiã
2.
Cyfra dziesiątek w tej liczbie to siedem,
a cyfra jedności to trzy. Która to liczba?
70
73
37
33
30
đżäóőłétşeå käoŢrâaéléiékéiã
Wykonajcie podobne rysunki dla liczb 45 i 84.
78
Ułóżcie w parach podobne zagadki
na temat pozostałych liczb.
3.
– Mam więcej niż 80 koralików –
cieszy się Celina. – Mogę zapisać ich liczbę
za pomocą dwóch takich samych cyfr.
Ile koralików może mieć Celina?
78
cyfra
dziesiątek
cyfra
jedności
4
5
Jak dodajemy i odejmujemy
coraz większe liczby?
1.
Obliczcie, ile jest razem fasolek.
23 + 40 = ?
Najpierw dodam
fasolki w woreczkach,
potem pojedyncze
fasolki.
23
+
40
SPIS TREŚCI
3.
Obliczcie, ile fasolek zostanie.
56 – 20 = ?
Mam 56 fasolek.
Odkładam 20 fasolek,
czyli 2 woreczki.
56
Obliczcie w podobny sposób.
20
+
40
+
3
47 – 30 = ?
72 – 40 = ?
Obliczcie w podobny sposób: 54 + 30 = ? .
2.
Franek miał piłeczki. Część z nich była w opakowaniach po 10 sztuk.
Ile razem piłeczek miał Franek?
4.
Zuzia przedstawiła za pomocą rysunku liczbę swoich piłeczek.
Ile żółtych piłeczek ma Zuzia? Ile ma zielonych?
đżäóőłétşeå
ßp
éiéłşeìcŕzékéiã
đzéişeælàoŢnşeå
ßp
éiéłşeìcŕzékéiã
Których piłeczek ma więcej? O ile więcej?
5.
W poniedziałek sprzedawca otworzył opakowanie, w którym 
było 100 piłeczek. Tego dnia sprzedał tylko jedną piłeczkę.
Każdego kolejnego dnia sprzedawał po 30 sztuk. Którego dnia
skończyły się piłeczki w opakowaniu i trzeba było otworzyć nowe?
5
Franek dokupił jeszcze 20 piłeczek. Ile ma ich teraz? Zapiszcie działanie.
6
DODAWANIE, ODEJMOWANIE
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin