Czołg PzKpfw IV Ausf. J 1944.pdf

(49711 KB) Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
Czołgi
1944
Czołg średni Panzerkampfwagen IV Ausf. J
Panzerkampfwagen IV Ausf. J (Sd.Kfz 161/2)
PzKpfw IV Ausf. J.
Typ:
czołg średni.
Lata produkcji:
VI.1944 - III.1945.
Wyprodukowano:
2392 pojazdy.
Długość całkowita:
7,02 m.
Długość kadłuba:
5,93 m.
Szerokość:
2,88 m.
Szerokość z
ekranami:
3,33 m.
Wysokość:
2,68
m.
Prześwit:
40 cm.
Masa bojowa:
25000 kg.
Opancerzenie:
z płyt wal-
cowanych łączonych spawaniem, o
grubości - kadłub przód 80 mm, boki
30 mm, tył 20 mm, dno i góra 10-12
mm, wieża - przód 50 mm, boki i tył
30 mm, góra 18 mm; ekrany pance-
rza na wieży i bokach kadłuba o
grubości 5 mm lub siatki druciane.
Przyrządy celownicze i obserwa-
cyjne:
celownik TZFSf/2 dla armaty,
KgZF2 dla przedniego km, wieżyczka
obserwacyjna dowódcy czołgu, otwo-
ry obserwacyjne.
Trakcja:
gąsieni-
cowa.
Napęd:
dwunastocylindrowy,
górnozaworowy silnik gaźnikowy
chłodzony cieczą, w układzie V (kąt
rozwarcia bloków cylindrów wynosił 60°) typu Maybach HL 120 TRM, o mocy 300 KM przy 3000 obrotów/min. i pojemno-
ści skokowej 11867 cm³.
Pojemność zbiorników paliwa:
659 l.
Zużycie paliwa na 100 km:
droga 250 l, teren 350 l.
Transmisja:
mechaniczna, 6 biegów do przodu, jeden wsteczny.
Nacisk jednostkowy na grunt:
0,89 kg/cm².
Długość
oporowa gąsienicy:
3,72 m.
Szerokość gąsienicy:
40 cm.
Ilość ogniw gąsienicy:
99.
Prędkość:
na drodze 38 km/h,
w terenie 16 km/h.
Zasięg:
droga 320 km, teren 210 km.
Promień skrętu:
5,92 m.
Pokonywanie przeszkód:
ściany 60
cm, brody 1,2 m, rowy (okopy) 2,35 m, stoki o nachyleniu do 30°.
Uzbrojenie:
armata 7,5 cm KwK 40 L/48 (zapas amuni-
cji 87 pocisków) oraz dwa karabiny maszynowe kal. 7,92 mm MG-34 (zapas amunicji 3150 naboi).
Załoga:
5 osób (do-
wódca, celowniczy, ładowniczy, kierowca i strzelec-radiotelegrafista).
2
Ostatnią
wersją
czołgu PzKpfw IV były czołgi
PzKpfw IV Ausf. J
(Sd.Kfz
162/2).
Od
czerwca 1944
do
marca 1945
roku zakła-
dy Nibelungen w St. Valen-
tin wyprodukowały łącznie
2392 czołgi Ausf. J (89001-
91392). Podobnie jak Ausf.
H wersja J służyła w puł-
kach dywizji pancernych do
końca wojny.
W
stosunku
do
uprzednio produkowanych
czołgów Ausf. H czołgi Ausf.
J miały wiele uproszczeń
technologicznych, m.in. nie
posiadały
dwusuwowego
silnika spalinowego napę-
dzającego generator prądo-
twórczy dostarczający prąd
elektryczny do silnika poru-
szającego wieżę czołgu.
Czołgi Ausf. J posiadały
tylko
ręczny
(!)
obrót wie-
ży.
Uproszczono budowę
włazów w wieży i zlikwido-
wano boczne kadłubowe
szczeliny
obserwacyjne
kierowcy
(po
założeniu
ekranów
pancernych
-
Schurzen, obserwacja na
boki była niemożliwa). Czoł-
gi PzKpfw IV budowano z
uproszczonymi, całkowicie
stalowymi
kołami
pod-
trzymującymi i nowym ty-
pem kół napinających.
Czołgi Ausf. J miały
zbiorniki paliwa powiększo-
ne o 189 dm
3
do 680 litrów.
Dzięki temu zasięg czołgu
uległ zwiększeniu - w tere-
nie z 130 km do 210 km, a
gdy czołg odbywał prze-
marsz drogą z 210 km do
320 km. Czołgi Ausf. J pro-
dukowane na przełomie
1944-1945 posiadały, w
miejsce ekranów pancer-
nych wykonanych z blachy pancernej,
ekrany wykonane z siatki drucianej rozpię-
tej na ramach ekranów z blachy pancernej.
Ekrany z siatki tzw. Thoma Schurzen za-
bezpieczały kadłub i gąsienice przed wy-
buchami pocisków z głowicą kumulacyjną.
Niektóre czołgi Ausf. J posiadały pionowo
umieszczone rury wydechowe wyposażo-
ne w tłumiki - podobne do tych jakie sto-
sowano np. w czołgach Panther. Czołgi
poszczególnych wersji różniły się ponadto
drobnymi szczegółami wyposażenia ze-
wnętrznego, miejscem usytuowania za-
sobników z częściami zamiennymi, itp.
Od marca do
września 1944
roku
17 czołgów Ausf. J przebudowano na
czołgi dowodzenia
Panzerbefehlswagen
Pz.Bf.Wg. IV Ausf. J
3
(IV) mit 7,5 cm KwK 1/48. Nowy
pojazd otrzymał dodatkowe wyposa-
żenie radiowe Fu 5 i Fu 7 (do komu-
nikacji z Luftwaffe) lub Fu 8 (do ko-
munikacji z jednostkami naziemny-
mi). Pojazdy otrzymały oznaczenie
Sd.Kfz. 267 (wyposażone w Fu 8) i
Sd.Kfz. 268 (wyposażone w Fu 7).
W tych wersjach ładowniczy służył
jako drugi radiotelegrafista. Plano-
wano wyposażyć wszystkie czołgi
Panzerkampfwagen IV w dodatkowe
anteny, co pozwoliłoby na użycie ich
jako czołgów dowodzenia przez jed-
nostki frontowe. Czołgi weszły na
wyposażenie oddziałów pancernych
uzbrojonych w czołgi Panzer-
kampfwagen IV.
Od
lipca 1944
do
marca
1945
roku 90 czołgów Panzer IV
Ausf. J przebudowano na
czołgi obserwacyjne Panzerbeobachtungswagen IV.
Oprócz normalnego uzbrojenia zamon-
towano w nich dodatkowe wyposażenie radiowe do komunikacji z bateriami Hummel (Sd.Kfz 165) radiostację Fu 7 z na-
dajnikiem i odbiornikiem oraz peryskopowy przyrząd pomiaru odległości TSR 1 wysuwany przed wieżyczką dowódcy.
Sama wieżyczka pochodziła z dział szturmowych StuG-40. Wyposażenie pojazdu uzupełniała lorneta nożycowa. Załogę
tych pojazdów stanowili artylerzyści.
4
PzKpfw IV Ausf. J
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin