Czołg PzKpfw IV Ausf. G 1942.pdf

(34482 KB) Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
Czołgi
1942
Czołg średni Panzerkampfwagen IV Ausf. G
Panzerkampfwagen IV Ausf. G (8/BW, Sd.Kfz 161/1)
PzKpfw IV Ausf. G.
Typ:
czołg średni.
Lata pro-
dukcji:
V.1942 - VI.1943.
Producent:
Krupp-Gruson, Vo-
mag, Nibelungwerke.
Wyprodukowano:
1687 pojazdów.
Długość całkowita:
6,63 m.
Długość kadłuba:
5,92 m.
Szerokość:
2,88 m.
Szerokość z gąsienicami typu Ost-
ketten:
3,19 m.
Szerokość z bocznymi ekranami:
3,33
m.
Wysokość:
2,68 m.
Prześwit:
40 cm.
Masa bojowa:
23500 kg.
Opancerzenie:
spawane z płyt walcowanych o
grubości: kadłub - przód 50 mm, boki 30 mm, tył 20 mm,
góra 11 mm, dno 10 mm; wieża - przód 50 mm, boki i tył
30 mm.
Trakcja:
gąsienicowa.
Układ jezdny:
po każdej
stronie 8 podwójnych małych kół jezdnych o średnicy 470
mm x 75 mm łączonych po 2 w 4 wózkach. Przednie koła
w wózku były zawieszone na wahaczu, tylne - na resorze
piórowym. Koła jezdne zostały wyposażone w gumowy
bandaż. Gąsienicę podtrzymywały 4 małe rolki, także z
gumowym bandażem. Koło napędzające z 19 zębami
znajdowało się z przodu, koło napinające - z tyłu. Gąsienica drobnoogniwowa, jednogrzebieniowa stalowa o 99 ogniwach
szerokości 400 mm i podziałce 120 mm. Skrzynia biegów synchronizowana ZF SSG 77 o 6 biegach do przodu i 1
wstecznym.
Napęd:
dwunastocylindrowy, górnozaworowy silnik gaźnikowy chłodzony cieczą, w układzie V (kąt rozwarcia
bloków cylindrów wynosił 60°) typu Maybach HL 120 TRM, o mocy 300 KM przy 3000 obrotów/min. i pojemności skoko-
wej 11867 cm
3
.
Pojemność zbiorników paliwa:
470 l.
Zużycie paliwa:
droga 250 l/100 km, teren 350 l/100 km.
Trans-
misja:
mechaniczna.
Nacisk jednostkowy na grunt:
0,84 kg/cm
2
.
Długość oporowa gąsienicy:
3,72 m.
Szerokość
gąsienicy:
40 cm.
Ilość ogniw gąsienicy:
99.
Prędkość:
na drodze 40 km/h, w terenie 16 km/h.
Zasięg:
droga 210 km,
teren 130 km.
Promień skrętu:
5,92 m.
Pokonywanie przeszkód:
ściany 60 cm, brody 1,0 m, rowy (okopy) 2,2 m, stoki
o nachyleniu do 30°.
Przyrządy celownicze:
celownik teleskopowy TZF 5f lub TZF 5f/1 dla armaty i KZF 2 dla kadłubo-
wego MG-34, peryskop kierowcy KFF 2.
Uzbrojenie:
armata 7,5 cm KwK 40 L/43 (zapas amunicji 87 pocisków) oraz dwa
karabiny maszynowe MG34 kal. 7,92 mm (zapas amunicji 3150 naboi).
Załoga:
5 osób (dowódca,
celowniczy, ładowni-
czy, kierowca i strzelec-radiotelegrafista).
2
Szybkie zanie-
chanie produkcji wersji
Ausf. F2 spowodowane
było wprowadzeniem w
maju 1942
roku nowe-
go modelu, tym razem
wielkoseryjnego, ozna-
czonego
PzKpfw IV
Ausf. G.
W stosunku
do poprzedniej wersji
zmiany były niewielkie.
Przede wszystkim za-
miast
butelkowatego
jednokomorowego
hamulca
wylotowego
armaty KwK 40 L/43
zastosowano
dwuko-
morowy hamulec
o
kształcie walca. Poza
tym zlikwidowano otwo-
ry obserwacyjne ła-
downiczego
umiesz-
czone po prawej stro-
nie wieży. Modyfikacji
poddano także włazy
kierowcy i strzelca-
radiotelegrafisty. Czołgi
wersji G miały dodat-
kowe
opancerzenie
przodu kadłuba (płyta
pancerna o grubości 30
mm), łączone z właści-
wym pancerzem za
pomocą spawania lub
śrub. Produkcja pojaz-
dów z pogrubionym
pancerzem rozpoczęła
się 20 lipca 1942 roku.
Inną modyfikacją było
montowanie na lewym
boku kadłuba pojemni-
ka na dwa zapasowe
koła jezdne. Zaprze-
stano też montażu
specjalnych
świateł
ostrzegawczych zamo-
cowanych na stanowi-
sku celowniczego, in-
formujących o tym że
wychylona na boki
PzKpfw IV Ausf. G KwK 40 L/43
armata wystaje poza obrys kadłuba czołgu. Zaprze-
stano montowania na wierzchu wieży otworów słu-
żących do wystrzeliwania rakiet sygnalizacyjnych.
Od
marca 1943
roku rozpoczęto uzbrajanie
czołgów PzKpfw IV Ausf. G w armatę
7,5 cm KwK
40 L/48
o dłuższej o 38 cm lufie oraz montowanie
jednoczęściowych wieżyczek dowódcy o grubości
pancerza 100 mm, wyposażonych w jednoczęścio-
we włazy (były do zmiany charakterystyczne już dla
wersji Ausf. H). Pojazdy późnych serii produkcyj-
nych wyposażone były w ekrany pancerne (Schürz-
en)
o grubości 5 mm, mające chronić boki kadłuba i
wieżę przed pociskami rusznic przeciwpancernych
oraz głowicami kumulacyjnymi. Podobne ekrany
zastosowano również w czołgach PzKpfw III. Jak
wspomina H. Guderian: „Innowacja ta okazała się
skuteczna”.
3
Czołgi PzKpfw IV
(Sd.Kfz 161/1) Ausf. G były
produkowane w zakładach
Vomag
(wyprodukowano
300 czołgów o numerach
fabrycznych 83701-84000),
Nibelungen
(350
sztuk
82701-83100)
i
Krupp-
Gruson (600 sztuk 83101-
83700) od
maja 1942
roku
do
czerwca 1943
roku.
Jeden z seryjnych PzKpfw
IV Ausf. G posłużył do prze-
budowy na prototyp działa
samobieżnego
Hummel,
inne 10 podwozi wykorzy-
stano do produkcji dział
szturmowych Sturmpanzer
IV. Na jednym z czołgów tej
wersji testowano w lipcu
1944 roku przekładnię hy-
drostatyczną. Łącznie od
maja 1942
roku do
czerwca
1943
roku wyprodukowano
1687
czołgów wersji Ausf.
G, w tym
412
wyposażo-
nych w długolufową wersję
armaty KwK 40 L/48. Pojaz-
dy z takim uzbrojeniem nosi-
ły oznaczenie Sd.Kfz 161/2.
PzKpfw IV Ausf. G KwK 40 L/48
4
PzKpfw IV Ausf. G
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin