Czołg PzKpfw IV Ausf. E 1940.pdf

(21348 KB) Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
Czołgi
1940
Czołg średni Panzerkampfwagen IV Ausf. E
Panzerkampfwagen IV Ausf. E (6/BW, Sd.Kfz 161)
PzKpfw IV Ausf. E.
Typ:
czołg średni.
Lata
produkcji:
IX.1940 - IV.1941.
Wyprodukowano:
223
pojazdy.
Długość:
5,92 m.
Szerokość:
2,84 m.
Wy-
sokość:
2,68 m.
Prześwit:
40 cm.
Masa bojowa:
21000 kg.
Opancerzenie:
15-60 mm.
Trakcja:
gąsie-
nicowa.
Napęd:
dwunastocylindrowy, górnozaworowy
silnik gaźnikowy chłodzony cieczą, w układzie V (kąt
rozwarcia bloków cylindrów wynosił 60°) typu Maybach
HL 120 TRM, o mocy 300 KM przy 3000 obrotów/min. i
3
pojemności skokowej 11867 cm
.
Pojemność zbior-
ników paliwa:
470 l.
Zużycie paliwa:
droga 250 l/100
km, teren 350 l/100 km.
Transmisja:
mechaniczna, 6
biegów do przodu, jeden wsteczny.
Nacisk jednost-
kowy na grunt:
0,79 kg/cm
2
.
Długość oporowa gą-
sienicy:
3,72 m.
Szerokość gąsienicy:
40 cm.
Ilość
ogniw gąsienicy:
99.
Prędkość:
na drodze 42 km/h, w
terenie 20 km/h.
Zasięg:
droga 200 km, teren 125 km.
Promień skrętu:
5,92 m.
Pokonywanie przeszkód:
ściany 60 cm, brody 1,0 m, rowy (okopy) 2,3 m, stoki o
nachyleniu do 30°.
Uzbrojenie:
armata 7,5 cm KwK 37
L/24 (zapas amunicji 80 pocisków) oraz dwa karabiny
maszynowe kal. 7,92 mm MG-34 (zapas amunicji 3150
naboi).
Załoga:
5 osób (dowódca,
celowniczy, ładowni-
czy, kierowca i strzelec-radiotelegrafista).
Analiza walk we Francji wykazała, że opance-
rzenie czwórek było już niewystarczające. W odpowie-
dzi na postulaty dowódców frontowych we wrześniu
1940 roku rozpoczęto prace nad kolejną wersją ozna-
czoną
PzKpfw IV Ausf. E.
Produkcję czołgów Ausf. E
(6/BW) rozpoczęto we
wrześniu 1940
roku. a zakoń-
czono w
kwietniu 1941
roku. Czołgi posiadały numery
fabryczne 80801-80850. Całkowita produkcja wyniosła
223
sztuki. Były one używane jeszcze w 1944 roku.
2
Modyfikacje za-
stosowane w czołgu
PzKpfw IV Ausf. E w
głównej mierze dotyczy-
ły wzmocnienia opance-
rzenia. Pancerz czołowy
miał grubość 30 mm i
niekiedy był dodatkowo
chroniony płytą o grubo-
ści 30 mm. Przód wieży
miał 30 mm (osłona
mechanizmów armaty
35-37 mm) grubości,
boki kadłuba i wieży 20
mm, spód kadłuba i tył
15 mm. Czołgi Ausf. E
posiadały zmodyfikowa-
ne otwory obserwacyjne
kierowcy. Karabin ma-
szynowy MG 34 został
umieszczony w jarzmie
kulistym Kugelblende 30
(30 oznacza, że jarzmo
było przystosowane do
pancerza o grubości 30
mm).
W czołgach Pz-
Kpfw IV Ausf. E zasto-
sowano nowe uprosz-
czone koła napędowe,
podtrzymujące i napina-
jące oraz nowy typ błot-
ników przednich i gąsie-
nic o szerokości 400
mm.
Czołgi tego typu
posiadały nową wie-
życzkę dowódcy opan-
cerzoną pancerzem o
grubości od 50 do 95
mm. Wieżyczka była
montowana z jednego, a
nie jak poprzednio z
pięciu
segmentów.
Zmieniono nieznacznie
kształt wieży tak, aby
wieżyczka dowódcy nie
wystawała z obrysu
wieży, zmodyfikowano
w tym celu także dach
wieży.
Zlikwidowano
otwór strzelecki w pra-
wych
bocznych
drzwiach wieży czołgu.
PzKpfw IV Ausf. E
Inne modyfikacje dotyczyły umieszczenia wenty-
latora wieży i wzmocnienia osłon otworów obserwacyj-
nych. Zmianie uległa także szczelina obserwacyjna kie-
rowcy. Zamontowano w niej nowy peryskopowy przyrząd
obserwacyjny Fahrersehklappe 30, wyposażony w jedno-
częściową osłonę. Otwory obserwacyjne peryskopów
kierowcy umieszczono w charakterystycznym wycięciu
pancerza nad szczeliną obserwacyjną. Czołgi Ausf. E
były używane z zasobnikiem montowanym z tyłu wieży
(Gepack Kasten). Wersje Ausf. E posiadały boczne ka-
dłubowe otwory obserwacyjne z przynitowanym wzmoc-
nionym opancerzeniem. Pojazdy kierowane do Afryki
otrzymały na płycie nadsilnikowej dodatkowe otwory chłodzące.
3
PzKpfw IV Ausf. E
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin