psychologia szefa 2. coaching narzędziowy pełna wersja.pdf

(5745 KB) Pobierz
Spis tre ci
Wst p
O potrzebie coachingu ........................................... 7
Dlaczego chcemy pokaza , e prowadzenie coachingu
mo e by proste i atwe? .................................................. 9
Dla kogo napisali my t ksi k ? .................................. 13
Czym jest praktyczny coaching narz dziowy? ............. 15
Rozdzia 1. Filozofia i mechanizmy coachingu
narz dziowego ....................................................... 17
Jak radzi sobie z nerwic ,
stosuj c coaching narz dziowy? ................................... 19
Czym jest nerwica, której wszyscy podlegamy? ........... 25
Coaching jako forma pomocy.
Jak pomaga naturalnie i po ludzku? ........................... 33
Coaching wdra any z inicjatywy szefa,
czyli pa skie oko konia tuczy ........................................ 39
Czym jest standard handlowy lub szefowski?
Kiedy warto da podw adnym „kamizelk
ratunkow ”? .................................................................... 43
Coaching narz dziowy — mity i szanse ....................... 47
Dylematy szefa w roli coacha ......................................... 51
Rozdzia 2. Procedura coachingu narz dziowego ................. 55
Etapy coachingu narz dziowego.
Orientacyjna mapa dzia ania, aby by o atwiej ............ 57
Krok pierwszy
Przekazanie zespo owi decyzji o wdro eniu coachingu .... 59
Kup książkę
Poleć książkę
SPIS TRE CI
Krok drugi
Umowa z podw adnym.
Rola coacha i ustalenie celów ........................................ 63
Krok trzeci
Obserwacja pracy podw adnego .................................... 69
Krok czwarty
Informacje zwrotne o atutach i rezerwach .................... 75
Krok pi ty
Wybór obszaru do rozwoju
i pomys y nowych zachowa ........................................ 93
Krok szósty
Trening nowych tekstów i zachowa .
Pracujesz na sukces swojego podopiecznego ............ 113
Krok siódmy ........................................................................
Zako czenie coachingu
— czyli wa ne pytania i umowa .................................. 119
Podsumowanie
Wszyscy jeste my coachami ........................................ 121
Rozdzia 3. Kilka zapisów sesji coachingowych ................. 125
Sesja 1
Coaching rodzicielski ................................................... 127
Sesja 2
Kole e ski coaching zawodowy
dotycz cy wspó pracy wewn trz firmy ....................... 135
Sesja 3
Coaching handlowy w relacji szef
podw adny ........ 145
Sesja 4
Coaching szefowski. Jak dogl da i doskonali
standardy pracy podleg ej kadry kierowniczej
w relacji z podw adnymi? ............................................ 155
Zako czenie ........................................................ 163
6
Kup książkę
Poleć książkę
JAK RADZI SOBIE Z NERWIC , STOSUJ C COACHING
NARZ DZIOWY?
JAK RADZI SOBIE Z NERWIC ,
STOSUJ C COACHING NARZ DZIOWY?
JAK RADZI SOBIE Z NERWIC ?
Uwa amy, e
nerwica to stan, w którym kto u ywa jakiego
zachowania w sposób przymusowy, mimo e widzi, i ten spo-
sób jest nieskuteczny i dodatkowo nara a go na niepo dane
koszty.
Poka emy to na przyk adzie naszego pracownika, który
nie potrafi odnie si do oporu klienta inaczej ni walk na
argumenty i przekonywaniem do swoich racji. Mo na powie-
dzie , e w relacji z oceniaj cym i deprecjonuj cym go klientem
mia nerwic , bo reagowa uporczywie tylko w jeden sposób.
W sprawie takiej w a nie nerwicy poprosi o pomoc i coaching
Mariusz, podw adny jednego z autorów tej ksi ki:
— Wojtku, mam k opot z wa nym klientem. Bardzo si oba-
wiam jego krytycznych uwag, bo mnie to wkurza, irytuje i wy-
prowadza z równowagi. Nie daj rady przekona go do swoich
racji i rozmowa kuleje. Zaraz opowiem ci co wi cej o kliencie
i ca ej sytuacji...
19
Kup książkę
Poleć książkę
FILOZOFIA I MECHANIZMY COACHINGU NARZ DZIOWEGO
Jak to najcz ciej bywa, pracownik próbowa wyczerpuj co opi-
sywa ró ne trudne zachowania klienta. Przedstawia równie
wa ny kontekst sytuacji, ale prawie nic nie mówi o swoich poczy-
naniach. A ja nie chcia em by zdany tylko na jego subiektywne
i si rzeczy „tendencyjne” relacje. Musia em zobaczy mojego
pracownika w dzia aniu. Zgodnie z jedn z podstawowych zasad
coachingu narz dziowego — chcia em by wiadkiem do wiad-
czenia.
Poszli my na wspóln wizyt do klienta — prezesa du ej i wa -
nej firmy. „Nerwicowe” zachowanie Mariusza mog em szybko
dostrzec w jego reakcjach na typowe protekcjonalne obiekcje
„wa nego” klienta:
— Prosz pana, na tym szkoleniu maj by starzy, do wiad-
czeni mened erowie, a pan jest przecie jeszcze bardzo m odym
cz owiekiem. Czego pan takie stare wygi mo e nauczy ?
Mariusz szybko zdenerwowa si i pospiesznie zacz klien-
towi t umaczy :
— Panie prezesie, prowadz takie szkolenia od siedmiu lat.
By em tak e wcze niej szefem zespo u, mam du e do wiadczenie
i odpowiednie certyfikaty. Uko czy em w a nie studia MBA
i specjalizuj si w pracy z mened erami...
Tyrada szkoleniowca nie zrobi a na prezesie wi kszego wra-
enia, a wiele sygna ów (podniós g os, stuka d ugopisem) wska-
zywa o na to, e nawet si zirytowa :
— Prosz pana, to naprawd s bardzo do wiadczeni i wyma-
gaj cy ludzie. Oni potrzebuj spotkania z kim , kto by by dla nich
autorytetem. Jak pan sobie to wyobra a, skoro ma pan pewnie
trzydziestk , a wygl da jeszcze m odziej?
20
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin