Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,- J.Musiałkiewicz.pdf

(34001 KB) Pobierz
Prowadzenie
działalności
gospodarczej
Podejm owanie i prowadzenie
działalności gospodarczej
Teresa Gorzelany
PDG
KPS
Kom petencje
personalne i społeczne
Wiesława Aue
O rganizacja pracy
małych zespołów
Wiesława Aue
OMZ
Podręcznik do nauki zawodu
WSiP
KJ
EFEKTY KSZTŁCENIA
WSPÓLNE DLA WSZYSTKICH
ZAWODÓW
REFORMA 2012
SPIS TREŚCI
Wstęp ..................................................................................................................................................................
6
Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej (PDC)
Ί. Gospodarowanie
Konsument X XI w ie k u ............................................................................................................................
B
Ostrożnie z zasobami ..............................................................................................................................
O Ekonomiści ................................................................................................................................................
Π Gospodarowanie w pełnym w ym iarze.................................................................................................
B Na rynku .......................................................................................................................................................
13 Zależności rynkow e..................................................................................................................................
n
10
16
22
27
30
34
2. Przedsiębiorstwo
O
B
Π
Π3
Dl
Swoboda działalności gospodarczej....................................................................................................
Jednostki gospodarujące........................................................................................................................
Przedsiębiorcy indywidualni..................................................................................................................
Spółki osobowe i kapitałowe..................................................................................................................
Rodzaje działalności gospodarczej.......................................................................................................
11.1. Zaopatrzenie.......................................................................................................................................
11.2. Produkcja............................................................................................................................................
11.3. H a n d e l................................................................................................................................................
11.4. U słu g i..................................................................................................................................................
SE Polska Klasyfikacja Działalności ............................................................................................................
42
46
50
52
58
58
61
65
67
72
3. Praca
03
Elementy prawa p ra c y ............................................................................................................................. 80
13.1. Wzajemne prawa i obow iązki........................................................................................................ 80
13.2. Czas pracy i u rlo p y .......................................................................................................................... 86
13.3. Zatrudnianie m łodocianych.......................................................................................................... 90
D3 Zatrudnienie niepracow nicze............................................................................................................... 93
ΪΒ Dokumentacja pracownicza i wynagrodzenia.................................................................................. 96
SB P o d atk i........................................................................................................................................................ 107
4. Rejestracja działalności gospodarczej
UJ Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do uruchomienia działalności gospodarczej .........
17.1. Wniosek rejestracyjny-CEID G -1 ...............................................................................................
17.2. Deklaracje podatkowe, ubezpieczeniowe i inne ......................................................................
17.3. Dokumentacja rachunkowa ..........................................................................................................
IB Działalność regulowana ..........................................................................................................................
m
Prawo au torsk ie.........................................................................................................................................
116
116
120
125
129
131
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------1
Sil
0J
09
Elementy zarządzania.............................................................................................................................
Marketing w przedsiębiorstwie ...........................................................................................................
Strategie marketingowe ........................................................................................................................
Stan posiadania fir m y ............................................................................................................................
134
139
148
153
5. Działania przedsiębiorcy
m
SPIS TREŚCI
Koszty i w ydatki.........................................................................................................................................
Przychody, wynik finansowy i ceny .....................................................................................................
Optymalizacja k o sz tó w ............................................................................................................................
Czynności biurowe ..................................................................................................................................
27.1. Urządzenia biurowe .......................................................................................................................
27.2. Dokumenty na papierze i w komputerze .................................................................................
27.3. Formatowanie pism biurow ych...................................................................................................
27.4. Listy handlow e..................................................................................................................................
m
Otoczenie firm y .........................................................................................................................................
S3
Powiązania przedsiębiorstw ...................................................................................................................
03 Wspieranie działalności gospodarczej .................................................................................................
Wykaz pojęć i terminów ................................................................................................................................
Wykaz podstawowych pojęć w językach polskim, angielskim i niemieckim ..................................
Załącznik ...........................................................................................................................................................
Literatura ...........................................................................................................................................................
EE
00
B3
0B
163
169
175
179
179
181
184
189
204
207
210
214
218
221
225
Kompetencje personalne i społeczne (KPS)
Ί. Pożytki z nauki i uczenia się
Eł Aspekty i funkcje nauki.............................................................................................................. 230
BI Socjologia i psychologia jako nauki przydatne praktycznie .................................................... 232
2. Człowiek wśród ludzi
B
Osobowość człowieka................................................................................................................................
3.1. Kształtowanie osobow ości..............................................................................................................
3.2. Funkcje i zadania osobow ości........................................................................................................
3.3. Potrzeby człow ieka...............................................................................................................................
3.4. Motywacja i postawy..........................................................................................................................
3.5. Osobowość przystosowana..............................................................................................................
D Mechanizmy regulacyjne ......................................................................................................................
4.1. M yślenie................................................................................................................................................
4.2. Uczenie się .........................................................................................................................................
4.3. Procesy emocjonalno-motywacyjne ............................................................................................
I I Informacyjny i normatywny wpływ społeczny .................................................................................
5.1. K ultura..................................................................................................................................................
5.2. Socjalizacja .........................................................................................................................................
5.3. Osobowość społeczna.......................................................................................................................
5.4. Kontrola społeczna, porządek społeczny......................................................................................
5.5. Uprzedzenia i dyskryminacja .......................................................................................................
El
Sytuacje społeczne....................................................................................................................................
6.1. Rodzaje sytuacji społecznych..........................................................................................................
6.2. Interakcje..............................................................................................................................................
238
238
239
241
243
246
249
250
252
253
255
255
258
259
261
262
265
265
266
3. Komunikacja społeczna
B
Porozumiewanie się ludzi..........................................................................................................
7.1. Język i komunikacja..............................................................................................................
7.2. Proces porozumiewania się ................................................................................................
7.3. Słuchanie w porozumiewaniu się ......................................................................................
7.4. Przeszkody i bariery w skutecznej komunikacji................................................................
B Komunikacja niewerbalna..........................................................................................................
272
274
276
281
283
285
SPIS TREŚCI
El
Wyrażanie i odbieranie krytyki.............................................................................................................. 289
10
Dyskusja jako dialog wielostronny.......................................................................................................
294
Π
Komunikowanie się pisemne i p u b licz n e .......................................................................................... 296
1
[ 0 Efektywne komunikowanie się na co d z ień ........................................................................................ 300
4 . W y w iera n ie w pływ u na ludzi
Ϊ0 Wpływ społeczny....................................................................................................
13.1. Zasady wywierania wpływu........................................................................
13.2. Sposoby wywierania wpływu......................................................................
13.3. Obrona przed manipulacją..........................................................................
ΪΗ Asertywność..........................................................................................................
14.1. Zachowania asertywne ................................................................................
14.2. Asertywność w praktyce..............................................................................
5 . S t r e s . R a d z e n ie s o b ie ze s t r e s e m
SB Stres - rodzaje, przyczyny....................................................................................
15.1. Przyczyny stresu, stresory............................................................................
15.2. Reakcje na stres............................................................................................
SB Przeciwdziałanie stresom ....................................................................................
O r g a n i z a c ja p r a c y m a ł y c h z e s p o ł ó w ( O M Z )
1. M a łe stru k tu ry s p o łe c z n e
E l
Grupy społeczne ...................................................................................................................................... 330
1.1. Typy grup społecznych.......................................................................................................................
1.2. Normy grupowe, funkcjonowanie w g r u p ie ...............................................................................
1.3. Współpraca i przywództwo w grupie............................................................................................
0
Zespół formą organizacji pracy.............................................................................................................
2.1. Cechy i funkcjonowanie z e sp o łu ...................................................................................................
2.2. Tworzenie zespołu i kierowanie nim ..........................................................................................
O Konflikty sp o łecz n e..................................................................................................................................
3.1. Przyczyny i dynamika konfliktu, formy kierowania konfliktem ...........................................
3.2. Konflikty w środowisku p r a c y ........................................................................................................
3.3. Rozwiązywanie konfliktów..............................................................................................................
3.4. Negocjowanie .....................................................................................................................................
O Mobbing w p ra cy ......................................................................................................................................
331
333
334
338
338
339
341
341
343
344
345
348
....................
....................
....................
....................
....................
....................
....................
306
308
309
311
313
313
315
....................
....................
....................
....................
320
322
322
324
2. Kompetencje pracownika
H
Sprawne i skuteczne d ziałan ie..............................................................................................................
5.1. Działanie człowieka............................................................................................................................
5.2. Planowanie p r a c y ..............................................................................................................................
5.3. Rozwiązywanie problem ów ............................................................................................................
H Człowiek i p raca.........................................................................................................................................
E l
Rola zawodowa pracownika ...................................................................................................................
Wykaz pojęć i terminów ................................................................................................................................
Wykaz podstawowych pojęć w językach polskim, angielskim i niemieckim ..................................
Literatura ...........................................................................................................................................................
352
352
353
354
356
358
362
364
366
6
WSTĘP
WSTĘP
Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej (PDG) stanowi kontynuację treści
Podstaw przedsiębiorczości.
Główne zadanie książki polega na prezentacji warunków i unormowań
prawnych obowiązujących w Polsce w zakresie zarobkowej działalności gospodarczej. Publikacja
ta nie jest poradnikiem ani przewodnikiem, lecz ilustracją zagadnień, które mają na celu
przybliżenie sztuki gospodarowania uczniom szkół policealnych, techników i szkół zawodowych.
Do dobrego gospodarowania niewystarczające okazują się kryteria ekonomiczne - muszą być
również uwzględniane kryteria etyczne, moralne i ekologiczne. W podręczniku podejmujemy
próbę odpowiedzi na wiele pytań. Głównie dotyczą one działalności człowieka, który dąży do
zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych oraz realizuje się w procesie pracy w charakterze pracownika,
pracodawcy lub przedsiębiorcy. Odgrywanie tych ról nie byłoby możliwe bez ogólnej znajomości
zasad funkcjonowania gospodarki narodowej oraz jej elementów, m.in. gospodarstw domowych,
przedsiębiorstw i państwa.
Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
składa się z pięciu części: gospodarowanie,
przedsiębiorstwo, praca, rejestracja działalności i działania przedsiębiorcy. Wyjaśnienie tych
zagadnień wymagało sięgnięcia po terminy z kilku dziedzin wiedzy, a mianowicie ekonomii, prawa,
rachunkowości i zarządzania marketingowego. Pojęcia te są pomocne w zrozumieniu problemów
gospodarczych i posługiwaniu się językiem biznesu.
W przygotowaniu podręcznika autorce towarzyszyło przeświadczenie, że książka jest skierowana do
ludzi młodych, którzy oprócz nauki szkolnej będą odbywać zajęcia praktyczne, przygotowujące do
wybranego zawodu. Ćwiczenia oraz pytania zawarte w każdym rozdziale pozwolą na sprawdzenie
opanowania wiedzy i umiejętności, a przykłady pomogą lepiej zrozumieć otaczającą rzeczywistość.
Teresa Gorzelany
Globalizacja, mobilność geograficzna i zawodowa, przekształcenia w gospodarce, nowe techniki
i technologie powodują wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu umiejętności
pracowników. Rośnie zapotrzebowanie na pracowników posiadających nie tylko umiejętności
zawodowe, ale także ogólne, takie jak: umiejętności komunikacyjne, rozumienie, porządkowanie,
ocenianie wartości i znaczenia informacji oraz samodzielność wykorzystywania ich w działaniu,
rozwiązywanie problemów, umiejętność funkcjonowania w małych grupach społecznych. Dobre
wykształcenie ogólne wspomaga wykonywanie wyuczonego zawodu i jest niezbędne do podnoszenia
kwalifikacji zawodowych i ewentualnej zmiany zawodu.
Umiejętności i wiadomości, które uczeń nabywa w procesie edukacyjnym, zostały w nowej
podstawie programowej ujęte w postaci efektów kształcenia. Należą do nich m.in. kompetencje
personalne i społeczne oraz umiejętność organizacji pracy małych zespołów. Treści rozdziałów
podręcznika, poświęconych tym zagadnieniom, umożliwiają uczniom zdobycie wiedzy o człowieku
jako istocie społecznej, ułatwiają poznawanie samego siebie, spostrzeganie i ocenę własnej
podmiotowości oraz rozumienie zachowania ludzi w różnych sytuacjach. Nabyte umiejętności
pozwolą skuteczniej wykorzystać własny potencjał w życiu osobistym i pracy zawodowej. Treści
zawarte w Kompetencjach personalnych i społecznych (KPS) oraz Organizacji pracy małych
zespołów (OMZ) są przyporządkowane możliwościom uzyskania w procesie kształcenia efektów
określonych obowiązującą podstawą programową.
Wiesława Aue
Zgłoś jeśli naruszono regulamin