2
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r w sprawie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy ( Dz.U.Nr 180,poz 1860).
1. Cel szkolenia
Celem szkolenia jest aktualizacja i uzupełnienie wiedzy i umiejętności w szczególności z zakresu:
a) oceny zagrożeń związanych z wykonywaną pracą,
b) metod ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia i bezpieczeństwa pracowników,
c) kształtowania warunków pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
d) postępowania w razie wypadku oraz w sytuacjach awaryjnych
2. Sposób organizacji szkolenia
Ø Szkolenie powinno być zorganizowane w formie seminarium , samokształcenia kierowanego na podstawie szczegółowego programu, opracowanego przez organizatora szkolenia.
Ø Uczestnicy szkolenia organizowanego w formie samokształcenia kierowanego powinni otrzymać odpowiednie materiały umożliwiające przyswojenie wiadomości i umiejętności objętych programem szkolenia ( np. skrypty, przepisy, zestawy pytań kontrolnych )
Ø Wybór formy szkolenia przy pomocy, której będzie zorganizowane w/w szkolenie zastrzega sobie organizator szkolenia po uprzedniej rozmowie z właścicielem przedsiębiorstwa
3. Uczestnikami szkolenia
Szkolenie adresowane jest do pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie „PAK- GUM” w Niegowonicach, a charakter ich pracy wiąże się z pracą biurową oraz obsługą monitora ekranowego. Dotyczy to następujących stanowisk pracy :
ü Starszy Specjalista ds. Handlowych
ü Asystent
ü Doradca – Kadrowo Personalny
ü Doradca Techniczno Handlowy
ü Zaopatrzeniowiec
ü Specjalista ds. Sprzedaży i Obrotu
ü Specjalista ds. Gospodarki Materiałów
Miejscem odbycia szkolenia jest
Siedziba przedsiębiorstwa lub inne miejsce
5. Szczegółowy program szkolenia bhp dla pracowników adm- biurowych
Lp
Temat szkolenia
Liczba godzin
1
Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem:
1. Podstawowe regulacje prawne , które dotyczą przepisu Kodeksu Pracy
Omówienie podstawowych obowiązków w zakresie bhp osób uczestniczących w procesie pracy tj.:
Ø Pracodawców- art. 207 Kp
Ø Osób kierujących pracownikami- art. 211 Kp
Ø Pracowników- art. 212 Kp
Ø Działania pracodawcy w zakresie bhp- art. 209¹ Kp
Ø Uprawnienia pracowników związane z nieodpowiednimi warunkami pracy nie odpowiadające przepisom bhp i stwarzające bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia pracownika- art. 210 Kodeksu Prac
2. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998r, w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach w wyposażonych w monitory ekranowe- obowiązki pracodawcy w zakresie bhp
3. Przepisy prawa pracy przewidują trzy rodzaje odpowiedzialności wszystkich pracowników zatrudnionych w firmie tj.:
Ø Odpowiedzialność porządkowa – art. 108,109, 112,113 Kodeksu Pracy,
Ø Odpowiedzialność za wykroczenie przeciwko prawą pracowniczym- art. 281,282,283 Kodeksu Pracy,
Ø Odpowiedzialność karna- Kodeks Karny art. 191
4. Regulacje prawne dotyczące ochrony pracy kobiet- dział VII Kodeksu Pracy zatytułowany „ Uprawnienia pracownika związane z rodzicielstwem”
Ø Wybrane prace przy których nie wolno zatrudniać przy pracach szczególnie uciążliwych dla zdrowia kobiet- w odniesieniu do Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych kobietom
Ø Omówienie wybranych rodzajów prac przy których nie wolno zatrudniać kobiet w odniesieniu do w/w rozporządzenia
Profilaktyczna ochrona zdrowia pracowników
Profilaktyczna opieka zdrowotna nad pracownikami zatrudnionymi w firmie- Kp art. 229 Kp
Ø Badania wstępne,
Ø Badania okresowe,
Ø Badania kontrolne
Postęp w zakresie oceny zagrożeń czynnikami występującymi w procesach pracy oraz w zakresie metod ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia i życia pracowników:
Ø Omówienie zagrożeń , które występują w pracy biurowej takie jak ( uszkodzenia kręgosłupa, bule szyi, karku oraz sposoby ochrony przed tego rodzaju )
Ø Zasady zapobiegania negatywnym skutkom pracy siedzącej
Ø Omówienie wybranych czynników materialnego środowiska pracy takich jak temperatura, hałas, oświetlenie
Ø Wymogi dotyczące mikroklimatu w środowisku pracy
Ø Omówienie dopuszczalnych norm podczas dźwigania ciężkich przedmiotów( dokumentów)
Ø Omówienie wybranych czynników szkodliwych i uciążliwych, w odniesieniu do pracy przed komputerem
3
Problemy związane z organizacją stanowisk pracy biurowej, z uwzględnieniem zasad ergonomii, w tym stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe i inne urządzenia biurowe:
Ø Zasady prawidłowej organizacji stanowiska biurowego do obsługi interesantów przedsiębiorstwa
Ø Zasady planowania stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe
Ø Przerwa w związku z pracą przy monitorze ekranowym , na wykonanie kilku ćwiczeń gimnastycznych
4
Postępowanie w razie wypadków i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku
Zasady postępowania
Zasady udzielania pierwszej pomocy
Ø omówienie wyposażenia apteczki do udzielania pierwszej pomocy. Zwrócić uwagę czy pracodawca ma pracowników przeszkolonych do udzielania pierwszej pomocy.
Ø przypomnienie ogólnych zasad udzielania pierwszej pomocy
Ø omówienie postępowania przy zranieniu
Ø omówienie postępowania przy zwichnięciu
Ø omówienie postępowania przy krwawieniu
Ø omówienie zasad uwalniania osoby porażonej prądem elektrycznym
Ochrona przeciwpożarowa
Ø omówienie podstawowego sprzętu gaśniczego ,
Ø omówienie budowy gaśnicy i zasady działania
Postępowanie w razie wypadku
Pracownik lub poszkodowany - jeżeli stan zdrowia na to pozwala - zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić swojego przełożonego o zauważonym wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie
RAZEM: 8
Konsultacja z pracownikami
1……………………………………………..
2………………………………………………
Zatwierdzam :
kaka93pl