biurowi.docx

(26 KB) Pobierz
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SZKOLENIA OKRESOWEGO W ZAKRESIE BHP

2

 

 


Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r w sprawie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy  ( Dz.U.Nr 180,poz 1860).

 

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest aktualizacja i uzupełnienie wiedzy i umiejętności w szczególności z zakresu:

a) oceny zagrożeń związanych z wykonywaną pracą,

b) metod ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia i bezpieczeństwa pracowników,

c) kształtowania warunków pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,

d) postępowania w razie wypadku oraz w sytuacjach awaryjnych

2. Sposób organizacji szkolenia

Ø     Szkolenie powinno być zorganizowane w formie seminarium ,  samokształcenia kierowanego na podstawie szczegółowego programu, opracowanego przez organizatora szkolenia.

Ø     Uczestnicy szkolenia organizowanego w formie samokształcenia kierowanego powinni otrzymać odpowiednie materiały umożliwiające przyswojenie wiadomości i umiejętności objętych programem szkolenia ( np. skrypty, przepisy, zestawy pytań kontrolnych )

Ø     Wybór formy szkolenia przy pomocy, której będzie zorganizowane w/w szkolenie zastrzega sobie organizator szkolenia po uprzedniej rozmowie z właścicielem przedsiębiorstwa

3. Uczestnikami szkolenia

Szkolenie adresowane jest do pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie PAK- GUM w Niegowonicach, a charakter ich pracy wiąże się z pracą biurową oraz obsługą monitora ekranowego. Dotyczy to następujących stanowisk pracy :

ü     Starszy Specjalista ds. Handlowych

ü     Asystent

ü     Doradca – Kadrowo Personalny

ü     Doradca Techniczno Handlowy

ü     Zaopatrzeniowiec

ü     Specjalista ds. Sprzedaży i Obrotu

ü     Specjalista ds. Gospodarki Materiałów

 

Miejscem odbycia szkolenia jest

Siedziba przedsiębiorstwa lub inne miejsce

 

5. Szczegółowy program szkolenia bhp dla pracowników adm- biurowych

Lp

Temat szkolenia

Liczba godzin

1

Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem:

 

1.     Podstawowe regulacje prawne , które dotyczą przepisu Kodeksu Pracy

Omówienie podstawowych obowiązków w zakresie bhp osób uczestniczących w procesie pracy tj.:

Ø     Pracodawców- art. 207 Kp

Ø     Osób kierujących pracownikami- art. 211 Kp

Ø     Pracowników- art. 212 Kp

Ø     Działania pracodawcy w zakresie bhp- art. 209¹ Kp

Ø     Uprawnienia pracowników związane z nieodpowiednimi warunkami pracy nie odpowiadające przepisom bhp i stwarzające bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia pracownika- art. 210 Kodeksu Prac

2.     Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki  Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998r, w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach w wyposażonych w monitory ekranowe- obowiązki pracodawcy w zakresie bhp

3.     Przepisy prawa pracy przewidują trzy rodzaje odpowiedzialności wszystkich pracowników zatrudnionych w firmie tj.:

Ø     Odpowiedzialność porządkowa – art. 108,109, 112,113 Kodeksu Pracy,

Ø     Odpowiedzialność za wykroczenie przeciwko prawą pracowniczym- art. 281,282,283 Kodeksu Pracy,

Ø     Odpowiedzialność karna- Kodeks Karny art. 191

4.     Regulacje prawne dotyczące ochrony pracy kobiet- dział VII Kodeksu Pracy zatytułowany „ Uprawnienia pracownika związane z rodzicielstwem

Ø     Wybrane prace przy których nie wolno zatrudniać przy pracach szczególnie uciążliwych dla zdrowia kobiet- w odniesieniu do Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10  września 1996 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych kobietom

Ø     Omówienie wybranych rodzajów prac przy których nie wolno zatrudniać kobiet w odniesieniu do w/w rozporządzenia

Profilaktyczna ochrona zdrowia pracowników

Profilaktyczna opieka zdrowotna nad pracownikami zatrudnionymi w firmie- Kp art. 229 Kp

Ø     Badania wstępne,

Ø     Badania okresowe,

Ø     Badania kontrolne

 

 

 

 

 

2

2

Postęp w zakresie oceny zagrożeń czynnikami występującymi w procesach pracy oraz w zakresie metod ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia i życia pracowników:

Ø     Omówienie zagrożeń , które występują w pracy biurowej takie jak ( uszkodzenia kręgosłupa, bule szyi, karku oraz  sposoby ochrony przed tego rodzaju )

Ø     Zasady zapobiegania negatywnym skutkom pracy siedzącej

Ø     Omówienie wybranych czynników materialnego środowiska pracy takich jak temperatura, hałas, oświetlenie

Ø     Wymogi dotyczące mikroklimatu w środowisku pracy

Ø     Omówienie dopuszczalnych norm podczas dźwigania ciężkich przedmiotów( dokumentów)

Ø     Omówienie wybranych czynników szkodliwych i uciążliwych, w odniesieniu do pracy przed komputerem

 

2

3

Problemy związane z organizacją stanowisk pracy biurowej, z uwzględnieniem zasad ergonomii, w tym stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe i inne urządzenia biurowe:

Ø     Zasady prawidłowej organizacji stanowiska biurowego do obsługi interesantów przedsiębiorstwa

Ø     Zasady planowania stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe

Ø     Przerwa w związku z pracą przy monitorze ekranowym , na wykonanie kilku ćwiczeń gimnastycznych

 

 

 

2

4

Postępowanie w razie wypadków i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku

Zasady postępowania

Zasady udzielania pierwszej pomocy

Ø     omówienie wyposażenia apteczki do udzielania pierwszej pomocy. Zwrócić uwagę czy pracodawca ma pracowników przeszkolonych do udzielania pierwszej pomocy.

Ø     przypomnienie ogólnych zasad udzielania pierwszej pomocy

Ø     omówienie postępowania przy zranieniu

Ø     omówienie postępowania przy zwichnięciu

Ø     omówienie postępowania przy krwawieniu

Ø     omówienie zasad uwalniania osoby porażonej prądem elektrycznym

Ochrona przeciwpożarowa

Ø     omówienie podstawowego sprzętu gaśniczego ,

Ø     omówienie budowy gaśnicy i zasady działania

 

Postępowanie w razie wypadku

Pracownik lub poszkodowany - jeżeli stan zdrowia na to pozwala - zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić  swojego przełożonego o zauważonym wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie

 

2

RAZEM:                                                                8                                                                                

 

Konsultacja z pracownikami

 

1……………………………………………..

 

2………………………………………………

 

 

Zatwierdzam :

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin