SN 18 Marcin Łączek - Classroom discourse.pdf

(656 KB) Pobierz
18
Marcin Łączek
Classroom discourse
Studi
@
Naukowe
IKL
@
pod redakcją naukową Sambora Gruczy
Wydawnictwo Naukowe
Instytutu Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej
Uniwersytet Warszawski
Studi@ Naukowe 18
Komitet Redakcyjny
prof. Sambor Grucza (przewodniczący)
dr Justyna Alnajjar, dr Anna Borowska, dr Monika Płużyczka
Rada Naukowa
prof. Tomasz Czarnecki (przewodniczący), prof. Silvia Bonacchi,
prof. Adam Elbanowski, prof. Elżbieta Jamrozik, prof. Ludmiła
Łucewicz,
dr hab. Magdalena Olpińska-Szkiełko, prof. Małgorzata Semczuk-Jurska,
dr hab. Małgorzata
Świderska,
prof. Anna Tylusińska-Kowalska,
prof. Ewa Wolnicz-Pawłowska, prof. Aleksander Wirpsza
IKL@
Wydawnictwo Naukowe
Instytutu Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej
Uniwersytet Warszawski
Warszawa 2014
Marcin
Łączek
Classroom discourse
IKL@
Wydawnictwo Naukowe
Instytutu Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej
Uniwersytet Warszawski
Warszawa 2014
Komitet redakcyjny
prof. Sambor Grucza, dr Justyna Alnajjar,
dr Anna Borowska, dr Monika Płużyczka,
Skład i redakcja techniczna
mgr Agnieszka Kaleta
Projekt okładki
BMA Studio
e-mail: biuro@bmastudio.pl
www.bmastudio.pl
Założyciel serii
prof. dr hab. Sambor Grucza
ISSN 2299-9310
ISBN 978-83-64020-17-9
Wydanie pierwsze
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za zawartość merytoryczną oraz stronę
językową publikacji.
Publikacja
Classroom discourse
jest dostępna na licencji Creative Commons. Uznanie
autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Pewne prawa
zastrzeżone na rzecz autora. Zezwala się na wykorzystanie publikacji zgodnie z
licencją – pod warunkiem zachowania niniejszej informacji licencyjnej oraz
wskazania autora jako właściciela praw do tekstu.
Treść licencji jest dostępna na stronie: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-
nd/3.0/pl/
Adres redakcji
Studi@ Naukowe
Instytut Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej
ul. Szturmowa 4, 02‒678 Warszawa
tel. (+48 22) 55 34 253 / 248
e-mail: sn.ikla@uw.edu.pl
www.sn.ikla.uw.edu.pl
List of contents
Introduction ...............................................................................................................2
1. Discourse as a communicative phenomenon .......................................................6
1.1. The concept of discourse ..................................................................................6
1.1.1. Oral versus written dichotomy
.........................................................................7
1.1.2. Schematic structures of language
..................................................................13
1.1.3. Content and form
.............................................................................................16
1.2. Discourse and context.....................................................................................18
1.2.1. Discourse thematisation devices
....................................................................21
1.2.2. Politeness and context-dependent forms
......................................................23
1.2.3. Contextualisation processes
...........................................................................27
1.2.4. How discourse is shaped by its context and how discourse shapes
its context
..........................................................................................................28
1.3. Discourse analysis ..........................................................................................30
1.3.1. Discourse analysis as an interdisciplinary area
............................................31
1.3.2. Communicative competence
..........................................................................32
1.3.3. The concept of language
.................................................................................34
1.4. Critical discourse analysis ..............................................................................35
1.4.1. Critical discourse analysis as a social phenomenon
....................................37
1.4.2. Multidisciplinary critical discourse analysis and forms of spoken interaction
39
2. Conversation analysis, speech acts and speech act theory...............................44
2.1. Conversation analysis.....................................................................................44
2.1.1. Conversational turn-taking
.............................................................................44
2.1.2. Adjacency pairs
................................................................................................46
2.1.3. The role of phonology in conversation analysis
..........................................47
2.1.4. The cooperative principle
...............................................................................49
2.1.5. Flouting the maxims
........................................................................................50
2.1.6. Universal constraints and culture-specific conventions
.............................51
2.2. Speech acts and speech act theory..................................................................53
2.2.1. Locutionary meaning, illocutionary force and perlocutionary effect
.......54
2.2.2. Performative verbs and five macro-classes of speech acts
........................55
3. Classroom discourse in English as a foreign language settings.......................57
3.1. English teaching and learning contexts ..........................................................57
3.2. Interaction in the language classroom ............................................................59
3.2.1. Teacher and learner talk
..................................................................................65
3.2.2. The role of feedback and repair
.....................................................................68
3.2.3. The importance of questions
..........................................................................70
3.2.4. The choice of syllabus and curriculum
.........................................................71
4. Conclusion............................................................................................................75
5. References ............................................................................................................76
Zgłoś jeśli naruszono regulamin