Gerstmann Stanisław - Rozwój uczuć.txt

(396 KB) Pobierz
BIBLIOTEKA
PSYCHOLOGICZNA

Pod redakcjš naukowš

Marii ^łšcznikowej


Stanisław Gerstmann

Rozwój uczuć



Korektor
Danuta Boniecka

<:!opyright

Wydawnictwo 

 Pedagogiczne
Warszawa 1976
Printed ;n py^




Warszawa 1976
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Wydanie pierwsze. Nakład 15000+257 egzemplarzy

ZakŁuady drukarskich 15,25; wydawniczych 11,76
Oddano do składania 13.J.1975 f.                    , ' i] ; ~\ /
Podpisano do druku I. IV. 1976 r.           AKC.     ' A ; ^'l^
Druk ukończono w sierpniu 1976 r.                          ' l

Papier druk. sat. kl. III, 80g, 61 x86 cm z fabryki w Kostrzyniu
Zamówienie nr 2141/332. Cena zi 20.     A-IO/4I

WSiP Zaktady Graficzne w Bydgoszczy

Slowo wstępne

Uczucia stanowiš ważny element w kształtowaniu się oso-
bowoci i na równi z innymi jej funkcjami muszš być celowo
i systematycznie rozwijane przez poszczególne rodowiska wy-
chowujšce.

Psychologowie, zajmujšcy się tš problematykš, sygnalizujš
poważne niebezpieczeństwa grożšce, gdy w ontogenezie do-
chodzi do zaburzeń rozwojowych w reakcjach emocjonalnych
dzieci i młodzieży. Na przykład E. B. Hurlock zwraca uwa-
gę na to, że uczucia zabarwiajš znacznš większoć dowiadczeń
człowieka, a  być może  w ogóle nie ma w naszym ży-
ciu sytuacji, w których rozwišzywaniu nie brałyby one udzia-
łu.1 Uczucia sš również motywami różnorodnych działań ak-
tywizujšcych proces rozwoju człowieka.

Niektóre uczucia przeżywane bardzo intensywnie często
powstrzymujš rozwój osobowoci. Przykładem sš przypadki
pozbawienia dzieci uczuć miłoci rodzicielskiej i sympatii
innych ludzi spotykanych przez dziecko, uczucia niższoci
i brak wiary we własne możliwoci działania. To wszystko izo-
luje dziecko od społecznego otoczenia, powstrzymuje jego
aktywnoć zmniejszajšc rozwojowe szansę. Dominacja uczuć
negatywnych, lękowych i agresywnych utrudnia lub uniemo-

1 E. B. Hurlock: ROZWÓJ dziecka. Przekład z jeż. ang. B. Homowski,
St. Kowalski i B. Rosemann. Wyd. 2. Warszawa 1961, PWN, s. 299.

SS^A----

rea1^ s-T0^3 się UC2U^ Cort26 ldeaJny m0^
Iud^4 rZ^.T'0- ^^^Y te0^ ^"^odn.e
Nowych ^S' ^"^"-tjedS S3^ w nas^
praictyce wychn1   c1 w pr2eb1^ o^oo2e ^"^ć mo-

^etny^":^ unlk^ ^ieJu yS^ P02waia -

S%==ss-=^3:

-"^.SiS-^E.^rs;'""

rosłego Ten   n   dnoci życia 1 ^^"^ch dziecku

s^1 p^s:^-^0"^^^^^   u dou

Psychicznych TlnT    k2e ^"y^, poza c   J ^^en^e
^"czućS^-0^10^ P^^any zTcL   aami' fu^

'^"^s:^ -A^r^
^^^SSSi?^^

3                              ^^^tę pełniš upzu-

 SS?^^ ^r^ont^--
s:^?^^?^?^^

St,ri1^^^^^

^^a^^^

°d '""cionSo"'"'20'"""' "trellon^r"1.130'"^
"brew temu u? "'^"'''"wania się dn   ^ ""^'nie

^'epnTc^a "". '''""'-              '"   C2y naw
^X- ^^IS1^ ^^-

"y^^'^". ""ym, {^cj^y0-^^

runkowme pS, ^ga',Ł^m'"^i. Na pocS alym' "i-^-

^".ar^^^^    .^^a icierowanrceTo^ C2wle-

^y^cyjnrroT^T"1 proces6^ e^^T^1 wiad0-
wo^ opano^?  ^^"od J-edno^T "^-''^i ^h
' ^-"yc0^1,"^ PoJtr^^ ^ -o.h-

^ ,p.         -e, .^^ .chSo^f^ -°-
w zwišzku 7                                   ODJa-

s.-.^iy^s^^^

^ŁST" -^e^:00 P°^:

teck0---"^^^^^^^^

4 lcń Alzacji, nie

orientuje się w warunkach działania, które mogš sprawiać, że
cel nie da się osišgnšć. W tych sytuacjach przeszkoda w dš-
żeniu do urzeczywistnienia zamiaru powoduje siine reakcje
emocjonalne (frustracje). Z upływem czasu, w póniejszych
tatach ontogenezy, podejmowanie decyzji opiera się na ana-
lizie sytuacji, czyli subiektywnych i obiektywnych warunków
powodzenia. Coraz łatwiej ustalić również stopień ryzyka
i wišżšce się z tym prawdopodobieństwo sukcesu.

Podobne przemiany zachodzš w stosunku człowieka do sa-
mego siebie. W tym zakresie istnieje zawsze silna skłon-
noć do indywidualnego, emocjonalnego oceniania swoich
właciwoci, tworzenia obrazu samego siebie. Niemniej schy-
łek wieku dorastania stwarza już szansę bardziej krytycznego
spojrzenia na własne postępowanie, wykorzystania, opinii ro-
dowiska i zobiektywizowania dotychczasowych sšdów. Mo-
żliwie bezstronny stosunek jednostki do siebie stanowi bowiem
jeden z podstawowych czynników wyznaczajšcych ustosun-
kowanie się do społecznego otoczenia.

Scharakteryzowany powyżej ogólny przebieg rozwoju
uczuć jest uwarunkowany czynnikami, których znaczenie uję-
to w dialektycznej teorii rozwoju osobowoci. Zawiera ona
najogólniejsze, powszechne prawa, a wynikajš z niej postu-
laty, które musi uwzględniać praktyka kształtowania uczuć,
leżeli ich rozwój ma być jak najbliższy optymalnego.

Właciwoci poszczególnych funkcji emocjonalnych sš
uwarunkowane niektórymi cechami organizmu jednostki.

Dlatego omówimy zależnoć stopnia pobudliwoci emo-
cjonalnej od reaktywnoci tkanki nerwowej w orodkowym
układzie nerwowym i od oddziaływania na jej stan funkcjo-
nalny innych narzšdów organizmu, a głównie układów wy-
dzielania wewnętrznego (dokrewnego), kršżenia i oddecho-
wego. Ogólny stan zdrowia lub wyczerpania, zmęczenia, rów-
nież wpływa na warunki przeżywania emocji.

Druga grupa czynników warunkujšcych przebieg rozwoju

uczuć wišże się z oddziaływaniem zewnętrznego, przede
wszystkim społecznego rodowiska. Na czoło wysuwa-
jš się tu wszystkie celowe zachowania Judzi dorosłych (wy-
chowawców w rodzinie, szkole i in.), które kierujš i modelujš
w optymalny sposób przebieg procesów rozwojowych. Brak
kierowniczej ingerencji powoduje powstawanie wypaczeń,
zaburzeń życia emocjonalnego, oddalanie się wyników wy-
chowania od akceptowanego modelu uczuciowoci człowieka
i drogi jej formowania się.

Oprócz zorganizowanych celowo rodowisk wychowujš-
cych na rozwój dziecka wpływajš sytuacje, zdarzenia nie-
kontrolowane, przypadkowo pojawiajšce się w jego oto-
czeniu. Ich znaczenie bywa rozmaite, znajduje się tu bowiem
ródło zarówno korzystnych, jak i niekorzystnych doznań
i dowiadczeń. Te ostatnie mogš być przedmiotem oddziały-
wań reedukujšcych, a więc w jakim zakresie korekcyjnych.

Pamiętajšc o roli otoczenia i samokontroli w rozwoju oso-
bowoci, a w tym uczuć, wskażemy następny czynnik, równie
jak scharakteryzowane poprzednio doniosły: aktywnoć
człowieka. Podstawowym warunkiem rozwoju wszystkich
funkcji organizmu wraz z psychicznymi jest działanie, po-
sługiwanie się nimi w zwyczajnych, codziennych okoliczno-
ciach życia. Ich sprawnoć i doskonalenie wymaga ćwiczenia
i dowiadczeń. Ilociowy i jakociowy rozwój uczuć dokonuje
się wówczas, gdy dziecko ma różnorodne  w miarę moż-
noci celowo dobrane  sposobnoci ich przeżywania, gdy
styka się ze ródłami wzbudzajšcymi pojawianie się procesów
emocjonalnych.

Więzi uczuciowe, np. koleżeństwo i przyjań, mogš poja-
wić się tylko w odpowiednio przebiegajšcych interakcjach,
w okrelonych, jeli chodzi o specyficzne właciwoci, sto-
sunkach międzyludzkich.

Jeżeli mylimy o zamierzonym wpływie wychowawczym,
którego celem głównym ma być odpowiednie modelowanie

przebiegu rozwoju uczuć, to chodzi przede wszystkim o orga-
nizowanie aktywnoci dziecka i dorastajšcego oraz warunków
bezporednio wpływajšcych na jej rodzaj.

Wskazane powyżej problemy sš omówione w kolejnych
rozdziałach tego tomu Biblioteki Psychologicznej". Przedsta-
wiono w nich najważniejsze przejawy zróżnicowanego życia
uczuciowego u noworodka i niemowlęcia, w wieku poniemo-
wlęcym i przedszkolnym, w młodszym wieku szkolnym oraz
w okresie dorastania. Taki sposób charakteryzowania przemian
zachodzšcych w kształtowaniu się emocjonalnoci powinien
ułatwić zrozumienie dzieci i młodzieży, których rozwojem
kierujemy w poszczególnych okresach ontogenezy.

Rola uczuć w życiu człowieka

Co to sš uczucia?

Człowiek orientuje się w rzeczywistoci, która jest terenem
jego różnorakiej aktywnoci, za porednictwem treci proce-
sów psychicznych, odzwierciedlajšcych otaczajšcy go wiat.
Spostrzegamy przedmioty, ludzi i ich zachowanie się, zdaje-
my sobie sprawę z ich wyglšdu, rozmieszczenia, właciwoci
fizycznych. Wyobrażamy sobie to, co w danej chwili jest
niedostępne spostrzeganiu poprzez zmysły, a z czym kiedy
zetknęlimy się bezporednio. Mylimy o minionych zdarze-
niach, o teraniejszoci i przyszłoci. Sš to procesy poznaw-
cze cile powišzane funkcjami, dzięki czemu możemy od-
zwierciedlać wiat w pełny sposób, przeżywajšc równoczenie
obraz rzeczy i niedostrzegalne ich cechy za pomocš myli.

, Wród procesów psychicznych, prócz poznawczych, wy-
różniamy uczucia. Sš to takie przeżycia, jak miłoć, zazdroć,
tęsknota i wiele innych. Współwystępujš one i w pewnym
sensie współdziałajš z procesami poznawczymi wpływajšc na
ich przebieg i treć oraz wzajemnie ulegajšc kierowniczej
funkcji procesów poznawczych. Te obopólne zwišzki pozna-
my w przebiegu ich rozwoju i kształtowania się.

Uczucia także odzwierciedlajš wiat, umożliwiajš oriento-
wanie się w rzeczywistoci. Wyraża się w nich stosunek jed-
nostki do poszczególnych fragmentów otoczenia, _,'

Wród uczuć wyróżnia się e mocje. (Zalicza się je do pier-
wotnych funkcji psychicznych człowieka, wspólnych ludziom

li

i zwierzętom znajdujšcym się na wyższych poziomach rozwoju
ewolucyjnego. Sš to na przykład strach i gniew.

I. P. Pawłów zwrócił uwagę na znamienny zwišzek uczuć
z procesami poznawczymi już na poziomie odruchów bezwa-
runkowych. Gdy organizm znajdzie się w nowych warunkach,
uruchamia się dziedziczny odruch, ustawiajšcy organizm i je-
go narzšdy odbiorcze tak, aby można było zorientować się
w otoczeniu. Jest to więc odruch badawczy, który Pawłów na-
zwał odruchem ,,Có to takiego?"1. W tej sytuacji występuje
równoczenie proces emocjonalny o charakterze przestrachu,
tremy, uczuć niepewnoci, ponieważ nieznana sytuacja może
zawierać ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin