Marketing wykłady 2013.docx

(646 KB) Pobierz

Marketing

Prof. dr Hab. Inż. W. Mautura

Literatura :

- Garbarski, Rutkowski, Wrzosek: ,,Marketing”

- Przybyłowski Hartley ,,Marketing”

- pod. Red. W. Mantura ,,Marketing przedsiębiorstw przemysłowych”

- Kottler, Amstrong ,,Marketing – podręcznik europejski”

- Mruk ,,Marketng: satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa”

Wykład 1:

Komu i po co potrzebny jest marketing??

Marketing  - jednostka stosowana – najważniejsza jest praktyka.

Komu? Obecny dla każdego podmiotu (korzystamy z niego nawet o tym nie wiedząc); Podstawy teorii marketingu tworzy się na podstawie przedsiębiorstwa.

Po co??  By skuteczniej osiągać swoje cele w relacjach z innymi podmiotami ( np. relacja z pracodawcą, państwem, rodziną, polityczne); Praktyki marketingowej nie ma tylko wtedy, gdy nie ma relacji z innymi podmiotami. Jest to sytuacja, gdy jesteśmy np. tylko my( forever alone)

Patologia w marketingu: kupowane przez nas produkty np. urządzenia elektryczne nie są już tak długo sprawne, jak były kiedyś – taktyka firmy, by częściej ,więcej kupować.

Manipulacja – powstaje zawsze tam, gdzie jest klient.

Praktyka marketingowa dotyka każdego podmiotu( podmiot: osoba, organizacja)

Początkowo marketing dotyczył przedsiębiorstwa tylko przemysłowego

Marketing: praktyka powszechna; praktyka bardzo intensywna – codzienna

Dwa punkty widzenia , marketingowego: odbieramy od kogoś(obrona); nadawany komuś(atak)

Związek między logistyką a marketingiem: wyraźnie widoczny w sferze zakupów, dystrybucji i zaopatrzenia.

GENEZA, ISTOTA I PRZESŁANKI ROZWOJU MARKETINGU

KAŻDY JEST NA RYNKU ! – ogół stosunków wymiany

GENEZA -  praktyka marketingowa trwa od zawsze; teoria jest młoda; marketing powstał na skutek praktyki, którą dziś nazywamy marketingową.

PROCES WYMIANY między 2 podmiotami

W­1<W2­                                                                                     W1>W2

                            P1   KOMUNIAKCJA  P2 (wiedza o drugim podmiocie i oferta)

Bogatszy o ΔW­1                                           o ΔW2

 

 

                            Przedmiot                             Przedmiot wymiany 2

wymiany 1

Przedmiot wymiany to wszystko co da się przekazać innemu podmiotowi ( nie tylko rzeczy materialne) emocje, uczucia, usługi)

Wymiana może być przymusowa nieplanowana, niekorzystna dla jednej ze stron

Pieniądz – uniwersalny przedmiot wymiany

Każda ze stron musi uznać,  że wymiana jest korzystna. Wartość przedmiotu wymiany, który dajemy jest mniej warty, niż ten który otrzymujemy

WYMIANA ≠HANDEL               przełom XVII i XIX w. – rozwój handlu

WYKŁAD  2,3 BO TO KTOŚ TAK CHUJOWO PISAŁ Xd

Fazy rozwoju Marketingu:

Era produkcji i produktów

Era sprzedaży

Era marketingu

Era marketingu społecznego             

1860              1880              1900              1920              1940              1960              1980              2000

Koncepcje faz:

a)      Orientacja przedsiębiorstwa na produkcję  - wytworzenie dużo i niezawodne (wydajność)

    1. Wykształcenie techniczne było pożądne
    2. Rynek był chłonny(nowe produkty kusiły  klientów)
    3. Marketing skupiał się na wytwarzaniu jak największej ilości produktów
    4. Korzyści (skarg) – wynikające ze wzrostu wydajności produkcji
    5. Wynalezienie taśmy produkcyjnej -> Ford XX wiek

b)      Orientacja na sprzedaż – rekonstrukcja, reaktywacja działów sprzedaży, powoływanie specjalistów

    1. Jak sprzedawać?? Rośnie rola wykształcenia handlowego

c)      Orientacja na produkt – innowacyjność produktowa, właściwy produkt wywoła popyt

d)      Orientacja na klienta – poszukiwanie rynków zbytu

    1. Badania marketingowe potrzeb klienta, jego wymagań odnośnie ceny itp.

KLIENT

 

PORDUKT

 

WYTWARZANIE

 

SPRZEDAŻ

e)      Orientacja na rynek – wzrasta konkurencja, a więc teraz trzeba się skupić na kliencie, jednakże przede wszystkim brać pod uwagę konkurencję

f)       Orientacja marketingowa – (na dalszych wykładach)

Dydaktyka marketingu:

a)      Pierwsza jaskółka (ornitolog się kurwa znalazł) : wkład zaproponowany studentom – USA

b)      1910 rok podstawy marketingu

c)      1911 rok – książka

d)      Literatura, rozwój marketingu, jego podział na części, np.: przygotowanie reklamy, Zachowanie konsumentów

Istota marketingu:

a)      Proces wymiany

b)      Relacyjność



OTOCZENIE  PRZEDSIĘBIORSTWA

 

 

 

 

 

 

 

WYKŁAD  IV

- Marketing relacyjny – określa relację między przedsiębiorstwem a klientem

- Większość  relacji określamy jako proces wymuszony

- biurokracja europejska – skomplikowana, bo nie mają zaufania

- relacja z władzą – biurokratyczno – administracyjna

- relacje klient – sprzedawca – przedsiębiorca – relacje rynkowe

Zupełnie inne od pozostałych relacji

Co my dajemy państwu?? Połowę zarobków

CO dostajemy w zamian  od państwa?? Powinni ofiarować nam dobre rozwiązanie i dobre inwestycje (z pieniędzy od nas )

Korupcja  - specyficzny proces wymiany (sposób manipulacji)

Media i inne podmioty opiniotwórcze

Marketing dzielimy na zewnętrzny i wewnętrzny

Pierścień zewnętrzny wykresu : (relacje pracownik – przedsiębiorstwo)

a)      Charakterystyka ekonomiczna  - b – ważne !

b)      Charakterystyka techniczna – żadna organizacja, I my nie możemy bez niej żyć

c)      Charakterystyka demograficzna -  różne potrzeby dla różnego wieku

d)      Charakterystyka kulturowa  - myśleć przyzwyczajenia

e)      Charakterystyka prawna – nieznajomość prawa szkodzi

f)       Charakterystyka systemu politycznego – nie ma na celu oddzielenia polityki od gospodarki)

g)      Charakterystyka regulacyjna

h)      Charakterystyka przyrodnicza

Marketing (ujęcie całościowe) – Marketingiem nazywa się praktykę i teorię działań dotyczących uczestnictwa podatników w procesach wymiany a podlegających na kształtowaniu i przystosowaniu się do otoczenia

Marketing(ujęcie jednostkowe) maksymalizacja długookresowych korzyści wnikających z uczestnictwa producentów w procesach wymiany.

Czynniki rozwoju marketingu:

1.       Dominacja rynkowych mechanizmów regulacji

2.       Intensywna konkurencja sprzedających

3.       Wzrost jakościowy i ilościowy potrzeb oraz popytu

4.       Rynek nabywczy i niepewność sprzedaży

5.       Postęp naukowy i technologiczny

6.       Dywersyfikacja i przyspieszona wymiana produktów

7.       Powiększenie i globalizacja rynków

8.       Rozwój systemów informatycznych i komunikacyjnych

9.       Koncentracja organizacyjna i kapitałowa

10.   Wzrost wymagań  indywidualnych i społecznych

 

Wykład VII i VIII (piąty miał 15 min i gdzieś tu jest xd)

Struktury i odmiany marketingu:

Struktura marketingu: części składowe marketingu i relacje między tymi częściami( struktura wewnętrzna)

Odmiany – zróżnicowane obiektów danej klasy; odmiany marketingu są różne, nie ma takich samych; są to widoczne różnice, nie drobne

Struktury w marketingu:

1.       Struktura funkcyjna

2.       Struktura organizacyjna

3.       Struktura działaniowa

4.       Struktura dwuczęściowa

 

Ad 4. Struktura dwuczęściowa:

Część zewnętrzna(kierowana do podmiotów z otoczenia np. klienta)

Część wewnętrzna (oddziaływanie jednostek wewnątrz przedsiębiorstwa)

Ad 4. Struktura działaniowa – jest typowa dla każdego działania. Elementy tej struktury – podmiot działania marketingowego, narzędzie działania mask;  tworzywo, cel(co chcemy utworzyć),  rezultat działania marketingowego( analiza tego co chcieliśmy osiągnąć i tego co osiągnęliśmy, zazwyczaj jest to odmienne)

Smdz->{P­n, Nm, Tm, Cm, Rm }

Ad1. Struktura funkcyjna

Funkcje – ilustrują zadania, które stosowane są często i tak samo, działania uniwersalne powtarzane. DRZEWO FUNKCJI:

                                          Cała działalność przedsiębiorstwa

 

 

 

 

 

 

Działalność gospodarcza – działalność zorientowana na działanie ekonomiczne – ważny jest zysk; jest to aktywność każdego przedsiębiorstwa – funkcja przedsiębiorstwa

W ramach działalności gospodarczej wyróżniamy: (konary drzewa); działalność podstawowa – wytworzenie produktów; działalność marketingowa – nieodzowna funkcja każdego przedsiębiorstwa.

FUNKCJE SKŁADOWE MARKETINGU (gałęzie):

1.       Prowadzenie badań marketingowych

2.       Utworzenie korzystanie z systemu informacji marketingowej

3.       Kształtowanie rozwoju przedsiębiorstwa w aspekcie rynkowym

4.       Marketingowe kształtowanie produktów

5.       Kształtowanie asortymentu przedsiębiorstwa

6.       Ustalenie cen na produkty

7.       Promowanie przedsiębiorstwa i produktów

8.       Dystrybuowanie produktów

9.       Sprzedawanie produktów

10.   Kształtowanie układu relacji z klientem

11.   ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin