Marketing
Prof. dr Hab. Inż. W. Mautura
Literatura :
- Garbarski, Rutkowski, Wrzosek: ,,Marketing”
- Przybyłowski Hartley ,,Marketing”
- pod. Red. W. Mantura ,,Marketing przedsiębiorstw przemysłowych”
- Kottler, Amstrong ,,Marketing – podręcznik europejski”
- Mruk ,,Marketng: satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa”
Wykład 1:
Komu i po co potrzebny jest marketing??
Marketing - jednostka stosowana – najważniejsza jest praktyka.
Komu? Obecny dla każdego podmiotu (korzystamy z niego nawet o tym nie wiedząc); Podstawy teorii marketingu tworzy się na podstawie przedsiębiorstwa.
Po co?? By skuteczniej osiągać swoje cele w relacjach z innymi podmiotami ( np. relacja z pracodawcą, państwem, rodziną, polityczne); Praktyki marketingowej nie ma tylko wtedy, gdy nie ma relacji z innymi podmiotami. Jest to sytuacja, gdy jesteśmy np. tylko my( forever alone)
Patologia w marketingu: kupowane przez nas produkty np. urządzenia elektryczne nie są już tak długo sprawne, jak były kiedyś – taktyka firmy, by częściej ,więcej kupować.
Manipulacja – powstaje zawsze tam, gdzie jest klient.
Praktyka marketingowa dotyka każdego podmiotu( podmiot: osoba, organizacja)
Początkowo marketing dotyczył przedsiębiorstwa tylko przemysłowego
Marketing: praktyka powszechna; praktyka bardzo intensywna – codzienna
Dwa punkty widzenia , marketingowego: odbieramy od kogoś(obrona); nadawany komuś(atak)
Związek między logistyką a marketingiem: wyraźnie widoczny w sferze zakupów, dystrybucji i zaopatrzenia.
GENEZA, ISTOTA I PRZESŁANKI ROZWOJU MARKETINGU
KAŻDY JEST NA RYNKU ! – ogół stosunków wymiany
GENEZA - praktyka marketingowa trwa od zawsze; teoria jest młoda; marketing powstał na skutek praktyki, którą dziś nazywamy marketingową.
PROCES WYMIANY – między 2 podmiotami
W1<W2 W1>W2
P1 KOMUNIAKCJA P2 (wiedza o drugim podmiocie i oferta)
Bogatszy o ΔW1 o ΔW2
Przedmiot Przedmiot wymiany 2
wymiany 1
Przedmiot wymiany to wszystko co da się przekazać innemu podmiotowi ( nie tylko rzeczy materialne) emocje, uczucia, usługi)
Wymiana może być przymusowa nieplanowana, niekorzystna dla jednej ze stron
Pieniądz – uniwersalny przedmiot wymiany
Każda ze stron musi uznać, że wymiana jest korzystna. Wartość przedmiotu wymiany, który dajemy jest mniej warty, niż ten który otrzymujemy
WYMIANA ≠HANDEL przełom XVII i XIX w. – rozwój handlu
WYKŁAD 2,3 BO TO KTOŚ TAK CHUJOWO PISAŁ Xd
Fazy rozwoju Marketingu:
Era produkcji i produktów
Era sprzedaży
Era marketingu
Era marketingu społecznego
1860 1880 1900 1920 1940 1960 1980 2000
Koncepcje faz:
a) Orientacja przedsiębiorstwa na produkcję - wytworzenie dużo i niezawodne (wydajność)
b) Orientacja na sprzedaż – rekonstrukcja, reaktywacja działów sprzedaży, powoływanie specjalistów
c) Orientacja na produkt – innowacyjność produktowa, właściwy produkt wywoła popyt
d) Orientacja na klienta – poszukiwanie rynków zbytu
KLIENT
PORDUKT
WYTWARZANIE
SPRZEDAŻ
e) Orientacja na rynek – wzrasta konkurencja, a więc teraz trzeba się skupić na kliencie, jednakże przede wszystkim brać pod uwagę konkurencję
f) Orientacja marketingowa – (na dalszych wykładach)
Dydaktyka marketingu:
a) Pierwsza jaskółka (ornitolog się kurwa znalazł) : wkład zaproponowany studentom – USA
b) 1910 rok podstawy marketingu
c) 1911 rok – książka
d) Literatura, rozwój marketingu, jego podział na części, np.: przygotowanie reklamy, Zachowanie konsumentów
Istota marketingu:
a) Proces wymiany
b) Relacyjność
OTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA
WYKŁAD IV
- Marketing relacyjny – określa relację między przedsiębiorstwem a klientem
- Większość relacji określamy jako proces wymuszony
- biurokracja europejska – skomplikowana, bo nie mają zaufania
- relacja z władzą – biurokratyczno – administracyjna
- relacje klient – sprzedawca – przedsiębiorca – relacje rynkowe
Zupełnie inne od pozostałych relacji
Co my dajemy państwu?? Połowę zarobków
CO dostajemy w zamian od państwa?? Powinni ofiarować nam dobre rozwiązanie i dobre inwestycje (z pieniędzy od nas )
Korupcja - specyficzny proces wymiany (sposób manipulacji)
Media i inne podmioty opiniotwórcze
Marketing dzielimy na zewnętrzny i wewnętrzny
Pierścień zewnętrzny wykresu : (relacje pracownik – przedsiębiorstwo)
a) Charakterystyka ekonomiczna - b – ważne !
b) Charakterystyka techniczna – żadna organizacja, I my nie możemy bez niej żyć
c) Charakterystyka demograficzna - różne potrzeby dla różnego wieku
d) Charakterystyka kulturowa - myśleć przyzwyczajenia
e) Charakterystyka prawna – nieznajomość prawa szkodzi
f) Charakterystyka systemu politycznego – nie ma na celu oddzielenia polityki od gospodarki)
g) Charakterystyka regulacyjna
h) Charakterystyka przyrodnicza
Marketing (ujęcie całościowe) – Marketingiem nazywa się praktykę i teorię działań dotyczących uczestnictwa podatników w procesach wymiany a podlegających na kształtowaniu i przystosowaniu się do otoczenia
Marketing(ujęcie jednostkowe) – maksymalizacja długookresowych korzyści wnikających z uczestnictwa producentów w procesach wymiany.
Czynniki rozwoju marketingu:
1. Dominacja rynkowych mechanizmów regulacji
2. Intensywna konkurencja sprzedających
3. Wzrost jakościowy i ilościowy potrzeb oraz popytu
4. Rynek nabywczy i niepewność sprzedaży
5. Postęp naukowy i technologiczny
6. Dywersyfikacja i przyspieszona wymiana produktów
7. Powiększenie i globalizacja rynków
8. Rozwój systemów informatycznych i komunikacyjnych
9. Koncentracja organizacyjna i kapitałowa
10. Wzrost wymagań indywidualnych i społecznych
Wykład VII i VIII (piąty miał 15 min i gdzieś tu jest xd)
Struktury i odmiany marketingu:
Struktura marketingu: części składowe marketingu i relacje między tymi częściami( struktura wewnętrzna)
Odmiany – zróżnicowane obiektów danej klasy; odmiany marketingu są różne, nie ma takich samych; są to widoczne różnice, nie drobne
Struktury w marketingu:
1. Struktura funkcyjna
2. Struktura organizacyjna
3. Struktura działaniowa
4. Struktura dwuczęściowa
Ad 4. Struktura dwuczęściowa:
Część zewnętrzna(kierowana do podmiotów z otoczenia np. klienta)
Część wewnętrzna (oddziaływanie jednostek wewnątrz przedsiębiorstwa)
Ad 4. Struktura działaniowa – jest typowa dla każdego działania. Elementy tej struktury – podmiot działania marketingowego, narzędzie działania mask; tworzywo, cel(co chcemy utworzyć), rezultat działania marketingowego( analiza tego co chcieliśmy osiągnąć i tego co osiągnęliśmy, zazwyczaj jest to odmienne)
Smdz->{Pn, Nm, Tm, Cm, Rm }
Ad1. Struktura funkcyjna
Funkcje – ilustrują zadania, które stosowane są często i tak samo, działania uniwersalne powtarzane. DRZEWO FUNKCJI:
Cała działalność przedsiębiorstwa
Działalność gospodarcza – działalność zorientowana na działanie ekonomiczne – ważny jest zysk; jest to aktywność każdego przedsiębiorstwa – funkcja przedsiębiorstwa
W ramach działalności gospodarczej wyróżniamy: (konary drzewa); działalność podstawowa – wytworzenie produktów; działalność marketingowa – nieodzowna funkcja każdego przedsiębiorstwa.
FUNKCJE SKŁADOWE MARKETINGU (gałęzie):
1. Prowadzenie badań marketingowych
2. Utworzenie korzystanie z systemu informacji marketingowej
3. Kształtowanie rozwoju przedsiębiorstwa w aspekcie rynkowym
4. Marketingowe kształtowanie produktów
5. Kształtowanie asortymentu przedsiębiorstwa
6. Ustalenie cen na produkty
7. Promowanie przedsiębiorstwa i produktów
8. Dystrybuowanie produktów
9. Sprzedawanie produktów
10. Kształtowanie układu relacji z klientem
11. ...
wawrzus228