mÓj_program_autorski.pdf

(255 KB) Pobierz
„Najważniejsze potrzeby związane są z ruchem,
odprężeniem, ekspresją i tworzeniem”.
R. Laban
PROGRAM AUTORSKI
Z ZAKRESU WYCHOWANIA ZDROWOTNEGO
„GIMNASTYKA, RUCH TO ZDROWIE –
PRZEDSZKOLACZEK CI TO POWIE!”
Opracowały:
lic. Danuta Bonna
mgr Beata Niedźwiecka
SPIS TREŚCI
Wstęp ................................................................................................................................. 3
I. Cel główny i cele szczegółowe ....................................................................................... 4
II. Założenia programu.......................................................................................... ............... 5
III. Treści edukacyjne:
·
Rozwój fizyczny dziecka w wieku przedszkolnym.........................................................6
·
Wpływ potrzeb dziecka na rozwój fizyczny – potrzeba ruchu..................................... ..9
IV. Metody i formy zabaw ruchowych w przedszkolu......................... .................... 11
V. Przykładowe scenariusze zajęć ruchowych prowadzone metodami
twórczymi........................................................................................................ 18
VI. Ewaluacja. ............. ..............................................................................................39
VII. Bibliografia.........................................................................................................40
2
WSTĘP
Ruch jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka. Jest nieodzownym
elementem poprawiania zdrowia, rozwijania sprawności, postaw i umiejętności, a także
kształtowania nawyków w przyszłości. Mając na uwadze zapewnienie właściwych warunków
do osiągnięcia dojrzałości fizycznej u dzieci stworzyłyśmy autorski program wychowania
fizycznego pt: „Gimnastyka, ruch to zdrowie – przedszkolaczek ci to powie”
Jak powszechnie wiadomo współczesny człowiek coraz bardziej ogranicza swoją
aktywność ruchową. Prowadzi to do obniżenia wydolności fizycznej i powstawania wielu
wad postawy. Wykorzystując naturalną potrzebę ruchu u dzieci w wieku przedszkolnym
chciałybyśmy w nich zaszczepić potrzebę uprawiania sportów. Poprzez prowadzenie
ciekawych
i urozmaiconych zestawów
ćwiczeń
i zabaw gimnastycznych, powoli, ale
systematycznie wprowadzać dzieci w nieskończony skarbiec ruchów.
„Dorosłym się zdaje,
że
dzieci nie dbają o zdrowie…
dzieci zupełnie tak samo jak dorośli
chcą być zdrowe i silne…”
Janusz Korczak
3
I. CEL GŁÓWNY I CELE SZCZEGÓŁOWE
1. Cel główny programu:
·
Kształtowanie wśród dzieci
świadomości
potrzeby dbania o zdrowie w sferze
fizycznej
2. Cele szczegółowe programu:
Dziecko:
·
·
·
·
·
·
rozumie konieczność codziennych
ćwiczeń
gimnastycznych;
chętnie uczestniczy w
ćwiczeniach
gimnastycznych, spacerach, wycieczkach, grach
i zabawach ruchowych w przedszkolu;
rozumie konieczność dbania o prawidłową postawę ciała;
zna różne formy aktywnego wypoczynku;
wie, czemu służą spacery i zabawy na
świeżym
powietrzu;
poznaje własne zdolności motoryczne.
4
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
Niniejszy program
został opracowany do realizacji w nauczaniu przedszkolnym
wśród
dzieci 4-5-6-letnich Publicznego Przedszkola nr 1 w Złotowie.
Został on przygotowany
zgodnie z „Podstawą programową wychowania
przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych opublikowaną w Rozporządzeniu
Ministra Edukacji Narodowej z dn. 15 stycznia 2009r.( Dz. U. Nr 4, poz 17)”
Jedną z idei przewodnich wychowania przedszkolnego jest „troska o zdrowie dzieci i
ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.”
Materiał
harmonijnego
zawarty w niniejszym programie ma na uwadze wspomaganie
rozwoju
psychofizycznego
i
psychomotorycznego
dziecka
poprzez
uaktywnienie go do różnych działań fizycznych.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin