003.pdf

(217 KB) Pobierz
Temat:
„Dzień Jabłka”
Data:
22.11.2013 godz. 9
30
Uczestnicy:
grupa Misie i Smerfy
Cele ogólne:
- zachęcenie dzieci do spożywania owoców i ich przetworów jako źródła witamin,
uświadamianie wartości odżywczych owoców dla prawidłowego rozwoju, wyrabianie
nawyku zdrowego odżywiania się
- wdrażanie do dbałości o zdrowie poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych
- utrwalenie wiadomości na temat jabłek i potraw z jabłek
- dostarczenie dzieciom radości ze wspólnej zabawy
- integrowanie się dzieci z grup Misie i Smerfy
Cele operacyjne:
- dzieci wyciągają wnioski na temat potrzeby spożywania owoców pod różnymi
postaciami
- znają różne potrawy z jabłek, chętnie je spożywają
- dokonują improwizacji rytmicznej i melodycznej znanych piosenek dotyczących
tematu
- uczestniczą w zabawach ruchowych, muzycznych
- śpiewają kanon na trzy głosy
Metody:
- aktywizująca
- zadaniowa
- pedagogika zabawy
- zabawowo-naśladowcza
Formy pracy:
- spotkanie integracyjne grup Misie i Smerfy
Środki dydaktyczne:
podkłady piosenek i zabaw muzyczno-ruchowych na płytach CD, czapki jabłek w trzech
kolorach (żółte, czerwone, zielone), tekst i ilustracje bajki E. Szelburg –Zarembiny
„O jabłuszku i Ogrodowym Ludku”, pytania do quizu, tekst kanonu, jabłka w różnej postaci:
całe jabłka, kawałki jabłek ze skórką, dżem, sok, krążki do zabawy ruchowej
Czynności przygotowawcze:
- przygotowanie wspólnie z dziećmi dekoracji sali adekwatnej do tematu oraz czapek-
jabłek w trzech kolorach
- przygotowanie owoców i przetworów z jabłek do degustacji
Czynności organizacyjne:
- przebranie dzieci za jabłka, podział na trzy grupy wg kolorów czapek
- zgromadzenie się w sali gimnastycznej
Czynności zasadnicze:
1. Zabawa na powitanie „Krasnoludek”
2. Zabawa integracyjna „Misie szare”
3. Słuchanie bajki „O jabłuszku i Ogrodowym Ludku” – E. Szelburg –Zarembiny –
zapoznanie z celem spotkania
„O jabłuszku i Ogrodowym Ludku” – E. Szelburg –Zarembina
Leciały o świcie dzikie gęsi. Przelatywały niziutko nad ogrodem. Zobaczyły na jabłoni
jedno, jedyne jabłko, całe zielone.
- To ty jeszcze tu?! – krzyknęły. – Czy nie wiesz, że za nami leci zima na śniegowych
skrzydłach? Skryj się prędko do spiżarki!
1
Przestraszyło się biedne jabłuszko. Jeszcze bardziej pobladła mu zielona buzia. Co miało
robić? Przecież tyle siedziało na jabłoni, a miało blade policzki.
- Wietrzyku, wietrzyku, strąć mnie na ziemię! – prosiło.
Przyjrzał się wietrzyk jabłku.
- Nie masz rumieńca – mruknął. – Ale nic mi do tego. Ja nie zbieram jabłek do spiżarni.
Mogę cię strącić, jeśli o to prosisz. Dmuchnął mocno i zatrząsł jabłonią.
Spadło jabłko na ziemię. Potoczyło się po trawie. Właśnie przechodził tamtędy krasny Ludek
Ogrodowy w słomianym kapeluszu, w kubraczku z pajęczyny. Potknął się
o jabłuszko i krzyknął:
- Co ty tu robisz? Zima leci za dzikimi gęśmi. Lada chwila wejdzie do ogrodu. Schowaj się do
spiżarni!
- Nie mogę – powiedziało jabłko. – Nikt mnie nie zechce przechować, bo nie mam rumieńca.
- Na to jest sposób – rzekł Ogrodowy Ludek. – poczekaj chwilkę.
Szast, prast! Zrobił ten Ludek pędzelek ze źdźbeł suchej trawy. Nazbierał żwawo złocistych
promyków słonecznych, wymieszał je z rosą w makówkowej miseczce i wymalował śliczne
rumieńce na bladziutkiej buzi jabłka. I co się dalej stało?
Przyszły dzieci do ogrodu. Zobaczyły na trawie rumiane jabłuszko.
- Jakie śliczne!
Chwyciły je i czym prędzej zaniosły do spiżarni. Było najpiękniejsze wśród rumianych
jabłek, w sam raz na choinkę.
4. Nauka kanonu „Dzień jabłuszka”
Dzień jabłuszka, dzień jabłuszka
mamy dziś, mamy dziś
bawimy się razem, bawimy się razem:
Smerf i Miś, Smerf i Miś.
5. „Jeśli lubisz jabłuszka” – zabawa muzyczno-ruchowa
„Jeśli lubisz jabłuszka”
Jeśli lubisz jabłuszka, to śpiewaj jak my,
śpiewaj jak my, śpiewaj jak my.
Jeśli lubisz jabłuszka to śpiewaj jak my.
i licz głośno - raz, dwa, trzy, hej!
Jeśli lubisz jabłuszka, to skacz, tak jak my,
skacz tak jak my, skacz tak jak my.
Jeśli lubisz jabłuszka to skacz tak jak my,
i licz głośno - raz, dwa, trzy, hej!
Jeśli lubisz jabłuszka, to klaszcz tak jak my,
klaszcz tak jak my, klaszcz tak jak my.
Jeśli lubisz jabłuszka to klaszcz tak jak my,
i licz głośno - raz, dwa, trzy, hej!
Jeśli lubisz jabłuszka , to tup tak jak my,
tup tak jak my, tup tak jak my.
Jeśli lubisz jabłuszka, to tup tak jak my,
i licz głośno - raz, dwa, trzy, hej!
Jeśli lubisz jabłuszka, to machaj jak my,
machaj jak my, machaj jak my.
Jeśli lubisz jabłuszka, to machaj jak my,
i licz głośno - raz, dwa, trzy, hej!
6. QUIZ „ Co wiemy o jabłkach?
- Jak nazywa się drzewo, na którym rosną jabłka? (jabłoń)
2
- Gdzie rośnie dużo jabłoni? (sad)
- Jakie kolory mają jabłka?
- Jakie potrawy można zrobić z jabłek?
- Jak nazywa się ciasto z jabłkami? (szarlotka)
- Które zwierzęta lubią jabłka? (niedźwiedź, dzik)
- W której części jabłka jest najwięcej witamin?
7. „Jabłkowy kanon” – śpiewanie na głosy (grupy wg kolorów czapek)
8. „Kosze jabłek” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa (na sygnał tworzenie kół
wg kolorów czapek)
9. „Wędrujące jabłko” – przekazywanie jabłek z rąk do rąk w dwóch kołach
współśrodkowych, na przerwę w muzyce osoby z jabłkami w dłoni zjadają kawałek
owocu
10. „Kelnerzy” – zabawa ruchowa – równoważna (dzieci kolejno z jabłkami na krążkach
przechodzą po ławeczce – równoważni)
11. „Taniec jabłka z gruszką” – zabawa taneczna w parach
Czynności finalizujące:
Degustacja dżemu i soku jabłkowego
Opracowanie:
Alina Cichanowska
Ewa Apołenis
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin