SiZ_Diagnoza_uczniow.pdf

(721 KB) Pobierz
Projekt współ nansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Diagnoza uczniów w kierunku
zdolności czy trudności
klasa I
Staś i Zosia w szkole - Diagnoza uczniów w kierunku zdolności czy trudności
AUTORZY – EKSPERCI
Marta Wróblewska - Specjalistka ds. Przyrody/Ekologii
Milena Potręć - Specjalistka ds. Przedsiębiorczości
Katarzyna Machałowska - Specjalistka ds. Przedsiębiorczości
Ewa Gałczyńska - Specjalistka ds. Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych
Anna Gołąb - Nauczycielka Edukacji Wczesnoszkolnej
Danuta Chrzanowska - Doradczyni Metodyczna
Kamila Małyszko - Nauczycielka Edukacji Wczesnoszkolnej
Anna Natora - Doradczyni Metodyczna
Tomasz Małyszko - Specjalista ds. Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych
Małgorzata Kępa - Nauczycielka Edukacji Wczesnoszkolnej
Aldona Ryszkowska-Tatara - Specjalistka ds. Przedsiębiorczości
Kinga Sarad-Deć - Pedagog
Agnieszka Tokarska - Nauczycielka Edukacji Wczesnoszkolnej
Michał Adam Roman - Specjalista ds. Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych
Anna Jarczak - Psycholog
Iwona Blicharz - Pedagog
Monika Grzesiak-Chmura - Specjalistka ds. Przedsiębiorczości
Dorota Pyrgies - Psycholog
Aleksandra Kata - Psycholog
Dariusz Głuchowski - Specjalista ds. Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych
Maria Kęska - Specjalistka ds. Matematyki
Małgorzata Wieleba - Specjalistka ds. Matematyki
Anna Ryszkowska - Specjalistka ds. Matematyki
Marta Pietrow - Specjalistka ds. Matematyki
Bożena Jankowska - Doradczyni Metodyczna
Marzena Szulecka - Specjalistka ds. Przyrody/Ekologii
Agnieszka Hankiewicz - Specjalistka ds. Przyrody/Ekologii
Bożena Danuta Gaj-Demczuk - Doradczyni Metodyczna
Danuta Sałęga - Psycholog
Katarzyna Kozłowska - Pedagog
Anna Grabka - Specjalistka ds. Przyrody/Ekologii
Redakcja:
Małgorzata Orzeł, Anna Natora, Danuta Chrzanowska
ISBN: 978-83-936017-2-1
Wydawnictwo:
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Zakład Szkolenia i Doradztwa Ekonomicznego Sp. z o.o. w Lublinie
Druk:
MV Monika Łyżwa, Lublin, ul. Strzembosza 3/3
Projekt okładki i skład:
Artur Żuchowski
Opracowanie graficzne:
Karolina Kowalewska, Maciej Pałka, Tomasz Butkiewicz
2
Staś i Zosia w w szkole - Diagnoza uczniów w kierunku zdolności czy trudności
Wstęp ..................................................................................................................
5
Diagnoza – obowiązek czy szansa? .....................................................................
7
Rozwój dziecka a edukacja wczesnoszkolna .....................................................
10
Cel, obszary, metody i formy diagnozy .............................................................
14
Wykorzystanie wyników diagnozy ...................................................................
19
Jak pracować z dziećmi, aby chciały pokonywać trudności?.............................
20
Załączniki
.....................................................................................................................23
Diagnoza ucznia w kierunku zdolności/trudności w nauce w klasie pierwszej .
25
Bibliografia ....................................................................................................... 32
Spis treści
Staś i Zosia w szkole - Diagnoza uczniów w kierunku zdolności czy trudności
3
4
Staś i Zosia w w szkole - Diagnoza uczniów w kierunku zdolności czy trudności
Wstęp
„Diagnoza uczniów – w kierunku zdolności czy trudności” została opracowana
w ramach projektu „Staś i Zosia w szkole – innowacyjny program nauczania edukacji
wczesnoszkolnej metodą projektu”. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczegól-
nych typach szkół (Dz. U. poz. 803) „Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podej-
mują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego
ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości…”, a co za tym idzie – odpowiednio
do istniejących potrzeb, szkoła organizuje zajęcia zwiększające szanse edukacyjne
uczniów zdolnych oraz uczniów mających trudności w nauce. Jest to ważne zadanie
szkoły i nauczycieli. To właśnie nauczyciel ma odkryć uzdolnienia dziecka i je rozwi-
jać, jak również rozpoznać ewentualne trudności i pomóc mu.
Wprawdzie podstawa programowa nie wskazuje sposobu diagnozowania dys-
funkcji, czy też szczególnych uzdolnień dzieci w nauczaniu wczesnoszkolnym. Ta
dowolność może więc sprawiać, że powstające diagnozy nie zawsze uwzględniają
indywidualne i specyficzne cechy małego człowieka, które w ogólnej ocenie okazują
się bardzo przydatne.
Założeniem badania i diagnozy w niniejszym projekcie jest odkrycie ryzyka wy-
stąpienia zaburzeń lub szczególnych uzdolnień w funkcjonowaniu poznawczo-mo-
torycznym dziecka i wykorzystanie tych wiadomości w pracy z dzieckiem w szkole
oraz w domu. Nie ma tu statystycznej ścisłości i dokładności, bo rozwój dziecka,
zdobywanie przez niego wiedzy i doświadczenia, odbywa się poprzez wielowątko-
wa, bogatą i zintegrowaną z różnymi dziedzinami ofertę rozwoju; w tym przypadku
uwzględniliśmy elementy przedsiębiorczości, ekonomii, ekologii i techniki.
Proponujemy, aby badanie przeprowadzić po pierwszym semestrze nauki w szkole
w klasie I – tj. w po okresie adaptacji dziecka sześcioletniego, oraz przed zakończe-
niem II semestru nauki w klasie III w celu porównania przyrostu wiedzy, umiejętności
i kompetencji wynikających z realizacji projektu. Do bieżącej obserwacji postępów
Staś i Zosia w szkole - Diagnoza uczniów w kierunku zdolności czy trudności
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin