Innowacyjny_program_po_erracie_poprawki.pdf

(1427 KB) Pobierz
Staś i Zosia w szkole – innowacyjny program nauczania edukacji wczesnoszkolnej metodą projektu
1
AUTORZY – EKSPERCI
Marta Wróblewska - Specjalista ds. Przyrody/Ekologii
Milena Potręć - Specjalista ds. Przedsiębiorczości
Katarzyna Machałowska - Specjalista ds. Przedsiębiorczości
Ewa Gałczyńska - Specjalista ds. Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych
Anna Gołąb - Nauczyciel Edukacji Wczesnoszkolnej
Danuta Chrzanowska - Doradca Metodyczny
Kamila Małyszko - Nauczyciel Edukacji Wczesnoszkolnej
Anna Natora - Doradca Metodyczny
Tomasz Małyszko - Specjalista ds. Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych
Małgorzata Kępa - Nauczyciel Edukacji Wczesnoszkolnej
Aldona Ryszkowska-Tatara - Specjalista ds. Przedsiębiorczości
Kinga Sarad-Deć - Pedagog
Agnieszka Tokarska - Nauczyciel Edukacji Wczesnoszkolnej
Michał Adam Roman - Specjalista ds. Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych
Anna Jarczak - Psycholog
Iwona Blicharz - Pedagog
Monika Grzesiak-Chmura - Specjalista ds. Przedsiębiorczości
Dorota Pyrgies - Psycholog
Aleksandra Kata - Psycholog
Dariusz Głuchowski - Specjalista ds. Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych
Maria Kęska - Specjalista ds. Matematyki
Małgorzata Wieleba - Specjalista ds. Matematyki
Anna Ryszkowska - Specjalista ds. Matematyki
Marta Pietrow - Specjalista ds. Matematyki
Bożena Jankowska - Doradca Metodyczny
Marzena Szulecka - Specjalista ds. Przyrody/Ekologii
Agnieszka Hankiewicz - Specjalista ds. Przyrody/Ekologii
Bożena Danuta Gaj-Demczuk - Doradca Metodyczny
Danuta Sałęga - Psycholog
Katarzyna Kozłowska - Pedagog
Anna Grabka - Specjalista ds. Przyrody/Ekologii
REDAKTOR: Małgorzata Orzeł, Anna Natora, Danuta Chrzanowska
Korekta językowa: Tadeusz Moraczewski
ISBN: 978-83-936017-2-1
Wydawnictwo:
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Zakład Szkolenia i Doradztwa Ekonomicznego Sp. z o.o. w Lublinie
Wydruk:
MV Monika Łyżwa, Lublin, ul. Strzembosza 3/3
Projekt okładki i skład:
Tomasz Butkiewicz
Opracowanie graficzne:
Tomasz Butkiewicz, Karolina Kowalewska, Maciej Pałka
2
Staś i Zosia w szkole – innowacyjny program nauczania edukacji wczesnoszkolnej metodą projektu
ZAWARTOŚĆ
1. Wstęp ....................................................................................................................
2.
Cele ogólne ...........................................................................................................
3. Cele szczegółowe .................................................................................................
4.
Treści programowe ...............................................................................................
4
5
6
17
5.
Metody i sposoby osiągania celów ....................................................................... 58
6.
Diagnoza ...............................................................................................................
64
7. Propozycja oceniania osiągnięć uczniów .............................................................
8.
Opinia ...................................................................................................................
9. Bibliografia............................................................................................................
71
73
75
Staś i Zosia w szkole – innowacyjny program nauczania edukacji wczesnoszkolnej metodą projektu
3
1. WSTĘP
Szanowni Państwo!
„Słyszę, zapominam. Widzę, zapamiętuję. Robię sam, rozumiem” – to maksyma naszego progra-
mu, która koresponduje z naturalnym rozwojem osobowości dziecka. Poza realizowaniem treści ujętych
w podstawie programowej program ukierunkowany jest na kształtowanie umiejętności myślenia matema-
tycznego, naukowego oraz rozwijanie postawy przedsiębiorczej.
Opracowany innowacyjny program nauczania edukacji wczesnoszkolnej metodą projektu jest
zgodny ze zmienioną podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych obowiązującą
od 1 września 2014 r.
Projekt „Staś i Zosia w szkole – innowacyjny program nauczania edukacji wczesnoszkolnej meto-
dą projektu” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 3.3.4 Moderni-
zacja treści i metod kształcenia projekty konkursowe Europejskiego Funduszu Społecznego, na podstawie
umowy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie. Niniejszy program implementuje twierdzenie, iż
dziecko powinno być aktywne w działaniu i współżyciu, wypełniać różne zadania, tworzyć, eksperymen-
tować i doświadczać. Realizacja założeń programu zaowocuje pojawieniem się pytań i wątpliwości, które
dziecko będzie w stanie samodzielnie rozwiązywać.
Nasz program w sposób szczególny akcentuje treści związane z ekologią, ekonomią i przedsię-
biorczością.
Program „Staś i Zosia w szkole” to skuteczna, przyjazna i nowoczesna publikacja wspomagająca
edukację wczesnoszkolną dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dziecka 6-letniego. Niniejsze
opracowanie nie odrzuca i nie neguje sprawdzonych metod nauczania. Proponuje dodatkowo innowacyj-
ne podejście do edukacji z uwzględnieniem elementów przedsiębiorczości, ekonomii, ekologii, rozwoju
społecznego i techniki. Nowoczesne kształcenie powinno dążyć do podejmowania różnorodnych działań,
stwarzając jednocześnie poczucie bezpieczeństwa, spokoju, życzliwości i zaufania. Program „Staś i Zo-
sia w szkole” wskazuje nauczycielowi, w jaki sposób powinien dążyć do zapewnienia każdemu dziecku
optymalnych warunków uczenia się. Ważną rolę w procesie edukacji wczesnoszkolnej metodą projektu
pełni nauczyciel, który poprzez niekonwencjonalne metody wprowadza dzieci w świat pojęć społecznych,
przyrodniczych i technicznych. Pozwala im doświadczać i przeżywać rzeczywistość wykorzystując dzie-
cięcą ciekawość i fascynację otaczającym światem.
W załączonych do programu materiałach dydaktycznych umieszczono propozycje zajęć prowa-
dzonych metodą projektu. Projekt można realizować, jako osobną propozycję codziennych zajęć lub wy-
korzystać jego poszczególne elementy w realizacji tematów. Ważną rzeczą jest, by inicjatorem wyboru
tematu były dzieci. W trakcie realizacji programu szczególną uwagę zwrócono na elementy i zagadnienia
związane z przedsiębiorczością, ekonomią, ekologią i rozwojem społecznym.
Zastosowanie programu „Staś i Zosia w szkole – innowacyjny program nauczania edukacji wcze-
snoszkolnej metodą projektu” na I etapie edukacyjnym stwarza szansę zwiększenia efektywności kształ-
cenia, skierowanego na rozwijanie aktywności poznawczej dzieci i pobudzaniu ich do samokształcenia.
Oddając w Państwa ręce poniższą publikację zachęcamy również do korzystania ze wszystkich
dodatkowych materiałów dydaktycznych, które zostały opracowane z użyciem nowych technologii infor-
macyjno-komunikacyjnych.
Życzymy sukcesów w edukacji!
4
Staś i Zosia w szkole – innowacyjny program nauczania edukacji wczesnoszkolnej metodą projektu
2. CELE OGÓLNE
Projekt „Staś i Zosia w szkole – innowacyjny program nauczania edukacji wczesnoszkolnej meto-
dą projektu” zakłada holistyczny rozwój dzieci w wieku wczesnoszkolnym ze szczególnym uwzględnie-
niem rozwoju w obszarze kompetencji ekonomicznych, przedsiębiorczych, ekologicznych oraz społecz-
nych.
Mając na uwadze zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/962/WE z dnia 18 grudnia
2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, w prezentowanym
programie edukacji wczesnoszkolnej uwzględniono treści, które pozwalają na rozwój dziecka w obszarach
uznanych za szczególnie istotne w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Treści związane z kompetencjami
ekonomicznymi i przedsiębiorczymi zaproponowane w programie zmierzają w kierunku wykształcenia
w dzieciach zdolności do wcielania swoich pomysłów w działanie, do rozwijania kreatywności i innowa-
cyjności oraz zrozumienia mechanizmów funkcjonowania obywateli w przestrzeni ekonomiczno-gospo-
darczej. Szczególny nacisk położony został na kształtowanie postaw przedsiębiorczych oraz świadomości
konsekwencji podejmowanych wyborów, również tych o charakterze ekonomicznym. Ukierunkowanie
na aktywność własną połączoną ze społeczną odpowiedzialnością za podejmowane decyzje uwidocz-
niona została w treściach odnoszących się do sfery ekologicznej i społecznej. Wśród obszarów, na które
zwrócono szczególną uwagę znalazły się umiejętności interpersonalne i międzykulturowe oraz zasady
funkcjonowania w grupie i pełnienia różnych ról społecznych.
Za priorytetowe cele programu „Staś i Zosia w szkole” przyjęto kształtowanie czterech
kompetencji:
ekonomicznej
ekologicznej
przedsiębiorczej
społecznej
Oczekiwane i pożądane zmiany, jakie zajść powinny u dzieci w wieku szkolnym pod wpływem
realizacji treści dodatkowych zaproponowanych programem, zmierzają do ukształtowania się możliwie
dojrzałej (w odniesieniu do wieku) osobowości ucznia jako świadomego konsumenta i obywatela.
Przy opisie efektów nauczania przyjęto trójstopniowe kategorie kluczowe – wiedzę, umiejętności
i postawy. W przyjętych kategoriach opisu, przez wiedzę rozumieć należy treści utrwalone w procesie
gromadzenia doświadczenia przy uwzględnieniu wiedzy o charakterze teoretycznym, – jaka jest rzeczy-
wistość?, oraz wiedzy praktycznej – jak zmieniać rzeczywistość? Przez umiejętność rozumieć należy
w prezentowanym programie sprawność, biegłość w adaptacji zdobytej wiedzy w praktyce – w środowi-
sku rówieśniczym, w różnych grupach społecznych, ale także w kontekście indywidualnym odnoszącym
się do potencjału tkwiącego w uczniu. Zaproponowane rozszerzenia z obszaru ekonomii, przedsiębior-
czości, ekologii i wiedzy społecznej stanowią propozycje i inspiracje do naśladowania, bazujące na wie-
dzy i doświadczeniu o rzeczywistości, w jakiej funkcjonują dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Celem
finalnym procesu kształcenia i wychowania jest wypracowanie postaw wobec otaczającego świata, innych
osób oraz swoich własnych zachowań. Program „Staś i Zosia w szkole” stawia za cel główny holistycz-
ny rozwój dziecka przy uwzględnieniu możliwie pełnego jego uczestnictwa w procesach społecznych,
ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania postawy przedsiębiorczej, ekonomicznej, ekologicznej
i prospołecznej.
1
2
[Dz.U. L 394 z 30.12.2006].
Por. W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2007, s. 455.
Staś i Zosia w szkole – innowacyjny program nauczania edukacji wczesnoszkolnej metodą projektu
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin