biologia_pr_2016n.pdf

(1099 KB) Pobierz
Arkusz zawiera informacje
prawnie chronione do momentu
rozpoczęcia egzaminu.
MBI
2016
UZUPEŁNIA ZDAJĄCY
KOD
PESEL
miejsce
na naklejkę
EGZAMIN MATURALNY Z BIOLOGII
P
OZIOM ROZSZERZONY
maja 2016 r.
G
ODZINA ROZPOCZĘCIA
:
9:00
C
ZAS PRACY
:
180 minut
L
ICZBA PUNKTÓW DO UZYSKANIA
:
60
D
ATA
:
11
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 23 strony (zadania 1–24).
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego
egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu albo pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj,
że
zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL
i przyklej naklejkę z kodem.
7. Nie wpisuj
żadnych
znaków w części przeznaczonej dla egzaminatora.
8. Możesz korzystać z
Wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych na
egzamin maturalny z biologii, chemii i fizyki,
linijki oraz kalkulatora
prostego.
MBI-R1_
1
P-162
Układ graficzny
© CKE 2015
MBI
2016
Zadanie 1. (0–3)
Poniżej wymieniono niektóre właściwości fizykochemiczne wody.
A. duże napięcie powierzchniowe;
B. duże ciepło parowania;
C. maksymalna gęstość w temperaturze 4 °C.
Uzupełnij zdania (1.–3.) tak, aby były prawdziwe – wpisz na początku zdania oznaczenie
literowe wybranej właściwości wody (A–C), a następnie dokończ zdanie: wyjaśnij,
w jaki sposób dana właściwość warunkuje funkcjonowanie wymienionych organizmów.
1. ……….... umożliwia poruszanie się niektórych gatunków owadów po powierzchni wody,
ponieważ …………………..…………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
2. ………… umożliwia
przetrwanie
ryb
słodkowodnych
podczas
zimy
przy
dnie
zamarzających zbiorników, ponieważ ………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
3. …………. umożliwia pozbywanie się nadmiaru ciepła z organizmu człowieka podczas
pocenia się, ponieważ …………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………..
Zadanie 2.
Jednym z najważniejszych enzymów mitochondrialnych jest syntaza ATP: kompleks białek,
dzięki któremu w procesie fosforylacji oksydacyjnej powstaje ATP.
Na schemacie przedstawiono mitochondrium oraz lokalizację materiału genetycznego
zawierającego informację o budowie podjednostek syntazy ATP, a także miejsca ich syntezy
i składania.
Na podstawie: A.C. Giese,
Fizjologia komórki,
Warszawa 1985.
T.A. Brown,
Genomy,
Warszawa 2001.
Strona 2 z 23
MBI_1R
Zadanie 2.1. (0–1)
Na przykładzie wytwarzania syntazy ATP uzasadnij,
że
mitochondria są organellami
półautonomicznymi.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2.2. (0–1)
Zaznacz wśród wymienionych elementów budowy mitochondrium ten, w którym
występuje aktywna syntaza ATP.
A. błona zewnętrzna
B. przestrzeń międzybłonowa
C. błona wewnętrzna
D. matriks (macierz)
Zadanie 2.3. (0–1)
Uzupełnij poniższe zdania tak, aby zawierały one informacje prawdziwe. Podkreśl
w każdym nawiasie właściwe określenie.
Przez kanał utworzony z podjednostek syntazy ATP (elektrony
/ protony)
powracają
do (matriks /
przestrzeni międzybłonowej).
Ich przepływ przez kanał syntazy ATP sprawia,
że
możliwe jest przyłączenie reszty fosforanowej do (ATP
/ ADP).
Zadanie 3.
Zatrucie metanolem jest dla organizmu człowieka bardzo groźne, ponieważ produkty jego
utleniania (aldehyd mrówkowy i kwas mrówkowy) są silnie toksyczne. Utlenianie metanolu
katalizuje dehydrogenaza alkoholowa. Enzym ten katalizuje również proces utleniania
etanolu, ale produktem tej reakcji jest aldehyd octowy, który jest znacznie mniej toksyczny
dla organizmu człowieka. Pierwsza pomoc osobom, u których podejrzewa się zatrucie
metanolem, polega na jak najszybszym podaniu około 100 ml alkoholu etylowego.
Zadanie 3.1. (0–1)
Zaznacz rodzaj hamowania aktywności (inhibicji) dehydrogenazy alkoholowej, który
występuje po podaniu etanolu osobom zatrutym metanolem. Odpowiedź uzasadnij,
odwołując się do mechanizmu tego procesu.
A. inhibicja kompetycyjna
B. inhibicja niekompetycyjna
Uzasadnienie: …………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
Nr zadania
Wypełnia Maks. liczba pkt
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
MBI_1R
1.
3
2.1.
1
2.2.
1
2.3.
1
3.1.
1
Strona 3 z 23
Zadanie 3.2. (0–1)
Wyjaśnij, w jaki sposób wprowadzenie etanolu do organizmu osoby, która wypiła
metanol, zmniejsza groźne skutki działania metanolu.
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
Zadanie 4.
Cząsteczki fosfolipidów mają jednocześnie właściwości hydrofilowe i hydrofobowe. Ta cecha
odgrywa istotną rolę w samoistnym organizowaniu się cząsteczek fosfolipidów
w
środowisku
wodnym w liposomy, czyli struktury mające postać mikropęcherzyków.
Liposomy, np. lipoproteiny krwi, występują w organizmach. Są też produkowane
i wykorzystywane w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym. Wewnątrz liposomów
umieszcza się np. zawiesiny leków. Dodatkowe umieszczenie odpowiednich cząsteczek
sygnałowych w warstwie lipidowej liposomów sprawia,
że łatwiejsze
staje się dostarczenie
ich zawartości do wnętrza komórek mających określone receptory rozpoznające i wiążące te
cząsteczki sygnałowe. Na poniższych rysunkach przedstawiono budowę liposomu (I) i fuzję
liposomu z błoną komórkową (II).
I
II
Na podstawie: C. Kelly, C. Jefferies, S.A. Cryan,
Targeted Liposomal Drug Delivery to Monocytes and
Macrophages,
Journal of Drug Delivery 2011.
http://www.thehormoneshop.net/liposomes.htm
Zadanie 4.1. (0–1)
Podaj, która część cząsteczki fosfolipidu – 1 czy 2 – ma właściwości hydrofilowe.
Odpowiedź uzasadnij, uwzględniając informacje przedstawione na rysunku I.
……………………………………...……………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
Strona 4 z 23
MBI_1R
Zadanie 4.2. (0–1)
Podaj wspólną cechę budowy liposomu i błony komórkowej, dzięki której liposomy
mogą ulegać fuzji z tą błoną.
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
Zadanie 4.3. (0–1)
Wyjaśnij, dlaczego dzięki wprowadzeniu określonych cząsteczek sygnałowych do błony
liposomu można zwiększyć skuteczność leku w nich podawanego.
……………………………………...……………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
Zadanie 5.
Uczniowie zebrali 100 liści z krzewów bzu czarnego rosnących na południowym skraju lasu
mieszanego oraz 100 liści z krzewów bzu czarnego rosnących w podszycie tego lasu
(stanowisko zacienione). Zmierzyli długość i szerokość każdego liścia złożonego oraz
obliczyli
średnie
wartości tych cech w każdej grupie. Wyniki pomiarów przedstawiono
w tabeli.
Badana cecha populacji
średnia
długość liścia [mm]
średnia
szerokość liścia [mm]
Stanowisko
nasłonecznione
zacienione
264
122
290
146
Zadanie 5.1. (0–1)
Sformułuj problem badawczy tej obserwacji.
……………………………………………………………………………………………...……
…………………………………………………………………………………………...………
Zadanie 5.2. (0–1)
Sformułuj wniosek na podstawie przedstawionych wyników obserwacji.
…………………………………………………………………………………………..………
…………………………………………………………………………………………..………
Nr zadania
Wypełnia Maks. liczba pkt
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
MBI_1R
3.2.
1
4.1.
1
4.2.
1
4.3.
1
5.1.
1
5.2.
1
Strona 5 z 23
Zgłoś jeśli naruszono regulamin