Ryan Rosemary K.C. - Rozwój zdolności przywódczych.pdf

(18453 KB) Pobierz
rozwój zdolności
przywódczych
rosemary k.c. ryan
CU O fic y n a
a W olters Kluwer business
Spis treści
Podziękowania............................................................................................................................... 9
Wprowadzenie............................................................................................................................. 11
Rozdział 1. Co to znaczy skuteczne przywództwo.............................................................. 13
Różnica pomiędzy przywództwem a zarządzaniem..................................... 13
Różne style przywództwa.................................................................................. 19
Charakterystyka dobrego lidera....................................................................... 26
Przedsiębiorczy liderzy.......................................................................................31
Przywództwo wielokulturowe..........................................................................33
Liderzy poszczególnych szczebli...................................................................... 36
Rozdział 2. Tworzenie i przekazywanie strategii rozwoju kompetencji
przywódczych...................................................................................................... 39
Dlaczego potrzebujemy strategii rozwoju kompetencji
przywódczych.......................................................................................................39
Tworzenie wizji rozwoju zarządzania..............................................................41
Od wizji do strategii............................................................................................47
Przekazywanie strategii pracownikom firmy................................................. 49
Rola działu ZZL i działu ds. rozwoju w realizacji strategii........................ 50
Rozdział 3. Rozwój zespołu.......................................................................................................52
Charakterystyka wydajnego zespołu............................................................... 52
Krok 1: zrozumienie, że zespół przechodzi przez poszczególne etapy
rozwoju w celu osiągnięcia doskonałych wyników.......................................56
Krok 2: dostosowanie swojego podejścia do kolejnych etapów
rozwoju zespołu...................................................................................................58
Krok 3: stworzenie wspólnej terminologii dotyczącej ról danych osób
w grupie................................................................................................................. 60
Krok 4: zachęcanie do różnicowania zdolności w obrębie zespołu
63
Podsumowanie..................................................................................................... 64
Badanie predyspozycji do pełnienia określonych funkcji w zespole
64
Nauka płynąca ze studium przypadku............................................................66
Rola uczenia się i rozwoju w działalności zespołu........................................66
6
Spis treści
Główne wnioski z ćwiczenia diagnostycznego
.................................
Skuteczna integracja zespołowa.................
Projekt integracyjny .......
Ćwiczenia wstępne
........................
Przegląd bieżącej pracy zespołowej
.....
Rozwój samoświadomości .............
Rola kierownictwa ds. uczenia się i rozwoju w tworzeniu zespołu
Lista kluczowych pytań związanych z tworzeniem zespołu ...................
68
68
69
69
70
71
75
77
78
Spis treści
7
Wdrażanie skutecznego procesu oceny 360 stopni.................................... 162
Benchmarking organizacyjny wykorzystujący dane z oceny 360 stopni... 16.5
Rola działu ZZL w ocenie 360 stopni...........................................................169
Wskazówki co do wprowadzenia systemu oceny 360 stopni.................. 172
Cechy dobrego raportu z oceny 360 stopni................................................178
Podsumowanie: główne wytyczne do konstruowania skutecznych
systemów oceny 360 stop n i............................ .............................................181
Rozdział 8. Różne sposoby rozwoju zdolności przywódczych........................................182
Rozdział 4. Kierowanie procesem zmian..............
Kontekst transformacji ..............
78
80
Rola lidera w zarządzaniu zmianami...........................................
Wpływ zmian na zachowanie pracowników................................................. 90
Rozwój skutecznych umiejętności przywódczych w obliczu
transformacji
...........................................................
93
Przykład warsztatów z dziedziny kompetencji przywódczych
w pr ocesie transformacji.....................................................................................95
Rola działu ZZL we wprowadzaniu zmian organizacyjnych......................96
Rozdział 5. Lider jako trener
........................
97
Style uczenia s ię .................................................................. ............................ 183
Coaching indywidualny................................................................................... 18.5
Schematy mentorskie........................................................................................ 188
Rola działu ZZL we wpr owadzaniu mentor ingu........................................191
Pary kumpli.........................................................................................................193
Zespoły
action learning
....................................................................................195
Pr ojekty oparte na pracy.................................................................................. 197
Rola działu ZZL w rozwoju przywództwa.................................................. 207
Rozdział 9. Umiejętności specjalisty ds. rozwoju przywództwa..................................... 217
Definicja coachingu....................................
97
Umiejętności skutecznego trenera.................................................................... 99
Proces coachingu.....................................
100
Jak wybrać trenera....................................................................
106
Wybór między trenerem wewnętrznym a zewnętrznym...........................107
Wybór trenera z zewnątrz.......................................
108
Różnice między coachingiem, doradztwem a mentoringiem
..............110
Wykorzystanie różnych pozycji percepcyjnych............................
118
Kształtowanie umiejętności coachingowych twoich lider ów....................119
Zaawansowany rozwój kompetencji coachingowych................................121
Łączenie coachingu z innymi formami rozwoju kompetencji
przywódczych
..........................................
122
Rozdział 6. Ocena kompetencji przywódczych
.......................
125
Rola specjalisty ds. rozwoju przywództwa.................................................. 217
Umiejętności specjalisty ds. rozwoju przywództwa jako konsultanta
wewnętrznego ...................................................................................................^18
Pr oces skutecznego zarządzania relacjami z klientem............................... 220
Proces konsultingowy.......................................................................................225
Umiejętności konsultanta wewnętrznego związane z procesem
231
Rozdział 10. Zdolności szkoleniowe i mediacyjne........................................................... 235
Skuteczne techniki zadawania pytań........................................................... 235
Kierowanie ćwiczeniami grupowymi............................................................237
Postępowanie w trudnych sytuacjach........................................................... 239
Przekazywanie i otrzymywanie informacji zwrotnej..................................242
Umiejętność skutecznego słuchania............................................................... 249
Korzystanie z pomocy mediatora...................................................................253
Rola działu ZZL w zapewnieniu szkolenia i rozwoju............................... 258
Zatrudnianie wewnętrznych lub zewnętrznych dostawców................... 261
Rozdział 11. Różne spojrzenia na przywództwo................................................................ 26.5
Rozmowa z Maartenem Putzem, dyrektorem działu ds. rozwoju
zasobów ludzkich w TNT Express................................................................ 266
Rozmowa z Bobem Reitemeierem, dyrektorem generalnym
Towarzystwa na rzecz Dzieci .........................................................................272
Rozmowa z Emmą Hughes, dyrektor działu ZZL w Specsavers
277
Przywództwo w kancelariach prawnych......................................................280
Wnioski z przeprowadzonych wywiadów................................................... 292
Rozmowa z Frankiem Dickiem OBE.............................................................294
Wstęp do rozwoju kompetencji.......................................................................125
Typy struktur kompetencji..................
126
Tworzenie struktur kompetencji.....................................................................129
Stosowanie struktur kompetencji................................................................. 131
Przykłady struktur kompetencji......................................................................13.3
Korzyści wynikające z podejścia kompetencyjnego.......................
158
Rozdział 7. Procesy i systemy oceny metodą 360 stopni
..............................
160
160
161
162
Ceł oceny 360 stopni..........................
Jak działa ocena 360 stop n i
.........
Tworzenie ankiety oceny 360 stopni...........................
8
Spis treści
Rozdział 12. Kształtowanie samoświadomości...................................................................299
Ćwiczenie samoświadomości za pomocą okna Johari ........................ 299
Dzienniki rozwoju.................................
301
Ćwiczenia dotyczące informacji zwrotnej...........................
303
Ćwiczenie „Podróż życia”..................................................
304
Sztuka pozytywnego myślenia.................................
306
Ustalanie wizji osobistej
.....................................
308
Wnioski..............
309
Indeks...............................................
„311
Podziękowania
Chciałabym podziękować wielu osobom za wsparcie podczas pisania tej
książki.
W pierwszej kolejności chciałabym podziękować przedsiębiorstwom
i osobom, z którymi pracowałam w ciągu wielu lat, za to, że dały mi możli­
wość osobistego poznania różnych kultur i środowisk pracy. Dostarczyły mi
one doświadczeń, które złożyły się na treść tej książki. Szczególne podzięko­
wania należą się osobom, które miały wkład w wywiady przeprowadzone na
potrzeby tej publikacji.
Chciałabym podziękować Robertowi Adamowi, mojemu partnerowi biz­
nesowemu w Represent Limited, za jego niezawodne wsparcie i chęć pracy
ze mną, za to, że nasza współpraca była zarówno zabawna, jak i rzeczowa.
Podziękowania dla Franka Dicka OBE
(Order o f Britisb Em pire
- Kawa­
ler Orderu Imperium Brytyjskiego - przyp. red.) za jego inspirujące przeko­
nanie, że możemy osiągnąć w życiu wszystko, co sobie założymy. Dzięku­
ję mu za wprowadzenie mnie w świat coachingu i za jego niezwykłe poglą­
dy na życie.
Szczególne wyrazy wdzięczności dła mojego brata Neila za godziny spę­
dzone na redagowaniu i wyrażaniu opinii przez cały czas pisania tej książki.
Przede wszystkim zaś chciałabym podziękować mojemu mężowi Chriso­
wi, a także Seanowi oraz Charlotte za chęć wypróbowywania niezliczonych
ćwiczeń z rozwoju kompetencji przywódczych oraz za zachętę do podjęcia
tego najnowszego projektu. Bez nich cała praca nie byłaby warta wysiłku.
Książkę tę dedykuję moim rodzicom Pameli i Johnowi za wszystko, cze­
go mnie nauczyli.
Rosem ary K.C. Ryan
www.represent.co.uk
Wprowadzenie
Książka ta ma za zadanie pełnić funkcję praktycznego przewodnika po za­
gadnieniach rozwoju kompetencji przywódczych. Opisuje ona cechy sku­
tecznego przywództwa oraz omawia umiejętności, jakie powinni posiadać
liderzy na poszczególnych szczeblach. Przedstawia także porady i techniki
dla specjalistów ds. rozwoju kompetencji przywódczych, aby mogli w pełni
zrozumieć i wypełniać swoje zadania. Zawiera wytyczne do pracy nad roz­
wojem umiejętności coachingowych, szkoleniowych oraz konsultingowych.
A co najważniejsze, skłania do zastanowienia się nad samym sobą, do spraw­
dzenia swojego dotychczasowego sposobu pracy i rzucenia mu wyzwania.
Książka ta opiera się na moich osobistych doświadczeniach w pracy z ze­
społami i osobami w różnych zawodach. Wytyczne i techniki tu przedsta­
wione wyrażają moje zdanie na temat tego, jak opracować najlepszy sposób
działania. Mam nadzieję, że przewodnik ten okaże się przydatny w osobi­
stym rozwoju i podsunie nowe pomysły na rozwój liderów w waszej firmie.
Obecnie wiele publikacji biznesowych skupia się albo na wyliczaniu
wszystkich modeli kompetencji przywódczych, albo jedynie na najlepszych
strategiach rozwoju tych kompetencji. Zbyt łatwo oddziela się te dwa za­
gadnienia i rzadko można znaleźć książkę, która opisuje jednocześnie obie
kwestie. Razem zastanowimy się, jakie umiejętności są liderom najbardziej
przydatne, i połączymy to z praktycznymi strategiami rozwoju tych umie­
jętności u naszych liderów i kierowników. Odpowiemy na pytanie, jak pra­
cować nad rozwojem liderów w odmiennych typach organizacji. Omówimy
czynniki, które wpływają na kompetencje przywódcze w różnych organiza­
cjach, i przedstawimy zarys różnych podejść do rozwoju kompetencji przy­
wódczych, które mogą okazać się przydatne w firmach.
Wiele przedsiębiorstw nadal korzysta z metod doskonalenia kompeten­
cji przywódczych, które nie są ani innowacyjne, ani pomocne w kształtowa­
niu przyszłych liderów. W dziedzinie uczenia się i rozwoju wyzwaniem jest
stworzenie innowacyjnego i skutecznego podejścia do kształtowania liderów
kolejnej generacji.
Skuteczne kompetencje przywódcze wielu osobom nie przychodzą łatwo.
Mimo licznych książek na ten temat wciąż brakuje przełożenia teorii na rze-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin