Ryan Rosemary K.C. - Rozwój zdolności przywódczych.pdf
(
18453 KB
)
Pobierz
rozwój zdolności
przywódczych
rosemary k.c. ryan
CU O fic y n a
a W olters Kluwer business
Spis treści
Podziękowania............................................................................................................................... 9
Wprowadzenie............................................................................................................................. 11
Rozdział 1. Co to znaczy skuteczne przywództwo.............................................................. 13
Różnica pomiędzy przywództwem a zarządzaniem..................................... 13
Różne style przywództwa.................................................................................. 19
Charakterystyka dobrego lidera....................................................................... 26
Przedsiębiorczy liderzy.......................................................................................31
Przywództwo wielokulturowe..........................................................................33
Liderzy poszczególnych szczebli...................................................................... 36
Rozdział 2. Tworzenie i przekazywanie strategii rozwoju kompetencji
przywódczych...................................................................................................... 39
Dlaczego potrzebujemy strategii rozwoju kompetencji
przywódczych.......................................................................................................39
Tworzenie wizji rozwoju zarządzania..............................................................41
Od wizji do strategii............................................................................................47
Przekazywanie strategii pracownikom firmy................................................. 49
Rola działu ZZL i działu ds. rozwoju w realizacji strategii........................ 50
Rozdział 3. Rozwój zespołu.......................................................................................................52
Charakterystyka wydajnego zespołu............................................................... 52
Krok 1: zrozumienie, że zespół przechodzi przez poszczególne etapy
rozwoju w celu osiągnięcia doskonałych wyników.......................................56
Krok 2: dostosowanie swojego podejścia do kolejnych etapów
rozwoju zespołu...................................................................................................58
Krok 3: stworzenie wspólnej terminologii dotyczącej ról danych osób
w grupie................................................................................................................. 60
Krok 4: zachęcanie do różnicowania zdolności w obrębie zespołu
63
Podsumowanie..................................................................................................... 64
Badanie predyspozycji do pełnienia określonych funkcji w zespole
64
Nauka płynąca ze studium przypadku............................................................66
Rola uczenia się i rozwoju w działalności zespołu........................................66
6
Spis treści
Główne wnioski z ćwiczenia diagnostycznego
.................................
Skuteczna integracja zespołowa.................
Projekt integracyjny .......
Ćwiczenia wstępne
........................
Przegląd bieżącej pracy zespołowej
.....
Rozwój samoświadomości .............
Rola kierownictwa ds. uczenia się i rozwoju w tworzeniu zespołu
Lista kluczowych pytań związanych z tworzeniem zespołu ...................
68
68
69
69
70
71
75
77
78
Spis treści
7
Wdrażanie skutecznego procesu oceny 360 stopni.................................... 162
Benchmarking organizacyjny wykorzystujący dane z oceny 360 stopni... 16.5
Rola działu ZZL w ocenie 360 stopni...........................................................169
Wskazówki co do wprowadzenia systemu oceny 360 stopni.................. 172
Cechy dobrego raportu z oceny 360 stopni................................................178
Podsumowanie: główne wytyczne do konstruowania skutecznych
systemów oceny 360 stop n i............................ .............................................181
Rozdział 8. Różne sposoby rozwoju zdolności przywódczych........................................182
Rozdział 4. Kierowanie procesem zmian..............
Kontekst transformacji ..............
78
80
Rola lidera w zarządzaniu zmianami...........................................
Wpływ zmian na zachowanie pracowników................................................. 90
Rozwój skutecznych umiejętności przywódczych w obliczu
transformacji
...........................................................
93
Przykład warsztatów z dziedziny kompetencji przywódczych
w pr ocesie transformacji.....................................................................................95
Rola działu ZZL we wprowadzaniu zmian organizacyjnych......................96
Rozdział 5. Lider jako trener
........................
97
Style uczenia s ię .................................................................. ............................ 183
Coaching indywidualny................................................................................... 18.5
Schematy mentorskie........................................................................................ 188
Rola działu ZZL we wpr owadzaniu mentor ingu........................................191
Pary kumpli.........................................................................................................193
Zespoły
action learning
....................................................................................195
Pr ojekty oparte na pracy.................................................................................. 197
Rola działu ZZL w rozwoju przywództwa.................................................. 207
Rozdział 9. Umiejętności specjalisty ds. rozwoju przywództwa..................................... 217
Definicja coachingu....................................
97
Umiejętności skutecznego trenera.................................................................... 99
Proces coachingu.....................................
100
Jak wybrać trenera....................................................................
106
Wybór między trenerem wewnętrznym a zewnętrznym...........................107
Wybór trenera z zewnątrz.......................................
108
Różnice między coachingiem, doradztwem a mentoringiem
..............110
Wykorzystanie różnych pozycji percepcyjnych............................
118
Kształtowanie umiejętności coachingowych twoich lider ów....................119
Zaawansowany rozwój kompetencji coachingowych................................121
Łączenie coachingu z innymi formami rozwoju kompetencji
przywódczych
..........................................
122
Rozdział 6. Ocena kompetencji przywódczych
.......................
125
Rola specjalisty ds. rozwoju przywództwa.................................................. 217
Umiejętności specjalisty ds. rozwoju przywództwa jako konsultanta
wewnętrznego ...................................................................................................^18
Pr oces skutecznego zarządzania relacjami z klientem............................... 220
Proces konsultingowy.......................................................................................225
Umiejętności konsultanta wewnętrznego związane z procesem
231
Rozdział 10. Zdolności szkoleniowe i mediacyjne........................................................... 235
Skuteczne techniki zadawania pytań........................................................... 235
Kierowanie ćwiczeniami grupowymi............................................................237
Postępowanie w trudnych sytuacjach........................................................... 239
Przekazywanie i otrzymywanie informacji zwrotnej..................................242
Umiejętność skutecznego słuchania............................................................... 249
Korzystanie z pomocy mediatora...................................................................253
Rola działu ZZL w zapewnieniu szkolenia i rozwoju............................... 258
Zatrudnianie wewnętrznych lub zewnętrznych dostawców................... 261
Rozdział 11. Różne spojrzenia na przywództwo................................................................ 26.5
Rozmowa z Maartenem Putzem, dyrektorem działu ds. rozwoju
zasobów ludzkich w TNT Express................................................................ 266
Rozmowa z Bobem Reitemeierem, dyrektorem generalnym
Towarzystwa na rzecz Dzieci .........................................................................272
Rozmowa z Emmą Hughes, dyrektor działu ZZL w Specsavers
277
Przywództwo w kancelariach prawnych......................................................280
Wnioski z przeprowadzonych wywiadów................................................... 292
Rozmowa z Frankiem Dickiem OBE.............................................................294
Wstęp do rozwoju kompetencji.......................................................................125
Typy struktur kompetencji..................
126
Tworzenie struktur kompetencji.....................................................................129
Stosowanie struktur kompetencji................................................................. 131
Przykłady struktur kompetencji......................................................................13.3
Korzyści wynikające z podejścia kompetencyjnego.......................
158
Rozdział 7. Procesy i systemy oceny metodą 360 stopni
..............................
160
160
161
162
Ceł oceny 360 stopni..........................
Jak działa ocena 360 stop n i
.........
Tworzenie ankiety oceny 360 stopni...........................
8
Spis treści
Rozdział 12. Kształtowanie samoświadomości...................................................................299
Ćwiczenie samoświadomości za pomocą okna Johari ........................ 299
Dzienniki rozwoju.................................
301
Ćwiczenia dotyczące informacji zwrotnej...........................
303
Ćwiczenie „Podróż życia”..................................................
304
Sztuka pozytywnego myślenia.................................
306
Ustalanie wizji osobistej
.....................................
308
Wnioski..............
309
Indeks...............................................
„311
Podziękowania
Chciałabym podziękować wielu osobom za wsparcie podczas pisania tej
książki.
W pierwszej kolejności chciałabym podziękować przedsiębiorstwom
i osobom, z którymi pracowałam w ciągu wielu lat, za to, że dały mi możli
wość osobistego poznania różnych kultur i środowisk pracy. Dostarczyły mi
one doświadczeń, które złożyły się na treść tej książki. Szczególne podzięko
wania należą się osobom, które miały wkład w wywiady przeprowadzone na
potrzeby tej publikacji.
Chciałabym podziękować Robertowi Adamowi, mojemu partnerowi biz
nesowemu w Represent Limited, za jego niezawodne wsparcie i chęć pracy
ze mną, za to, że nasza współpraca była zarówno zabawna, jak i rzeczowa.
Podziękowania dla Franka Dicka OBE
(Order o f Britisb Em pire
- Kawa
ler Orderu Imperium Brytyjskiego - przyp. red.) za jego inspirujące przeko
nanie, że możemy osiągnąć w życiu wszystko, co sobie założymy. Dzięku
ję mu za wprowadzenie mnie w świat coachingu i za jego niezwykłe poglą
dy na życie.
Szczególne wyrazy wdzięczności dła mojego brata Neila za godziny spę
dzone na redagowaniu i wyrażaniu opinii przez cały czas pisania tej książki.
Przede wszystkim zaś chciałabym podziękować mojemu mężowi Chriso
wi, a także Seanowi oraz Charlotte za chęć wypróbowywania niezliczonych
ćwiczeń z rozwoju kompetencji przywódczych oraz za zachętę do podjęcia
tego najnowszego projektu. Bez nich cała praca nie byłaby warta wysiłku.
Książkę tę dedykuję moim rodzicom Pameli i Johnowi za wszystko, cze
go mnie nauczyli.
Rosem ary K.C. Ryan
www.represent.co.uk
Wprowadzenie
Książka ta ma za zadanie pełnić funkcję praktycznego przewodnika po za
gadnieniach rozwoju kompetencji przywódczych. Opisuje ona cechy sku
tecznego przywództwa oraz omawia umiejętności, jakie powinni posiadać
liderzy na poszczególnych szczeblach. Przedstawia także porady i techniki
dla specjalistów ds. rozwoju kompetencji przywódczych, aby mogli w pełni
zrozumieć i wypełniać swoje zadania. Zawiera wytyczne do pracy nad roz
wojem umiejętności coachingowych, szkoleniowych oraz konsultingowych.
A co najważniejsze, skłania do zastanowienia się nad samym sobą, do spraw
dzenia swojego dotychczasowego sposobu pracy i rzucenia mu wyzwania.
Książka ta opiera się na moich osobistych doświadczeniach w pracy z ze
społami i osobami w różnych zawodach. Wytyczne i techniki tu przedsta
wione wyrażają moje zdanie na temat tego, jak opracować najlepszy sposób
działania. Mam nadzieję, że przewodnik ten okaże się przydatny w osobi
stym rozwoju i podsunie nowe pomysły na rozwój liderów w waszej firmie.
Obecnie wiele publikacji biznesowych skupia się albo na wyliczaniu
wszystkich modeli kompetencji przywódczych, albo jedynie na najlepszych
strategiach rozwoju tych kompetencji. Zbyt łatwo oddziela się te dwa za
gadnienia i rzadko można znaleźć książkę, która opisuje jednocześnie obie
kwestie. Razem zastanowimy się, jakie umiejętności są liderom najbardziej
przydatne, i połączymy to z praktycznymi strategiami rozwoju tych umie
jętności u naszych liderów i kierowników. Odpowiemy na pytanie, jak pra
cować nad rozwojem liderów w odmiennych typach organizacji. Omówimy
czynniki, które wpływają na kompetencje przywódcze w różnych organiza
cjach, i przedstawimy zarys różnych podejść do rozwoju kompetencji przy
wódczych, które mogą okazać się przydatne w firmach.
Wiele przedsiębiorstw nadal korzysta z metod doskonalenia kompeten
cji przywódczych, które nie są ani innowacyjne, ani pomocne w kształtowa
niu przyszłych liderów. W dziedzinie uczenia się i rozwoju wyzwaniem jest
stworzenie innowacyjnego i skutecznego podejścia do kształtowania liderów
kolejnej generacji.
Skuteczne kompetencje przywódcze wielu osobom nie przychodzą łatwo.
Mimo licznych książek na ten temat wciąż brakuje przełożenia teorii na rze-
Plik z chomika:
bogini_Sex
Inne pliki z tego folderu:
Cesare Guerreschi - Nowe Uzaleznienia.pdf
(4706 KB)
Jones E. M. - Libido dominandi; Seks jako narzędzie kontroli społecznej.pdf
(16328 KB)
Lev Manovich - Język nowych mediów (2001).pdf
(42981 KB)
Marcin Wróbel - Submodalności.pdf
(3348 KB)
Richard Brodie - Wirus Umysłu.pdf
(1089 KB)
Inne foldery tego chomika:
2011-2010 Psycholog w wieczorze
Carnegie Breckenridge Dale 1888-1955 USA
Eichelberger Wojciech 1944 (POL)
Psycholog w wieczorze, rozmowy z Wojciechem Eichelbergerem (Radio TOKFM)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin