FILOZOFUJ!_1(2015).pdf

(7168 KB) Pobierz
Idee filozoficzne mogą mieć większą moc
rażenia niż najbardziej wyrafinowana broń
Wywiad z prof. Piotrem Gutowskim
Logika jako
fizyka rozumowań
Rafał Urbaniak
Filozofia stawia
ważne pytania
Jonathan Jacobs
2 015
nr 1
Czasopismo popularyzujące filozofię
www:
filozofuj.academicon.pl, e-mail: filozofuj@academicon.pl
j
!
Cena 10 zł (w tym 8% VAT).
Nakład 1000 egz.
Thomas Wartenberg
Czym jest
filozofia?
Wydawnictwo
Academicon
Autoreklama
Od redakcji
Grupa Academicon
Drodzy Czytelnicy,
nie da się być obojętnym wobec filozofii i nie
da się nie filozofować. Można to jednak robić
bardziej świadomie, jak „zawodowi” filozofowie,
lub mniej świadomie, niczym pan Jourdain z ko-
medii Moliera
Mieszczanin szlachcicem,
który
podczas rozmowy z nauczycielem filozofii do-
konał odkrycia: „U licha! Już przeszło 40 lat mó-
wię prozą, nic o tym nie wiedząc”. Filozofia po-
lega na ciągłym dążeniu do zrozumienia świata
i siebie samego, na stawianiu pytań i poszukiwa-
niu na nie odpowiedzi. Jest bardzo ważnym ele-
mentem naszej kultury i cywilizacji, kształtują-
cym postrzeganie nas samych i otaczającego nas
świata, a w rezultacie – także nasze codzienne
postępowanie. Ponadto filozofia to fascynująca
dziedzina, zdolna wciągnąć i oczarować głębią,
różnorodnością i wyrafinowaniem. Fascynacja fi-
lozofią w pełni zasługuje na miano miłości.
Aż dziw bierze, że ta dyscyplina pełna czaru
nie miała do tej pory w Polsce popularyzują-
cego ją czasopisma. Istnieje, owszem, wiele cza-
sopism akademickich, na łamach których toczy
się dyskusja, dokonuje się wymiana myśli. Prob-
lem polega jednak na tym, że są to pisma dla
zawodowców. Inteligentny i wykształcony czło-
wiek, poszukujący odpowiedzi na wiele frapu-
jących go pytań filozoficznych, ale nieparający
się na co dzień tą szlachetną profesją, rzadko
jest w stanie przebić się przez hermetyczny ję-
zyk filozofów i czerpać przyjemność z lektury
ich tekstów. Jest to z wielką szkodą zarówno dla
osób niebędących zawodowymi filozofami, jak
i samej filozofii. Potrzebę popularyzowania filo-
zofii zrozumiano i z powodzeniem realizuje się
w wielu krajach, m.in.: Stanach Zjednoczonych,
Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpanii,
Australii. Teraz przyszedł czas na Polskę. Ofia-
rowujemy Wam, Drodzy Czytelnicy, pierwszy,
pilotażowy numer popularnego czasopisma fi-
lozoficznego „Filozofuj!”.
Naszym celem będzie odkrywać przed Wami
wszystko to, co filozofia ma najlepszego. Chcemy
w formie przystępnej i atrakcyjnej pokazywać
Wam świat filozoficznych problemów, idei i dys-
kusji, także dawać okazję do samodzielnej reflek-
sji, do filozofowania.
Jeśli idea popularyzacji filozofii jest Wam bli-
ska, zachęcamy do upowszechniania czasopisma
wszelkimi możliwymi kanałami (np. Facebook,
Twitter, Google+). Jesteśmy też otwarci na Wa-
sze propozycje tekstów. Można je przesyłać na
adres:
filozofuj@academicon.pl.
Wytyczne dla
autorów znajdziecie tutaj:
http://filozofuj.acade-
micon.pl/dla-autorow/.
Każdy numer będzie poświęcony jakiemuś
szczególnemu problemowi, będzie też zawierał
specjalne działy tematyczne, m.in.: eksperymenty
myślowe, kurs logiki, recenzję dobrej książki fi-
lozoficznej, nadesłane eseje, krzyżówkę filozo-
ficzną. Niniejszy numer poświęcamy samej filo-
zofii i jej charakterystyce.
Życzymy miłej i inspirującej lektury! Filozofujcie!
Redakcja
Wydawnictwo
Studio DTP
Webmastering
Portal
Księgarnia
Academicon.pl
Wydawnictwo
Wydawnictwo
Czasopismo popularyzujące filozofię
2
Filozofuj!
2015
nr 1
www:
filozofuj.academicon.pl, e-mail: filozofuj@academicon.pl
Academicon
Academicon
www:
filozofuj.academicon.pl, e-mail: filozofuj@academicon.pl
Filozofuj!
2015
nr 1
3
Spis treści
Spis treści
6
11
16
Czym jest filozofia?
Thomas Wartenberg
30
Filozofowanie na temat nauki
Agnieszka Lekka-Kowalik
Błędem jest sądzić, że filozofia to trudny przedmiot, którego opanowanie wymaga
czytania trudnych tekstów? Filozofia to sposób myślenia, który wyłania się z normal-
nego życia, to rodzaj samoświadomej refleksji nad znaczeniem i sensem zwyczajnych
działań, jest zatem znajoma do pewnego stopnia każdemu. . . .
czytaj cały tekst
Naukowcy chętnie dystansują się do sfery wartości, twierdząc, że ich interesują je-
dynie fakty. Dyskusje o wartościach pozostawiają filozofom, głównie etykom. Czy
nie jest jednak tak, że ich badania naukowe, na wielu poziomach, te wartości zakła-
dają? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
czytaj cały tekst
Filozofia stawia ważne pytania
Jonathan Jacobs
Filozofia dotyczy kwestii, których nie da się rozstrzygnąć za pomocą odkryć empirycz-
nych, czy ustaleń teoretyków. Bez względu na to, jak dobrze rozumiemy dany rodzaj
zjawiska czy aspekt świata, zawsze pozostają autentyczne i ważne pytania filozo-
ficzne. Nie są one jałowe, zaś próba podjęcia odpowiedzi na nie jest jedynie intelek-
tualnym luksusem, formą rozrywki, z której nic nie wynika. . . .
czytaj cały tekst
34
Logika jako fizyka rozumowań
Rafał Urbaniak
Większość ludzi uważa, że jest sprytniejsza niż większość ludzi. Chociaż większość nie
jest głupsza niż większość, to jednak w rzeczywistości jesteśmy zazwyczaj głupsi niż my-
ślimy. Jedną z wielu twarzy naszej głupoty jest niezdolność do kontrolowania poprawno-
ści naszych rozumowań. Jednym z narzędzi do walki z nią jest logika. .
czytaj cały tekst
Filozofia dyscyplina rodem
z Hogwartu
Artur Szutta
Wyobraźcie sobie zajęcia, na których nauczyciel stawia jakiś przedmiot na biurku,
powiedzmy szklankę wody. Następnie daje wykład na jej temat, w wyniku którego
szklanka znika bądź zmienia się w coś zupełnie innego niż zwykła szklanka wody.
Takie rzeczy dzieją się na zajęciach filozofii. . . . . . . . . . .
czytaj cały tekst
39
Eksperyment myślowy
jako narzędzie filozofa
Artur Szutta
Filozof nie posiada laboratorium pełnego kosztownych urządzeń – mikrosko-
pów, detektorów, ani zderzacza hadronów – przeprowadza jednak eksperymenty
myślowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
czytaj cały tekst
20
24
Filozofia dla Ciebie
Jarosław Skurzyński
Sensem istnienia filozofii jest zadawanie pytań. Czy to znaczy, że filozof nic nie wie
o świecie? Z jednej strony tak właśnie jest, ale z drugiej, to filozofia dysponuje narzę-
dziami, dzięki którym łatwiej będzie znaleźć odpowiedź na niektóre z pytań o naturę
świata, umysłu czy sensu życia. . . . . . . . . . . . . . . . .
czytaj cały tekst
44
Idee filozoficzne mogą mieć większą
moc rażenia niż najbardziej
wyrafinowana broń
Wywiad z prof. Piotrem Gutowskim, przewodniczącym Komitetu Nauk Filozoficz-
nych Polskiej Akademii Nauk . . . . . . . . . . . . . . . . .
czytaj cały tekst
Może spróbować?
Jerzy W. Gałkowski
W filozofii nie chodzi o to, by koniecznie coś nowego wymyślić. Filozofia to umiłowanie
mądrości, a mądrości nie ma bez dążenia do prawdy. Chodzi o takie nastawienie po-
znawcze, by ująć całość rzeczywistości, oraz o to, by przeniknąć ją „na wylot”, do końca.
Wybierając studia filozoficzne, trafiłem w „10”. Można więc za naszym znakomitym ar-
tystą i filozofem, Witkacym, zachęcić do filozofii – „spróbuj raz, koteczku”. Ja spróbowa-
łem. I próbuję do dzisiaj. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
czytaj cały tekst
48
50
Wydawnictwo
Konferencje filozoficzne
Krzyżówka filozoficzna
Filozofuj!
2015
nr 1
Wydawnictwo
4
Filozofuj!
2015
nr 1
www:
filozofuj.academicon.pl, e-mail: filozofuj@academicon.pl
Academicon
Academicon
www:
filozofuj.academicon.pl, e-mail: filozofuj@academicon.pl
5
O naturze filozofii
Czym jest filozofia?
czynności może zostać prze-
rwane, wycofujecie się z niej,
aby zastanawiać się nad ce-
chami samej czyn-
ności. Na przy-
kład widząc, że
przepis wymaga
użycia dwóch
szklanek
cukru i pię-
ciuset gram
masła, mo-
żecie sobie
pomyśleć
„Ojej, to na-
prawdę nie-
zdrowe! Za-
stanawiam się,
czy powinienem
przygotowywać rze-
czy, które mogą spowo-
dować kłopoty ze zdrowiem
u członków mojej rodziny. Jak
ważne jest dla ludzi jedzenie
rzeczy, które im smakują?”.
Kiedy dokonacie tego kroku
w tył, kroku, który pozwala zdy-
stansować się od wykonywanej
czynności i zaczniecie się zasta-
nawiać nad wartością swojego
działania, nad tym, czy należy
je realizować w sposób, w jaki
do tej pory było ono przez Was
realizowane, wówczas zaczyna-
cie filozofować na temat swojego
Dalszy ciąg na str. 8
Thomas E.
Wartenberg
Profesor
Mount Holyoke
College (USA),
zajmuje się
filozofią filmu
oraz filozofią
dla dzieci.
Jego hobby
to między
innymi gra
na flecie oraz
uczestniczenie
w koncertach
muzyki
klasycznej,
a także
folklorystycznej.
Czym jest
filozofia?
Błędem jest sądzić, że filozofia to trudny przedmiot,
którego opanowanie wymaga czytania trudnych
tekstów? Filozofia to sposób myślenia, który wyłania
się z normalnego życia, to rodzaj samoświadomej
refleksji nad znaczeniem i sensem zwyczajnych działań,
jest zatem znajoma do pewnego stopnia każdemu.
Słowa kluczowe: filozofia, nauczanie filozofii, filozofia dla dzieci
Fot.: Some rights reserved by Eric Ward
Immanuel Kant
(ur. 1724, zm.
1804) – pruski
filozof z Królewca,
jeden z najwybitniejszych
filozofów w dziejach. Twierdził,
że nasze doświadczenie świata
a także prawo moralne, które
ujmował przede wszystkim
w terminach obowiązku, tzw.
imperatywu kategorycznego, są
w decydujący sposób określone
przez strukturę naszego rozumu.
Jest autorem znanej sentencji:
„Niebo gwiaździste nade mną
i prawo moralne we mnie”.
czy
Krytyka czystego rozumu
Kanta
, to jednak błędem jest
sądzić, że to główny, a nawet
najważniejszy aspekt uprawia-
nia filozofii. Filozofia to spo-
sób myślenia, który wyłania się
z normalnego życia, jest zatem
znajoma do pewnego stopnia
każdemu.
Fot.: Some rights reserved
by Sarah
Filozofia
a pieczenie ciasta
Czy filozofia jest
trudna?
J
edna z dziedzin, w któ-
rej się specjalizuję, to na-
uczanie małych dzieci fi-
lozofii. Rodzice, dowiadując się,
że będę pracował z ich dziećmi,
w pierwszym odruchu wyrażają
entuzjazm. „Jak fajnie – myślą so-
bie – że moje sześcioletnie dzie-
cko będzie studiowało filozofię”.
Wkrótce jednak nadchodzi zdzi-
wienie. „Zaraz, zaraz – zastana-
wiają się – jak takiego malucha
można nauczyć filozofii? Czyż
nie jest to trudny przedmiot, któ-
rego opanowanie wymaga czy-
tania trudnych tekstów? To jest
przecież coś, czego moje dziecko
z pewnością jeszcze nie potrafi”.
Zdziwienie rodziców jest od-
zwierciedleniem głęboko zako-
rzenionego, panującego w naszej
kulturze, błędnego ujmowania
natury filozofii. Chociaż jest
prawdą, że na uniwersyteckich
kursach filozofii często wymaga
się od studentów czytania i zro-
zumienia takich trudnych dzieł,
jak
Metafizyka
Arystotelesa
Arystoteles ze
Stagiry (ur. 384
p.n.e., zm. 322
p.n.e.) – jeden
z najsławniejszych filozofów
starożytnej Grecji i w ogóle naj-
większych filozofów w dziejach.
Studiował w Akademii założo-
nej przez Platona. Po śmierci
swego mistrza był wychowaw-
Wydawnictwo
Wydawnictwo
6
Fot.: CC0 Public Domain
cą i nauczycielem Aleksandra
Wielkiego. Wspierany finansowo
przez swojego dawnego pod-
opiecznego założył w Atenach
własną szkołę filozoficzną zwa-
ną Liceum. Opracował systema-
tycznie większość zagadnień,
którymi zajmuje się filozofia. Na
pytanie, co dała mu filozofia,
miał odpowiedzieć: „To, że bez
przymusu czynię to, co inni
czynią z obawy przed prawami”.
Gdy angażujecie się w jakieś
działanie, jakiekolwiek, często
okazuje się, że pochłania Was
ono całkowicie. Załóżmy, że jest
to pieczenie ciasta. Dysponujecie
przepisem i postępujecie zgod-
nie z nim, ale też zastanawiacie
się, czy – na podstawie włas-
nego doświadczenia w piecze-
niu ciast – nie dokonać jakiegoś
odstępstwa od przepisu. Anga-
żując się w ten proces, myślicie.
Myślenie to jest nakierowane na
cel. To znaczy obraliście sobie za
cel pieczenie ciasta i cała Wasza
aktywność umysłowa jest nakie-
rowana na osiągnięcie tego celu.
Czasami jednak Wasze „za-
nurzenie się” w wykonywanie
Filozofuj!
2015
nr 1
www:
filozofuj.academicon.pl, e-mail: filozofuj@academicon.pl
Academicon
Academicon
www:
filozofuj.academicon.pl, e-mail: filozofuj@academicon.pl
Filozofuj!
2015
nr 1
7
O naturze filozofii
działania. „Filozo-
fia” to nazwa
tego rodzaju
samoświado-
mej refleksji
nad znacze-
niem i sen-
sem zwyczaj-
nych działań.
To, co si ę
stało w przy-
toczonym wy-
żej przykładzie,
polegało na tym,
że Wasze myśle-
nie przestało sku-
piać się na tym, jak re-
alizujecie swój cel, który
już zdążyliście obrać, a za-
częło koncentrować się na
naturze samego celu, stało się
myśleniem o tym, czy ten cel
warto realizować i dlaczego.
Fot.: Some rights reserved by Eva Rinaldi
Warto
doczytać:
Wartenberg,
A Sneetch
is a Sneetch
and Other
Philosophical
Discoveries:
Finding Wisdom,
John Wiley &
Sons Inc. 2013;
 
Thomas
Wartenberg,
Big
Ideas for Little
Kids: Theaching
Philosophy
through Children’s
Literature,
Rowman
& Liitlefield
Publishers 2014.
 
Alison Gopnik,
Dziecko filozofem.
Co dziecięce
umysły mówią
nam o prawdzie,
miłości oraz
sensie życia,
przeł. Magdalena
Trzcińska,
Prószyński i S-ka
2010.
 
Hans-
Ludwig Freese,
Nasze dzieci
są filozofami.
Jak rozmawiać
z dziećmi
o poważnych
sprawach,
przek. Urszula
Poprawska, WAM
2008.
 
Thomas
TU
jest
miejsce
(i nie tylko tu)
Dwie lekcje
Z powyższego rozumienia fi-
lozofii można wyciągnąć dwie
ważne lekcje. Po pierwsze, fi-
lozofia polega na wyjściu poza
nasze uczestnictwo w jakimś
działaniu bądź praktyce – za-
sadniczo każdy aspekt ludzkiego
życia może stać się właściwym
tematem do filozoficznej reflek-
sji. Wszystkie tradycyjne filo-
zoficzne pytania – „Co mogę
wiedzieć?”, „Co powinienem
czynić?”, „Dlaczego tu jestem?”
– mają źródło w refleksji, po-
przez którą „odłączamy się” od
czynności, jakie wypełniają na-
szą codzienność.
Po drugie, ponieważ filozo-
fia ma źródło w pytaniu o sens
naszych codziennych praktyk,
o sens życia, każdy w jakimś
momencie swojego życia an-
gażuje się w filozofowanie na
temat tego, co robi. Ponieważ
jednak filozofowie akademiccy
traktują filozofię jako wyspecjali-
Istota filozofii polega na
myśleniu o tym, czy nasze
codzienne praktyki
są tym,
w co rzeczywiście chcemy
się angażować, także
na
refleksji o tym, jaki jest
sens tego zaangażowania.
zowaną dyscyplinę, mającą wy-
rafinowany „naukowy” słownik,
łatwo zapomnieć, skąd bierze
ona swój początek i jaki ma cel.
Wszyscy
od czasu do czasu
jesteśmy filozofami
Niemniej jednak od czasu do
czasu my wszyscy naprawdę
stajemy się filozofami. Na-
wet małe dzieci. Ponieważ fak-
tycznie ciągle je coś w świe-
cie zaskakuje i zadziwia, to
szczególnie one są mistrzami
w zadawaniu filozoficznych pytań
i w filozoficznym myśleniu.
Tak więc rodzice, których dziwi
moje filozofowanie z małymi
dziećmi, nie powinni czuć się
zadziwieni. Powinni raczej uświa-
domić sobie, że kiedy pytania
stawiane przez małe dzieci weź-
mie się na poważnie, traktując je
jako pytania filozoficzne (przy-
najmniej czasami), nie tylko się
dowartościowuje dzieci, ale też
otwiera na źródła filozoficznej re-
fleksji. Filozofia nie zaczyna się
od czytania trudnych tekstów,
ale od zafrapowania naturą, war-
tością i sensem działań, w które
zazwyczaj angażujemy się bez
głębszego zastanowienia. Jej
istota polega na myśleniu o tym,
czy nasze codzienne praktyki są
tym, w co rzeczywiście chcemy
się angażować, także na reflek-
sji o tym, jaki jest sens tego za-
angażowania.
Wydawnictwo
Wydawnictwo
TWOJĄ
reklamę
Jeśl chcesz zamówić reklamę w kolejnym numerze,
skontaktuj się z nami:
filozofuj@academicon.pl.
www:
filozofuj.academicon.pl, e-mail: filozofuj@academicon.pl
Academicon
na
8
Filozofuj!
2015
nr 1
www:
filozofuj.academicon.pl, e-mail: filozofuj@academicon.pl
Academicon
Zgłoś jeśli naruszono regulamin