Edyta Wilga, Diet. II rok
Temat: Różnice w postępowaniu z tytułu rękojmi w relacji konsument-przedsiębiorca i przedsiębiorca-przedsiębiorca, według prawa obowiązującego od 25.12.2014r kodeksu cywilnego i ustawa o prawach konsumenta. Co przysługuje konsumentowi-klientowi a co przedsiębiorcy- klientowi.
1. Konsument-przedsiębiorca-konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy przez Internet-sprzedawca zwróci cenę zwróconego produktu oraz koszt jego wysłania, wybierając najtańszy-konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy w dowolny sposób, jednak najbezpieczniej zrobić to pisemnie opisując wadę i określając żądania -pismo reklamacyjne kupujący może przekazać sprzedawcy bezpośrednio lub listownie -warunkiem gwarancji nie jest posiadanie paragonu fiskalnego, może to byś świadek, wydruk z karty płatniczej lub kredytowej -konsument w sytuacji wystąpienia wady może żądać jednego z czterech działań: wymiany towaru na nowy, naprawy towaru, obniżenia ceny, odstąpienia od umowy -sprzedawca może odstąpić od wymiany lub naprawy rzeczy jeśli byłaby ona niemożliwa do zrealizowania dla sprzedawcy lub w przypadku nadmiernych kosztów. Odmawiając musi jednak zaproponować inne rozwiązanie -konsument może odstąpić od umowy gdy wada ma charakter istotny, jeśli żąda obniżenia ceny musi określić kwotę, o którą cena ma być obniżona -okres rękojmi wynosi dwa lata od momentu wydania towaru -jeśli sprzedawca zataił przed kupującym wadę towaru, konsument może złożyć reklamację z tytułu rękojmi bez względu na okres jaki upłynął od stwierdzenia wady -reklamacje wynikającą z rękojmi konsument musi złożyć w ciągu roku od dnia zauważenia wady -sprzedawca ma 14 dni kalendarzowych do rozpatrzenia reklamacji
2. Przedsiębiorca- przedsiębiorca -kupujący musi zbadać zakupiony towar, jeśli tego nie zrobił, lub jeśli nie zawiadomił niezwłocznie po wykryciu wady, traci on uprawnienia z tytułu rękojmi-o wadzie kupujący powinien zawiadomić sprzedawcę w ciągu miesiąca od jej wykrycia-uprawniania z rękojmi wygasają po pięciu latach w przypadku budynków i dwóch w przypadku pozostałych rzeczy od daty wydania towaru -sprzedawca może wyłączyć lub ograniczyć uprawnienia z tytułu rękojmi -wyłączenie lub ograniczenie nie będzie ważne w przypadku jeśli sprzedawca zataił wadę przed kupującym -gdy kupujący na skutek wady rzeczy poniósł szkodę ma prawo żądać odszkodowania od sprzedawcy -uprawnienia z tytułu rękojmi za wady prawne rzeczy sprzedanej wygasają po roku od momentu kiedy kupujący dowiedział się o istnieniu wady-kupujący może złożyć roszczenie o obniżenie ceny przez wskazanie konkretnej kwoty, o którą cena ulega obniżeniu, konieczne jednak do tego będzie dokonanie wyceny wady -w przypadku gdy koszt wymiany lub naprawy rzeczy będzie przewyższał cenę nabytej rzeczy sprzedający może uchylić się od żądania -gdy sprzedający posiada świadectwa, znaki jakości albo atesty a mimo to okaże się że sprzedawane przez niego rzeczy posiadają wady, może to prowadzić do nieograniczonej odpowiedzialności sprzedawcy w trakcie obowiązywania rękojmi -każdy kolejny sprzedawca który poniósł koszty z tytułu rękojmi przez konsumenta może żądać naprawienia poniesionej szkody od poprzedniego sprzedawcy, który jest odpowiedzialny za wadliwość rzeczy-udzielenie gwarancji nie jest uzależnione od wydania dokumentu gwarancyjnego a przez każde oświadczenie sprzedawcy, nawet to zamieszone w reklamie -gwarancja trwa dwa lata-gwarant musi nie później niż w terminie 14 dni od dostarczonej mu rzeczy dokonać swoich obowiązków
Elesmera