rekojem.docx

(13 KB) Pobierz

Edyta Wilga, Diet. II rok



 

Temat: Różnice w postępowaniu z tytułu rękojmi w relacji konsument-przedsiębiorca i  
              przedsiębiorca-przedsiębiorca, według prawa obowiązującego od 25.12.2014r kodeksu
              cywilnego i ustawa o prawach konsumenta.
              Co przysługuje konsumentowi-klientowi a co przedsiębiorcy- klientowi.

 

1.       Konsument-przedsiębiorca
-konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy przez Internet
-sprzedawca zwróci cenę zwróconego produktu oraz koszt jego wysłania, wybierając najtańszy
-konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy w dowolny sposób, jednak najbezpieczniej zrobić to pisemnie opisując wadę i określając żądania
-pismo reklamacyjne kupujący może przekazać sprzedawcy bezpośrednio lub listownie
-warunkiem gwarancji nie jest posiadanie paragonu fiskalnego, może to byś świadek, wydruk z karty płatniczej lub kredytowej  
-konsument w sytuacji wystąpienia wady może żądać jednego z czterech działań: wymiany towaru na nowy, naprawy towaru, obniżenia ceny, odstąpienia od umowy
-sprzedawca może odstąpić od wymiany lub naprawy rzeczy jeśli byłaby ona niemożliwa do zrealizowania dla sprzedawcy lub w przypadku nadmiernych kosztów. Odmawiając musi jednak zaproponować inne rozwiązanie
-konsument może odstąpić od umowy gdy wada ma charakter istotny, jeśli żąda obniżenia ceny musi określić kwotę, o którą cena ma być obniżona
-okres rękojmi wynosi dwa lata od momentu wydania towaru
-jeśli sprzedawca zataił przed kupującym wadę towaru, konsument może złożyć reklamację z tytułu rękojmi bez względu na okres jaki upłynął od stwierdzenia wady
-reklamacje wynikającą z rękojmi konsument musi złożyć w ciągu roku od dnia zauważenia wady
-sprzedawca ma 14 dni kalendarzowych do rozpatrzenia reklamacji


 

2.       Przedsiębiorca- przedsiębiorca
-kupujący musi zbadać zakupiony towar, jeśli tego nie zrobił, lub jeśli nie zawiadomił niezwłocznie po wykryciu wady, traci on uprawnienia z tytułu rękojmi
-o wadzie kupujący powinien zawiadomić sprzedawcę w ciągu miesiąca od jej wykrycia
-uprawniania z rękojmi wygasają po pięciu latach w przypadku budynków i dwóch w przypadku pozostałych rzeczy od daty wydania towaru
-sprzedawca może wyłączyć lub ograniczyć uprawnienia z tytułu rękojmi
-wyłączenie lub ograniczenie nie będzie ważne w przypadku jeśli sprzedawca zataił wadę przed kupującym
-gdy kupujący na skutek wady rzeczy poniósł szkodę ma prawo żądać odszkodowania od sprzedawcy
-uprawnienia z tytułu rękojmi za wady prawne rzeczy sprzedanej wygasają po roku od momentu kiedy kupujący dowiedział się o istnieniu wady
-kupujący może złożyć roszczenie o obniżenie ceny przez wskazanie konkretnej kwoty, o którą cena ulega obniżeniu, konieczne jednak do tego będzie dokonanie wyceny wady
-w przypadku gdy koszt wymiany lub naprawy rzeczy będzie przewyższał cenę nabytej rzeczy sprzedający może uchylić się od żądania
-gdy sprzedający posiada świadectwa, znaki jakości albo atesty a mimo to okaże się że sprzedawane przez niego rzeczy posiadają wady, może to prowadzić do nieograniczonej odpowiedzialności sprzedawcy w trakcie obowiązywania rękojmi
-każdy kolejny sprzedawca który poniósł koszty z tytułu rękojmi przez konsumenta może żądać naprawienia poniesionej szkody od poprzedniego sprzedawcy, który jest odpowiedzialny za wadliwość rzeczy
-udzielenie gwarancji nie jest uzależnione od wydania dokumentu gwarancyjnego a przez każde oświadczenie sprzedawcy, nawet to zamieszone w reklamie
-gwarancja trwa dwa lata
-gwarant musi nie później niż w terminie 14 dni od dostarczonej mu rzeczy dokonać swoich obowiązków
 


 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin