ajurweda w praktyce. jak współcześnie stosować starożytną sztukę leczenia cała książka.pdf

(8632 KB) Pobierz
S
PIS TREŚCI
O
D AUTORÓW
................................................................ 5
Cz
I
Teoria
1. C
ZYM JEST AJURWEDA
? ................................................... 9
2. N
AJWAŻNIEJSZE KONCEPCJE AJURWEDY
........................... 17
Cz
II
Praktyka
3. D
IAGNOZA CHOROBY
.................................................... 71
4. L
ECZENIE I PROFILAKTYKA
.............................................. 79
3
Kup książkę
Poleć książkę
4
AJURWEDA W PRAKTYCE
Cz
III
Materia y dodatkowe
A K
WESTIONARIUSZ DIAGNOSTYCZNY
............................... 125
B K
ILKA PROSTYCH PRZEPISÓW
....................................... 133
C ................................................................................ 145
B
IBLIOGRAFIA
............................................................ 153
Kup książkę
Poleć książkę
Rozdział
1
C
ZYM JEST AJURWEDA
?
A
JURWEDA NA TLE INDYJSKIEJ HISTORII I TRADYCJI
Indyjska legenda g osi, e wiedza o ajurwedzie pochodzi od Bra-
hmy — stwórcy, pierwszej ywej istoty we wszech wiecie. Od niego
wiedza ta dotar a do Atrei, pierwszej ludzkiej istoty, która zosta a
uznana przez bogów za godn poznania tej nauki. Atreja jest
jednym z riszych, staro ytnych m drców, którzy przez medyta-
cyjny wgl d poznawali istotn dla ludzko ci wiedz . A zatem aju-
rweda jest metod wgl dow , w przeciwie stwie do wspó czesnej
medycyny akademickiej nie opiera si tylko na badaniach nauko-
wych, ale przede wszystkim na wykorzystaniu medytacyjnej uwa -
no ci w holistycznym diagnozowaniu i leczeniu pacjenta. Wiedza
ta pocz tkowo by a przekazywana ustnie, a dopiero pó niej zosta a
spisana.
9
Kup książkę
Poleć książkę
10
AJURWEDA W PRAKTYCE
Ze wzgl du na powszechnie znan nonszalancj historyczn Hindu-
sów, którzy zupe nie nie przywi zuj wagi do precyzyjnego datowa-
nia, trudno okre li ‚ kiedy dok adnie pojawi y si pierwsze wzmianki
o ajurwedyjskich koncepcjach. Hindusi oczywi cie wierz , e ka dy
system wiedzy wywodzi si z Wed, objawionych ksi g hinduizmu.
Dlatego te staraj si równie ajurwedzie przypisa wedyjski rodo-
wód. Wedy zacz y powstawa oko o 1500 r. p.n.e., dlatego te nie-
którzy twierdz , e ajurweda ma ponad 3000 lat. Pewne zacz tki
ajurwedyjskiego sposobu patrzenia na cz owieka odnajdziemy
w Upaniszadach, które s najm odsz cz ci Wed. Przyjrzyjmy si
poni szemu cytatowi z Czhandogji, jednej z Upaniszad:
VI.5.1.
Spo yty pokarm staje si trójdzielny,
Jego najgrubsza cz przekszta ca si w ka ,
rodkowa w cia o, a najsubtelniejsza w umys .
VI.5.2,
Wypite wody staj si trójdzielne,
Ich najgrubsza cz to mocz,
rodkowa — krew, a najsubtelniejsza to oddech.
VI.5.3.
Spo yty ar staje si trójdzielny,
Jego najgrubsza cze to ko ci,
rodkowa — szpik kostny, a najsubtelniejsza to mowa.
Oczywi cie trudno powy szy cytat uzna za tekst stricte ajurwe-
dyjski. Pierwszym istotnym i ca o ciowym dzie em o ajurwedzie jest
Caraka sanhita,
przez wi kszo praktyków i badaczy uznawana te
za najwa niejsze dzie o o medycynie indyjskiej. Wed ug legendy tekst
pocz tkowo spisywany by przez Atrej oraz jego ucznia Agniwe .
Nast pnie Caraka zebra i skompilowa fragmenty ich pracy w jedn
ca o .
Caraka sanhita
omawia medycyn chorób wewn trznych.
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin