Inspiracje-muzyczne-klasa-2.pdf

(7794 KB) Pobierz
INSPIRACJE MUZYCZNE
do podręcznika
Nasza szkoła
KLASA
2
SPIS TREŚCI
»
Michał Jóźwiak, Agnieszka Putkiewicz, Katarzyna Rozmus
INSPIRACJE MUZYCZNE
do podręcznika
Nasza szkoła
Kompendium metodyczne
Piosenki z praktycznymi wskazówkami do pracy
Zabawy muzyczne do wykorzystania przez cały rok
Nauka gry na dzwonkach – filmy instruktażowe
WARSZAWA 2015
ZESPÓŁ AUTORSKI
Michał Jóźwiak, Agnieszka Putkiewicz, Katarzyna Rozmus
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Katarzyna Koletyńska, Magdalena Rodowska
REDAKCJA MERYTORYCZNA
Monika Gromek, Grażyna Kilbach
REDAKCJA JĘZYKOWA
Agnieszka Cieślak
PROJEKT I OPRACOWANIE GRAFICZNE
Dominika Zadrożna,
Paweł Jaros, Katarzyna Trzeszczkowska
(z wykorzystaniem motywu z okładki
Naszego elementarza
zaprojektowanej przez Katarzynę Trzeszczkowską)
RYSUNKI, ZDJĘCIA I GRAFIKI
Elżbieta Śmietanka-Combik
(fonogesty, dzwonki);
Dominika Zadrożna
(karty pracy: nr 1 s.2 i nast.
– nuty; nr 8 s.3 – ludziki; nr 12 s. 1 – maska karnawałowa; nr 13 s. 1 – sanki; nr 16 s. 1 i 3 – kwiaty; nr 19 -
buźki);
Monika Gromek
(zapisy nutowe)
Fotolia.com;
okładka © Konovalov Pavel; Jakub Kilbach (przykład rysunkowy ilustracji dźwiękowej, s. 93)
Generator Kart Pracy
(ananas, autobus, choinka, karp)
WYDAWCA
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Al. Ujazdowskie 28, 00-478 Warszawa
tel. 22 345 37 00, fax: 22 345 37 70
www.ore.edu.pl
Wydanie I
Warszawa 2015
ISBN 978-83-65450-28-9
Inspiracje muzyczne do podręcznika Nasza szkoła. Klasa 2.
Poradnik
Inspiracje muzyczne. Klasa 2
do podręcznika
Nasza szkoła. Klasa 2.
jest rozpowszechnia-
ny na zasadach wolnej licencji Creative Commons – Uznanie Autorstwa 3.0 Polska, z wyjątkiem:
a) rysunków, zdjęć i grafik z agencji fotograficznej Fotolia.com;
b) piosenek
O uśmiechu
i
Rower
udostępnionych na licencji niewyłącznej;
c) wiersza
Ojczyzna to mój dom
Piotra Śliwowskiego udostępnionego na licencji niewyłącznej;
d) utworów muzyki klasycznej udostępnionych na licencji niewyłącznej przez Apollo Music i SM
Publishing (Poland).
Szczegółowe informacje na temat warunków korzystania z zasobów znajdują się na
stronie 143
poradnika.
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
KOMPENDIUM METODYCZNE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
TYGODNIOWE PLANY PRACY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
PIOSENKI Z PRAKTYCZNYMI WSKAZÓWKAMI DO PRACY . . . . . . . . . . . . . . . 23
Wrzesień:
O UŚMIECHU
Październik:
KOLOROWA ZAGADKA
Listopad:
SPOSÓB NA NOCNE STRACHY
PIOSENKA MAŁEGO PATRIOTY
Grudzień:
UROKI ZIMY
WIGILIA
Styczeń:
GÓRY MAJĄ MOC
JAK JA SIĘ CIESZĘ
Luty:
BARDZO ZDROWA PIOSENKA ZIMOWA
Marzec:
WIOSENNE ŚWIĘTA
Kwiecień:
WIOSENNA POLECZKA
ZIELONY DOM
Maj:
ROWER
MAJÓWKA
Czerwiec:
PRZYGODA Z CZYTANIEM
PIOSENKA NA KONIEC ROKU SZKOLNEGO
JESZCZE TYLKO CHWILEK PARĘ
25
29
32
36
39
42
46
48
52
56
59
63
66
69
72
76
80
ZABAWY MUZYCZNE DO WYKORZYSTANIA PRZEZ CAŁY ROK . . . . . . . . . . . 83
KĄCIK TWÓRCZOŚCI DZIECIĘCEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
KĄCIK FOLKLORYSTYCZNY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
MATERIAŁY DODATKOWE DO ZAJĘĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .103
MUZYKA NA POCZĄTEK I ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ
MUZYKA RELAKSACYJNA
LISTA UTWORÓW DO SŁUCHANIA
NAUKA GRY NA DZWONKACH – FILMY INSTRUKTAŻOWE
SAMPLE (PRZYKŁADY DŹWIĘKOWE)
PRZYDATNE LINKI
SŁOWNICZEK TERMINÓW MUZYCZNYCH
KARTY PRACY
AUTORZY I WYKONAWCY PIOSENEK
WARUNKI KORZYSTANIA Z PORADNIKA
104
106
107
116
120
122
123
126
140
142
ĆWICZENIA I ZABAWY LOGOPEDYCZNE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127
WAŻNE!
Aby w pełni korzystać z interaktywności poradnika, należy przed otwarciem
pliku pobrać go i zapisać na dysku komputera.
SPIS TREŚCI
»
WPROWADZENIE
Wychowanie poprzez muzykę jest najznakomitsze, rytm i harmonia bowiem najgłębiej wnikają w duszę i pobudzają do wykształcenia w niej
odwagi i przyzwoitości.
Wykształcenie muzyczne uchodzi za potężniejszy od innych środek wychowawczy.
Sokrates
Edukacja muzyczna w klasie pierwszej polegała na pobudzaniu i zachęcaniu uczniów do aktywności w pięciu
obszarach: śpiewu, gry na instrumentach, ruchu przy muzyce, percepcji, twórczości. Odwoływała się przy tym
do doświadczeń nabytych przez dzieci w przedszkolu i domu. Rozwój ich umiejętności muzycznych następo-
wał przede wszystkim poprzez rozmaite zabawy.
W klasie drugiej nie rezygnujemy z form aktywności muzycznej ani z zabaw, ale proponujemy nieco bardziej
zaawansowane merytorycznie obcowanie z muzyką. Wiąże się z tym wprowadzenie zmian w zawartości po-
radnika, pozostajemy jednak przy jego podziale na stałe moduły. W
Inspiracjach muzycznych do klasy 2
znajdują się zatem:
nuty i teksty piosenek przeznaczonych do nauki w poszczególnych miesiącach oraz związane z nimi
zabawy;
praktyczne porady i wskazówki dotyczące nauki i wykorzystania piosenek;
zabawy do realizacji przez cały rok szkolny;
opisy sposobów wprowadzania niezbędnych pojęć muzycznych;
karty pracy służące utrwalaniu wiedzy i umiejętności muzycznych;
wskazówki metodyczne do nauki gry na dzwonkach wraz z tutorialami;
materiały dodatkowe: propozycje utworów do słuchania, różne formy wizualizacji muzyki, zabawy
logopedyczne, etiudki dźwiękowe, nuty do gry na dzwonkach;
słowniczek użytych terminów i pojęć.
W poradniku znajduje się także kompendium metodyczne, szczególnie przydatne zarówno dla nauczycieli,
którzy nie mają przygotowania muzycznego, jak i dla tych, którzy są na początku swojej drogi zawodowej.
Forma elektroniczna
Inspiracji
umożliwia ich modyfikację i aktualizację stosownie do potrzeb, sugestii i ocze-
kiwań nauczycieli. Podobnie jak w przypadku poradnika dla klasy pierwszej również teraz liczymy na to, że
zgodnie ze swoim tytułem będzie on inspirować Państwa do przygotowywania i prowadzenia ciekawych oraz
niepowtarzalnych zajęć muzycznych dla dzieci.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin