Szerbicki T. - Motocykle Wojska Polskiego 1918-1950.pdf
(
4705 KB
)
Pobierz
Pozwoleń
prowadzenie wojskowych
Tomasz Szczerbicki
Motocykle
...
Wojska Polskiego
1918-1950
Tomasz Szczerbfcki
Motocykle
Wojska Polskiego
1918-1950
almapress
Oficyna Wydawnicza Alm a-Prass, Warszawa
W odniesieniu do całego om awianego w tej książce okresu nasuwa się
też pewna dygresja. Spośród ponad 70 marek motocykli, o których jest tu
mowa, tylko jedna służyła polskim żołnierzom w momencie odzyskania
niepodległości 1918 roku, w okresie międzywojennym, w czasie II wojny
światowej i w pierwszych latach po jej zakończeniu - oczywiście mowa
o amerykańskich motocyklach Harley-Davidson. Dla niektórych może być
to informacja zaskakująca, ale to fakt.
Po publikacji pierwszej książki z tej serii pojawiły się uwagi co do
zasadności używanego przeze mnie określenia „Ludowe W ojsko Polskie” .
Tę sprawę wyczerpująco wyjaśniam w rozdziale mówiącym o latach
1945-1950.
Mam nadzieję, że książka ta dostarczy Wam - Szanowni Czytelnicy
- wiele ciekawych i wartościowych informacji. Życzę miłej lektury.
Tomasz Szczerbicki
Wstęp
M otocykle w I wojnie światowej
lipiec 1914 - listopad 1918
Wszystko zaczęło się w 1885 roku, kiedy to Gottlieb Daimler w celu
sprawdzenia silnika spalinowego - swojego nowego wynalazku - w m on
tow ał go w ramę drewnianego wehikułu podobnego do dzisiejszego roweru.
Tak powstał pierwszy motocykl.
Był to przypadkowy wynalazek. Daimler m yślał o stworzeniu cztero
kołowego powozu napędzanego silnikiem spalinowym, a ów „m otocykl” miał
posłużyć tylko testom jednostki napędowej. Jego twórca nie przypuszczał
nawet, że zasadnicze cechy konstrukcyjne: silnik spalinowy umieszczony
centralnie w ramie między kołami o jednakowej średnicy, pionowy cylinder
i napęd tylnego koła - przetrwają w motocyklach ponad 120 lat.
Fot. 1. W arsztat Gottlieba Daimlera, w którym w 1885 roku powstał pierwszy
motocykl. Pojazd stojący na środku to właśnie „ten pierwszy” .
7
„M otocykl” Daimlera m iał jednocylindrowy, czterosuwowy silnik o pojem
ności skokowej 264 cm 3 i mocy maksymalnej 0,5 KM przy 700 obr./min.
Do uruchamiania służyła ręczna korba. Napęd na tylne koło był przekazy
wany za pom ocą przekładni pasowej z napinaczem. Pojazd miał masę 90
kg i w zależności od włączonego biegu (jednego z dwóch) osiągał m ak
sym alną prędkość 6 lub 12 km/h. 29 sierpnia 1885 roku Gottlieb Daimler
uzyskał patent na sw oją konstrukcję.
W Ameryce - po pierwszych próbach stworzenia motocykla z silnikiem
parowym - zaczęto konstruować jednoślady z silnikami spalinowymi. Za
„ojca” am erykańskiego motocykla uznaje się E.J. Penningtona, który w la
tach 1893-1895 zbudował pojazd jednośladowy napędzany dwucylindro-
wym silnikiem ułożonym poziomo. Mimo wielu starań motocykl Penningtona
nie był seryjnie produkowany, powstało tylko kilka prototypowych egzem p
larzy. Seryjne wytwarzanie motocykli rozpoczęto w USA w 1898 roku. Firma
Metz z W altham w stanie Massachusetts rozpoczęła produkcję motocykli
Orient-Aster, wyposażanych w silniki Aster będące kopią francuskiej jedno
stki napędowej De Dion-Bouton.
Jako pierwsza na świecie seryjną produkcję motocykli z silnikami spali
nowymi rozpoczęła w 1894 roku niemiecka firma Hildebrand & W olfmuller.
Tam też narodziło się słowo motocykl. Nazwy tej po raz pierwszy użył
konstruktor Alois W olfmuller, kiedy w 1893 roku zgłosił swój patent na
pojazd jednośladowy.
M otocykle Hildebrand & W olfm uller miały podwójną ramę rurową,
w którą montowano poziomy, dwucylindrowy, czterosuwowy, chłodzony
cieczą silnik o pojemności skokowej 1488 cm 3, osiągający moc ma
ksym alną 2,5 KM przy 240 obr./min. Rolę chłodnicy spełniał tylny błotnik,
który był półokrągłym zbiornikiem cieczy chłodzącej. Prędkość motocykla
nie przekraczała 40 km/h. Zastosowano ciekawy sposób przeniesienie
napędu na tylne koło za pom ocą długich korbowodów. Pojazd ten, na
podstawie licencji, produkowany był również we Francji pod nazwą La
Petrolette.
W ażnym etapem w historii motocykli był trójkołowy francuski pojazd De
Dion-Bouton, który powstał w 1896 roku. Mimo że miał trzy koła, historycy
klasyfikują go jako motocykl. Ze względu na udaną konstrukcję cieszył się
bardzo dużą popularnością zarówno w Europie, jak i w Ameryce. Na
podstawie licencji był produkowany w wielu krajach, w tym nawet w Rosji.
Trójkołowy De Dion-Bouton był pierwszym motocyklem, jaki pojawił się na
ziemiach polskich.
Na przełomie XIX i XX wieku w Europie działało już kilkudziesięciu
wytwórców jednośladów. W pierwszych latach XX stulecia rozwój konstrukcji
i produkcji motocykli bardzo się zdynamizował. W tym okresie pojawiło się
8
Plik z chomika:
Zabr7
Inne pliki z tego folderu:
Amfibia LWS.pdf
(80603 KB)
Amfibia LWS II.pdf
(74409 KB)
Christie Military Machines From 1916 To 1927.pdf
(85229 KB)
Bojowe maszyny desantu.pdf
(35684 KB)
Half Track.pdf
(77719 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akcesoria
Amunicja
Broń biała i łucznictwo
Broń EMP
Broń pancerna i altyleria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin