Amfibia LVT(A)-2 Water Buffalo 1943.pdf

(10409 KB) Pobierz
USA
Technika lądowa
BROŃ
Amfibie
1943
Amfibia gąsienicowa opancerzona LVT(A)-2 Water Buffalo
Landing Vehicle Tracked (Armored) LVT(A)-2 Water Buffalo
Dane taktyczno-techniczne LVT(A)-2 Water Buffalo
Typ:
amfibia gąsienicowa.
Producent:
Food Machinery
Corp.
Lata produkcji:
1943-1944.
Wyprodukowano:
450 egzem-
plarzy.
Długość:
7,95 m.
Szerokość:
3,25 m.
Wysokość:
2,50 m.
Prześwit:
46 cm.
Masa bojowa:
14900 kg.
Silnik:
7-cylindrowy
gwiazdowy chłodzony powietrzem (dmuchawa) Continental W-670-
9A o mocy 184 kW (250 KM).
Transmisja:
zsynchronizowana, 5
biegów do przodu i 1 do tyłu.
Układ jezdny:
11 par małych kół jezd-
nych z gumowym bandażem zawieszonych na wahaczach, pary
rolek podtrzymujących oraz 2 pary zębatych kół napędzających i
napinających. Gąsienica metalowa z 73 podwójnych ogniw o po-
działce 203 mm i szerokości 362 mm. Każde podwójne ogniwo
składało się z segmentów o podziałce 100 mm połączonych sworzniem.
Prędkość maksymalna:
30 km/h na lądzie; 12
km/h na wodzie.
Zasięg:
240 km na lądzie; 80 km na wodzie.
Pancerz:
6,5 mm kadłub, sponsony boczne, pokrywa silni-
ka, 13 mm kabina kierowców, przód kadłuba.
Pokonywane przeszkody:
rów 1,50 m; ściana pionowa 0,92 m; nachylenie
stoku 35°.
Uzbrojenie:
1 karabin maszynowy kal. 12,7 mm M2HB, 3 karabiny maszynowe 7,62 mm M1919A4.
Załoga:
3
osoby (dowódca, kierowca, pomocnik kierowcy).
2
W ciągu roku
1942
US Army osta-
tecznie sprecyzowała
swoje
wymagania.
Stwierdzono potrzebę
posiadania
wersji
opancerzonej Am-
traka,
mogącej służyć
jako
szturmowy po-
jazd transportowy.
Zachowując kształt i
rozplanowanie, napęd
i układ jezdny na
bazie LVT-2 zbudo-
wano transporter nie
z miękkich blach sta-
lowych, ale z łączo-
nych
spawaniem,
walcowanych
płyt
pancernych
o grubo-
ści 6.5 mm - kadłub,
sponsony
boczne,
pokrywa silnika i 13
mm - kabina kierow-
ców, przód kadłuba).
Kabina
kierowców
została
całkowicie
zamknięta od tyłu
(brak bezpośredniego
połączenia z prze-
działem
transporto-
wym), zlikwidowano
przednie i boczne
okna. Kierowca, sie-
dzący po lewej stro-
nie, dysponował du-
żym,
zamykanym
lukiem
obserwacyj-
nym otwieranym na
zawiasach w przód
(używany tylko w
przypadku
braku
ostrzału). Dostęp do
środka kabiny za-
pewniały dwa jedno-
częściowe
włazy
w
stropie (lewy kierow-
cy, prawy radioopera-
tora) z obrotowymi perysko-
pami w pokrywach. Istotną
zmianą było wprowadzenie
samouszczelniających
się
po przestrzeleniu
zbiorni-
ków paliwa.
Masa maksy-
malna transportera wzrosła
jednak do 16 t. Spadła też
prędkość. Pancerny Amtrac
otrzymał
oznaczenie
LVT(A)-2
(Landing
Vehicle
Tracked (Armored)
-
2)
i
nazwę
Water Buffalo.
Jego
produkcję rozpoczęto w
drugiej połowie
1943
roku w
zakładach FMC i kontynu-
owano prawie do końca
1944
roku. Zmontowano
450 transporterów,
wszystkie dla US Army.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin