Czołg M3A2 Lee III 1942.pdf
(
6078 KB
)
Pobierz
USA
Technika lądowa
BRON
Czołgi
1942
Czołg średni M3A2 Lee III
Medium tank M3A2 Lee III
Dane taktyczno-techniczne
M3A2 Lee III. Typ:
czołg
średni.
Trakcja:
gąsienicowa.
Transmisja:
mechaniczna.
Standa-
ryzowany:
sierpień 1941.
Produk-
cja:
styczeń - marzec 1942.
Wypro-
dukowano:
12 egzemplarzy.
Dłu-
gość:
5,64 m.
Szerokość:
2,72 m.
Wysokość:
3,12 m.
Prześwit:
43
cm.
Masa bojowa:
27900 kg.
Pan-
cerz:
kadłub spawany; grubość płyt -
kadłub - przód 38-51 mm, boki i tył
38 mm, góra 13 mm, dno 13-25 mm;
wieża (odlew) - przód 76 mm, boki i
tył 51 mm, góra 32 mm.
Napęd:
silnik 9-cylindrowy gwiazdowy silnik
gaźnikowy chłodzony powietrzem
Continental R 975 EC2 o mocy 340.
Paliwo:
benzyna, pojemność zasad-
niczych zbiorników paliwa 765 I,
zużycie do 209 l/100 km.
Układ na-
pędowy:
sprzęgło główne suche
wielotarczowe,
wał
napędowy,
skrzynia odbioru mocy, skrzynia
przekładniowa mechaniczna 5 bie-
gów do przodu 1 do tyłu, mechani-
zmy skrętu - mechanizm różnicowy z hamulcami typu Cleveland-Cletrac, przekładnie boczne, koła napędowe.
Podwozie:
6 par pojedynczych kół jezdnych z bandażami gumowymi, zblokowane po dwa w wózkach, zawieszenie na podwójnych
spiralnych sprężynach pionowych; 3 pary kół podtrzymujących górną część gąsienicy; koła napędowe z przodu kadłuba,
napinające z tyłu; gąsienice dwusworzniowe, dwugrzebieniowe, 79 ogniw w każdej taśmie; 4 typy gumowo-metalowe lub
metalowe; szerokość 406-422 mm, podziałka 152 mm; długość oporowa gąsienic 373 cm, rozstaw środków gąsienic 211
cm.
Instalacja elektryczna:
24 V dwuprzewodowa, dodatkowy agregat ładowania.
Prędkość maksymalna:
38,5 km/h.
Promień skrętu:
19 m.
Zasięg:
193 km.
Moc jednostkowa:
12,1 KM/t.
Nacisk jednostkowy:
0,89 kg/cm
2
.
Przyrządy
2
celownicze i obserwacyjne:
2 celowniki teleskopowe M40
i M45, 3 peryskopy obserwa-
cyjne, 7 szczelin.
Pokony-
wane przeszkody:
wzniesie-
nia do 30°, rowy szerokości
230 cm, ściany wysokości 60
cm, brody głębokości 100 cm.
Uzbrojenie:
75 mm armata
M2 lub M3 w sponsonie
bocznym, kąty ostrzału w
płaszczyźnie poziomej 30°, w
płaszczyźnie pionowej -9°
+20°, stabilizowana w pionie;
37 mm armata M5 lub M6
sprzężona z 7,62 mm km
Browning M 1919A4, kąty
ostrzału w płaszczyźnie po-
ziomej 360° w płaszczyźnie
pionowej -7°+60°, stabilizo-
wana w pionie; napęd obrotu
wieży ręczny i hydrauliczny;
1-2 km 7,62 mm Browning
M1919A4 w kadłubie, 50,8
mm wyrzutnia granatów dym-
nych, 2 pm 11,43 mm
Thompson M1928A1, broń
osobista załogi.
Amunicja:
do
75 mm działa 65 nabojów, do
37 mm działa 128 nabojów,
4084 naboje do km, 640 na-
bojów do pm, 14 granatów
dymnych 50,8 mm, 6 grana-
tów ręcznych.
Załoga:
6 osób
(dowódca, dwóch ładowni-
czych, dwóch celowniczych,
kierowca).
Pomyślnie zakończo-
ne testy balistyczne spawanej
wieży zaowocowały kontrak-
tem z Rock Island Arsenal na
opracowanie
spawanego
kadłuba czołgu średniego M3.
Zbudowano dwa takie ekspe-
rymentalne kadłuby, z których
jeden połączono z odlewaną
wieżą. W sierpniu 1941 roku
Komitet Uzbrojenia przydzielił
oznaczenie M3A2 pojazdom z
kadłubem spawanym i wie-
żą odlewaną.
Poza sposobem budowy kadłuba - był on
identyczny ze zwykłym czołgiem średnim M3.
Próby w Aberdeen wykazały, że spawany kadłub
zapewniał lepsza wytrzymałość i odporność balistyczna
przy masie nieco mniejszej, niż kadłub nitowany. Wyeli-
minowano ponadto zagrożenie stwarzane przez rykosze-
tujące nity i odłamki wnikające do wnętrza czołgu przez
otwory po wybitych nitach. Ponadto powierzchnia we-
wnętrzna była gładka, bez nitów i stalowych kształtowni-
ków szkieletu. Prostsza konstrukcja redukowała również
koszt i czas produkcji. Produkcja czołgów M3A2 ruszyła
w
styczniu 1942
roku w Baldwin Locamotive Works, ale
została wstrzymana w
marcu
po zmontowaniu zaledwie
12 pojazdów.
Fabryka przestawiła się na produkcję
odmiany M3A3 z kadłubem spawanym, ale z nowym
silnikiem wysokoprężnym.
Plik z chomika:
glamdring3
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
--- Józef Retinger
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin