Transporter amunicji Munitionsschlepper Wespe 1943.pdf
(
8384 KB
)
Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
Transportery
1943
Transporter amunicji Munitionsschlepper Wespe
Munitionsschlepper auf 10,5 cm leFH-18 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II (Sf) Sd.Kfz 124
Dane taktyczno-techniczne gąsienicowego transportera amunicyjnego Munitionsschlepper Wespe
Rok produkcji:
1943.
Wyproduko-
wano:
158 egzemplarzy.
Masa:
11000 kg.
Długość:
481 cm.
Szerokość:
228 cm.
Wy-
sokość:
230 cm.
Napęd:
jeden 6-cylindrowy
silnik benzynowy Maybach HL 62 TR o pojem-
ności 6200 cm
3
i mocy 140 KM przy 2600 ob-
r./min.
Zapas paliwa:
200 l.
Gąsienice:
Kgs
67/300/90.
Ilość ogniw w gąsienicy:
103.
Prędkość maksymalna:
40 km/h.
Zasięg na
drodze:
ok. 220 km.
Zasięg w terenie:
ok.150
2
km.
Nacisk jednostkowy na grunt:
0,76 cm .
Moc jednostkowa w gąsienicy:
ok. 12,7 KM /
tonę.
Opancerzenie:
przód 18 mm, boki 15
mm, nadbudówka 10 mm.
Pokonywanie ro-
wów
o szerokości do: 170 cm.
Pokonywanie
rzek
i zbiorników wodnych o głębokości do: 80
cm.
Pokonywanie pionowych ścian
o wyso-
kości do: 42 cm.
Uzbrojenie
główne: brak
(możliwość zamontowania haubicy 10,5 cm
leFH 18/2 i powrót do funkcji haubicy samobieżnej:
Ładowność:
90 sztuk amunicji.
Załoga:
3 osoby (kierowca i dwóch
żołnierzy do załadunku/rozładunku amunicji).
W
lutym 1943
roku zakłady FAMO we Wro-
cławiu i Ursus w Warszawie zaczęły opuszczać
pierwsze samobieżne haubice Wespe, uzbrojone w
10,5 cm le.FH. 18/2 i skonstruowane w oparciu o
podwozie czołgu PzKpfw. II. Ze względu na niewielki
zapas przewożonej wewnątrz przedziału bojowego
amunicji (32 sztuki) postanowiono, że jednostki wy-
posażone w te pojazdy otrzymają również
wozy
amunicyjne
będące w istocie standardowymi samo-
bieżnymi haubicami pozbawionymi uzbrojenia głów-
nego, w miejsce którego miała zostać zamontowana
pancerna płyta o grubości 10 mm. Wóz był konstruk-
cyjnie identyczny, tylko przedział bojowy wypełniały
pojemniki z amunicją (90 pocisków i 90 ładunków). Otwór na działo zasłaniała płaska płyta. W razie konieczności trans-
porter można było uzbroić nawet w warunkach polowych, wykorzystując działo z uszkodzonego pojazdu.
Pierwsze
10
wozów Geschutzwagen II fur Munition zostało wypro-
dukowanych w
czerwcu 1943
r. W kolejnych miesiącach, a więc: lipcu,
sierpniu, wrześniu, październiku, listopadzie i grudniu powstało odpo-
wiednio:
19, 21, 17, 13, 12
i również
12
pojazdów. W roku 1944 r. Niemcom
udało się skompletować jeszcze 55 maszyn; ich produkcja w rozbiciu mie-
sięcznym prezentowała się następująco: styczeń - 1, luty - 24, marzec - 15,
kwiecień - 8, maj - 5 i czerniec - 2. Każda z maszyn mogła przewieźć 90
sztuk amunicji do haubicy 10,5 cm le.FH 18/2. Razem produkcja wyniosła
158
pojazdów.
Zgodnie
z
etatem K.St.N.431b
z 16 stycznia 1943 r.
bateria
samobież-
nych haubic Wespe
liczyła
6
pojazdów,
którym miały towarzyszyć
dwa wozy amunicyjne
Geschutzwa-
gen II fur Munition. Choć etat ten wraz z biegiem czasu co naj-
mniej dwukrotnie modyfikowano (K.St.N.431b z 1 listopada 1943
r. oraz K.St.N.431 z 1 maja 1944 r.), ich liczba w baterii nie uległa
zmianie.
Plik z chomika:
glamdring3
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
--- Józef Retinger
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin