Transporter amunicji Munitionsschlepper Wespe 1943.pdf

(8384 KB) Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
Transportery
1943
Transporter amunicji Munitionsschlepper Wespe
Munitionsschlepper auf 10,5 cm leFH-18 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II (Sf) Sd.Kfz 124
Dane taktyczno-techniczne gąsienicowego transportera amunicyjnego Munitionsschlepper Wespe
Rok produkcji:
1943.
Wyproduko-
wano:
158 egzemplarzy.
Masa:
11000 kg.
Długość:
481 cm.
Szerokość:
228 cm.
Wy-
sokość:
230 cm.
Napęd:
jeden 6-cylindrowy
silnik benzynowy Maybach HL 62 TR o pojem-
ności 6200 cm
3
i mocy 140 KM przy 2600 ob-
r./min.
Zapas paliwa:
200 l.
Gąsienice:
Kgs
67/300/90.
Ilość ogniw w gąsienicy:
103.
Prędkość maksymalna:
40 km/h.
Zasięg na
drodze:
ok. 220 km.
Zasięg w terenie:
ok.150
2
km.
Nacisk jednostkowy na grunt:
0,76 cm .
Moc jednostkowa w gąsienicy:
ok. 12,7 KM /
tonę.
Opancerzenie:
przód 18 mm, boki 15
mm, nadbudówka 10 mm.
Pokonywanie ro-
wów
o szerokości do: 170 cm.
Pokonywanie
rzek
i zbiorników wodnych o głębokości do: 80
cm.
Pokonywanie pionowych ścian
o wyso-
kości do: 42 cm.
Uzbrojenie
główne: brak
(możliwość zamontowania haubicy 10,5 cm
leFH 18/2 i powrót do funkcji haubicy samobieżnej:
Ładowność:
90 sztuk amunicji.
Załoga:
3 osoby (kierowca i dwóch
żołnierzy do załadunku/rozładunku amunicji).
W
lutym 1943
roku zakłady FAMO we Wro-
cławiu i Ursus w Warszawie zaczęły opuszczać
pierwsze samobieżne haubice Wespe, uzbrojone w
10,5 cm le.FH. 18/2 i skonstruowane w oparciu o
podwozie czołgu PzKpfw. II. Ze względu na niewielki
zapas przewożonej wewnątrz przedziału bojowego
amunicji (32 sztuki) postanowiono, że jednostki wy-
posażone w te pojazdy otrzymają również
wozy
amunicyjne
będące w istocie standardowymi samo-
bieżnymi haubicami pozbawionymi uzbrojenia głów-
nego, w miejsce którego miała zostać zamontowana
pancerna płyta o grubości 10 mm. Wóz był konstruk-
cyjnie identyczny, tylko przedział bojowy wypełniały
pojemniki z amunicją (90 pocisków i 90 ładunków). Otwór na działo zasłaniała płaska płyta. W razie konieczności trans-
porter można było uzbroić nawet w warunkach polowych, wykorzystując działo z uszkodzonego pojazdu.
Pierwsze
10
wozów Geschutzwagen II fur Munition zostało wypro-
dukowanych w
czerwcu 1943
r. W kolejnych miesiącach, a więc: lipcu,
sierpniu, wrześniu, październiku, listopadzie i grudniu powstało odpo-
wiednio:
19, 21, 17, 13, 12
i również
12
pojazdów. W roku 1944 r. Niemcom
udało się skompletować jeszcze 55 maszyn; ich produkcja w rozbiciu mie-
sięcznym prezentowała się następująco: styczeń - 1, luty - 24, marzec - 15,
kwiecień - 8, maj - 5 i czerniec - 2. Każda z maszyn mogła przewieźć 90
sztuk amunicji do haubicy 10,5 cm le.FH 18/2. Razem produkcja wyniosła
158
pojazdów.
Zgodnie
z
etatem K.St.N.431b
z 16 stycznia 1943 r.
bateria
samobież-
nych haubic Wespe
liczyła
6
pojazdów,
którym miały towarzyszyć
dwa wozy amunicyjne
Geschutzwa-
gen II fur Munition. Choć etat ten wraz z biegiem czasu co naj-
mniej dwukrotnie modyfikowano (K.St.N.431b z 1 listopada 1943
r. oraz K.St.N.431 z 1 maja 1944 r.), ich liczba w baterii nie uległa
zmianie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin