Statki, łupy, kościotrupy - instrukcja.pdf

(11741 KB) Pobierz
Wyrusz na otwarte morza jako kapitan swojego własnego statku. Przemierzaj szlaki morskie
w poszukiwaniu statków kupieckich, które przewożą drogocenne ładunki. Wyrusz naprzeciw
nieustraszonym kapitanom statków marynarki wojennej. Napadaj na nich, rabuj i grab
kosztowności! Zatrudniaj załogę, ulepszaj swój statek i zawoź skarby Królowi Piratów... aby
zdobyć sławę i chwałę!
Statki, łupy, kościotrupy to gra kościano-karciana dla 2-5 graczy. Każda runda to nowa
przygoda na niebezpiecznym i niezbadanym morzu, podczas której gracze wysyłają swoje
statki (kości) do bitwy. Herszt piratów zbiera wszystkie kości graczy, potrząsa nimi i wrzuca
do pudełka – na otwarte morze, na którym rozstrzygnięte zostaną losy bitwy morskiej! Po
rozpatrzeniu rezultatów piraci zabierają się do grabieży, starając się złupić tyle dóbr, ile
w stanie są pomieścić ich statki! Następnie gracze mogą zacumować w dziupli piratów, aby
usprawnić swój statek, zatrudnić nową załogę za parę butelek rumu, czy też oddać złupione
dobra w ręce Króla Piratów, aby otrzymać w zamian Punkty Zwycięstwa. Każdy członek załogi
i usprawnienie statku mają swoje własne unikatowe zdolności, które pomagają przechytrzyć
przeciwników i zostawić ich daleko w tyle.
Celem gry jest zdobyć chwałę i tytuł najbardziej osławionego
pirata. Aby to osiągnąć gracze będą rozgrywać bitwy, łupić kupców,
usprawniać swoje statki, werbować najlepszych załogantów oraz
rabować kosztowności.
Każda rozgrywka składa się z szeregu Przygód. W każdym
Scenariuszu gracze otrzymują inne możliwości zdobywania
Punktów Zwycięstwa. Na koniec gry zwycięzcą zostanie gracz
z największą liczbą Punktów Zwycięstwa!!
Cel gry
Wersja 1.1
Wejdź na naszą stronę www.portalgames.pl
albo zeskanuj kod QR i zobacz wideo przewodnik.
Nie musisz
czytać tej instrukcji!
1
38 unikatowych kości, w tym:
20 kości Statków Graczy
Karty
(63x88 mm):
27 kart Żeglarzy
35 żetonów monet:
20 srebrnych monet oraz 15 złotych monet
Po 4 kości Statków Graczy w każdym z 5 kolorów
graczy: czerwonym, białym, zielonym, żółtym
i niebieskim. Wszystkie kości Statków Graczy
są nieprzezroczyste z czarnymi grawerunkami.
Kości te reprezentują statki każdego z graczy i są
wykorzystywane w każdej rozgrywce.
20 kart Ulepszeń oraz odpowiadające im
20 żetonów Ulepszeń
44 karty Przygód
5 kości Statków Kapitańskich
Wszystkie kości Statków Kapitańskich są czarne. Każda
kość ma grawerunek w jednym z 5 kolorów graczy.
Kości te reprezentują specjalne statki i są
wykorzystywane tylko w grze 2-osobowej albo
kiedy Scenariusz tego wymaga. Statki Kapitańskie
są używane w taki sam sposób jak pozostałe
kości, ale mają inne wartości Siły na ściankach.
8 kart Punktów Zwycięstwa (VPs)
1 linijka (żeton Herszta)
1 żeton Ściganego
6 plansz Portu:
5 dwustronnych płytek Kapitanów
13 kości Statków Niezależnych
Po 3 kości w każdym z 3 kolorów: żółtym, zielonym
i czerwonym. 2 kości pomarańczowe, 1 kość
niebieska, 1 kość fioletowa. Wszystkie kości
Statków Niezależnych są przezroczyste z białymi
grawerunkami.
Kości te reprezentują różne rodzaje statków
(kupieckie, marynarki wojennej, rybackie, pirackie)
albo przeszkody (sztorm, wir, rafy), z którymi graczom
przyjdzie się zmierzyć podczas morskich przygód.
Poszczególne Statki Niezależne są wykorzystywane
tylko, kiedy jest to wymagane przez kartę Przygody.
Targ, Tawerna, Stocznia, Warsztat, Dziupla
oraz Gildia.
1 żeton Targu
9 kart Przygód Początkowych
2
15 elementów Galeonu, w tym: 5 Dziobów, 5 Masztów, 5 Ruf
Ikony w grze
Moneta
Żeglarz
Wyczerpany
kości Statku Gracza.
Działo
– jeden z wyników na
ikona oznacza Części
i Ulepszenia, które muszą
zostać wyczerpane, żeby
móc ich użyć.
Łupy:
Rum Kosztowności
Przyprawy Materiały
1 worek Łupów
45 Części, w tym:
2 mini dodatki
Pakiet Łupów nr 1
Żagle: strona gotowa oraz strona wyczerpana
56 żetonów Łupów, w tym:
10 żetonów Przypraw,
18 żetonów Rumu,
18 żetonów Materiałów,
10 żetonów Kosztowności
Działa: strona gotowa oraz strona wyczerpana
11 kafelków Oceanu
Ładownia: strona zwykła oraz strona z chomikiem
8 żetonów Specjalnych Łupów oraz 5 kart
Specjalnych Łupów
Pakiet Załogantów nr 1
1 Pudło Morza (wnętrze pudełka gry)
Plansza porządku Scenariuszy
6 kart Żeglarzy
3
Przed rozpoczęciem gry zdecyduj, w który Scenariusz chcecie grać. Niektóre z
nich mogą zmieniać opisane poniżej zasady przygotowania do gry, jak również
pewne zasady ogólne.
12.
Zgodnie z poniższą tabelką dodaj do swojego Galeonu odpowiednie Części.
Statki Graczy oraz Części dla różnej liczby graczy:
Pierwsza rozgrywka
W grze znajdują się 2 Scenariusze (opisane na str. 18). Jednakże,
przygodę z grą zalecamy zacząć od Scenariusza wprowadzającego.
Użyj do przygotowania gry poniższych reguł, pomijając ostatni krok
poświęcony przygotowaniu Scenariusza. Zamiast tego weź 7 kart Przygód
Początkowych i ułóż w kolejności, formując stos zaczynający się od
numeru 1 na górze. Karty te poprowadzą cię przez reguły występujące
w grze. Na froncie kart znajdują się reguły danej Przygody, a na odwrocie
znajdują się dodatkowe objaśnienia.
Liczba graczy
2
3
4
5
Statki Graczy (kości)
na gracza
4 + Statek Kapitański
4
3
3
Części na gracza
1 wybrana
1 Żagiel + 1 wybrana
1 Żagiel + 1 Ładownia
+ 1 wybrana
1 Żagiel + 1 Ładownia
+ 1 wybrana
1.
Połóż Pudło Morza na środku stołu.
13.
Każdy gracz wybiera kolor, którym będzie grał i bierze płytkę Kapitana
w wybranym kolorze.
w swoim kolorze.
2.
Ułóż plansze Portu jedną obok drugiej w następującej kolejności: Targ,
Tawerna, Stocznia, Warsztat, Dziupla oraz Gildia.
3.
Poniżej Targu połóż żeton Targu.
14.
Zgodnie z powyższą tabelą każdy gracz bierze Statki Gracza (kości)
15.
Losowo wybierzcie Herszta (pierwszego gracza), który otrzymuje linijkę
(żeton Herszta).
4.
Potasuj wszystkie karty Żeglarzy i połóż je w zakrytym stosie poniżej planszy Tawerny.
i połóż je poniżej planszy Stoczni.
5.
Podziel wszystkie żetony Części według ich typów (Żagle, Działa, Ładownie)
6.
Potasuj wszystkie karty Ulepszeń i połóż je w zakrytym stosie pod planszą
7.
Połóż wszystkie monety poniżej planszy Dziupli.
8.
Wszystkie karty Punktów Zwycięstwa, ułożone w talię, połóż poniżej
Warsztatu. Żetony Ulepszeń połóż niedaleko, w zasięgu wszystkich graczy.
Uwaga!
Zalecamy, aby Hersztem został gracz, który najlepiej zna zasady gry. Gracz ten
poprowadzi pozostałych poprzez poszczególne fazy gry.
Dla pirata Morza Śródziemnego otrzymanie tytułu Herszta uważane jest za
wielki zaszczyt. Jako Herszt dzierżysz kontrolę nad flotą i w nagrodę pierwszy
zdobywasz zrabowane łupy. Powszechnie wiadomo też , że żadnemu Hersztowi
nie można ufać!
planszy Gildii. Karty powinny być ułożone w rosnącej kolejności w taki
sposób, by na wierzchu talii znalazła się karta o najniższej wartości, a na
spodzie karta o najwyższej wartości.
16.
Weź karty Przygód dla wybranego Scenariusza (więcej szczegółów na str.
18), a następnie potasuj oddzielnie każdy z typów kart i połóż je
w osobnych zakrytych stosach obok planszy z porządkiem Scenariuszy.
9.
Włóż wszystkie żetony Łupów do worka Łupów i połóż go w zasięgu \
wszystkich graczy.
Uwaga!
Szalone Przygody są uniwersalne dla wszystkich Scenariuszy.
Teraz jesteście gotowi wyruszyć na morze!
10.
W pobliżu Pudła Morza połóż wszystkie Statki Niezależne, stworzysz tym
samym pulę ogólną Statków Niezależnych.
11.
Każdy gracz buduje swój Galeon, który składać się będzie z następujących
elementów: 1 Dziób, 1 Rufa i 1 Maszt (więcej o Galeonie na str. 7). Jeżeli
w grze uczestniczy mniej niż 5 osób, to niewykorzystane Dzioby, Rufy
i Maszty odłóż poza grę. Nie będą one wykorzystywane podczas tej
rozgrywki.
Okazało się to dość zabawne, kiedy skonstruowany pierwotnie do walki z
piractwem Galeon okazał się ulubionym statkiem piratów wybrzeży Berberii.
Obniżony kadłub i zwinny dziób zapewniły mu wielką stabilność oraz zwrotność.
Brytyjczycy pożałowali, że w ogóle go skonstruowali.
Życie pirackie to więcej, niż tylko napadanie na kupców oraz walka z Królewską Marynarką Wojenną. To jeszcze spotkania w tawernach,
gdzie gromadzą się grupy żeglarzy, by opowiadać historie o napaściach, bogactwach i podbojach, których przebieg zmienia się wraz z
kolejnymi szklanicami rumu. Kiedy nie dało się ustalić jednej wersji historii, piraci przystępowali często do różnorakich testów siły i sprytu.
Gry, które wtedy urządzano traktowano z równie wielką powagą jak całe pirackie życie. Niektórzy nawet zbili swoje fortuny właśnie na
hazardzie, bez napadania choćby na jeden okręt. Rozgrywki te, ze swoimi wymyślnymi regułami oraz mistrzami mogą być uznawane za
pierwszą profesjonalną ligę sportową.
4
2.
3.
6.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
( )( )( )
16.
10.
1.
11.
12.
13.
14.
15.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin