Michałowska Wartości w świecie edukacji.pdf

(1191 KB) Pobierz
Wartosci w swiecie edukacji
na poczatku XXI wieku
DANUTA ANNA MICHALOWSKA
Wartosci w swiecie edukacji
na poczatku XXI wieku
Poznań 2013
Jerzy Brzeziński, Zbigniew Drozdowicz (przewodniczący),
Rafał Drozdowski, Piotr Orlik, Jacek Sójka
Prof. d
r hab. Janusz Wiśniewski
Komitet Naukowy Serii Wydawniczej
Monografie Wydziału Nauk Społecznych UAM
Adriana Staniszewska
Redakcja i korekta
Publikacja finansowana z funduszu statutowego
Instytutu Filozofii i Wydziału Nauk Społecznych
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
© Copyright by Danuta Anna Michałowska, 2013
Michał Staniszewski
Projekt okładki
Recenzent
ISBN 978-62243-61-7
Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
61-712 Poznań, ul. Wieniawskiego 1
60-569 Poznań, ul. Szamarzewskiego 89c
Druk: Zakład Graficzny UAM
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie: Wartości a edukacja
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Edukacja a wartości
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przemiany globalizacyjne we współczesnym świecie –
wpływ na hierarchię wartości jednostki i edukację szkolną . . . . . . . . . . . .
Neoliberalna wizja człowieka – wartości promowane w dyskursie
neoliberalnym
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
10
17
17
18
21
21
22
23
25
29
43
43
47
51
53
53
54
34
12
13
Rozdział III: Nauczyciele wobec wartości
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Postrzeganie zawodu nauczyciela w kontekście cenionych wartości
. . . .
2. Indywidualizm – wspólnotowość
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział II: Metodologiczne podstawy badań własnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Cele badań
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Problematyka badawcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Metody i techniki badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Przebieg badań – grupa badawcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.1. Grupa badawcza – badania ilościowe – ankieta . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.2. Grupa badawcza – wywiad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział I: Zmiany wartości w okresie globalizacji – kontekst edukacyjny . . . .
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Orientacja kolektywizm
versus
indywidualizm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.1. Czynniki kulturowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2. Czynniki polityczno-ekonomiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.3. Czynniki osobowościowe
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Orientacja materializm – postmaterializm – duchowość . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Konsumpcjonizm i hedonizm
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Wolność
versus
bezpieczeństwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Wartości tradycyjne a nowoczesność w kontekście dyskursu
neoliberalnego
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
57
57
61
67
Zgłoś jeśli naruszono regulamin