Opis i analiza realizacji wymagań określonych w § 8 ust. 2 pkt 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć,
w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć
1. Prowadzenie zajęć koleżeńskich.
2. Uczestnictwo w pracach zespołów metodycznych.
3. Pełnienie funkcji opiekuna stażu nauczyciela stażysty ubiegającego się o awans na nauczyciela kontraktowego.
4. Organizowanie i prowadzenie rad szkoleniowych.
Opis i analiza realizacji wymagań, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 3
1. Prowadzenie zajęć koleżeńskich
Praca nauczyciela i wychowawcy wymaga nieustannego podwyższania umiejętności i doskonalenia warsztatu pracy. Potrzeba wielokierunkowych oddziaływań w pracy nauczyciela i wychowawcy zmusza do podnoszenia, aktualizowania i poszukiwania skutecznych metod pracy i samodoskonalenia się. Warsztat pracy wzbogacałam poprzez nowe doświadczenia i zdobytą wiedzę, uczestnicząc w kursach i szkoleniach.
Każdy współczesny nauczyciel – wychowawca powinien odczuwać potrzebę dzielenia się własną wiedzą, doświadczeniem i refleksjami z innymi oraz realizować to w praktyce. Można to robić w różnych formach.
Jedną z form dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami jest prowadzenie zajęć otwartych. Poprzez te zajęcia, my sami – nauczyciele, doskonalimy swój warsztat pracy, pokazujemy, jak można zrealizować dany temat, zademonstrować, podzielić się pomysłami i swoją pracą. Uczestnicząc w takich zajęciach, podpatrujemy innych jak pracują, wyciągamy dla siebie wnioski do dalszej pracy. Dla dzieci zajęcia otwarte są okazją do pokazania siebie, swoich zdolności przed innymi.
W czasie trwania stażu przeprowadziłam zajęcia otwarte, na których prezentowałam różne formy i metody pracy z dziećmi. Niekiedy obserwatorem moich zajęć był jeden nauczyciel, a czasami zajęcia gromadziły większą liczbę nauczycieli. Zawsze spotykałam się z pozytywną oceną przeprowadzonych przeze mnie zajęć.
Zajęcia otwarte przeprowadzone przeze mnie:
· „Dbajmy o zęby” –zapoznałam nauczycielki w jaki sposób kształtować u dzieci postawy promującej zdrowie i racjonalny tryb życia w oparciu o utwór J. Bechlerowej,
· „Witamy Cię Wiosno” - prowadząc zajęcie starałam się pokazać nauczycielom płynność łączenia realizowanych obszarów edukacyjnych, integrację różnych treści tak, aby zajęcia były dla dzieci ciekawe i pobudzające je do działania. Wykorzystując aktywizujące metody (pedagogika zabawy, „ Burza mózgu”, metoda praktycznego działania) zachęciłam dzieci do czynnego udziału w zajęciach, by obserwujący nauczyciele mogli się przyjrzeć, pozyskać nowe umiejętności i doświadczenie w pracy pedagogicznej.
· „Historia małego tulipanka” w oparciu o inscenizacje opowiadania M. Różyńskiej „O żółtym tulipanie”. Celem przeprowadzonego zajęcia było pokazanie nauczycielkom w jaki sposób wprowadzić dzieci w świat techniki składania papieru - „origami przestrzenne” poprzez wyrażanie własnych obserwacji w formie plastycznej oraz określanie warunków niezbędnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin.
· „Jaka to figura” przedstawiłam nauczycielkom zajęcie z wykorzystaniem komputera i prezentacji multimedialnej. Celem zajęcia było dostarczenie innym nauczycielom nowych możliwości oddziaływania pedagogicznego, kształcenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej w życiu codziennym.
· „Wolę wodę” zwróciłam uwagę nauczycielek na zagadnienie dotyczące utwierdzenia dzieci w przekonaniu, że trzeba pić wodę, ponieważ woda daje: życie, siłę i zdrowie.
Efektem była wymiana doświadczeń, która dała nauczycielom możliwość poznania nowatorskich rozwiązań w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym. Dodatkowo szersze grono odbiorców umożliwiło mi sprawdzenie stopnia przydatności prezentowanego materiału. Nauczyciele wyrazili chęć przeprowadzenia podobnych zajęć po dostosowaniu do możliwości wiekowych swoich dzieci.
Moje działania związane z prowadzeniem zajęć otwartych mobilizowały mnie do lepszej pracy. Posłużyły mi także do autorefleksji i podjęcia ewentualnych działań modyfikujących, co z kolei stymulowało mój rozwój oraz dojrzałość pedagogiczną.
Dzieląc się swoimi doświadczeniami sprawiłam, że praca młodszych stażem koleżanek, stała się bardziej satysfakcjonująca i w mniejszym stopniu narażona na niepowodzenia. Mam nadzieję, że umożliwiłam im szybszą adaptację w przedszkolu i zachęciłam do pracy nad swoim rozwojem. Prowadzenie zajęć koleżeńskich dostarczało mi dużo satysfakcji. Świadomość, że mogę podpowiedzieć i pomóc innym mobilizowała mnie do stawiania sobie coraz to wyższych wymagań. W trakcie swojej dwudziestoośmioletniej pracy zawodowej starałam się przekazać jak najwięcej pożytecznych informacji i posiadanej wiedzy.
Dzięki takiej współpracy, ciągle wzbogacam i doskonalę własny warsztat pracy, co niewątpliwie ma wpływ na lepszą jakość pracy przedszkola.
Efekty podjętych działań skierowane na:
Dzieci: 1. Biorą aktywny udział w zajęciach otwartych prowadzonych przeze mnie.2. Poprzez stałe doskonalenie zawodowe nauczycieli mają możliwość lepszego pogłębiania
wiedzy i umiejętności.3. Uczestniczą w coraz ciekawszych zajęciach dydaktycznych.4. Pracują nowoczesnymi metodami na zajęciach.
Przedszkole: 1. Podczas dzielenia się własnym warsztatem pracy podwyższałam jakość funkcjonowania
przedszkola.2. Zajęcia otwarte są ciekawą formą samodoskonalenia zawodowego. Rozwijają horyzonty
i warsztat pracy nauczycieli. Integrują grono pedagogiczne.3. Przedszkole jest postrzegane jako placówka rozwijająca uzdolnienia i zainteresowania.4. Kadra pedagogiczna stale doskonali się.5. Poprzez wymianę doświadczeń podwyższa się poziom nauczania i wychowania.6. W przedszkolu pracują kreatywni nauczyciele.
Nauczyciela: 1. Prowadzenie zajęć otwartych dla zainteresowanych nauczycieli zmuszało do samorealizacji
i analizy własnych kompetencji.2. Podczas dzielenia się własnym warsztatem pracy pogłębiałam umiejętności
i doświadczenia.3. Mam większą wiedzę na temat nauczania i wychowania. 4. Pogłębiałam wiedzę na temat aktywnych metod pracy z dzieckiem.5. Mam dużą satysfakcję z pracy zawodowej, ma to wpływ na wzrost mojego autorytetu
i wysoką ocenę mojej pracy.6. Nabrałam doświadczenia w sprawnym komunikowaniu się i przekazywaniu informacji.
W trakcie stażu, jak i przed, aktywnie uczestniczyłam w pracach zespołów metodycznych.
W ramach zespołów metodycznych systematycznie współpracuję z innymi nauczycielami. Doskonalimy metody i warsztat pracy poprzez wymianę poglądów i dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem. Omawiamy aspekty naszej pracy, przekazujemy przydatne informacje z kursów i szkoleń. Próbujemy wspólnie znaleźć rozwiązania nurtujących nas problemów.
· Podczas prac w zespole metodycznym do spraw„Rozwijania aktywności muzyczno-ruchowej” w Przedszkolu Miejskim Nr 81 w Łodzi:
- X 2005r. - VI 2006r.,
- X 2006r. - VI 2007r.
poznałam następujące zagadnienia:
¯ Wykorzystanie metody Carla Orffa w pracy z małym dzieckiem.
¯ Propagowanie aktywnego słuchania muzyki według Batti Strauss.
¯ Wykorzystanie zabaw integracyjnych i tańców animacyjnych z pedagogiki zabawy.
¯ Dobieranie metod i form z zakresu wychowania muzycznego w pracy z dzieckiem w przedszkolu
¯ Wykorzystanie zajęć i zabaw prowadzonych Metodą Dobrego Startu oraz Metodą Kinezjologii Edukacyjnej w przedszkolu.
· Brałam udział w pracach zespołu metodycznego do spraw „Edukacji regionalnej” zorganizowanej przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi:
- X 2008r. – V 2009r.
poznałam zagadnienia:
6 Sławne rody fabrykanckie: Poznańscy i Geyerowie i ich wpływ na rozwój naszego miasta.
6 Różne rodzaje zabudowy XIX – XX wiecznej Łodzi – zwiedzanie Skansenu Architektury Drewnianej, Białej Fabryki, Pałacu Poznańskich.
6 Historia łódzkiej sieci wodociągowej – spacer po kanale „Dętka”.
6 Zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia w centralnej Polsce – prezentacja w Muzeum Archeologiczno – Etnograficznym.
6 Dobór oferty muzealnej i sposoby jej wykorzystania dla potrzeb najmłodszych uczestników edukacji.
Dowiedziałam się o ciekawych i nowych formach i metodach pracy z zakresu edukacji regionalnej, które wykorzystuję na zajęciach z dziećmi.
· Podczas prac w zespole metodycznym do spraw„Edukacji poprzez humor” w Przedszkolu Miejskim Nr 81 w Łodzi:
X 2009r. - VI 2010r.,
X 2010r. - VI 2011r.
J Wykorzystanie elementów humoru w pracy dydaktyczno - wychowawczej: zabawy i ćwiczenia stymulujące rozwój emocjonalno - społeczny dziecka.
J W krainie zwierząt - zabawy słowno - muzyczne z wykorzystaniem elementu humoru.
J Modelowe zajęcie edukacyjne „Uśmiech zucha od ucha do ucha - zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem elementów humoru.
J Propozycje wybranych zabaw aktywizujących twórczą aktywność dzieci.
J Rymowanki rozśmieszani zabawy z Tadkiem Niejadkiem.
J Zaczarowany świat figur - zabawy ukierunkowane na kodowanie i dekodowanie.
J Zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem elementów humoru.
J Śmiechotka wita wiosnę - rozwijanie aktywności dzieci poprzez zabawy z rekwizytami (modelowe zajęcie edukacyjne)
Zapoznałam się z wykorzystaniem metody humoru w celu rozwijania u dzieci zdolności postrzegania i rozumienia humoru, wzbogaciłam swój warsztat pracy wychowawczo-dydaktycznej o nową formę pracy z dziećmi.
Zdobyte wiadomości i umiejętności w trakcie spotkań w ramach zespołu wykorzystywałam podczas zajęć i zabaw z dziećmi.
Podczas spotkań w ramach prac zespołów metodycznych chętnie dzieliłam się wiedzą i doświadczeniem:
Przeprowadziłam na terenie przedszkola w grupie 4-5 latków zajęcie modelowe ,,Wesołe przedszkolaki” prezentując efekty cyklicznego wdrażania innowacji pedagogicznej autorstwa Agnieszki G. - ,,Edukacja przez humor”.
Zapoznałam nauczycielki w jaki sposób wykorzystanie elementów humoru w pracy z dzieckiem uczy, rozwija, wychowuje i wspomaga rozwój emocjonalny.
Uczestnictwo w pracach zespołów metodycznych pozwoliło mi na bieżącą wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami oraz koordynację wspólnych działań w ramach realizacji czynności wynikających z założeń programowych poszczególnych zespołów.
...
Ulcia_J-B