Plan Luty (2014).docx

(42 KB) Pobierz

 

 

 

 

Plan pracy wychowczo – dydaktyczny dla grupy III miesiąc luty 2014 r

 

 

 

 

 

Tematyka kompleksowa:                                                                                                                                                                                                                                           1. Mój dom , moja miejscowość                                                                                                                                                                                                                                        2. Mieszkamy w Europie                                                                                                                                                                                                                                3. Idzie Luty, podkuj buty                                                                                                                                                                                                                                                    4. Pomagamy zwierzętom w czasie zimy

 

 

Opracował: Beata Matuszka, Stanisław Kaczmarczyk

 

 

 

Tematyka                         kompleksowa

 

 

Środki realizacji

 

Treści programowe

 

1. Mój dom , moja miejscowość

 

Poniedziałek: 15.1, 5.3, 3.1, 14.1                                                                                                                           •Rozmowa kierowana z wykorzystaniem tematycznej gazetki poświęconej Skoczowowi jako miejsca naszego zamieszkania. Utrwalenie znajomości adresu zamieszkania, osób wchodzących w skład rodziny, ich roli w życiu codziennym.                                                                                                                                           • „Wędrujemy po Skoczowie” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

Wtorek: 15.2, 9.1, 9.2, 3.3                                                                                                                                                 Wycieczka do muzeum im G. Morcinka- zwiedzanie obiektu, poznawanie obiektów typu: ratusz, siedziba OSP, MDK „Integrator” Biblioteka Miejska”                                                                                                                                           • „Skoczowski herb” – wykonywanie pracy w grupach (malowanie, kolorowanie wypełnianie konturów plasteliną).

 

Środa: 15.2, 13.1, 4.2, 4.3, 14.2                                                                                                                                       „Nasz Skoczów” – zabawy i ćwiczenia w tworzeniu kolekcji, segregowaniu, definiowaniu i klasyfikowaniu.                                                                                                                                            • „Widokówka ze Skoczowa” – projektowanie i wykonanie pracy w oparciu
o technikę łączoną.

 

Czwartek: 15.2, 9.2, 8.2, 14.3                                                                                                                           „Poznajemy piosenki, przyśpiewki charakterystyczne dla naszego regionu”
– słuchanie nagrań z płyt CD, nauczka hymnu Skoczowa „Przez wodę koniczki przez wodę”                                                                                                                                  •Utopce” – wykonanie pracy (wycinanie z kolorowego papieru).

 

Piątek: 15.2, 5.3, 3.1, 2.2, 14.4                                                                                                                                         „Jak powstał Skoczów?” – poznajemy legendę o powstaniu naszego miasta
– rozmowa kierowana na temat wysłuchanego utworu, tworzenie zdań na podany wyraz, globalne czytanie wybranych wyrazów, ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny w oparciu
o sylabę i głoskę.                                                                                                                                           • „Wędrujemy po Skoczowie” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

 

 

 

- nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków i miejsc                                                             – podawanie adresu zamieszkania                                                                     – poznawani legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością, regionem                                                                                            – organizowanie kącika regionalnego , wzbogacanie
go o eksponaty wykonane w przedszkolu i przeniesione
z domu                                                                                                             – słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu, poznawanie przyśpiewek, obrzędów, gwary, tańców                                     – podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu                                                                                     – stosowanie zwrotów: jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, mówię po polsku                                                                                                                                              – oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju                                                                             – nazywanie największych rzek Polski, morza, gór                                          – powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek                                           w  połączeniu z ruchem, obrazem dźwiękowym                                                                     – nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom i sytuacjom , z jakimi się spotykają                                                                                                    – uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi                                                                                         – przedstawianie układu rytmicznego wyrażonego ruchem
za pomocą układu klocków, tworzywa przyrodniczego                                  – uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywania skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru                                                                                – wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek                                             – rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela                                                                                             – liczenie głosek w słowach;  układanie słów rozpoczynających się, kończących daną głoską                               – wyodrębnianie w słowach głosek w nagłosie, śródgłosie, wygłosie                                                                                                           – całościowe rozpoznawanie napisów umieszczanych w sali                                                       

 

2. Mieszkamy
w Europie

 

Poniedziałek: 15.3, 5.3, 5.4, 14.2                                                                                                                          • „Mapa Polski” – zapoznanie dzieci z mapą Polski, zwrócenie uwagi
na kolorystykę, wspólne odczytywanie nazw ważnych miast i rzek, globalne czytanie wybranych wyrazów.                                                                                                                                         • „Wędrujemy po Europie” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

Wtorek: 15.3, 9.2, 8.3, 14.3                                                                                                                                               • „Poznajemy muzykę F. Chopina” – słuchanie wybranych fragmentów utworów, określanie ich charakteru, podejmowanie prób ruchowej interpretacji twórczości F. Chopina.                                                                                                                                       • Malujemy muzykę F. Chopina – malowanie farbami plakatowymi.

 

Środa: 15.3, 9.2, 13.2, 14.1                                                                                                                                     Słuchanie opowiadania W. Chotomskiej „Legenda o Warsie i Sawie”
– kontynuowanie ćwiczeń w tworzeniu kolekcji, segregowaniu, definiowaniu
i klasyfikowaniu.                                                                                                                                                                                                                                                                            • „Europejskie przysmaki” – lepienie z plasteliny np. pizzy, bagietki,

 

Czwartek: 15.4, 9.2, 3.1, 3.2, 14.2                                                                                                                        • „Poznajemy hymn Unii Europejskiej” – słuchanie wybranych fragmentów charakterystycznych melodii dla wybranych krajów europejskiej wspólnoty                                                                                                                                • „Wykonujemy flagę Polski oraz Unii Europejskiej” – praca w grupach – malowanie farbami plakatowymi, naklejanie wyciętych elementów.

 

Piątek:15.4, 5.3, 5.4, 3.2, 3.3, 14.3                                                                                                                                         Rozmowa kierowana z wykorzystaniem gazetki tematycznej o Europie oraz krajach należących do Unii Europejskiej.                                                                                                                                          • „Wędrujemy po Europie” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

 

- wyjaśnienie jakie znaczenie dla Polski ma przynależność
do Unii Europejskiej                                                                                         – poznawanie nazw wybranych państw należących do Unii Europejskiej                                                                                                            – poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji wybranych państw należących do Unii Europejskiej                                  -– nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom                                                                                                            – sytuacjom , z jakimi się spotykają – uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi                                                                   – przedstawianie układu rytmicznego wyrażonego ruchem za pomocą układu klocków, tworzywa przyrodniczego                                                              – ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek krótkich tekstów – modulowanie głosu stosownie do sytuacji – wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami                                                                                                                        – układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru – wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków, symboli graficznych                                                                                               -uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce – reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu  – liczenie głosek w słowach;  układanie słów rozpoczynających się, kończących daną głoską                               – wyodrębnianie w słowach głosek w nagłosie, śródgłosie, wygłosie                                                                                                           – całościowe rozpoznawanie napisów umieszczanych w sali                                                                                                                     – estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce                                                                              – improwizowanie piosenek ruchem                                                                                  - tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem palców dłoni                                                                                                                             – odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

 

3. Idzie Luty, podkuj buty

 

Poniedziałek:  3.1, 3.2, 3.3, 9.1, 14. 2, 11. 1                                                                                                                        

• „Zabawy z lodem” – przybliżenie zagadnień z przyrody nieożywionej przez zabawy badawcze ukierunkowane na właściwości wody- wykorzystanie wiersza H. Zdzitowieckiej „Kropelki i sopelki”, ilustracje do wiersza, kolski lodu, papierowy ręcznik

Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa Zagubione sopelki”.

• Nauka piosenki „Zła zima”. Rozmowa na temat jej treści. Ćwiczenia rytmiczne  w oparciu o piosenkę z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.

 

Wtorek: 9.2, 3.2, 3.4, 81, 8.2, 14.1, 11.                                                                                                                                               Zabawy przy piosence „Zima” – improwizacje ruchowe. „Zimowy koncert”
– indywidualne oraz zbiorowe wykonywanie znanych dzieciom utworów
o tematyce zimowej.                                                                                                                                          • „Zabawy na śniegu” – malowanie farbami akwarelowymi z dodatkiem pasty
do zębów na granatowym tle.

 

 

Środa: 9.2, 8.1, 8.2, 13.2                                                                                                      „Zabawy na mroźną pogodę” – zabawy kartami logicznymi, rozwijanie umiejętności klasyfikowania obiektów ze względu na 2 – 3 cechy.                                                                                                                                            • „Bałwanki” – wykonywanie prac z wykorzystaniem waty (wycinanie sylwet bałwanków, naklejanie przygotowanych elementów).

 

Czwartek: 9.2. 3.2. 3.3, 14.2, 14.3                                                                                                                           ”Przygoda z bałwankiem” – historyjka obrazkowa, kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi w oparciu o zdania, ćwiczenia i zabawy oddechowo – fonacyjne.                                                                                                                                   • „Śnieżynka” – wycinanie sylwety płatka śniegu, wypełnianie konturu klejem oraz posypywanie cukrem.

 

Piątek: 5.3, 5.4, 3.2, 3.3, 14.1, 11. 1                                                                                                                                       Słuchanie opowiadania D. Niewoli „Ślizgawka”                                                                                                                                          • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych według metody W. Sherborne.

 

 

- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia
i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy                                                       – nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia                                                – zwracanie uwagi na kalendarze, ich rolę w określaniu dni tygodnia, miesięcy                                                                                                         – poznawanie wybranych mierników czasu od starożytności do dnia dzisiejszego                                                                                                   – nazywanie pór dnia: rano, południe, wieczór i noc – łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu a następnie cech                                                                      – powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w  połączeniu      z ruchem, obrazem dźwiękowym                                                                     – nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom i sytuacjom , z jakimi się spotykają                                                                                                    – uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi                                                                   – przedstawianie układu rytmicznego wyrażonego ruchem za pomocą układu klocków, tworzywa przyrodniczego                                                          – wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw 

- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości                            - porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawianie elementów
w pary lub ich liczenie                                                                                                    – liczenie głosek w słowach;  układanie słów rozpoczynających się, kończących daną głoską                               – wyodrębnianie w słowach głosek w nagłosie, śródgłosie, wygłosie         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin