Plan pracy wychowczo – dydaktycznej dla grupy 5 – latków na miesiąc czerwiec 2014 r.
Tematyka kompleksowa: 1. Dzień Dziecka 2. Podwodny świat 3. Dzień Taty 4. Wakacje tuż, tuż
Opracowali: Beata Matuszka Stanisław Kaczmarczyk
Tematyka kompleksowa
Treści programowe
Sposoby realizacji
Pomoce
1. Dzień Dziecka
Dziecko:
- stara się w skupieniu uczestniczyć w zajęciach
– potrafi uczestniczyć w rozmowach prowadzonych przez nauczyciela i w zabawach dziecięcych
- próbuje budować dłuższe wypowiedzi na określony temat
– uczestniczy w zabawach ruchowych, reaguje na sygnał słuchowy
- zmienia sposób poruszania się zgodnie z poleceniem
– słucha uważnie piosenek śpiewanych przez nauczyciela i odtwarzanych
- uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych
- próbuje ilustrować treść piosenki ruchem
- potrafi ustawić się zgodnie z poleceniem
- wykonuje proste kroki taneczne
- potrafi określić charakter muzyki (wesoła, skoczna, smutna)
- ogląda ilustracje przedstawiające treści bliskie dzieciom s. 82
- eksperymentuje w trakcie używania różnych materiałów plastycznych
- maluje farbami plakatowymi z użyciem pędzli
- rysuje kredką
- nazywa wykonane prace i opowiada o nich
- wykonuje prace na temat omawianych treści
– wykonuje pracę na temat
– wypowiada się na temat treści oglądanych obrazków
- wyklaskuje prosty rytm
- słucha krótkich inscenizowanych przez nauczyciela opowiadań i wierszy ilustrowanych obrazem s.
- rozumie treść słuchanego tekstu
- odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- wypowiada się na temat ilustracji
- próbuje nazywać czynności wykonywane przez postacie na ilustracji
Poniedziałek: 02. 06. 2014 r.
• Słuchanie opowiadania nauczyciela na podstawie fragmentu książki „Opowieść o przyjaźni” Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu. Zwrócenie uwagi, na to z jakich krajów pochodziły dzieci, Wyjaśnienie znaczenia słów: pokój, zgoda, przyjaźń.
Zabawa ruchowa o charakterze integracyjnym „Wesołe powitania”.
• „Bawimy się razem” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej
Wtorek: 03. 06. 2014 r.
• „Święto dzieci” – zapoznanie z treścią rytmem i melodią piosenki, nauka I zwrotki i refrenu ze słuchu, metodą fragmentaryczną. Zabawy ruchowo – taneczne z wykorzystaniem pedagogiki zabawy.
• „Serce dla przyjaciela” – wypełnianie sylwety serca kolorową bibułą w kształcie kulek.
Środa: 04. 06. 2014 r.
• „Rozmowy z koleżankami i kolegami” – ćwiczenia i zabawy wspomagające rozwój rozumowania przyczynowo – skutkowego, ustalanie w jakiej kolejności i co trzeba zrobić, aby osiągnąć cel. Wspólne planowanie i realizacja czynności, które prowadzą do wyznaczonego celu.
Czwartek: 05. 06. 2014 r.
• Rozmowa inspirowana wierszem J. Tuwima „Bambo”. Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi. Podkreślanie faktu, że dzieci o innym kolorze skóry to również nasi koledzy, z którymi lubimy się bawić.
Zabawa ruchowa z elementem skłonu „Kłaniam się koledze (koleżance)”.
• „Nasz afrykański kolega – Murzynek Bambo” – malowanie farbami plakatowymi, rysowanie pastelami olejowymi.
Piątek: 06. 06. 2014 r.
• Wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego w Górkach. Zapoznanie dzieci z hodowlą wybranych zwierząt domowych oraz wykorzystaniem przez człowieka otrzymywanych produktów hodowli. Zabawy rekreacyjne na terenie gospodarstwa z udziałem dzieci i rodziców o charakterze integracyjnym.
1.1, 3.1, 3.3, 4.3, 5.3, 5.4
Dominigue de Riboeupiere „Opowieść o przyjaźni”, sylwety dzieci różnych narodów, obrazek przedstawiający bawiące się dzieci
tamburyno
K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”
1.1, 3.1, 3.3, 8.1, 8.2, 9.2, 9.3
płyta CD z piosenką „Święto dzieci”, odtwarzacz, chusta animacyjna
sylwety wyciętych serca kolorowa bibuła, klej
4.2, 4.3, 5.3, 5.4
E. Gruszczyk – Kolczyńska „Dziecięca matematyka”
1.1, 3.1, 3.3, 9.2, 9.3
J. Tuwim „Bambo” w: „Polscy poeci dzieciom” s. 125, ilustracje do wiersza
bębenek
ilustracje afrykańskich dzieci, farby plakatowe, pędzle, kubki, żółte kartki
1.1, 3.1, 3.3, 2.3, 2.5, 6.1
2. Podwodny świat
- wypowiada się spontanicznie na określony temat
- uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach artykulacyjnych utrwalających prawidłową wymowę głosek
– uczestniczy w zabawach ruchowych organizowanych przez nauczyciela
- reaguje na sygnał wzrokowy, słuchowy, gest
- porusza się prawidłowo zachowując równowagę w czasie chodzenia, biegania, podskakiwania
– przestrzega określonych reguł w zabawach ruchowych
– podejmuje improwizacje głosem
- uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych z akompaniamentem muzycznym
- wykonuje improwizacje ruchowe na podany temat
– eksperymentuje w trakcie używania różnych materiałów plastycznych
• maluje farbami plakatowymi na papierze palcami
- tworzy kompozycję łącząc różne materiały
– wie, jakie zagrożenia dla środowiska naturalnego stanowi nieodpowiedzialne zachowanie człowieka, np. zanieczyszczenie wody
- składa obrazek pocięty na kilka części
- wykonuje czynności manipulacyjne
- słucha krótkich inscenizowanych przez nauczyciela opowiadań ilustrowanych obrazem
Poniedziałek: 09. 06. 2014 r.
• Słuchanie opowiadania nauczyciela w oparciu o wybrane pozycje np. „Ilustrowana Encyklopedia” wiadomości dotyczących mórz i oceanów (organizmy roślinne i zwierzęce”
• „Morska wyprawa” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.
Wtorek: 10. 06. 2014 r.
• „Co słuchać w morzu, oceanie i na brzegu?” – słuchanie nagrań odgłosów wydawanych przez fale, statki, zwierzęta oraz zjawiska atmosferyczne . Scenki pantomimiczne tworzone w oparciu o słuchane nagrania.
• „Morskie fale” – malowanie palcem niebieską farbą plakatową.
Środa: 11. 06. 2014 r.
• „W porcie” – zabawy i ćwiczenia rozwijające umiejętność definiowania i klasyfikowania z wykorzystaniem kodowania i dekodowania zaszyfrowanej informacji w formie ikonicznej.
Czwartek: 12. 06. 2014 r.
• Rozmowa na temat „Mieszkańców morskich głębin” inspirowana opowiadaniem nauczyciela, ilustracjami oraz oglądaną bajką „Gdzie jest Nemo?” Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi.
Zabawa ruchowa rozwijająca zwinność „Rybki w sieci”.
• „Kolorowe rybki” – wykonywanie i ozdabianie rybek z użyciem różnorodnych materiałów plastycznych według własnych pomysłów. Rozwijanie wyobraźni plastycznej dzieci.
Piątek: 13. 06. 2014 r.
• Zabawa artykulacyjna usprawniająca mięśnie warg podczas wymawiania samogłosek w izolacji „Rybi koncert” oraz zabawy „Śpiewające rybki”. Wyjaśnienie znaczenia słowa „dyrygent”.
1.1, 3.1, 3.3, 14.1, 14.4, 5.3, 5.4
ilustrowana Encyklopedia „Morza i oceany”, „Statki nie toną”, „Wieloryby i delfiny wydają dźwięki i inne pytania na temat życia w morzu”
1.1, 3.1, 3.3, 8.1, 8.2, 8.3
płyta CD z nagraniami morskich odgłosów, odtwarzacz
farba plakatowa, kartki papieru
1.1, 3.1, 3.3, 14.1, 4.2, 4.3, 5.3
1.1, 3.1, 3.3, 14.1, 14.4,
opowiadanie nauczyciela, ilustracje, obrazki, atlasy przedstawiające mieszkańców morskich głębin
ilustracje, różne gatunki ryb mórz i oceanów, sylwetki ryb, farby plakatowe, brokaty, pastele olejowe,
wiersz W. Kota „Rybki śpiewają”, aparat telefoniczny
K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne ...
Elavon