Plan pracy wychowczo – dydaktyczny dla grupy III miesiąc styczeń 2014 r
Tematyka kompleksowa: 1. Mijają dni, miesiące 2. Karnawał 3. Zawsze pamiętamy o babci i dziadku
Opracował: Beata Matuszka, Stanisław Kaczmarczyk
Tematyka
Środki realizacji
Podstawa programowa i treści programowe
1. Mijają dni, miesiące
Czwartek 13. 6, 9.2 3.1, 3.2 • Rytmiczna organizacja czasu – ćwiczenia i zabawy utrwalające znajomość następstwa dni i nocy oraz pór roku. • Kalendarz przeżyć – projektowanie i wykonanie kalendarza (kredki ołówkowe).
Piątek 7.2, 3.2, 3.1 5.3, 5.4 • „Tydzień” – nauka wiersza J. Tuwima ćwiczenia logarytmiczne w oparciu o tekst utworu, scenki pantomimiczne w oparciu o poznany wiersz. • „Zima, zima” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej
Poniedziałek 9.2, 8.2, 3.2 • Zabawy przy piosence „Rok” • „Zegar” – wykonywanie pracy techniką łączoną w formie przestrzennej
Wtorek 4.1, 5.3, 5.4 • Zabawa dydaktyczna na określanie wartości logicznej zdań. • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
Środa 9.2, 13.6 • Rytmiczna organizacja czasu – zabawy kształtujące znajomość dni tygodnia. • Papierowe gwiazdki – wykonanie pracy techniką łączoną
Czwartek 8.1, 8.2 • Słuchanie piosenki „Wesoły Nowy Roczek”. Rozmowa na temat jej treści. Zabawa rytmiczna „Nowy rok nastaje”. •Kalendarz przeżyć – kontunuowanie wykonywania kolejnych dni tygodnia (kredki ołówkowe) Piątek 3.3, 5.3, 5.4 • Słuchanie opowiadania J. Porazińskiej „Baśń o dwunastu miesiącach” – ilustrowanej obrazkami. • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Zima, zima” w formie opowieści ruchowej.
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy – nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia – zwracanie uwagi na kalendarze, ich rolę w określaniu dni tygodnia, miesięcy – poznawanie wybranych mierników czasu od starożytności do dnia dzisiejszego – nazywanie pór dnia: rano, południe, wieczór i noc – łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu a następnie cech – powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem dźwiękowym – nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom i sytuacjom , z jakimi się spotykają – uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi – przedstawianie układu rytmicznego wyrażonego ruchem za pomocą układu klocków, tworzywa przyrodniczego – wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw – uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywania skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru – wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek – rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela
2. Karnawał
Poniedziałek
Dzień wolny od zajęć
Wtorek 5.3, 5.4
• „Kostiumowy bal” – zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki. Zabawa taneczna przy piosence.
• Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Zima, zima” – w formie opowieści ruchowej.
Środa 9.2, 4.1, 4.2
• Rozmowa kierowana z wykorzystaniem gazetki tematycznej oraz ilustracji poświęconej karnawałowi. Zabawy balonami według E. Wagner.
• Projektowanie – wykonanie stroju na karnawałowy bal (kredki ołówkowe).
Czwartek 3.3, 8.1, 8.2, 9.2
• Piosenki przy których będziemy się bawić na naszym karnawałowym balu (słuchanie, śpiewanie oraz zabawy taneczne do piosenek takich np. jak: Kółko graniaste, Ojciec Wirgiliusz, Karuzela”.
• „Weneckie maski” – wycinanie i ozdabianie sylwetek masek.
Piątek 5.3, 5.4, 3.2
• „W drodze do sklepu z karnawałowymi maskami” – układanie gry matematycznej – „Stoiska z karnawałowymi maskami” – doskonalenie umiejętności dziecięcego liczenia.
- samodzielne konstruowanie gier przez dzieci, wspólne ich rozgrywanie; poszukiwanie niestandardowych rozwiązań – powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem dźwiękowym – nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom – sytuacjom , z jakimi się spotykają – uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi – przedstawianie układu rytmicznego wyrażonego ruchem za pomocą układu klocków, tworzywa przyrodniczego – ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek krótkich tekstów – modulowanie głosu stosownie do sytuacji – wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami – układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru – wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków, symboli graficznych -uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce – reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu – estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce – improwizowanie piosenek ruchem - tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem palców dłoni – odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
3. Zawsze pamiętamy o babci i dziadku
Poniedziałek 9.2, 7.2, 3.2
• „Jaka jest babcia, jaki jest dziadek?” – słuchanie wiersza A. Kamieńskiej – rozmowa na temat babć i dziadków.
• „Moja babcia” – praca techniką kolażu.
Wtorek 5.3, 5.4, 8.1, 8.2
• „Piosenka dla babci i dziadka” – nauka piosenki
• „Przyjęcie dla babci i dziadka” – ćwiczenia gimnastyczne; zestaw formie opowieści ruchowej.
Środa 9.2, 4.2, 4.3, 3.3
• „Przyjęcie dla babci i dziadka” - ćwiczenia wspomagające rozwójoperacyjnego myślenia. Ustalanie równoliczności zbiorów prze z przeliczanie i łączenie w pary.
• „Laurka dla babci i dziadka” – wykonanie pracy plastycznej.
Czwartek 8.1, 8.2, 9.2
• Utrwalenie znajomości utworu „Piosenka dla babci i dziadka” – śpiewanie zbiorowo i indywidualnie. Ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie nagranych odgłosów różnych urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym.
• „Upominek dla babci i dziadka” – wykonanie prezentu z okazji Dnia Babci i Dziadka.
Piątek 5.3, 5.4, 7.2
• „Moje życzenia dla babci i dziadka” – zabawa słowna. „Przyjęcie dla dziadków” – odgrywanie scenek sytuacyjnych.
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości - porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawianie elementów w pary lub ich liczenie – budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania, przewidywanie jego całościowego obrazu – powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem dźwiękowym – nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom – sytuacjom , z jakimi się spotykają – uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi – przedstawianie układu rytmicznego wyrażonego ruchem za pomocą układu klocków, tworzywa przyrodniczego – uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywania skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru – dążenie do zrozumienia i przeżywania wartości moralnych takich jak: dobro, szacunek – dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie – przygotowanie programu artystycznego z pomocą nauczyciela, wykonanie upominków – wspólne planowanie i przygotowanie uroczystości na terenie przedszkola– wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek – rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela – ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek krótkich tekstów – modulowanie głosu stosownie do sytuacji – układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru – wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków, symboli graficznych
3. Bezpiecznie korzystamy z uroków zimy
Poniedziałek 1..2, 3.2, 5.3, 7,2 •„Zimo baw się z nami” –teatrzyk kukiełkowy, ćwicz. art. scenki pantomimiczne • „Zimowe zabawy” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.
Wtorek 8. 1, 2. 9.2 • Zabawy zimowe – zapoznanie z piosenką „Zabawy zimowe” – określanie jej charakteru, analiza treści utworu, zabawy ruchowo – rytmiczne do piosenki, podejmowanie m.in. próby ruchowej i gestowej ilustracji • „Śniegowa gwiazdka” tworzenie ornamentu dekoracyjnego
Środa 1.2, 3.2, 5.3, 13.5 • Na sankach i nartach – doświadczenia pomagające dzieciom ustalić stałość długości • „Zimowe zabawy” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.
Czwartek 2.5, 8.1, 2, 9.2 • Sanna – nauka I zwrotki i refrenu piosenki • „Nasza zima” –malowanie białą farbą na kolorowym podkładzie.
Piątek 2.5, 3.5, 5.3 •„Niebezpieczna przygoda” –opowiadanie N. w oparciu o historyjkę obrazkową • „Nasz zimowy sprzęt” – malowanie farbami plakatowymi na szkle.
– budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania, przewidywanie jego całościowego obrazu – powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem dźwiękowym – nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom – sytuacjom , z jakimi się spotykają – uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi – ...
Elavon