Plan styczeń.docx

(21 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

Plan pracy wychowczo – dydaktyczny dla grupy III miesiąc styczeń 2014 r

 

 

 

 

 

 

Tematyka kompleksowa:                                                                                                                                                                                                                                           1. Mijają dni, miesiące                                                                                                                                                                                                                                        2. Karnawał                                                                                                                                                                                                                                                                      3. Zawsze pamiętamy o babci i dziadku

 

Opracował: Beata Matuszka, Stanisław Kaczmarczyk

 

Tematyka

 

Środki realizacji

 

Podstawa programowa i treści programowe

1. Mijają dni, miesiące

Czwartek 13. 6, 9.2 3.1, 3.2                                                                                                                         • Rytmiczna organizacja czasu – ćwiczenia i zabawy  utrwalające znajomość następstwa dni i nocy oraz pór roku.                                                                   • Kalendarz przeżyć – projektowanie i wykonanie kalendarza (kredki ołówkowe).                                                                                               

Piątek 7.2, 3.2, 3.1 5.3, 5.4                                                                                                                    • „Tydzień” – nauka wiersza J. Tuwima ćwiczenia logarytmiczne w oparciu
o tekst utworu, scenki pantomimiczne w oparciu o poznany wiersz.                                                                                                                                 • „Zima, zima” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej                                                                                                             

Poniedziałek  9.2, 8.2, 3.2                                                                                                     • Zabawy przy piosence „Rok”                                                                            • „Zegar” – wykonywanie pracy techniką łączoną w formie przestrzennej                                                                                

Wtorek 4.1, 5.3, 5.4                                                                                                                • Zabawa dydaktyczna na określanie wartości logicznej zdań.                                    • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych                                                             

Środa   9.2, 13.6                                                                                                                     • Rytmiczna organizacja czasu – zabawy kształtujące znajomość dni tygodnia. • Papierowe gwiazdki – wykonanie pracy techniką łączoną                                                                                     

Czwartek 8.1, 8.2                                                                                                                             Słuchanie piosenki „Wesoły Nowy Roczek”. Rozmowa na temat jej treści. Zabawa rytmiczna „Nowy rok nastaje”.                                                                •Kalendarz przeżyć – kontunuowanie wykonywania kolejnych dni tygodnia (kredki ołówkowe)
                                                                                                                                                 Piątek 3.3, 5.3,  5.4                                                                                                                                          • Słuchanie opowiadania J. Porazińskiej „Baśń o dwunastu miesiącach” – ilustrowanej obrazkami.                                                                                                      • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Zima, zima” w formie opowieści ruchowej.

- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia
i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy                                                       – nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia                                                – zwracanie uwagi na kalendarze, ich rolę w określaniu dni tygodnia, miesięcy                                                                                                         – poznawanie wybranych mierników czasu od starożytności do dnia dzisiejszego                                                                                                   – nazywanie pór dnia: rano, południe, wieczór i noc – łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu a następnie cech                                                                      – powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w  połączeniu      z ruchem, obrazem dźwiękowym                                                                     – nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom i sytuacjom , z jakimi się spotykają                                                                                                    – uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi                                                                   – przedstawianie układu rytmicznego wyrażonego ruchem za pomocą układu klocków, tworzywa przyrodniczego                                                          – wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw                                           – uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywania skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru                                                                                – wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek – rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela

2. Karnawał

Poniedziałek

Dzień wolny od zajęć

 

Wtorek 5.3, 5.4

„Kostiumowy bal” – zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki. Zabawa taneczna przy piosence.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Zima, zima” – w formie opowieści ruchowej.

 

Środa 9.2, 4.1, 4.2

Rozmowa kierowana z wykorzystaniem gazetki tematycznej oraz ilustracji poświęconej karnawałowi. Zabawy balonami według E. Wagner.

Projektowanie – wykonanie stroju na karnawałowy bal (kredki ołówkowe).

 

Czwartek 3.3, 8.1, 8.2, 9.2

Piosenki przy których będziemy się bawić na naszym karnawałowym balu (słuchanie, śpiewanie oraz zabawy taneczne do piosenek takich np. jak: Kółko graniaste, Ojciec Wirgiliusz, Karuzela”.

„Weneckie maski” – wycinanie i ozdabianie sylwetek masek.

 

Piątek 5.3, 5.4, 3.2

W drodze do sklepu z karnawałowymi maskami” – układanie gry matematycznej – „Stoiska z karnawałowymi maskami” – doskonalenie umiejętności dziecięcego liczenia.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Zima, zima” – w formie opowieści ruchowej.

 

- samodzielne konstruowanie gier przez dzieci, wspólne ich rozgrywanie; poszukiwanie niestandardowych rozwiązań                                                      – powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w  połączeniu      z ruchem, obrazem dźwiękowym                                                                     – nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom            – sytuacjom , z jakimi się spotykają – uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi                                                                   – przedstawianie układu rytmicznego wyrażonego ruchem za pomocą układu klocków, tworzywa przyrodniczego                                                              – ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek krótkich tekstów – modulowanie głosu stosownie do sytuacji – wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami                                                                                                                        – układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru – wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków, symboli graficznych                                                                                               -uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce – reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu                                       – estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce                                                   – improwizowanie piosenek ruchem                                                                                  - tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem palców dłoni                                                                                                                             – odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

3. Zawsze pamiętamy
o babci
i dziadku

Poniedziałek 9.2, 7.2, 3.2

„Jaka jest babcia, jaki jest dziadek?” – słuchanie wiersza A. Kamieńskiej
– rozmowa na temat babć i dziadków.

• „Moja babcia” – praca techniką kolażu.

 

 

Wtorek 5.3, 5.4, 8.1, 8.2

• „Piosenka dla babci i dziadka” – nauka piosenki

„Przyjęcie dla babci i dziadka” – ćwiczenia gimnastyczne; zestaw formie opowieści ruchowej.

 

Środa 9.2, 4.2, 4.3, 3.3

• „Przyjęcie dla babci i dziadka” - ćwiczenia wspomagające rozwój
operacyjnego myślenia. Ustalanie równoliczności zbiorów prze z przeliczanie i łączenie w pary.

• „Laurka dla babci i dziadka” – wykonanie pracy plastycznej.

 

Czwartek 8.1, 8.2, 9.2

• Utrwalenie znajomości utworu „Piosenka dla babci i dziadka” – śpiewanie zbiorowo i indywidualnie. Ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie nagranych odgłosów różnych urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym.

• „Upominek dla babci i dziadka” – wykonanie prezentu z okazji Dnia Babci
i Dziadka.

 

Piątek 5.3, 5.4, 7.2

• „Moje życzenia dla babci i dziadka” – zabawa słowna. „Przyjęcie dla dziadków” – odgrywanie scenek sytuacyjnych.

• „Przyjęcie dla babci i dziadka” – ćwiczenia gimnastyczne; zestaw formie opowieści ruchowej.

 

- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości                            - porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawianie elementów
w pary lub ich liczenie                                                                                   – budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania, przewidywanie jego całościowego obrazu                                                              – powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w  połączeniu      z ruchem, obrazem dźwiękowym                                                                     – nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom            – sytuacjom , z jakimi się spotykają – uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi                                                                   – przedstawianie układu rytmicznego wyrażonego ruchem za pomocą układu klocków, tworzywa przyrodniczego                                                            – uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywania skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru                                                                                 – dążenie do zrozumienia i przeżywania wartości moralnych takich jak: dobro, szacunek                                                                                                      – dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie                                             – przygotowanie programu artystycznego z pomocą nauczyciela, wykonanie upominków                                                                                       – wspólne planowanie i przygotowanie uroczystości na terenie przedszkola– wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek                             – rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela                          – ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek krótkich tekstów – modulowanie głosu stosownie do sytuacji – układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru – wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków, symboli graficznych

3. Bezpiecznie korzystamy
z uroków zimy

Poniedziałek 1..2, 3.2, 5.3, 7,2                                                                                                                    •„Zimo baw się z nami” –teatrzyk kukiełkowy, ćwicz. art. scenki pantomimiczne                                                                                               „Zimowe zabawy” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

Wtorek 8. 1, 2. 9.2                                                                                                                       Zabawy zimowe – zapoznanie z piosenką „Zabawy zimowe” – określanie jej charakteru, analiza treści utworu, zabawy ruchowo – rytmiczne do piosenki, podejmowanie m.in. próby ruchowej i gestowej ilustracji                                                „Śniegowa gwiazdka” tworzenie ornamentu dekoracyjnego

Środa 1.2, 3.2, 5.3, 13.5                                                                                                                                     Na sankach i nartach – doświadczenia pomagające dzieciom ustalić stałość długości                                                                                                     „Zimowe zabawy” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

Czwartek 2.5, 8.1, 2, 9.2                                                                                                                                Sanna – nauka I zwrotki i refrenu piosenki                                                                   „Nasza zima” –malowanie białą farbą na kolorowym podkładzie.

Piątek 2.5, 3.5, 5.3                                                                                                                             „Niebezpieczna przygoda” –opowiadanie N. w oparciu o historyjkę obrazkową                                                                                                                                 „Nasz zimowy sprzęt” – malowanie farbami plakatowymi na szkle.

 

– budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania, przewidywanie jego całościowego obrazu                                                              – powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w  połączeniu      z ruchem, obrazem dźwiękowym                                                                     – nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom            – sytuacjom , z jakimi się spotykają – uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi                                                                   – ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin