COACHING, KREATYWNOŚĆ, ZABAWA. Narzędzia rozwoju dla pasjonatów i profesjonalistów.pdf

(2187 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak
żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo
HELION nie ponoszą również
żadnej
odpowiedzialności za ewentualne
szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie?coakre_ebook
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-9973-5
Copyright © Maciej Bennewicz 2014
Printed in Poland.
Poleć książkę na Facebook.com
Kup w wersji papierowej
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to!
»
Nasza społeczność
Spis treści
Wprowadzenie
5
Firewall
Równowaga
Odpowiedzialność
Pragnienie bezpieczeństwa
Baw się i kochaj
Naturalność
Dla kogo?
Metoda
Semantyka ogólna
1. Zapraszam do zabawy
5
6
8
9
12
14
16
17
18
23
Zjawisko szukania
Przepływ, czyli
flow
Kryteria przepływu
Zabawa przynosi pożytek
Kierunek i cel zabawy
2. Coaching
24
25
30
39
48
55
Kim jest coach?
Coaching jako proces
Narzędzia coachingu
3. Archetypy i symbole
55
63
75
97
Symbole i memy
Archetypy
Rodzaje uważności
Czym jest nieświadomość?
Osobowość i jej symboliczny kontekst
97
100
114
121
133
4
|
COACHING, KREATYWNO
ŚĆ
, ZABAWA
4. Obrony osobowości
151
Projekcje i oceny
Zawieszenie oceny
Znaczenie obron
w codziennym funkcjonowaniu człowieka
5. Kreatywność
151
167
177
181
Strefa nie do pomyślenia
Homo consonum,
kreatywny człowiek w harmonii
Wizualizacje
Metafory
6. Gry i zabawy
182
194
206
220
235
Jak rozpocząć i zakończyć grę?
Zabawy indywidualne, w parze lub w małej grupie
Zabawy i gry w większych grupach
Podsumowanie
236
238
262
279
Wprowadzenie
Firewall
Książka, którą masz przed oczami, jest jak obcęgi, gwoździe i młotek.
Można ich użyć do zabawy, choćby po to — jak w przypadku narzę-
dzi stolarskich —
żeby
z dziećmi zbić karmnik dla ptaków, naprawić
płot lub ogrodzenie dla królika. Można za ich pomocą umocować trzo-
nek miotły, zbudować solidny taras, a nawet całkiem stabilny most.
Z tą jednak różnicą,
że
młotkiem można zranić, natomiast z kreatywną
zabawą jest to trudne. Używając gier i zabaw coachingowych, można
budować, tworzyć, lecz również bawić się, bawić się
świadomie,
kre-
atywnie, odpowiedzialnie. Książka zaprasza Cię do zabawy, gdyż tylko
stan zabawy daje dostatecznie dużo energii, by bez wysiłku zmieniać
swoje
życie.
Im większy bowiem wysiłek i poczucie presji, tym mniej-
sze rezultaty można uzyskać. Na skutek presji i wysiłku zazwyczaj
rodzi się opór. Za pomocą narzędzi, które tu znajdziesz, nie sposób
wyrządzić komuś krzywdę (nawet niechcący) lub poddać kogoś mani-
pulacji. To niestety wada wielu metod i technik psychologicznych,
które mogą również służyć złym celom lub, w rękach nieetycznej
osoby, wywierać nacisk i manipulować. W branży szkoleniowej poja-
wia się coraz więcej trenerów stosujących techniki, które mogą budzić
wątpliwości co do celów, w jakich mają być stosowane. Tego typu
oczekiwania nierzadko pochodzą wprost ze strony instytucji i osób
zamawiających szkolenia lub coachingi: jak wywrzeć presję, jak wyci-
snąć więcej z ludzi, jak podporządkować sobie zespół, który ma wąt-
pliwości, jak sprzedawać więcej i jeszcze więcej przy obniżeniu jakości.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin