Bp. Jozef Sebastian Pelczar - Rewol-franc-wobec-religii-katol-i-jej-duchowie.pdf

(1984 KB) Pobierz
W
O
B
E
C
R
E
L
N
3
J
I
K
A
T
O
L
I
C
K
I
E
J
I
J
E
J
D
C
J
C
H
O
W
I
E
r
t
S
T
W
R
r
r
o
s
u
.
Di
J Ó Z E F
5 E S R 5 T 3 f l M
P E L C Z A R
BISKUP PRZEMYSKI O. Ł
PRZEMYŚL
NAKŁADEM
AUTORA
CZCIONKAMI DRUKARNI JANA ŁAZORA W PRZEMYŚLU, CZACKIEGO 10
WOLNO DRUKOWAĆ.
Przemyśl,
29
września r. 1922.
f
Józef Sebastjan
Biskup.
Przedmowa.
Odczyt wypowiedziany w
r.
1890 w Krakowie na dochód
Towarzystwa wzajemnej pomocy uczniów Uniwersytetu Jagiel­
lońskiego, a teraz znacznie rozszerzony, ogłaszam ponownie
drukiem, chcąc na losach Francji wykazać, do czego prowadzi
zaciekła nienawiść Kościoła katolickiego, a zarazem ostrzedz
naród p&lski, aby nie poszedł śladami rewolucji francuskiej,
która wprawdzie niejedno złe osunęła, ale z drugiej strony pod
hasłem wolności, braterstwa i publicznego dobra skrępowała
wolność religijną i polityczną, uprawniła bezbożność, pomnożyła
zbrodnie i wytoczyła strumienie krwi braihiej. Ostrzeżenie to
jest potrzebne, bo w spsłeczeństwie polskiem nie brak takich7
którzy przyszłość niepodległego narodu i państwa widzą w po­
rzuceniu zasad religji katolickiej i obaleniu porządku na tych
zasadach opartego, albo przynajmniej na skrępowania- wolności
Kościoła i zagrabieniu jego mienia, by go pozbawić wszelkiego
wpływu na sprawy polityczne i społeczne, a losy narodu oddać
w ręce zwolenników socjalizmu i radykalizmu, czy nawet ro­
syjskiego bołszewizmu. .Ze obowiązkiem prawych katolików
i • patrjotów jest stawić tamę tym dążnościom i bronić ener­
gicznie a roztropnie i wytrwale zasad katolickich, jako podwa­
lin, na których jedynie silna... budowa polityczna i społeczna
wznieść się może, nie potrzeba dowodzić; historja jest tu naj­
lepszą mistrzynią.
Jestem daleki od troszczenia^ by tę rozprawę uważać za
wyczerpującą; to atoli powiedzieć mogę, że fakta w niej wy­
mienione stwierdziła krytyka historyczna.
Przemyśl, 29 września 1922 r,
f
Józef Sebastjan Pelczar.
TSB ŚĆ .
Przyczyny daisze 1 b8tsąTewciac£L — itaoiaule .4 «ł»aa2 fi .'stŁitćw gćaerdl-
nydi.— Słrtmnidwa pciityeane i kinby,.— •Oetóatacja ^aw-czławiilca. —.
-
Zaiesfe^ ąizywgejftg i dzfesiędn. — Stosowanie źlnbów asafconaych. — £ys
wilna konstyiuejaklera —I Słttndmrip przysięgi toasjytacyjne} pizazjafetapów
¡ księży v agrotaadżegja 1 -w irija . — Prześiadosraafe .rinchowajr!! al^tZT-
si^głych.
Pgt^iente cyw. koastjrtncfl Mefa jazez fffiptóa Ptesa VI. —/ De-
mogsfaacje UtoSbdu praedw papieżowi i -iabór posiadłości’ SitiBcy św. —
Udrsraii zgromadzenia aata^odawcsego z iS J is L ITB ipizeriw Ssiężom nie-
prsysł^ym. — Deptntecja tychże. — Eozm diym zaials»®
Kon­
wekcja. — Stażaeie larscente Ladwfea.SVL
;Saawsaate
ietra a .
•Apo-
.saz^aielrtóryrii Wstapóari księży. — F ^ yppnWłlt>rii«lig- — girft ibzęma jako
jedynego bóstwa Francji, — W jM ęB e^ lM it^ rti^ a i j ^ arcTkairfana nowe}
reHgji. — Bnrao i 2 l ‘fcri^o I 25 paźdz.l73Ł — PtzeSaircrani^-dnchDwied-
stwa za rządów dyrektciiiin. — Bdlgia teaStearErpów* ?—‘3toięzi£^:3'4Biięć
Hasa VL — WysiąpterH; ^Stepaieond Banąparfe*:i ^sra^^^kaakonisic. — ■
Ocena rewołacjL
ewołąeję fBmcnsig: można słusznie jh U g ^
szych zdarzeń dziejowych, bo mełylko zmieniła K ok a in ie
pcsiaćFiancji, aleizu riła w św iatposiew aow ydi idei, \a łeni
samem stała ś ę początkiem nowej /epoki,
T^oh ic^in ą, iswsa&i.
Kiokoiwiek bada genezę i przebieg
iego TńżTząóa^tssm w im O'
wolnie nasuwa się pytanie: skąd się io rodęk», f e aaród, na
wskróś kałołickŁ, ktćiy w wieka XVI-ym siłą wiaiy io rę ź a p o -
konał reformację, — kióry w wieka XVII-yin jpodzitflał noeikiego
apostoła miłosierri?ia,f-św; Wincentego
i
Pasło, i^izyfiłncłiiwał
się z z a d tgyiem natchnionym słowom takiego 3ossaeta, Bour*
daione, Łat Fesetoeą —
.H 6 ry
-jeszcze w -widm JP^H-ym pa-
in y i ze ^m iewaniem pa heroicgne cn o^ códd krókwskiei w hsh
t
Zgłoś jeśli naruszono regulamin