Lato_z_rymami_i_rebusami.pdf

(785 KB) Pobierz
edukacja
wieloobszarowa
zajęcia
inspirowane
WIERSZAMI
Edyta Kaczanowska
scenariusz zajęć dla pięciolatków
Żeby przyszło lato
Zofia Beszczyńska
Lato z rymami i rebusami
Cele ogólne:
rozwijanie skojarzeń związanych z latem;
rozwijanie percepcji słuchowej.
Cele szczegółowe:
zapoznanie z treścią wiersza Zofii Beszczyńskiej „Żeby
przyszło lato”;
wyodrębnianie atrybutów i zjawisk związanych z letnią porą
roku;
ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i tworzenia rymów;
kształtowanie umiejętności rozwiązywania rebusów opar-
tych na analizie i syntezie sylabowej oraz głoskowej.
Metody pracy z dziećmi:
czynne (zadań stawianych dziecku);
oglądowe (pokaz, zagadki rysunkowe);
słowne (wiersz, rozmowa, rymowanki, objaśnienia).
Formy organizacyjne z dziećmi:
zbiorowa;
grupowa;
indywidualna.
Środki dydaktyczne:
tekst wiersza „Żeby przyszło lato” Zo-
fii Beszczyńskiej („Paweł i Gaweł i inne opowieści”, Wy-
dawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka, Poznań 2007);
ilustracja Pani Lato; zestaw obrazków (szczegółowo opi-
sane w treści scenariusza); dowolny podkład muzyczny
z utworem instrumentalnym do zabawy z ruchem; duże
żółte koło z kartonu; żółte prostokąty z kartonu jako pro-
myki; sylwety kwiatów w czterech kolorach; kartoniki do
rysunków; karty pracy „Kwiaty dla Pani Lato” (dla każde-
go dziecka po jednej); kredki.
Opis przebiegu zajęć:
Tyle już dni czekam na to
żeby znów przyszło lato
żeby latać jak ptak
żeby poczuć wiśni smak
czary mary
hej dżdżownice
zróbcie ze mnie czarownicę!
czary mary
hej ropuchy
żeby się mnie każdy słuchał!
Żeby przyszło lato
– słuchanie
wiersza, rozmowa kierowana
nie wiem co bym dała za to
w  oparciu o  treść wiersza.
Dziś
żeby już przyszło lato
będziemy trochę czarować i rymo-
wać. Najpierw posłuchajcie uważ-
(Źródło: „Paweł i Gaweł i inne opowieści”,
nie wiersza. Będzie tam ktoś, kto
Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka,
Poznań 2007, s. 13)
chciał być czarownicą.
Nauczyciel
czyta wiersz Zofii Beszczyńskiej
„Żeby przyszło lato”.
Jak myślicie, dlaczego bohaterka tego
wiersza chciała być czarownicą? Jakie stworzenia miały ją za-
mienić w tę czarownicę? A na co wy najbardziej czekacie latem?
Czym zajmuje się Pani Lato?
Lato z rymami
– zabawa językowa na bazie obrazków.
La-
tem czujemy, że rymujemy. Czy w tym zdaniu wystąpił rym?
Jakie słowa się rymowały? (czujemy – rymujemy). Czyli rym jest
wtedy, gdy dwa słowa brzmią bardzo podobnie. Słowa te muszą
mieć podobne zakończenie. A ja-
kie rymy wystąpiły w wierszu?
Spróbujcie wstawić odpowiednie
słowo, które utworzy rym:
Tyle już dni czekam na to,
żeby znów przyszło…
(lato) itd.
plakat
dołączony
do bieżącego
numeru
miesięcznika
40
magazyn specjalny 2015
edukacja wieloobszarowa
Wydawnictwo Dwie Siostry
wydawnictwodwiesiostry.pl
E K
L
A
M
Rymowane słoneczko
– zabawa w rymowanie.
Czy słońce jest ważne dla Pani
Lato? Tak, żeby nastało lato, słońce musi mocno grzać. U nas jest dziś specjalne
słoneczko. Na razie nie ma promyków. Będą się one pojawiać wtedy, kiedy wy-
myślimy rym do podanego słowa.
Nauczyciel podaje kolejne słowa (np. skała,
cukrowy, malec, tama itp.). Dzieci, które stworzą właściwy rym, dokładają
promyczki. Jeśli będzie problem z wyszukaniem rymu do jakiegoś słowa, na-
uczyciel podaje dwa lub trzy warianty, a dzieci rozpoznają rym (np. warianty
do słowa
„skała”
to: lasek, skaza,
mała).
Dla czytelników
Bliżej przedszkola
rabat 50% na hasło:
BLIŻEJ PRZEDSZKOLA!
Zamówienia prosimy wysyłać na:
41
magazyn specjalny 2015
handlowy@wydawnictwodwiesiostry.pl
Grubsza sprawa
Meyer/Lehmann/Schulze
Wakacje z rymowankami
– zabawa ruchowa, recytowanie rymowanek.
Zapra-
szam was do wakacyjnego pociągu. Ustawcie się jeden za drugim i złapcie za bar-
ki. Będziemy odwiedzać różne wakacyjne miejsca.
Dzieci poruszają się w rytm
dowolnej muzyki. Podczas pauzy zatrzymują się i słuchają rymowanki nawią-
zującej do wakacji nad morzem: „Morze przed nami wodą faluje, a zachód
słońca fale maluje”. Powtarzają tę rymowankę kilka razy, falując dłońmi na
zmianę po prawej i lewej stronie. Wymieniają słowa, które tworzyły rym (fa-
luje – maluje). Potem znów „pociąg” rusza w drogę i zabawa trwa dalej na
podobnych zasadach. Kolejne wakacyjne miejsca to: góry, las i jezioro. Po-
wtarzając rymowankę o górach, dzieci chodzą w miejscu, udając, że są na
górskich szlakach („Hej, na szlaki wyruszajmy, górskie szczyty zdobywajmy!”).
Do rymowanki o lesie przedszkolaki dołączą machanie ramionami nad gło-
wą niczym szumiące drzewa („Oddech weź głęboki w lesie, echo niech twój
głos poniesie”), a do rymowanki o jeziorze – imitowanie wiosłowania w łódce
(„Pływa łódka na jeziorze, rybak rybkę złowić może”).
Nowy
Meyer/Lehmann/Schulze
R
Ja nie chcę
do przedszkola
Stephanie Blake
A
Głupi dzidziuś
Stephanie Blake
Po dopełnieniu kolejnych wersów odpowiednimi rymami dzieci przechodzą do
następnego zadania. Każde dziecko losuje jeden obrazek. Trzeba wyodrębnić te
obrazki, które najbardziej pasują do lata i wakacji. Osoby, które mają odpowiednie
ilustracje, kładą je przy sylwecie Pani Lato i uzasadniają swój wybór. Pani Lato ra-
zem z przedszkolakami ustala właściwe nazwy: lody, sandały, błyskawica, klapki,
malina, kłosy, góra, jagoda. Chodzi o to, żeby wyłonić taką nazwę, która stworzy
rym. Na przykład, jeśli dzieci mają obrazek pokazujący burzę, to trzeba naprowa-
dzić je na nazwę „błyskawica”. Dzieci, którym zostały obrazki, także ustalą, co na
nich widać. Trzeba będzie dobrać obrazki w rymujące się pary. Do wspomnianej już
„błyskawicy” będzie pasowała „rękawica” (lody – schody, sandały – migdały, klapki
– czapki, malina – cytryna, kłosy – włosy, góra – kura, jagoda – komoda). Pozostaną
jeszcze cztery obrazki (niepasujące do lata): sanki – szklanki, pisanka – skakanka.
O przedszkolakach –
dla przedszkolaków
edukacja wieloobszarowa
Lato z rebusami
– ćwiczenie percepcji słuchowej.
Pani Lato
lubi różne zagadki. Tym razem ma dla was rebusy sylabowe.
Trzeba będzie odgadnąć, jakie słowo Pani Lato ma na myśli.
Żeby to zrobić, wystarczy ułożyć słowo z sylab. Te sylaby za-
warte są w nazwach z obrazków. Należy połączyć pierwsze
sylaby kolejnych nazw z obrazków. Dam wam przykład.
Na-
uczyciel wybiera dwa obrazki (traktor i wagon), wyodrębnia
pierwsze sylaby tych nazw, czyli „tra-” i „-wa”. Pyta dzieci,
jaki wyraz powstanie po połączeniu tych sylab („trawa”).
Następnie do zestawu obrazków dodaje kilka nowych (ża-
glówka, baran, pasek, kalafior, szelki, oko, kura, latawiec,
ryba) i podobne zadanie wykonują przedszkolaki: żaglówka
i baran
#
żaba; malina i pasek
#
mapa; kalafior, lody i szelki
#
kalosze; oko, kura, latawiec, ryba
#
okulary.
Czy wszystkie
odgadnięte nazwy pasują do lata?
Lato z pszczółkami i kwiatami
– zabawa dydaktyczna z ru-
chem.
Teraz Pani Lato zamieni naszą salę w łąkę pełną kwia-
tów. Tutaj będą rosły kwiaty… (żółte), tu … (czerwone), z tej
strony… (fioletowe) oraz… (niebieskie).
(Na każdym brzegu
dywanu znajdują się kwiaty w wybranym kolorze).
Wy
zostaniecie pszczółkami. Muzyka zaprosi was do latania,
a podczas przerwy w muzyce każdy usiądzie przy jednym
kwiatku. Pani Lato będzie miała dla was zadanie.
Nauczy-
ciel tłumaczy, że w kwiatach ukryte będą głoski tworzące
nazwę „lato”. Dzieci przy kwiatkach żółtych wymyśla-
ją słowa mające na początku głoskę „l”, przy kwiatkach
czerwonych – słowa na głoskę „a”, przy kwiatkach fio-
letowych – słowa na głoskę „t”, a przy kwiatkach niebie-
skich – słowa na głoskę „o” itd. Potem znów „pszczółki”
latają przy muzyce.
Rebus głoskowy z obrazkami
– zagadki rysunkowe, ćwicze-
nie percepcji słuchowej.
Nauczyciel prezentuje obrazki
ananasa, okna, lupy i trawy. Dzieci ustalają, w jakiej ko-
lejności powinny być te obrazki, by pierwsze głoski nazw
utworzyły słowo „lato” (lupa,
ananas,
trawa,
okno).
Po-
tem wykonują analogiczne zadanie, mając następujące
zestawy rysunków: miś, dynia, okno („dom”); sałata, lupa,
ananas („las”); ananas, żarówka, arbuz, balon („żaba”).
Kwiaty dla Pani Lato
– karta pracy, ćwiczenie percepcji słu-
chowej.
Dzieci otrzymują karty pracy.
Powiedzcie, co wi-
dać na tej karcie? Tak, są tu cztery kwiaty. Będą to specjalne
kwiaty dla Pani Lato. W środku każdego kwiatka narysujecie
coś na głoskę z nazwy „lato”. W środku pierwszego kwiatka
będzie coś na głoskę…
(„l”),
drugiego – na głoskę…
(„a”),
trze-
ciego – na głoskę…
(„t”),
a ostatniego na głoskę…
(„o”).
Na
końcu pokolorujcie płatki kwiatów, łodygi i liście.
***
Liczba wykorzystanych sytuacji edukacyjnych podczas da-
nego zajęcia zależeć będzie od możliwości i potrzeb dzieci.
Niektóre zabawy, w odpowiednio zmodyfikowanej formie,
można przeprowadzić też wśród dzieci młodszych.
Bibliografia:
Domań R., Metody
pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkol-
nym, Wydawnictwo „PRZEDSZKOLAK” , Lublin 2003.
Edyta Kaczanowska
– nauczyciel dyplomowany, pracuje w Przedsz-
kolu Miejskim nr 20 w  Łodzi. Ukończyła studia podyplomowe
z  zakresu edukacji elementarnej. Współpracuje z  wydawnictwem
AMEET jako konsultant merytoryczny książek edukacyjnych dla dzieci.
42
magazyn specjalny 2015
Zgłoś jeśli naruszono regulamin