1999-01 Gambler 62.pdf

(22019 KB) Pobierz
Encyklopedia multimedialna
PWN
Edycja
1999
Pól wielcu
doświadczeń
encylclopedyslów PWN
W
palclecle
.2
plyly
Cf).llOM
i
-
gNili
-
IJVD-IłOM
Cena pakietu
240
CD·ROM
x~.
liarta
gtaf1czna
ekmnu 800x600 65
SVGA 1 MB
tys kolorów) syslern'aperacwtv Windows 95·'98
lub
NT
.t
0!5 O ok
30
MB WOloego miejsca na
dysku
1\varoym
.'o's•mtr"f
~
[)';'!)1lQ!J.
•ń
dfA
,i(!)
l(,!
16-.tJI:.lvil.
110-
llem
t
~f.'lleCO
t:.'!lletJ
VI C
..
SCiWJr
4
U4•tw::
napęd
(rozdziełczosc
wmwanta sprzetowe:
Komputer
OSOIIIs~
z
p:oce·
sorem
Penwm.
RAM 16 M8
Mll!iJnaiM
Ponad 100 000
haseł
Możliwość
aktualizowania przez Internet
Już
trzecia edycja
Animowane sekwencje map historycznych
oraz animacje planów bitew
3 godziny
nagrań dżwiękowych
5000 ilustracji
800 map
Możliwość
wykorzystania tekstów
i ilustracji w innych programach poprzez
Przeciągnij
i
Upuść
oraz Kopiuj
-
Wklej
Automatyczne
odsyłacze
Około
Wydawnictwo Naukowe PWN, 00·251 Warszawa, ul. Miodowa 10
69 54 l 73-176,
lax 69 54 179
OZJal DystrybUCji
Wysyłkowej
1
Prenumerat,
tel. (0
22)
635 09
ks,ęgamła
tnternelowa
wwwpwn.com
pl,
bezpłatna
INFOUNIA:
0-800·20145
Główny
n.
partner handlow
VULCAN MEDIA Sp z o o,
B1uro w
Poznan1u. ul
K Maya
1, 63-371
Poznań
tel.
(0
61)
876 40 66, 876
40 73
~'
..
Dwie
gry,
które
Pi~kna,
tn)jwymianl\\a
gr.tfika,
Ro:hudowan~
"·ttck
.d<onomk:y,
Zaa\V".mso\\.tnc opcje
militarne"
r.t.:::
bit\\,tmi
morskimi,
l)
t)
m"
:~"rkun
łączy
wiei
Profesjonalnie
wykonana pol!>ka \\cr..ja
li
NiesamO\\ ita
I""Y''·tłnc.~,
Setki
t)
~ięcy
fant)"
na
ca~m ~"
icde.
mugtc ..
Jo"~'tł:lc\: "ię
JU::
r6:PyC'h
:rlldeł.
Lec: na
pt•nno
nrc nic!>: jak
do!o!łll(
ah!ólllutnie
:a darmo
gier:
Acc Vr-ntura.
Kflłhar"i",
Thc
l'lłłcr
,
1lw
~Nrlcr
..
ll,
Oc..
trm:twn
l>crb)
Z,
Lomax,
Le''
Leun.
OJpc.,"it.-d:
ic!'lt
pudełku: ~nno
lh02
1
The
c.-ul~rs
III
:najdują !\ię
kupun) kunkur"o\\c.
\Ve:
kupon:
~:n
Annc.l
1602
i
kupon
, en len. III
nal1l:;1e
rl\!l'm
na
kartę
reje
rran:Jną
CD P,r'\'Jtk,t.J
n
plij
do
na" na podan\
ma
karcie adres.
Gr,.;
mo:.:-:
""'pulnic:
kolcJ:ą. Na~·
:.t.pumOJj napi!iac
na
kardc)il(grę
:a
~u
chce..: otr:\mac. Potcm :usrajc Ci
t\lk~
.:6ekac na
pa~:
l'rujckt.
S:c:c~:oł) p"'un•~ii
:najd:i1:s:
llóoll~~h okłaJkach i~k~ji
gier Anno
lhl)2
i Thc
cttlcr~
Jn.
Krak.ow
.J.
SłłiOW'łóll..lrf'!
•t~ll.l'l &]1~'1
R<ldOIII
:Jil..r.""'~\~•lrna..s'Yr"
1•
l().&li.EJ~IIJ
WarSJirNa
i~'(.~'"-'~~
·•
().7J15l"?~'E
w•• ,:•.-.
...,
1',.,"
.l~
,,.,
tO:".}
~.":'"r'l
B
\III
•'•
1
'IJ
•J
OM.!
J
. : .....
:.-
(dlll!o..
~e·
P
~~~~
ROZDANIE • ROZDANIE • ROZDANIE • ROZDANIE • ROZDANIE
Na
płytach
..................................................
slr 6
TeTe
.......................................
atr
.
43
I
ndeks gier t programow
mutllmedlatnych
w
1998
roku
..............
str.
49
Alfabetyczny spi s gier. ktore
ukazały się
na
kr11żku
NEWS
......................................
str
.
8
F
.anl<er
2 O
•t
str
12
Quake III
_
Gamblora
w
roku
1998
......
atr
51
TZAR
- - -
str.
14
REAKCJE REDAKCJI... str
.
56
RYNEK
"'otwarty
-
M•strzostwa
Resetmanoa
Hopermedoalny
Sw•ill
Optimusa
Pots~•
su.
16
str
16
INFORMACJE
0)'1
IryD to
'>
a
o
f
Co!IZa
"'''"bru
str
58
litr
w
Grach
Komputerowych
S po oqt1• rAn
sa
16
18
su
otr
18
str
Felieton
Wodz
a
nr
z
Z
sir
59
TEMAT NUMERU
RECENZJE
MS
Combat
Ftoght
Somulalor
Son ....... .......... ,
...........
Holf-l..ifu
..............-
M
ochoel Owon's
Worfd
League Socccr
'99
&tr
.
24
Wtrtualne
kokoetk
str
20
str 22
str
23
...
- - - · -··
sir
60
INTERNET
Down
ol
Ar.ce
atr
66
............._
.........
KONKURSY
Konkur
W,
hammt.r
40
000
str
68
FIFA
'99
Faliout
2
Raolroad
Tycoon
11
Gnm Fandango
Hop:
ons
FBI
.....
Follh
25
28
E
em..
nl
27
tr
28
sir
?9
str.
30
Kupon
l
zasady prenumeraty
............... ntr.
69
GamblerCiub
..................................- .....".
str
72
HARDWARE
&
und
T
.
k 128
Sir 74
Moss•ng
'"
Att1on
Castro! Honda
Superboke World Champ•ons
·-
Johnny Herbf'r1 s
Grand
Pm
Ch11mpoonsh
p
1998
MoG-29 Fulerum
s:r
31
str.
32
PUBLICYSTYKA
Oitlcko
a
S•
.ła
~~~
_ ,._
str
33
str
34
r.tr.
35
str
36
VARIA
'
tkowo
Stworu,"
1
f·16
Mulhrolfll
Foghter
lsraet1
A11
Forcc
·--·--._......
Tomb
Raoder
III
lmpenum Gelacllc.'l
_., .... ·- ........
Ktthng T•me
Star
Wars· Behmd
the
Mng•c
Euro
Plus'ł"
wo
·ta
new
~d;toon
-
•tr
78
Karla
to nfono~na
Groty
l
onuce
-
c:z
2
Dylomaty moralne
_ _ .............
$1r
78
&tr 37
str.
38
61r 79
sir
79
Reward
38
str.
39
alr
40
lłll
OPISY
N,eflo
dl11 l
Totnl A1r
.1
·dngo -
cz
1
..
"''· 80
Multomed;alna
Encyklopedoa Lotn;ctWil
Wor~kowcgo
,_........_
W~r
86
................-...... • • . ..
otr.
4 1
otr.
42
Opemloonal
Art
of
War
Trobnl Rngc
.. - - - -...
str
90
Muzycznv
wędrowl11
Rom.lnlyrm
. •
:;tr
94
.
<.AMUI.t:t~
KOMENTARZ • KOMENTARZ • KOMENTARZ
Tylko dla
Faliout 2 (recenzja na str. 26) me
jest
najważniejsza grą
roku
1998.
N•e
wiem nawet, czy
można
1a zaltczyc do
naJlepszych RPG
tego
roku. Natomiast
udało się
JeJ zm1en1c mOJ styl zyc1a (od
3
tygodn1). Znow, jak za dawnych
czasów,
kładę
się spać
o
4
nad
ranem
Na
temat wad tej
gry
mógłbym
p1sac
i
pisać.
O ruec1ekawe1 graf1ce.
o kiepskim
mteńe1sie,
o
żalo~nym
system1e walki. O
słabym
wykonamu
programu -
długich
czasach
ładowama
i nagrywan•a oraz o wielu bugach.
M1mo
to n1e waham s1e
dz1eła
f1rmy
lnterplay
włączyć
do moJeJ prywatneJ
hsty naJwybitnieJszych g1er wszech
czasow.
ZasługuJe
na to
dz1ęki
olśniewaJaCeJ
fabule, tak rozbudowaneJ
i dopieszczoneJ. ze mozna zrozum1ec,
dlaczego autorzy n1e m1eh czasu
popracować
nad
stroną techmczną
programu.
Dlaczego tak
s1ę
zachwycam? Po
pierwsze, 1est to rzadk1 przypadek, gdy
mtryga sequela n•e polega tylko na
tym,
ze ta sama osoba rob1 Jeszcze raz
to
samo dla
kogoś
mnego.
Przesuwa1ac
akcję
o 80 lat
1
zm•enlaJąc
bohatera, autorzy gry
stworzyli
zupełn•e nową h1stonę,
umleJętme nakładaJąc ją,
mek1edy w
zaskakuJący
sposób, na
fabułę
pierwszeJ
części.
Po drugie 1
naJważnieJsze,
Faliout
2
to p1
erwsza gra dla
dorosłych
.Dla
dorosłych~.
czyh taka, która tylko
dorośh
moga
s1ę zachwyc1ć
- 1nnych znudz•
Oczyw1ście, dorosłości
nie m1erzy
się
zadna
cezurą
wieku.
dorosil
1
6-latkow1e
niedojrzali 25·1atkow•e.
Faliout 2 staw1a przed graczem
skomplikowane wybory natury moralneJ
.
Stanać
po strome prawa, czy n1e?" -
to prosta decyzJa
Ale
czy czasem
wolno przekroczyc prawo 1
samemu
wymierzyć
sprawiedliwośc?
Czy godz1 s1e
p1erwszemu
stęgnąć
po bron,
spotykaJąc
megodziwca?
w tej grze decyzje, których
słuszności
do
dz•ś
n1e Jestem
pewien, bowiem Jak w
życ•u.
czesto mus1my
wyb1e
rać
.mn1ejsze
zło".
Jako p1erwsza
gra w historu, Faliout 2
przedstawia
seks jako
integralny element
św1ata
gry.
Relacje
interpersonalne
(n1ekon1eczn1e
m1ędzypłc1owe
...)
moga
s1ę posunąć
bardzo
dorosłych
daleko
1
to
takze 1est kwest1a
moralnego wyboru.
Zachwyciła
mnie histona
przedstaw•ona w grze. Obraz
potworme okaleczoneJ WOjna
nuklearną
Z•emt, na ktoreJ ludzk1e n1edob1tk1
probuja
sobu~ ułożyć
zyc•e. Intryg•
1 konfhkty splataja
się
w
m1sterną s1eć,
c1eń
na ma rzuca tajemntcza
konspiracJa JeJ cele 1 motywy
odsłantamy
powoli przez
cała grę.
Myślę,
że
komputerowe gry role-
playmg
można podz1ehć
na 2 typy.
P1erwszy to .. gry
otwarte~
- najlepszym
przykładem
Jest
Daggeńall
Mamy
w1elk1
świat,
w ktorym
postać
moze
w
zasadz1e
rob1ć,
co chce 1
w1eśc
spokoJne
życ1e,
n1e
przeJmuJąc s1ę
wcale mtryga. Tak•
też
mo1m zdan1em
powm1en
być
•dealny
RPG
-
proszę
to
traktować
Jako prywatna
deklarację.
Drug1 typ lo gry
opow•adające
pewną h1stonę,
w ramach któreJ
bohater obdarzony Jest swoboda
poczynań,
ale ... n1e
może
przekraczac
zakreślonych
ram. Te gry (zaliczaja
s1ę
do nich ob1e
częsc1
Fallouta) maJa
wiole elementów przygodówek, rzec
można
-
zabrały
z n1ch, co naJlepsze.
No
właśn•e
Czy aby przygodówkt
me
były ~etapem przeJściowym•
w h1storu g1er?
Proba
przekazama
ciekaweJ
opow1eśc1
w
możliw1e
efektowny sposób, kosztem odebrania
g• aczowi swobody?
Wyn1k1em
ogran1czonych
możhwośc•
sprzctu
1 tworców? Chyba tak,
sądząc
z posuchy na tym rynku, prób
ma11ażu
przygodówok z gram1 FPP
czy TPP (Kmg's Ouest
-
Mask
of Eterntty). Chyba tak,
pomewaz w•ele elementów
przygodowych
poJaw•a
s1ę własn1e
w
RPG
oraz w nowych
FPP.
A
o....
~--"._.w,.._
~ft
V!l'
~~~Ut
~
..
......
WWW:
http:/ Jwww.gambler.com.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin