Lekcja 31.doc

(89 KB) Pobierz
Lekcja 31:

Lekcja 31:
Przypadkowa martwa natura

 

 

Przypadkowa martwa natura



To nie czas potrzebny na dotarcie do odległych celów decyduje o tym, czy znajdziesz interesujące motywy martwej natury, ale raczej twoje oko do niezwykłych widoków i kompozycji. Mnóstwo motywów czeka na odkrycie nawet na twoim własnym progu. Przepis na te, zazwyczaj nieplanowane zdjęcia jest całkiem prosty:

 

·         Zbliż się do motywu.

·         Lub użyj dłuższych obiektywów.

·         Uchwyć rzeczy z bliskiej odległości używając makro-ustawienia
lub specjalnych makro-obiektywów.

Patrząc w ten sposób, możesz szybko ulec urokowi niedostrzeganych obiektów przy drodze. Nagle zostają ujawnione niewyczerpywalne zasoby fascynujących obrazów. Tajemnicze okno, kształt lub po prostu gra kolorów - wszystko to ma swoje własne, intensywne graficzne oddziaływanie. Mogą być tylko częścią widoku, ale to istotny powód, dla którego mają tak graficzny wygląd.

 

 

Poprzez wybranie części widoku, kładziesz większy nacisk na motyw i nagle wydaje się on być mniej funkcjonalny, a bardziej kombinacją kształtów, kolorów i światła.

Rozpocząwszy kolekcjonowanie tego rodzaju motywów, szybko staniesz się dobry w wybieraniu ich. Będziesz stopniowo trenował swoje oko i zaczniesz postrzegać selektywnie. Skupienie się na danym temacie może być urozmaicone:

·         Możesz fotografować uderzające szczegóły.

·         Możesz trzymać się jakiegoś tematu (np. refleksów światła, znaków, szczegółów architektonicznych , a nawet neonów). .

·         Możesz fotografować pary obrazów lub pary motywów.

·         Możesz zbierać optyczne akcenty (specyficzne kształty, kolory).  

Wyposażenie



Jeśli chodzi o aparat i film, możesz używać niemal wszystkich rodzajów współczesnego sprzętu fotograficznego. Powinieneś zazwyczaj podchodzić do tego tematu z drobnoziarnistym filmem, który zapewnia wysoką rozdzielczość detali. Niemniej jednak, również średnio- i bardzo czułe filmy mają współcześnie na tyle drobne ziarno i dobrą rozdzielczość, że i one mogą być używane do tego rodzaju motywów. Warto czasem użyć aparatu cyfrowego, zwłaszcza odkąd oferuje on znakomitą rozdzielczość obrazu przy zbliżeniach i powiększenie bez żadnych dodatkowych akcesoriów.

Jednakże nawet bardzo prosty sprzęt jest zupełnie wystarczający. Obiektyw ze standardową ogniskową wystarczy, byś osiągnął swój cel.  

 

Niedocenione wymiary

Powstają nowe obiektywy macro o coraz dłuższych ogniskowych. Są jedynymi, które oferują komfort wyboru różnych ujęć. Z drugiej strony, co mają do zaoferowania obiektywy o standardowej ogniskowej? Sporo, włączając kilka korzyści nie do przebicia. To wystarczający powód, by wyciągnąć twój stary, zakurzony obiektyw o standardowej ogniskowej do fotografowania martwej natury.

Kąt widzenia aparatu to nie wszystko, ponieważ przy około 45 do 46°, ogniskowa 50 mm z grubsza odpowiada świadomemu polu widzenia postrzegania człowieka. Minęły też czasy, kiedy byłeś w stanie odróżnić wysoką jakość optyczną zdjęć wykonanych obiektywami stałoogniskowymi od tych wykonanych obiektywami zoom.

 

Więc dlaczego tym razem sugerujemy używanie "standardowych" obiektywów?



Przy określonej minimalnej odległości, ogniskowa 50mm daje bardzo realistyczny obraz bez zniekształceń. Brak jest skrajnego dynamizmu należnego przesadnie szerokim kątom i skondensowania przestrzeni obrazu przez skrajnie długie ogniskowe. Zamiast tego dostajesz czysto zbudowane obrazy, które są skoncentrowane zgodnie z właściwym wyborem kadru.

Oto, co jest przede wszystkim niezbędne do zdjęć napotkanej martwej natury!

Poprzez ograniczenie się do jednej ogniskowej, możesz powrócić do tradycyjnych wartości fotograficznej ekspresji. Wyjście w celu robienia zdjęć z jak najmniejszym ekwipunkiem jest uważane za proste ćwiczenie w rozważnym szukaniu właściwej pozycji aparatu i, przede wszystkim , właściwego kadru.

Trochę w lewo lub prawo, trochę wyżej i może kilka kroków bliżej obiektu: konfrontacja z motywem jest dużo intensywniejsza i trochę bardziej naturalna niż gdy masz inne ogniskowe. Czyż nie może to być kontrastem dla zalewu manipulowanych zdjęć? Powrót do korzeni technologii jednoobiektywowej lustrzanki?  

 

 

Łatwe do wykorzystania porady o małych kosztach.
 

 

 

Wszechstronny czy specjalista?
 

 

 

Różne rodzaje wzorów.
 

 

 

Stworzone dla kolekcjonerów.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin