ALEKSANDER DYDEL - Gimnastyka umysłu. Rozwiń intelekt w 4 tygodnie.pdf

(7662 KB) Pobierz
Spis treści
Wstęp . ..................................................................................5
Zawartość książki . ...............................................................6
Część pierwsza. Zarys teoretyczny . ........................................7
Gimnastyka umysłu — walory .............................................9
Mózg — podstawy wiedzy .................................................10
Czynniki wpływające na stan umysłu ...............................11
Mnemotechnika . ...............................................................12
Szybkie czytanie . ...............................................................13
Koncentracja i motywacja ..................................................14
Część druga. Zadania . .............................................................15
Zadania. Tydzień I . ............................................................16
Logika i wyobraźnia ........................................................... 17
Zdolności werbalne ........................................................... 23
Zdolności matematyczne .................................................. 27
Rozwiązania ....................................................................... 30
Zadania. Tydzień II . ...........................................................35
Zdolności werbalne ........................................................... 36
Zdolności matematyczne .................................................. 40
Logika i wyobraźnia ........................................................... 43
Rozwiązania ....................................................................... 49
Zadania. Tydzień III . ..........................................................54
Zdolności matematyczne .................................................. 55
Logika i wyobraźnia ........................................................... 58
Zdolności werbalne ........................................................... 64
Rozwiązania ....................................................................... 68
Zadania. Tydzień IV . ..........................................................73
Logika i wyobraźnia ........................................................... 74
Zdolności werbalne ........................................................... 80
Zdolności matematyczne .................................................. 84
Rozwiązania ....................................................................... 87
Zakończenie . ......................................................................93
Bibliografia . ........................................................................95
3
Wstęp
Zdrowy rozum jest to rzecz ze wszystkich
na
świecie
najlepiej podzielona, każdy bowiem sądzi,
iż jest w nią tak dobrze zaopatrzony,
iż nie pragnie go więcej, niźli posiada.
— Kartezjusz
odzienna gimnastyka jest w dzisiejszym społeczeństwie zja-
wiskiem powszechnym i zupełnie normalnym. Jednak tro-
ska o kondycję umysłową oraz zachowanie sprawności intelek-
tualnej nie jest jeszcze tak naturalna.
Tymczasem umysł jest jednym z największych skarbów, jakie
posiadamy. Warto więc zadbać o intelekt tak, jak dbamy o kon-
dycję fizyczną, higienę ciała i wygląd zewnętrzny.
Niniejsza książka zachęca Czytelnika do regularnej gimnastyki
umysłu oraz przedstawia podstawowe i praktyczne wiadomości
na temat sprawnego funkcjonowania mózgu.
Zastosowanie prostych wskazówek z tej książki może przyczy-
nić się do podniesienia ogólnej sprawności intelektualnej. Nie
należy jednak oczekiwać diametralnych zmian w krótkim okresie.
Jest to proces stopniowy i wymagający stałej pracy oraz wysiłku.
C
5
Zawartość książki
Książka — najczystsza istota ludzkiego ducha.
Thomas Carlyle
ublikacja ma charakter praktyczny, jest napisana prostym
językiem i składa się z dwóch części.
Część pierwsza zawiera streszczenie kluczowych i praktycz-
nych informacji na temat sprawnego funkcjonowania umysłu.
Podkreślany jest tutaj fakt, iż na poziom umysłowy wpływa wiele
czynników, które można regulować. Można tym samym zwięk-
szyć swój potencjał umysłowy.
Część druga to zestaw zadań do rozwiązania, podzielony na
cztery tygodnie treningu. Każdy tydzień zawiera 25 zadań roz-
wijających trzy bazowe zdolności intelektualne — werbalne,
matematyczne i logiczne.
Książka jest przeznaczona dla Czytelników w każdym wieku —
młodzieży szkolnej, dorosłych i seniorów.
P
6
Część pierwsza
Zarys teoretyczny
Człowiek uczony ma zawsze bogactwo
w samym sobie.
— Fedrus
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin