Zarzązdanie logistyczne - Katarzyna Kolasińska - Morawska(1).pdf

(5099 KB) Pobierz
Przedsiębiorczość i Zarządzanie
Tom XII
Zeszyt 9
Zarządzanie logistyczne
redakcja
Katarzyna Kolasińska-Morawska
Łódź 2011
Skład i łamanie
Agnieszka Zytka
Projekt okładki
Marcin Szadkowski
© Copyright by Społeczna Wyższa Szkoła Przdsiębiorczości i Zarządzania
ISBN: 978-83-62916-23-8
Wydawnictwo SWSPiZ
e-mail: wydanictwo@swspiz.pl
tel. 42 42 676 25 29 w.339
Druk i oprawa: Drukarnia „Green”
Plac Komuny Paryskiej 4
90-007 Łódź
tel./fax 42 632 27 13, 604 507 082
e-mail: wydawnictwo@post.pl
Wersja papierowa wydania jest wersją podstawową.
Spis treści
Wstęp
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
Część I
Strategicznego ujęcia logistyki w obszarze zarządzania
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
Katarzyna Wach-Grzybowska
Zarządzanie logistyczne – koncepcją realizacji przewagi konkurencyjnej
czy kluczowych cech konkurencyjności?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
Mirosław Wasielewski
Zarządzanie wyszczuplające kluczem do poprawy jakości logistyki
w procesach produkcyjnych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19
Mieczysław Rajkiewicz
Uwarunkowania wdrażania systemów zarządzania w outsourcingu logistycznym
39
Część II
Logistyka w kontekście funkcjonalnym przedsiębiorstw
..............................
53
Katarzyna Wach-Grzybowska
Rozwój przedsiębiorstwa w kontekście logistycznych działań
międzynarodowych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
55
Marta Brzozowska
Pozycja logistyki w strukturach organizacyjnych małych przedsiębiorstw.
. . . . . . . . .
71
Danuta Janczewska
Wpływ zarządzania marketingowo-logistycznego na poziom luki technologicznej
w przedsiębiorstwach z grupy MŚP
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
81
Część III
Logistyki w obszarach dystrybucji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
95
Joanna Krygier
Rola logistyki dystrybucji w kształtowaniu pozycji konkurencyjnej firm na polskim
rynku IT
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
97
Danuta Janczewska
Tworzenie wartości dystrybucji w procesie zarządzania marketingowo-logistyczne-
go na przykładzie sektora spożywczego
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
109
Paweł Morawski
Logistyka sklepów Internetowych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
125
Część IV
Nowoczesne rozwiązania techniczno-technologiczne w logistyce
. . . . . . . . . . . . . . . . .
141
Michał Turniak
Podejście sytuacyjne dla oceny metod transportu w logistyce danych – na przykła-
dzie ZUS
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
143
Bartłomiej Stopczyński
Wpływ systemów EDI na konkurencyjność przedsiębiorstw
......................
161
Katarzyna Kolasińska-Morawska
RFID jako wsparcie procesów obsługi klienta w systemach logistyki dystrybucji
171
Część V
Reprezentacja przejawów implementacji logistyki
................................
183
Remigiusz Kozłowski
Zależności między infrastrukturą transportu a poziomem bezpieczeństwa ruchu
drogowego na drogach krajowych województwa łódzkiego
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
185
Wstęp
Dynamizacja zmian, którym obecnie podlegają podmioty gospodarcze, skutkuje
stanem, w którym logistyka, a zwłaszcza zarządzanie logistyczne nabiera istotne-
go znaczenia. Konieczność bycia konkurencyjnym na współczesnych rynkach to-
warzyszy tym przedsiębiorstwom, które chcą nie tylko istnieć, ale przede wszyst-
kim rozwijać się. Stymulatorem wprowadzanych rozwiązań jest tu częstokroć
klient jako podstawowa determinanta funkcjonowania podmiotów gospodar-
czych. Przedsiębiorstwa wprowadzają różnorakie rozwiązania w ramach swoich
obszarów funkcjonalnych na rzecz klienta, tak by wyróżnić swoją ofertę na tle
konkurencji i stymulować rozwój.
W tym nurcie zarządzanie logistyczne należy obecnie do najdynamiczniej roz-
wijających się dziedzin zarządzania nie tylko w krajach wysoko rozwiniętych, ale
praktycznie w każdym kraju na każdym kontynencie kuli ziemskiej. W tym rów-
nież w Polsce wraz z wprowadzeniem zasad gospodarki rynkowej dostrzeżono
potrzebę wprowadzania systemów zarządzania logistycznego. Kierujący przed-
siębiorstwami mają coraz to większą świadomość znaczenia wdrażania logistyki,
w tym zarządzania logistycznego do praktyki gospodarczej jednostek będących
pod ich nadzorem. Zarządzanie logistyczne przenikające struktury funkcjonalne
przedsiębiorstw ma je integrować na rzecz skuteczniejszego i efektywniejszego
działania.
Bazą dla obszaru oddziaływania logistyki są procesy przepływu zasobów,
w tym surowców, materiałów, jak i wyrobów gotowych od miejsca ich pozy-
skania do końcowego odbiorcy oraz towarzysząca im informacja. Innymi słowy
jest to zarządzanie systemem logistycznym. Charakter procesów logistycznych
zachodzących w podmiotach gospodarczych jest tu ściśle związany z procesami
organicznymi przedsiębiorstw i to zarówno z procesami materialnymi, jak i pro-
cesami zachodzącymi w sferze regulacji. Ich złożoność determinuje konieczność
ścisłej koordynacji oraz nieustannego monitorowania systemu. Dążenie do efek-
tywności systemu na tym właśnie polu sprowadza się do uzyskania akceptowalnej
relacji między poziomem świadczonych usług logistycznych a poziomem kosz-
tów. A wszystko to zgodnie z prawidłami paradygmatu „7W” (właściwy produkt,
właściwa jego ilość, właściwy czas, właściwe miejsce, właściwa kondycja, wła-
ściwa cena oraz właściwa informacja), który stanowi synonimiczne ujęcie istoty
zarządzania logistycznego. Zastosowanie się do tych wytycznych daje podwaliny
do uzyskania przewagi konkurencyjnej.
Zarządzanie logistyczne sensu stricte jak i jego określone obszary stają się pod-
stawą rozważań dla wielu specjalistów i znawców tematu. Teoretycy jak i praktycy
prowadzą dyskurs nad rolą, znaczeniem, skutecznością i efektywnością logistyki
stojącej wobec potrzeb współczesności, jak i wyzwań przyszłości. Z jednej strony
niniejsza publikacja jest kontynuacją wydawanych przez SWPIZ monografii pre-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin