IX - Historiografia Polska w dobie zaborów. Czasy postyczniowe.doc

(47 KB) Pobierz

HISTORIOGRAFIA POLSKA W DOBIE ZABORÓW. CZASY POSTYCZNIOWE

1.        Zabór rosyjski

Likwidacja Szkoły Głównej (1869) oznaczała zniesienie jedynego z zaborze rosyjskim polskiego ośrodka polskiej profesjonalnej historiografii. Mimo tego historia polska się rozwija np. na łamach dawnych czasopism:

·          Biblioteka Warszawska

·          Ateneum

Po wydarzeniach z roku 1905 złagodzono kursu w stosunku do polskich inicjatyw. Powołano wtedy do życia pierwsze w Królestwie Polskim czasopismo historyczne „Przegląd Historyczny”, a nastepnie utworzenie Towarzystwa Miłośników Historii.

2.        Zabór pruski

Władze popierały działalność niemieckich regionalnych organizacji naukowych, zajmujących się między innymi historią, starając się jednocześnie ograniczyć wszelkie polskie inicjatywy kulturalne i naukowe. Działało w Poznaniu Towarzystwo Przyjaciół Nauk

3.        Zabór Austriacki

Dzięki nadani autonomii Galicji (mimo iż nie uzyskała samodzielności) usunięto w niej austriackich urzędników i nauczycieli, dopuszczono Polaków do pracy w administracji.

Na uniwersytetach we Lwowie i Krakowie nastąpił rozkwit działających w ich ramach polskich naukowych środowisk historycznych: pomnożono liczbę katedr, wzrosła ich obsada; powołano pierwszą katedrę Historii Polski (Kraków 1896). Przekształciły się  prowincjonalnych na ośrodki nowoczesnej nauki historycznej o poziomie europejskim.

Powstała również Akademia Umiejętności w Krakowie (1872); zaczynają się pierwsze zjazdy historyków Polskich.

Niepowodzenie kolejnego zrywu niepodległościowego i represje jakie po nim nastąpiły, zainspirowały polskie elity polityczne i intelektualne do ponownego przemyślenia poglądu na narodową przeszłość.

 

·          Krakowska szkoła historyczna (referat)

o         Uformowała się w II poł. lat sześćdziesiątych wokół spolonizowanego Uniwersytetu Krakowskiego i Akademii Umiejętności

o         Walerian Kalinka

§          wytykał Polakom grzechy by wstrząsnąć ich sumieniem aby przez pokute je odkupić, wzywał do zerwania z bezkrytycznym uwielbieniem przeszłości;

§          zarzucano mu pesymizm

§          Sejm Czteroletni oparte na bogatym materialne źródłowym nie tylko ukazywały nie znane dotąd karty dyplomatyczno – politycznych dziejów czasów stanisławowskich, lecz także rozwijały moralizatorski pogląd na przyczyny upadku Polski

o         Józef Szujski

§          Uczestnik powstania styczniowego, krytyk romantyzmu i współtwórca słynnej Teki Stańczyka, utalentowany historyk, profesor Katedry Historii Polski

§          Dzieje Polski oraz Historia polski treściwie opowiedzianej – zawarł w nich ostateczny pogląd na dzieje Polski, budował w nich krytyczny odniesienie do polskiej historiografii

§          Krytykował tradycję lelewelowską

§          Wychodził z religijnej filozofii dziejów, wg której poszczególnym narodom miały przyświecać określone opatrznościowe idee

§          Rozumiał polską misje na wschodzie jako spełnienie misji cywilizacyjnej i religijnej; dostrzegał zarówno blaski i cienie – krytykował „roztapianie się” sił narodu na olbrzymich, niemożliwych do zasymilowania obszarach

§          Wytykał wady szlacheckiego narodu – anarchię; gloryfikował zarówno tendencje monarchiczną jak i dziejową rolę Kościoła

§          Dowodził, że niezbędnym warunkiem pomyślności wszelkich społeczeństw jest zachowanie „harmonii w społeczeństwie narodowym” polegającej na równowadze miedzy władzą a ładem i sprawiedliwością

§          Nieprzeprowadzenie reform było główną przyczyna samo zawinionego upadku Polski

o         Michał Bobrzyński

§          Prawnik z wykształcenia

§          Hołdował programowi przekształcenia historii w naukę, zajmującą się „zbieraniem faktów dziejowych i zastosowaniem do nich wyników nauk społecznych i politycznych”

§          Dzieje Polski w zarysie – dokonał konsekwentnego, nieubłaganego w swej logice, przewartościowania dotychczasowych poglądów na polską przeszłość

§          Samo zawinione niewykończenie budowy państwa prawnego było dla niego główną przyczyną upadku Polski

o         Stanisław Smolka

§          Był wybitnym przedstawicielem nowoczesnej historii krytycznej, który osiągnął świetne rezultaty najpierw w badaniach mediewistycznych, a potem z zakresu historii XIX wieku

§          Uczniowie: Franciszek Piekoński, Anatol Lewicki, Stanisław Krzyżanowski, Wincenty Zakrzewski, Wiktor Czermak

§           

·          Lwowska szkoła historyczna

o         Przedstawiciele nie tworzyli żadnej narodowej historiozofii, znakomicie natomiast rozwijali krytyczne badania historyczne i przygotowywali wydawnictwa źródłowe

o         Ksawery Liske – pierwszy założyciel i redaktor Kwartalnika Historycznego

o         Oswald Balzer

o         Ludwik Finkel – twórca Bibliografii Historii Polskiej

o         Tadeusz Wojciechowski – pionier w stosowaniu metody retrogresywnej w badaniach historycznych

o         Wojciech Kętrzyński

o         Władysław Abraham – zajmował się historią kościoła w średniowiecznej Polsce i na Rusi

o         Przemysław Dąbkowski – zajmował się historią dawnego prawa polskiego

·          Warszawska szkoła historyczna (referat)

o         Dwojakie znaczenie: historiograficzny kierunek oraz określone środowisko historyczne – w opozycji do szkoły krakowskiej

o         Opowiedziano się za programem organicznej pracy u podstaw – pozytywizm warszawski; historycy pozytywiści stawiali sobie za zadanie badanie praw dziejowych

o         Ideologowie poddawali ostrej krytyce polskie społeczeństwo uważając, że może ono zapewnić sobie lepszą przyszłość dopiero wtedy, kiedy przezwycięży swoje zacofanie i wkroczy na drogę modernizacji i postępu

o         Skłonni byli zrazu upatrywać w krakowskim kierunku historiograficznym nie tle przeciwnika ale sojusznika swoich obrachunków z narodową przeszłością

o         Sprzeciwiali się teorii samo zawinionego upadku i przedstawiali teorię odrodzenia w upadku, głoszącą, że u schyłku istnienia dawnej Rzeczpospolitej dokonały się w społeczeństwie polskim we wszystkich niemal dziedzinach życia społecznego, głębokie przemiany modernizacyjne, które świadczyły o skutecznym przezwyciężeniu przez samych Polaków ich zadawnionych wad i zapewniłyby im dalszy pomyślny byt, gdyby nie brutalna interwencja mocarstw ościennych

o         Miała wyraźnie optymistyczne poglądy ale za względu na cenzurę nie mogli jej wyraźnie podkreślać

o         Uważali, że właściwym przedmiotem badań historii powinny być dzieje społeczeństwa, więc zarzucali szkole krakowskiej że zawężają horyzont swej refleksji do dziejów państwa

o         Zajmowali się przede wszystkim nie historią polityczną, ale dziejami wewnętrznymi: stosunków społeczno – gospodarczych, ustrojowych i kultury

o         Uczeni byli profesjonalnie przygotowani pod względem naukowym, a co najważniejsze większość z nich było prawnikami

Podsumowanie

Polska historiografia po długim czasie na nowa była uprawiana według europejskich standardów naukowej historii, lecz nadal posiadając indywidualnych cech.

·          I połowa stulecia – historiografia polska zaadaptowała dla swoich celów zarówno wzorzec badań, zaproponowany przez tzw. historyczną szkołę prawa i po części także romantyczny model historii społecznej

·          II połowa stulecia – standard historii krytycznej jak i pozytywistyczny model historii oraz ograniczenie zainteresowań do problematyki dziejów Polski.

2

Zgłoś jeśli naruszono regulamin