20131205_diagnostykawpedspec_wyk.rtf

(10 KB) Pobierz

|Etapy: poziom diagnostyczny, programowy, praktyczny

Ścieżka postępowania, gdy osoba nie ma orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

- Analiza dokumentacji osoby: innego orzeczenia, opinii

- Rozpoznanie indywidualnych potrzeb ucznia

              obszary rozpoznania

              - warunki uczenia się

                            to czynniki wpływające na proces uczenia się

                            wewnętrzne (emocjonalne, motywacyjne, poznawcze)

                            - motywacja do uczenia się

                            - kontrola emocjonalna

                            - zainteresowania

                            - uwaga, pamięć, myślenie

                            - czytanie, pisanie, liczenie

                            zewnętrzne (środowiskowe)

                            - rodzinne

                            - rówieśnicze

                            - szkolne

              - przebieg uczenia się

              - wyniki procesu uczenia się

                            - techniki szkolne

                            - wiadomości i umiejętności

                            - pożądane cechy osobowościowe

                            - pożądane zachowania społeczne

|rozporz. z 02.08.2013r.

|wspieranie rodzica

- (Określamy) specjalne potrzeby edukacyjne

              A) mocne strony

              B) słabe strony

              C) jakie wsparcie potrzebne

- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

              plany pracy, także z uczniem, są odnotowywane w dziennikach lekcyjnych

              Dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej

                            - diagnoza winikająca z opinii / informacje o stanie zdrowia / rozpoznanie dokonane przez zespół

                            - obszary, formy i sposoby zalecanej pomocy psych-ped

                            -- czas trwania / wymiar godzin

                            -- okresowa ocena efektywności udzielanej pomocy

                            -- propozycje form i sposobów pomocy na kolejny okres

praca indywidualna lub zespołowa

POMOC P-P

plan działań wspierających dla ucznia (plan indywidualny)

|formy pomocy!

|zajęcia xyz

- efekt pracy osiągnięty przez ucznia

Na co zwrócić uwagę?

1. Kto dostaje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?

2. Dla kogo tworzony jest IPET?

3. Wymień główne etapy postępowania w pracy z uczniem ze SPE (tu: ścieżka1; ścieżka 2).

4. Wymień obszary rozpoznania pedagogicznego.

              - obszar wewn. / zewn.

5. Wymień etapy zajęć, na których konieczne jest dostosowanie dla ucznia ze SPE

              - wstępny, odwołanie się do doświadczeń, wprowadzenie nowych treści, kierowanie procesem uogólniania i systemtyzowania, utrwalenie przez zastosowanie w praktyce, ocena i samoocena osiągniętych efektów.

6. Uczeń ze SPE to uczeń z ...

- w rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

Funkcje spełniane przez nauczyciela:

zarządzanie              rozpoznawanie              pobudzanie              instruowanie

kierownik              obserwator              organizator              prezenter

edukator              diagnostyk              pomocnik              informator

decydent              recenzent              motywator              doradca

Warsztat diagnostyczny psychologa              Warsztat diagnostyczny pedagoga

- praca zwykle z pojedynczym uczniem              - z grupą uczniów

- prowadzi intensywną diagnozę i terapię              - prow diagnozę i terapię "przy otwartej

   indywidualną w swoim gabinecie                 kurtynie" na oczach innych uczniów

- stosuje wystandardyzowane narzędzia              - stosuje własnej konstrukcji testy i

                 kwestionariusze

może mieć duży wpływ wychowawczy              może mieć natyczmiastowy wpływ dydaktyczny

skutki dydaktyczne są odroczone

Modele działania diagnosty

typ - model ALFA - PROCEDURALISTA

- logiczne rozumowanie

- ostrożne wnioskowanie

- skłonność do stosowania sprawdzonych schematów działania

- pilna obserwacja skutków podjętych decyzji

model BETA - RYZYKANT

- podejmowanie ryzyka

- śmiałość działań w zmiennej sytuacji

- pomysłowość

- szybkie podejmowanie decyzji

- impulsywność

- emocjonalna argumentacja za przyjętym rozwiązaniem

model GAMMA - TEORETYK

- fakty jako dowody prawdziwości twierdzeń ogólnych

- pogłębione wyjaśnienia teoretyczne

- odwlekanie decyzji

- tymczasowość i dyskusyjność rozstrzygnięć

model DELTA - INTUICJONISTA

- wczuwanie się w motywy zachowań

- osobiste wartościowanie faktów

- żywość argumentacji

- skłonność do przewodzenia zespołom diagnozującym

typ modelu              charakter działania diagnosty

ALFA              Uparte poszukiwanie i chłodne rejestrowanie faktów

PROCEDURALISTA

BETA              Przygodowe traktowanie diagnozy

RYZYKANT

GAMMA              Analiza przypadku w ujęciach alternatywnych

TEORETYK

DELTA              Wrażliwość na emocje przejawiane przez uczniów

INTUICJONISTA

Diagnoza pedagogiczna - uczenie się

- uczeń jako osoba kształcąca się z pomocą nauczyciela-wychowawcy

- biografia ^

              - zdrowie ^

                            - osobowość ^

                                          - środowisko ^

Diagnoza historyczna - biografia

- indywidualne i pokoleniowe doświadczenie jednostki

                |

              \|/

uczenie się - diagnoza pedagogiczna

Diagnoza medyczna - zdrowie

- rozwój i wydolność organizmu, zagrożenie chorobowe

                |

              \|/

uczenie się - diagnoza pedagogiczna

Diagnoza psychologiczna - osobowość

- swoisty układ uzdolnień, cech temperamentu i aspiracji

                |

              \|/

uczenie się - diagnoza pedagogiczna

Diagnoza socjologiczna - środowisko

- układ oczekiwanych i wykonywanych ról społecznych

                |

              \|/

uczenie się - diagnoza pedagogiczna

Diagnoza w pedagogice specjalnej

...

Diagnostyka jest pojęciem określającym dyscyplinę naukową, której przedmiotem są czynności rozpoznawania i różnicowania poddanych ocenie zjawisk i stanów rzeczy.

Diagnozowanie oznacza czynności zbierania danych oraz ich ocenę i interpretację (wyjście poza dostarczone informacje).

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin