Ćw4_met_moje.doc

(233 KB) Pobierz
Na ćwiczeniu zadaniem naszym było zmierzenie kąta zadanego elementu (trójkątnej bryły) dwoma metodami:

Przebieg ćwiczenia:

 

Na ćwiczeniu zadaniem naszym było zmierzenie kąta zadanego elementu (trójkątnej bryły) dwoma metodami:

 

1)    Bezpośrednią (za pomocą kątomierza uniwersalnego)

 

Bezpośrednie pomiary kątów z użyciem kątomierza uniwersalnego.

Pomiar ten polega na przyłożeniu do powierzchni przedmiotu obu ramion kątomierza, które tworzą mierzony kąt, a następnie odczytaniu jego wartości z podziałki

Otrzymaliśmy kąt o wartości:

 

2)    Pośrednią (przy użyciu liniału sinusowego).



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jako narzędzia pomiarowego użyliśmy liniału sinusowego a także płytek wzorcowych, czujnika pomiarowego oraz płyty pomiarowej. W celu zmierzenia kąta badanego elementu pod jeden z wałków podkładaliśmy płytki wzorcowe, aby doprowadzić powierzchnię tego elementu do stanu kiedy będzie ona równoległa do liniału. Równoległość powierzchni liniału

i górnej powierzchni klina sprawdzaliśmy za pomocą czujnika zegarowego. Uzyskaliśmy najmniejszej odchyłkę na czujniku zegarowym:= 0,33. Zmierzyliśmy wysokość stosu płytek wzorcowych, która wynosiła H = 50 mm. Znając rozstaw wałków L = 100 mm obliczyliśmy kąt klina ze wzoru:

 

 

 

 

=

 

 

 

 

Wnioski:

 

Dzięki wykonanemu ćwiczeniu poznaliśmy w teorii i praktyce podstawowe metody pomiarów kątów. Na podstawie obliczeń można zaobserwować, że wyniki otrzymane z pomiarów bezpośrednich i pośrednich różnią się między sobą. Różnica ta wynika głównie z dokładności przyrządów oraz stosu płytek wzorcowych użytych w metodzie pośredniej.

Metoda pośrednia z użyciem liniału sinusowego jest metodą dokładniejszą.  

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin