DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZY
na miesiąc MAJ
Oddział I „Żabki”
mgr Mirosława Czerwonka
Zadania dydaktyczno – wychowawcze :
Ø Doskonalenie umiejętności ubierania się.
Ø Doskonalenie nawyków higienicznych oraz kulturalnego spożywania posiłków.
Ø Stosowanie zwrotów grzecznościowych.
Ø Słuchanie wierszy, opowiadań, bajek oraz śpiewanie piosenek.
Ø Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Ø Wykonywanie ćwiczeń stymulujących rozwój mowy.
Ø Określanie który z bohaterów był dobrym przyjacielem a który złym.
Ø Doskonalenie umiejętności liczenia i klasyfikowania.
Ø Stosowanie przyimków: na, obok, pod, między.
Ø Układanie i odszukiwanie powtarzającego się rytmu.
Ø Rozpoznawanie wybranych domów zwierząt.
Ø Poznawanie wybranych instrumentów: skrzypce, bębenek, flet, fortepian, trąbka.
Ø Rozpoznawanie tempa : wolno, szybko.
Ø Zapoznanie się z wybranymi utworami muzyki klasycznej I. Landau „Słoń”.
Ø Poznawanie wybranych zawodów: listonosz, lekarz, pielęgniarka, fryzjer, krawiec, sklepowa, ogrodnik.
Ø Dostrzeganie różnic w wysokości dźwięków.
Ø Rozpoznawanie podstawowych kolorów: czerwony, niebieski, zielony, żółty.
Ø Rozwijanie wyobraźni twórczej podczas lepienia, sklejania, rysowania, malowania.
Ø Rozwijanie sprawności manualnej.
Ø Nabywanie umiejętności wspólnej i zgodnej zabawy.
Tematyka:
1. „Muzyka jest wszędzie”
2. „Zawody rodziców ”
3. „Mój dom, moja miejscowość”
4. „Moi rodzice”
Kąciki zainteresowań:
1. Kącik lalek, samochodów, klocków –w dalszym ciągu utrwalenie zasad korzystania z zabawek i odkładania ich na miejsce.
2. Kącik plastyczny – czyste kartki, kredki świecowe i ołówkowe, strugaczki, szablony do odrysowywania
3. Kącik przyrody – systematyczne wzbogacanie kącika o okazy wiosenne.
4. Kącik muzyczny – wyposażony w omawiane instrumenty muzyczne lub ich ilustracje.
5. Kącik zawody – wyposażony w ilustracje różnych zawodów i akcesoria niektórych z nich.
Literatura:
1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
2. Moje przedszkole – program wychowania przedszkolnego wyd. MAC
3. Plany pracy przedszkola na rok szkolny 2007/2008
4. „Wspomaganie rozwoju dzieci trzyletnich” – Gruszczyk – Kolczyńska.
5. „Wybór literatury i Kolorowy świat” H. Kruk
6. „Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K. Wlaźnik
7. „Razem ze słonkiem” M. Kownacka
8. „Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli” – Z. Bogdanowicz
9. „Rozśpiewane przedszkole” – U. Smoczyńska – Nachtman
10. „Zabawy rozwijające dla małych dzieci” – H. Trawińska
11. „Aktywizujące metody i techniki w edukacji” – cz 3 J. Krzyżewska
12. „Nazywanie świata” –I. Majchrzak
13. Strony internetowe przeznaczone dla dzieci : „Miasto Dzieci”, „Maluchy”, „Dziecionline”
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
1. Gazetka dla rodziców.
2. Kontakty indywidualne.
3. Piknik rodzinny – występy dzieci.
Temat: Muzyka jest wszędzie.
Podstawa programowa: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości: społeczno - kulturalnej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
Data
Temat dnia
Cel główny
Sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia
Praca indywidualna
5.05.08
Poniedz.
Jestem muzykantem.
Poznanie wybranych instrumentów.
· Ćwiczenia usprawniające narządy mowy na podst. Wiersza E. M. Skorek „Zegary”
· Śpiewanie wraz z n – lem dźwięków wybranych przez poszczególne zegary.
· Zab. ruch. przy muzyce „Jestem muzykantem”
· Zab. dyd. „Jaki to instrument?”
· Słuchanie wierszyka – zagadki.
· Pokaz różnych sposobów gry na bębenku przez n – la.
· Próby gry na bębenku przez chętne dzieci.
· Słuchanie bajki.
· Zabawy dowolne w piasku na ogrodzie przedszkolny.
· Zab. dowolne w kącikach zainteresowań.
- wypowiada się na
określony temat
-opowiada o określonych czynnościach
-ogląda obrazki
-wykonuje okreś. ćw
-rysuje kredkami
- gra na bębenku
6.05.08
Wtorek
Grający pociąg.
Wyrabianie poczucia tempa.
· Zab. na symboliczne przedstawienie rytmu.
· Słuchanie wiersza D. Gellner „Grający pociąg”.
· Rozmowa nt treści wiersza.
· Zab. ruchowa „Szybko – wolno”
· Spacer –wsłuchiwanie się w śpiew ptaków.
· Słuchanie piosenki „Pajacyk”.
· Zab. w wybranych kącikach.
- potrafi poruszać się wolno i szybko
- nazywa poznane instrumenty
- słucha wiersza
-wypowiada się nt jego treści
- słucha nowej piosenki
7.05.08
Środa
Skaczący pajacyk.
Utrwalenie znaczenia słów: szybko, wolno, głośno, cicho.
· Śpiewanie za n –lem na jednym dźwięku sylaby : la, lo
· Wyklaskiwanie prostych rytmów.
· Zabawy przy piosence „Pajacyk”
· Zab.: cicho – głośno.
· Słuchanie piosenki „Pajacyk”
· Zab. z elementem podskoku: Skaczemy jak pajacyki.
· Nauka I zwrotki piosenki met. Ze słuchu.
· Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
· Swobodny taniec przy nagraniach piosenek o wiośnie.
-potrafi poruszać się wolno i szybko
- cicho i głośno
- wyklaskuje proste rytmy
-bawi się przy piosence
- uczy się tekstu piosenki
8.05.08
Czwartek
Grający słoń.
Zapoznanie ze śpiewającymi zwierzętami.
· Zab. „Czy zwierzęta potrafią śpiewać?”
· Ćw. ortofoniczne
· Słuchanie opowiadania I. Landau „Słoń” – z wykorzystaniem ilustracji.
· Rozmowa nt. treści opowiadania.
· Zab. „Trąbimy głośno o trąbimy cicho”.
· ...
Miracz