Metody nauczania
Metody nauczania – celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, który umożliwia uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, jak również rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów.
Dobór metod nauczania zależy od:
· wieku uczniów;
· treści nauczania;
· celów i zadań pracy dydaktyczno-wychowawczej;
· organizacji i środków, których zamierza użyć nauczyciel.
Spis treści
· 1 Elementy metod nauczania
· 2 Klasyfikacja metod nauczania
o 2.1 Klasyfikacje według wybranych autorów opracowań pedagogicznych
o 2.2 Zmodyfikowany podział metod nauczania
· 3 Funkcje metod nauczania
· 4 Zobacz też
· 5 Linki zewnętrzne
Elementy metod nauczania
Każda z metod nauczania zawiera dwa elementy:
· przygotowanie materiału nauczania,
· praca z uczniami.
Klasyfikacja metod nauczania
Ze względu na pojawianie się ciągle nowych metod, klasyfikacja nie jest ujednolicona.
Klasyfikacje według wybranych autorów opracowań pedagogicznych
Podział wg Cz. Kupisiewicza z dodanymi metodami aktywizującymi:
· metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, pogadanka, opis, dyskusja, praca z książką;
· metody oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz, pomiar;
· metody oparte na praktycznej działalności uczniów: laboratoryjna, zajęć praktycznych;
· metody aktywizujące: burza mózgów, sytuacyjna, inscenizacji, problemowa itp.
Klasyfikacja metod oparta na koncepcji wielostronnego nauczania-uczenia się Wincentego Okonia:
· metody asymilacji wiedzy - uczenie się przez przyswajanie: pogadanka, dyskusja, wykład, praca z książką;
· metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie; klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów mikronauczanie, gry dydaktyczne;
· metody waloryzacyjne – uczenie się przez przeżywanie;
· metody impresyjne, metody ekspresyjne;
· metody praktyczne – uczenie się przez działanie; metody ćwiczebne, metody realizacji zadań wytwórczych.
Klasyfikacja wg T. Nowackiego
· metody nauczania teoretycznego: wykład, pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wyjaśnienie;
· metody nauczania praktycznego: rozwijanie umiejętności, pokaz, ćwiczenie, instruktaż, inscenizacja.
Klasyfikacja wg K. Kruszewskiego:
· metody słowne;
· metody oglądowe;
· metody praktyczne;
· metody gier dydaktycznych.
Zmodyfikowany podział metod nauczania
Podział stosowany obecnie w opracowaniach pedagogicznych.
· Metody podające:
o wykład informacyjny: służy do do przekazywania informacji w sposób usystematyzowany;
o pogadanka: rozmowa nauczyciela z uczniem w toku której nauczyciel przedstawia określone treści, stawia pytania a uczniowie odpowiadają;
o opowiadanie: polega na przedstawieniu tematu o określonej akcji i w czasie; powinno być realizowane żywo i barwnie;
o opis;
o prelekcja;
o anegdota;
o odczyt;
o objaśnienie lub wyjaśnienie.
· Metody problemowe:
o wykład problemowy;
o wykład konwersatoryjny;
o klasyczna metoda problemowa;
o Metody aktywizujące:
§ metoda przypadków;
§ metoda sytuacyjna;
§ inscenizacja;
§ gry dydaktyczne:
§ symulacyjne;
§ decyzyjne;
§ psychologiczne;
§ seminarium;
§ dyskusja dydaktyczna:
§ związana z wykładem;
§ okrągłego stołu;
§ wielokrotna;
§ burza mózgów;
§ panelowa;
§ metaplan.
· Metody eksponujące:
o film;
o sztuka teatralna;
o ekspozycja;
o pokaz połączony z przeżyciem.
· Metody programowane:
o z użyciem komputera;
o z użyciem maszyny dydaktycznej;
o z użyciem podręcznika programowanego.
· Metody praktyczne:
o pokaz;
o ćwiczenia przedmiotowe;
o ćwiczenia laboratoryjne;
o ćwiczenia produkcyjne;
o metoda projektów;
o metoda tekstu przewodniego;
o seminarium;
o symulacja.
Funkcje metod nauczania[edytuj]
Metody spełniają następujące funkcje:
· służą zapoznaniu uczniów z nowym materiałem;
· zapewniają utrwalenie zdobytej wiedzy;
· umożliwiają kontrolę i ocenę stopnia opanowania wiedzy.
szymonwiniarczyk