5 - Metody nauczania.docx

(18 KB) Pobierz

Metody nauczania

Metody nauczania – celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, który umożliwia uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, jak również rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów.

Dobór metod nauczania zależy od:

·         wieku uczniów;

·         treści nauczania;

·         celów i zadań pracy dydaktyczno-wychowawczej;

·         organizacji i środków, których zamierza użyć nauczyciel.

 

Spis treści

·         1 Elementy metod nauczania

·         2 Klasyfikacja metod nauczania

o        2.1 Klasyfikacje według wybranych autorów opracowań pedagogicznych

o        2.2 Zmodyfikowany podział metod nauczania

·         3 Funkcje metod nauczania

·         4 Zobacz też

·         5 Linki zewnętrzne

Elementy metod nauczania

Każda z metod nauczania zawiera dwa elementy:

·         przygotowanie materiału nauczania,

·         praca z uczniami.

Klasyfikacja metod nauczania

Ze względu na pojawianie się ciągle nowych metod, klasyfikacja nie jest ujednolicona.

Klasyfikacje według wybranych autorów opracowań pedagogicznych

Podział wg Cz. Kupisiewicza z dodanymi metodami aktywizującymi:

·         metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, pogadanka, opis, dyskusja, praca z książką;

·         metody oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz, pomiar;

·         metody oparte na praktycznej działalności uczniów: laboratoryjna, zajęć praktycznych;

·         metody aktywizujące: burza mózgów, sytuacyjna, inscenizacji, problemowa itp.

Klasyfikacja metod oparta na koncepcji wielostronnego nauczania-uczenia się Wincentego Okonia:

·         metody asymilacji wiedzy - uczenie się przez przyswajanie: pogadanka, dyskusja, wykład, praca z książką;

·         metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie; klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów mikronauczanie, gry dydaktyczne;

·         metody waloryzacyjne – uczenie się przez przeżywanie;

·         metody impresyjne, metody ekspresyjne;

·         metody praktyczne – uczenie się przez działanie; metody ćwiczebne, metody realizacji zadań wytwórczych.

Klasyfikacja wg T. Nowackiego

·         metody nauczania teoretycznego: wykład, pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wyjaśnienie;

·         metody nauczania praktycznego: rozwijanie umiejętności, pokaz, ćwiczenie, instruktaż, inscenizacja.

Klasyfikacja wg K. Kruszewskiego:

·         metody słowne;

·         metody oglądowe;

·         metody praktyczne;

·         metody gier dydaktycznych.

Zmodyfikowany podział metod nauczania

Podział stosowany obecnie w opracowaniach pedagogicznych.

·         Metody podające:

o        wykład informacyjny: służy do do przekazywania informacji w sposób usystematyzowany;

o        pogadanka: rozmowa nauczyciela z uczniem w toku której nauczyciel przedstawia określone treści, stawia pytania a uczniowie odpowiadają;

o        opowiadanie: polega na przedstawieniu tematu o określonej akcji i w czasie; powinno być realizowane żywo i barwnie;

o        opis;

o        prelekcja;

o        anegdota;

o        odczyt;

o        objaśnienie lub wyjaśnienie.

·         Metody problemowe:

o        wykład problemowy;

o        wykład konwersatoryjny;

o        klasyczna metoda problemowa;

o        Metody aktywizujące:

§         metoda przypadków;

§         metoda sytuacyjna;

§         inscenizacja;

§         gry dydaktyczne:

§         symulacyjne;

§         decyzyjne;

§         psychologiczne;

§         seminarium;

§         dyskusja dydaktyczna:

§         związana z wykładem;

§         okrągłego stołu;

§         wielokrotna;

§         burza mózgów;

§         panelowa;

§         metaplan.

·         Metody eksponujące:

o        film;

o        sztuka teatralna;

o        ekspozycja;

o        pokaz połączony z przeżyciem.

·         Metody programowane:

o        z użyciem komputera;

o        z użyciem maszyny dydaktycznej;

o        z użyciem podręcznika programowanego.

·         Metody praktyczne:

o        pokaz;

o        ćwiczenia przedmiotowe;

o        ćwiczenia laboratoryjne;

o        ćwiczenia produkcyjne;

o        metoda projektów;

o        metoda tekstu przewodniego;

o        seminarium;

o        symulacja.

Funkcje metod nauczania[edytuj]

Metody spełniają następujące funkcje:

·         służą zapoznaniu uczniów z nowym materiałem;

·         zapewniają utrwalenie zdobytej wiedzy;

·         umożliwiają kontrolę i ocenę stopnia opanowania wiedzy.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin