Dzień Marchewki.
Cel:słuchanie wiersza J. Brzechwy „Marchewka”, poznanie bogactwa witamin zawartych w marchewce, rozpoznawanie marchewki zmysłami: smak, dotyk; poznanie historii marchewki, rozwiązywanie zagadek, czytanie globalne: marchew, burak, sałata, pomidor.Pomoce: dekoracja sali, sylwety marchewki, marchewka i inne warzywa, opaski na głowę, napis Dzień Marchewki, sylwety warzyw: marchewka, pomidor, kalarepa, kartofel, burak, rzepka, pietruszka, kalafior, zupa, sałatka, wyrazy: marchew, burak, sałata, pomidor, kreda, kratkowane kartki, kredki, przetwory z marchwi: sałata w słoiku, suszona marchew, sok z marchwi, CD Moje 6 lat – cz 2.1. Powitanie dzieci – dzieci rytmicznie wypowiadają swoje imię, zgodnie z narzuconym rytmem, wyklaskiwanym przez wszystkich. 2. „Lekcja ciszy” wg metody Montesorii – dzieci po narysowanym okręgu przenoszą na otwartej dłoni marchewkę, tak aby nie upadła.3. Słuchanie wiersza z jednoczesnym ilustrowaniem warzyw występujących:„Marchewka” Brzechwa JanDawno temu, choć nikt o tym nie wie, Marchewka rosła na drzewie, A że tak wysoko rosła - Była okropnie wyniosła. O kapuście mówiła "kapucha", Z brukwi się wyśmiewała, że jest tłustobrzucha, A jak się wyrażała o rzepie, Nawet nie wspominać lepiej. Pomidor nazywała czerwoną naroślą, Sałatę - jarzyną oślą, Ziemniak - ślepiem wyłupiastym, A koper, po prostu, chwastem. "Ja - mówiła marchewka - ja to jestem taka, Że jeśli tylko zechcę, zakasuję ptaka, Rosnę w górze, na drzewie, lecz jak będzie trzeba, Pofrunę nawet do nieba! Ja jestem nadzwyczajna, w smaku niebywała, Jam owoc nad owoce, ze mną nie przelewki!" Tak mówiła marchewka - głupia samochwała. Dlatego właśnie dzieci nie lubią marchewki. Podpisywanie obrazków: marchew, burak, sałata, pomidor. Próba odpowiedzi na pytanie: “Skąd się wzięła marchewka”? Marchewka przywędrowała do Polski najprawdopodobniej z Chin. Jej poprzedniczki miały kolor: czerwony, fioletowy lub różowy, omszone liście i nieciekawy smak. Obecnie znana nam odmiana marchewki powstała w Holandii, a stamtąd przywędrowała do Polski.Na prośbę nauczyciela dzieci czytają (z tablicy) jakich witamin dostarcza marchewka. Następnie zastanawiają się która część rośliny jest jadalna (podziemna, nadziemna). Poprawnie nazywają wszystkie części rośliny – liście, łodyga, owoc, korzeń. 4. „Urodziny Marchewki” – zabawa ruchowa do piosenki z wykorzystaniem chusty animacyjnej – wyznaczenie dzieciom jakim są warzywem, kiedy usłyszą warzywo w piosence muszą biegnąć dookoła chusty. 5. Ćwiczenia w określaniu wielkości – marchew, marcheweczka. Dzieci wybierają z miski marchewki różnej wielkości; na oko porównują ich wielkość; stosują pojęcia: duże, małe, mniejsze, większe, takie samo, największe, najmniejsze. Układają kilka wybranych przez nauczyciela marchewek według ich wielkości – rosnąco, potem malejąco.6. Wyjaśnienie, dlaczego przechowujemy marchewkę w całości lub w postaci przetworów; podawanie przykładów, w jakiej postaci można przechować marchew (surową, susz, mrożonki, w słoikach), wymyślanie przez dzieci potraw, do których przygotowania można wykorzystać marchew – zapisywanie przez nauczyciela propozycji dzieci.7. „Marchewkowy instrument” – dzieci podzielone sa na dwie drużyny – pierwsza drużyna do melodii maszeruje, kolejna drużyna do innej melodii wystukuje rytm na marchewkach. Zmiana ról.
8. Zagadki:
· Ma gruby brzuszek i ogonek mały, będzie z niego pewnie barszczyk doskonały. (burak)
· Dobra gotowana, dobra i surowa. Choć nie pomarańcza lecz pomarańczowa. Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk i pociągniesz mocno – wnet z ziemi wyskoczy. (marchewka)
· Różne na świecie istnieją łaty: żółte, czerwone, łaty w kraty. Lecz nie ma na pewno smaczniejszej “łaty”, niżeli zielony listek.... (sałata)
· Pod krzakiem w polu rośnie ich wiele. Dzieci je chętnie pieką w popiele. (ziemniaki).
9. „Jem marchewkę” – zabawa słuchowa – dzieci muszą uważnie słuchać i wykonywać wymówione czynności przez nauczyciela tylko wtedy gdy pojawi się słowo marchewka, np. Jem marchewkę. Trę marchewkę. Sadzę marchewkę. Obieram pietruszkę.
10. „Marchewka kratkowana” - dyktando graficzne – rysowanie na kratkowanym papierze wg instruktarzu nauczyciela. Umieszczenie wzoru w widocznym miejscu. 11. Zabawy badawcze „Marchewka”
· Ćwiczenie 1. – każde z dzieci otrzymuje marchewkę. Dzieci oglądają ją i opisują jej wygląd; stwierdzają, że pokrywa ją matowa skórka, nieco chropowata. Nauczyciel zdejmuje po kawałku skórki z marchewki, aby dzieci mogły to dokładnie obejrzeć. Szukanie warzyw podobnych do marchewki.
· Ćwiczenie 2. – „Kto pierwszy” – chrupanie marchewki. Podkreślanie walorów odżywczych i zdrowotnych marchewki, zachęcanie do zjadania jej na surowo.
· Ćwiczenie 3 – Czy marchewka ma zapach? – sprawdzanie zmysłem węchu zapachu warzywa.
12. „Marchewki w koszyczku” – dzieci z zawiązanymi oczami wyszukują za pomocą dotyku marchewki wśród warzyw znajdujących się w koszyczkach.13. Puzzle – składanie pociętych elementów w całość. 14. Pytania do Quizu:
· Czy marchewka to owoc, czy warzywo?
· Dlaczego powinniśmy zjadać dużo marchewki?
· Podaj przykład jednej potrawy z marchewki.
· Jaki kolor ma marchewka?
· Jak nazywa się zielona część marchewki?
· Jaka marchewka jest zdrowsza – surowa, czy gotowana?
15. Degustacja soku z marchwi przygotowanego przez panie kucharki.
Scenariusz imprezy przeprowadzonej w grupie dzieci 3-letnich„Dzień Marchewki”Cele:- kształtowanie postawy prozdrowotnej - zwrócenie uwagi na walory odżywcze i smakowe warzyw, a w szczególności marchewki- utrwalenie wiadomości z zakresu rozpoznawania i nazywania warzyw- wdrażanie do uważnego słuchania oraz odpowiadania na pytania- rozwijanie aktywności twórczej i pomysłowości- doskonalenie spostrzegawczości wzrokowejŚrodki dydaktyczne: - pomarańczowa koperta ze śladami króliczych łapek, w której znajduje się list od królika Szarusia i 5 sylwet dużych marchewek z opisanymi z jednej strony zadaniami; piosenka „Urodziny marchewki”; magnetofon; plakat ze słowami piosenki i obrazkami warzyw; 20 marchewek z masy papierowej; obrazki przedstawiające warzywa (marchewka, burak, cebula, kapusta, ziemniak, ogórek); karton A4 z otwieranymi okienkami do zasłonięcia obrazków; pomarańczowe kształty z folii piankowej; marchewki pocięte w słupki i krążki; duża taca; kasza manna; drugi list od królika Szarusia; medale „Marchewkowy detektyw”; sok marchwiowy; kubeczkiFormy pracy:- zbiorowaMetody pracy:- słowna (objaśnienia, instrukcje, rymowanka, rozmowa)- praktyczna (zadania stawiane do wykonania)- oglądowo-praktyczna (pokaz plakatu i ilustracji połączony z zadaniem)Miejsce realizacji: sala przedszkolnaCzas przeprowadzenia imprezy : 1 godzinaPrzebieg „Dnia Marchewki”:1. Powitanie wszystkich dzieciDzieci siedzą w półkolu na dywanie. Nauczycielka wita wszystkich słowami: Dziś jest dzień wyjątkowy, bo zupełnie marchewkowy. Pomarańczowe stroje mamy i do zabawy razem ruszamy. 2. Odczytanie listu od królika SzarusiaNauczycielka informuje dzieci o znalezionej w sali przedszkolnej kopercie. Zwraca się do nich: Przyjrzyjcie się uważnie śladom pozostawionym na kopercie, a może dowiecie się kto wam ją zostawił. Dzieci samodzielnie lub wspólnie z prowadzącą dochodzą do wniosku, że to prezent od królika. Przedszkolaki wyjmują z koperty list, który odczytuje nauczycielka:Witajcie dzieci! Jestem królik Szaruś. Dowiedziałem się od wróbelków, że obchodzicie dziś w przedszkolu „Dzień Marchewki”. Jak wiecie, jest ona moim wielkim przysmakiem, uwielbiam chrupać świeżutkie marchewki. Z okazji tego święta postanowiłem przygotować dla was kilka ciekawych zadań. Po ich wykonaniu czeka na wszystkich miła niespodzianka. Życzę wspaniałej zabawy i powodzenia!3. Wykonywanie zadań przygotowanych przez królika Szarusia Przedszkolaki kolejno wyjmują z koperty sylwety dużych marchewek, a nauczycielka odczytuje napisane na nich zadania. Zadanie 1 – Słuchanie piosenki „Urodziny marchewki” połączone z prezentacją planszyPrzed wami dzieci pierwsze zadanie. Wiem, że rozpoznajecie już niektóre warzywa. Wysłuchajcie uważnie piosenki „Urodziny marchewki”, a następnie wymieńcie pojawiające się w niej warzywa. Spójrzcie na przygotowaną planszę. Posłuchajcie jeszcze raz czytanego przez nauczycielkę tekstu, podpowiadając jej nazwy kolejnych warzyw. Zastanówcie się razem, dlaczego marchewka jest tak ważnym warzywem. Zadanie 2 – „Na tropie marchewki”Zamieniłem waszą salę przedszkolną w marchewkowy ogród. W różnych jej miejscach ukryłem marchewki. Każdy musi odszukać jedną dla siebie. Ten, komu się uda wraca szybko na swoje miejsce. Zadanie 3 – „Marchewkowe pląsy”Świetnie moje kochane przedszkolaki! Odnaleźliście wszystkie marchewki. Zapraszam teraz do tańca przy muzyce z odnalezionym warzywem. Poruszajcie się tak, aby nie wypadło ono wam z rąk. Zadanie 4 – „Warzywa zza okienka”To już czwarte zadanie przygotowane dla was. Będzie ono polegało na odgadnięciu, jakie warzywo ukryło się na obrazku zasłoniętym kartonikiem z okienkami. Przyglądajcie się uważnie odsłanianym warzywom i zgadujcie. Za każde poprawne rozwiązanie otrzymacie coś w prezencie.Zadanie 5 – „Marchewkowa kompozycja”Brawo! Odgadliście nazwy ukrytych warzyw. Przed wami ostatnie zadanie. Będzie ono polegało na ułożeniu wspólnego dzieła z pokrojonych marchewek. Każdy po kolei położy na tacy z kaszą manną kilka kawałków, tworząc wspólną kompozycję. Porozmawiajcie z panią na temat powstałej pracy i spróbujcie nadać jej odpowiedni tytuł.4. Odczytanie listu od królika Szarusia, wręczenie medali „Marchewkowy detektyw”Po wykonaniu wszystkich zadań nauczycielka odczytuje list od królika Szarusia, który został wsunięty pod drzwi sali przedszkolnej:Gratuluję! Świetnie sobie poradziliście. Wykonaliście wszystkie przygotowane dla was zadania. Doceniam wasze starania, dlatego dla każdego przedszkolaka przygotowałem medal „Marchewkowego detektywa”. Noście je z dumą. Życzę wam wielu niezapomnianych przygód. Królik Szaruś. 5. PodsumowanieNauczycielka dziękuje dzieciom za ich starania oraz wysiłek włożony w pracę, po czym zaprasza wszystkich na degustację świeżej marchewki i soku z marchwi. Po poczęstunku nikt nie ma już wątpliwości, że warzywa są nie tylko zdrowe, ale również smaczne. Nauczycielka proponuje: Zawołajmy wszyscy razem. Marchewki chrupiemy, bo zdrowi być chcemy.
Dzień Marchewki - scenariusz imprezy przedszkolnej
Cel główny: Kształtowanie nawyków prozdrowotnych poprzez zabawę oraz sytuacje aktywizujące myślenie.Cele:• zwrócenie uwagi na walory odżywcze i smakowe warzyw, a zwłaszcza marchewki,• kształtowanie nawyku spożywania surowych warzyw w postaci surówek, soków itp.• kształtowanie swobodnej ekspresji tanecznej, ruchowej, rytmicznej• rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania,• kształtowanie postawy kulturalnego zachowywania się podczas występu• uwrażliwianie wszystkich zmysłów podczas zabaw, rozwiązywania zagadek i sytuacji aktywizujących myślenie• aktywizowanie dzieci nieśmiałych poprzez ruch i zabawę,Pomoce: • nagrania CD ( m.in. „Urodziny marchewki”, „Hymn zdrowych dzieciaków”)• naturalne okazy warzyw • pocięte obrazki przedstawiające marchewkę• zagadki ukryte w pudełkach po jajkach niespodziankach.Przebieg imprezy:1. Wstęp, powitanie dzieci, przedstawienie celu spotkania.2. Wybór króla i królowej balu: królem i królową balu zostają dzieci, które mają na sobie najwięcej koloru pomarańczowego. Nauczycielka ubiera dzieci w pelerynę i koronę. Król i królowa zasiadają na tronie.3. Zabawa przy piosence „Na marchewki urodziny”. Każda z grup tworzy koło. W środku każdego koła tańczy „marchewka”. Wszystkie dzieci tańczą w kole śpiewając piosenkę.4. Konkursy:• „Marchewkowy quiz” – chętne dzieci ( po jednym z każdej grupy) losują pytania. Odpowiedzi nagradzane są brawami. • „Koreczki” – dzieci z zawiązanymi oczami częstują się pokrojonymi w kostkę warzywami i nazywają je.• „Marchewkowe pole” – każde z dzieci zbiera do swojego koszyczka marchewki rozłożone na sali. Dla utrudnienia dzieci mają założone kucharskie rękawice.• „Marchewki w koszyczku” – dzieci z zawiązanymi oczami wyszukują za pomocą dotyku marchewki wśród warzyw znajdujących się w koszyczkach.• „Marchewkowy obrazek” – przedstawiciele grup układają na tablicy pocięty obrazek marchewki. Wygrywa ten, kto pierwszy ułoży obrazek.• „Kto pierwszy” – chrupanie marchewki. 5. Parada kukieł wykonanych przez rodziców w trakcie trwania balu.6. Degustacja soku z marchwi przygotowanego przez panie kucharki.7. Wspólna zabawa przy piosence „Hymn zdrowych dzieciaków”.8. Zakończenie – podziękowanie dzieciom za udział w zabawie. Przypomnienie o konieczności zjadania warzyw będących źródłem zdrowia.Konkursy urozmaicane są pląsami – dzieci bawią się przy muzyce.Pytania do Quizu:1. Czy marchewka to owoc, czy warzywo?2. Dlaczego powinniśmy zjadać dużo marchewki?3. Podaj przykład jednej potrawy z marchewki.4. Jaki kolor ma marchewka?5. Jak nazywa się zielona część marchewki?6. Jaka marchewka jest zdrowsza – surowa, czy gotowana?
an28