TESTPrzeczytaj uważnie tekst:
Jan Kochanowski Do gór i lasówWysokie góry i odziane lasyJako rad na was patrzę, a swe czasyMłodsze wspominam, które tu zostały, Kiedy na statek człowiek mało dbały. Gdziem potym nie był? Czegom nie skosztował?Jażem przez morze głębokie żeglował,Jażem Francuzy, ja Niemce, ja Włochy,Jażem nawiedził Sybilline lochy.Dziś żak spokojny, jutro przypasanyDo miecza rycerz; dziś między dworzanyW pańskim pałacu, jutro zasie cichyKsiądz w kapitule, tyle że nie z mnichyW szarej kaplicy a z dwojakim płatem;I to czemu nic, jesliże opatemTaki był Proteus, mieniąc się to w smokaTo w deszcz, to w ogień, to w barwę obłoka.Dalej co będzie ? Srebrne w głowie niciA ja z tym trzymam, kto co w czas uchwyci…
1. Wers pierwszy, w którym podmiot liryczny zwraca się do gór i lasów, odczytujesz jako:a) zapowiedź baśnib) początek testamentuc) pochwałę natury d) wstęp do przewodnika po górachOdp. .................2. Która rekonstrukcja opisanej podróży jest prawidłowa:a) z gór do lasów, przez morze, Francję, Niemcy, Włochyb) morze, góry, Francja, Belgia, Neapolc) chodzi tu o podróż w czasie d) żegluga przez morze, Francja, Niemcy, Włochy, NeapolOdp. .................3. Kochanowski wspomina swoje kolejne wcielenia. Są to: a) student, rycerz, dworak, ksiądz, b) student, rycerz, żeglarz, mnichc) student, rycerz, ksiądz, mnichd) student, Proteus, mnich, rycerzOdp. .................4. Powyższe życiowe role zostały zestawione na zasadzie: a) kontrastu b) podobieństwa c) przynależności do epoki d) bez żadnej zasadyOdp. .................5. Wskaż dwa nawiązania do kultury antyku.Odp. .................................................................................................................................................................................................6. Porównując sie do Proteusa, poeta pragnie podkreślić swoją:a) zuchwałość i odwagęb) znajomość mitologiic) zmienność życiowych róld) rolę w życiu naroduOdp. .................7. Kim był mitologiczny Proteus? Nie musisz wiedzieć. Ale znajdziesz wyjaśnienie w: a) słowniku wyrazów obcychb) słowniku mitów i symbolic) słowniku terminów literackich d) słowniku imion i legend Odp. .................8. Na podstawie fraszki wskaż charakterystyczną umiejętność Proteusa:a) przepowiadanie pogodyb) szybkośćc) umiejętność przekształcania swojej postacid) „zianie” ogniem jak smokOdp. .................9. Dwa końcowe wersy fraszki, są poetycką ilustracją hasła:a) Człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce (hasło humanizmu)b) Carpe diem (chwytaj dzień – hasło epikureizmu) c) Pantha rei – wszystko płynie, zmienia się (według Heraklita)d) Vanitas vanitatum ( średniowieczna filozofia przemijania)Odp. .................10. Fraszkę Do gór i lasów można nazwać:a) refleksyjną i autobiograficznąb) refleksyjną i podróżnicząc) refleksyjną i mitologicznąd) biograficzną i biesiadnąOdp. .................11. Wypisz 4 cechy człowieka renesansu, jakie prezentuje podmiot liryczny wiersza.a) ..............................................................................................................................................a) ..............................................................................................................................................a) ..............................................................................................................................................a) ..............................................................................................................................................12. Słowa, które współcześnie zmieniły znaczenie to:a) żak, lochyb) statek, odziane, c) płat, opatd) żak, rycerzOdp. .................13. W kilku zdaniach (najwyżej pięciu) określ swój stosunek do postawy, jaką deklaruje poeta w ostatnim wersie fraszki, poprzyj pogląd trzema argumentami.
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................Wzór:• Ostatnie słowa fraszki (a ja z tym trzymam, kto co w czas uchwyci) to jawna deklaracja filozofii epikurejskiej, przekaz, żeby cieszyć się każdą chwilą, cenić życie, bo szybko przemija.1 pkt za nazwanie tezy. Poświęciłeś jedno zdanie)• Zgadzam się z tą postawą – uważam, że życie jest piękne i jest tak wielkim darem, że trzeba z niego korzystać. Kiedy mamy wolny czas, lepiej odpoczywać i doceniać każdą godzinę niż ubolewać, że chwile mijają. Kiedy nadchodzi piękna pogoda, należy korzystać z niej, a nie czekać na deszcz. 3 pkt – za sformułowanie poglądu, dwa przykłady: wolny czas i pogoda. Poszły na to 3 zdania. Mamy więc tylko jedno:• Epikur głosił, że dobro to przyjemność i brak cierpień, ja zaliczam się do zwolenników tego starożytnego poglądu.1 pkt za zgrabne sformułowanie. Gimbus dodałby jeszcze jeden za pochwalenie się wiedzą o starożytności.
Odpowiedzi1. c),2. d),3. a),4. a),5. Sybilline lochy i Proteus6. c),7. b),8. c),9. b),10. a),11.a. umiłowanie naturyb. wiedza o antykuc. nabywanie wiedzy w podróżyd. postawa uznająca za wartość ziemskie życie.12. b)
groszek317