ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA.doc

(34 KB) Pobierz
ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

Określenie misji, wizji oraz wybór celów jest jednym z elementów planu marketingowego. Jest on użytecznym narzędziem badania ogólnej sytuacji przedsiębiorstwa. Następnie przeprowadzana jest analiza SWOT, która umożliwia opracowanie strategii marketingowej firmy. Metoda SWOT pochodzi od pierwszych liter słów określających w języku angielskim istotę przedmiotu analizy - mocne i słabe strony przedsiębiorstwa oraz możliwości  i zagrożenia działania.


ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

Klasyfikacja czynników wpływających na pozycję strategiczną organizacji w analizie SWOT

 

 

czynniki pozytywne

 

czynniki negatywne

Szanse

Mocne strony

Zagrożenia

Słabe strony

 


ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

 

Celem analizy SWOT jest zidentyfikowanie czynników pozytywnych, które powinny być maksymalizowane i elementów negatywnych, które powinny być w miarę możliwości ograniczone.

Analizę SWOT przeprowadza się w następujących etapach:

 

 

 


ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

ETAP I Identyfikacja mocnych i słabych stron

 

Mocne strony to specjalne walory firmy odróżniające ją od innych przedsiębiorstw działających na tym samym rynku. Mogą być wynikiem wielkości organizacji i polegać na dużym udziale w rynku, niskich kosztach jednostkowych, silnej pozycji przetargowej wobec klientów czy dostawców. Źródłem mocnych stron może być potencjał materialny, nowoczesna technologia, dobry stan techniczny, a w konsekwencji wysoka jakość wyrobów produkowanych przez firmę.


ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

 

Słabe strony są konsekwencją ograniczeń zasobowych i niedostatecznych umiejętności przedsiębiorstwa. Mogą dotyczyć wszystkich lub tylko niektórych sfer działalności. Jest oczywiste, że nawet najlepiej zarządzane firmy mają słabe strony mniej lub bardziej trudne do przezwyciężenia. Słabą stroną może być zły stan techniczny, nieatrakcyjny portfel wyrobów, niska jakość, brak skutecznego marketingu, przerost zatrudnienia.

 


ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

 

ETAP II Identyfikacja szans i zagrożeń firmy

 

Zagrożenia to wszystkie czynniki zewnętrzne, które są postrzegane przez firmę jako bariery, utrudnienia, dodatkowe koszty działania, niebezpieczeństwa. Istnienie ich zmniejsza potencjał rozwojowy firmy, nie pozwala na pełne wykorzystanie szans i mocnych stron przedsiębiorstwa.

Szanse to tendencje i zjawiska w otoczeniu, które odpowiednio wykorzystane mogą być bodźcem rozwojowym.


ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

 

ETAP III Ustalenie skali cen oddziaływania

 

Na tym etapie ustala się rodzaje negatywnych i pozytywnych wpływów oraz ważności oddziaływań i przypisuje się im wartości liczbowe.

 


ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

 

ETAP IV Analiza wewnętrzna (mocnych i słabych stron firmy)

 

Każdej mocnej i słabej stronie przypisuje się wagę oddziaływania oraz stopień  pozytywnego lub negatywnego wpływu na sytuację firmy. Oblicza się maksymalną ocenę punktową oraz wartości jakie uzyskała firma. Wyniki przedstawia się graficznie, porównując ocenę maksymalną i osiągniętą w rozbiciu na mocne i słabe strony firmy. Osiągnięty wynik świadczy o sytuacji przedsiębiorstwa ze względu na czynniki wewnętrzne.

 


ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

ETAP V Analiza zewnętrzna (szans i zagrożeń firmy)

 

Tak samo jak w Etapie IV, tylko bierze się pod uwagę szanse
i zagrożenia. Osiągnięty wynik w tym etapie świadczy o sytuacji przedsiębiorstwa ze względu na czynniki zewnętrzne.

 


ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

ETAP VI Wybór strategii

 

W celu dokonana konfrontacji mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa z szansami i zagrożeniami skonstruowałem macierz przedstawioną w tabeli.

Macierz mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń firmy

Wyszczególnienie

Mocne strony

Słabe strony

Szanse

(Sz)

(Sz) – (M)

Maxi – Maxi

(Sz) - (Sł)

Maxi – Mini

Zagrożenia

(z)

(Z) – (M)

Mini – Maxi

(Z) – (Sł)

Mini - Mini

ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

Firma może znaleźć się w czterech następujących sytuacjach:

(Sz) – (M) – przedsiębiorstwo jest w najkorzystniejszej sytuacji na rynku, ponieważ jego mocne strony w określonych sferach mogą być wykorzystane, gdyż zbiegają się z szansami w toczeniu, należy więc zmaksymalizować stopień wykorzystania tych mocnych stron w sprzyjających uwarunkowaniach otoczenia – strategia maxi–maxi.


ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

 

(Sz) – (Sł) – szanse zewnętrze są trudne do wykorzystania, ponieważ wiążą się ze słabością przedsiębiorstwa; stosowana strategia powinna być strategia typu mini-maxi, czyli minimalizowanie słabości w celu wykorzystania okazji zewnętrznych.


ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

 

(Z) – (M) – mocne strony wewnątrz firmy wiążą się z zewnętrznymi zagrożeniami; powinno się stosować strategie maxi-mini, czyli maksymalizować wykorzystanie własnych atutów, a minimalizować zagrożenia zewnętrzne.


ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA

 

 

(Z) – (Sł) – zagrożenia zewnętrzne są wzmacniane przez słabości wewnętrzne formy; należy minimalizować słabości i zagrożenia (mini-mini).

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin